PDA

View Full Version : Raar probleem met audiohaperingen op iMac



Gate
15 februari 2013, 18:54
Hyve mind, I need your wisdom! Ik heb een raar probleem met mijn recording setup.

Goed, ik werk op een iMac uit 2010 met een quadcore i7 processor, 16 gig ram en 1 tb harddisk. Ik draai Mountain Lion met de laatste updates (10.8.2).

Als interface heb ik een Focusrite Forte, ingesteld op 48kHz.
Als DAW gebruik ik de laatste versie van Reaper 64 bit.
Mijn projecten staan ook ingesteld op 48kHz.

Gitaren neem ik op als DI tracks, met een actieve DI box die in de Focusrite gaat. Om de gitaarsound tijdens het opnemen te monitoren draai ik naast Reaper PODFarm 2. So far so good.

Nu is het echter zo dat er na een tijdje werken opeens haperingen en flinke tikken te horen zijn, soms schiet alle audio zelfs opeens naar iets wat klinkt als een 8 bit computerspelletje...
Het uitzetten van PODFarm werkt soms. Soms is het switchen naar 96kHz (en weer terug) ook een oplossing.
Laatst merkte ik dat de 'storing' optrad als ik een kanaal 'arm', klaarzet voor recording. Als ik het kanaal weer uitzet was het weer goed. Heel bizar.

Soms gebeurt het ook tijdens het afspelen van een MP3tje in iTunes of Quicktime, dus het lijkt niet DAW gerelateerd. Ook heb ik dit met mijn vorige interface ook regelmatig gehad, dus daar lijkt het ook niet aan te liggen.

Iemand advies om het probleem te lokaliseren en op te lossen? Dit is heel onhandig, de hele workflow gaat eraf.

paulusdeBKB
16 februari 2013, 03:52
Disclaimer, ik ben geen expert!

Het probleem dat je beschrijft kan aan een aantal zaken liggen.
- je audiodriver is verneukt. Ik weet niet hoe je dat kunt repareren op een mac
- bug in de software van de focusrite
- fout in de hardware van de interface of van je Mac.
- andere software legt een beslag op je sound driver (browsers!)

mogelijkheden om te testen:
- Reaper uitsluiten, bijvoorbeeld door een andere DAW te installeren. Garageband oid.
- hardwarefout in de interface uitsluiten door de interface te proberen op een andere Mac
- hardwarefout in je Mac uitsluiten door hem te proberen met een andere interface

Verder weet ik het ook niet. Veel succes!

Gate
16 februari 2013, 10:21
Bedankt voor je reactie! Ik ben nu systematisch dingen aan het proberen om het probleem te localiseren.

Ook buiten de DAW heb ik het probleem. Mp3tje in QuickTime en dan met Amplitube 3 meespelen en na een paar minuten (lijkt op de hardere stukken voor te komen, wanneer alles eigenlijk begint te clippen) beginnen de digitale piepgeluiden tot er uiteindelijk alleen nog maar klikjes te horen zijn.

De kHz instellen naar 41 en dan weer naar 48 in de Focusrite Forte Control (software) verhelpt telkens het probleem heb ik ontdekt. Maar dat zou niet de bedoeling moeten zijn denk ik..

Ik vermoed dat tijdens een 'teveel' aan audio (mp3 + gitaarsignaal, flink hard en in het rood) iets overbelast wordt en ermee uitscheid tot er een reset oid plaats heeft gevonden.