PDA

View Full Version : Overdrive gezocht. (colorsound actige)



thekid
15 februari 2013, 16:23
Hoi,
Ik ben opzoek naar een lekkere overdrive voor mijn bassman.
Ikzelf was al op de colorsound overdriver gekomen maar deze is natuurlijk duur als je ze vind.

Nu wat is iets dat daar goed op lijkt? Is de madfly van drno iets in dat gerne?
Qua geluid denk stonerrock/heavy blues. qotsa ,triggerfinger,...

route66
15 februari 2013, 19:34
Red Llama, heb je ook fuzzy in range. Zelfbouw een optie?
http://diy-layout.com/diyl/78/render

thekid
15 februari 2013, 20:17
Zelfbouw is een optie maar liever niet.
Verkopen ze die red llama ook zo?

Iemand ervaring met de madfly van Dr No?

route66
15 februari 2013, 20:40
Verkopen ze die red llama ook zo?Effe kieken (http://lmgtfy.com/?q=way+huge+red+llama)
Hoe klinkt dat? (http://www.youtube.com/watch?v=9K_hzPVdPtY)
Kost dat nieuw? (http://www.google.nl/#q=way+huge+red+llama&hl=nl&tbo=d&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ei=pI8eUaDyMcnChAegt4CQAw&sqi=2&ved=0CAkQ_AUoAw&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42553238,d.d2k&fp=58f6337633970ce5&biw=1185&bih=795)

Kan dat goedkoper? (http://www.ebay.nl/sch/i.html?LH_PrefLoc=2&_nkw=way+huge+red+llama)

thekid
15 februari 2013, 23:03
Bwa is toch niet echt het van het, maar het zijn natuurlijk wel youtube clipjes he.
Ik zoek iets met wat meer "ballen".

Bernardduur
15 februari 2013, 23:17
Een Colorsound en een Red llama zijn compleet verschillende units. Ik heb beide (origineel) en de Colorsound is mn all time fav! Heb deze al jaren (als eerste pedaal ooit gekocht bij Macaris) en gebruik em voor bas als gitaar........ het is qua 'od' een wat mindere unit (meer fuzz georienteerd als de gain omhoog gaat) maar de 'cleane' boost en de instelmogelijkheden maken hem te gek voor alles in mijn oren.

Tristan
15 februari 2013, 23:44
Ik geloof dat Freeqi en Throbak zoiets in het assortiment hebben, even googlen, verder weet ik het ook niet.

thekid
17 februari 2013, 02:34
Als je nu naar triggerfinger kijkt is dan de colorsound de pedal die het geluid vooral maakt? Ik ben nog altijd onder de indruk van volgende geluid: http://www.youtube.com/watch?v=Qqmt4hMr82g
Niet dat ik dit wil copieren maar om aan te geven dat ik zo'n dik,vettig geluid bedoel.

Mitch
17 februari 2013, 11:27
Ongeacht of dat een drive of een fuzz of iets daartussen is, ik ben er sinds mijn Gretsch wel achter dat dat ook vooral een hollowbody en downtuning is. Drop D is al genoeg maar Ruben Block gebruikt wel meer dan dat. Nou weet ik niet zeker of het met dit nummer ook is en ik ben niet zo snugger dat ik dat binnen twee seconden hoor, maar het is wel zo dat je daardoor andere harmonischen krijgt en meteen een andere drivesound.
Maar dat terzijde, terug naar je pedaaltje :)

Pepe
17 februari 2013, 11:52
Ach, als je een Hiwatt opendraait en dan een colordinges intrapt maakt het nog weinig uit of je snaren aan een gelamineerd esdoorn topje of aan een stoeptegel vastzitten.

thekid
17 februari 2013, 12:20
Ach, als je een Hiwatt opendraait en dan een colordinges intrapt maakt het nog weinig uit of je snaren aan een gelamineerd esdoorn topje of aan een stoeptegel vastzitten.

:)
Back to pedals: Wat ik nu heb is een ts9, Ik zoek naar overdrive die niet te schel klinkt. Ik denk ook aan stacken van pedalen dus kan er nog een fuzz ofzo bij ook.

Als je naar al die colorsound clone's kijkt en verder dan lopen de prijzen soms zeer op, is dit onvermijdelijk?

Pepe
17 februari 2013, 12:54
Een colorsound komt van de germanium/silicon familie waar ook de fuzzen en treble boosters vandaan komen. De werking van een treblebooster is afhankelijk van wat hij moet boosten, in feite is een colorsound een treblebooster met ingebouwde next station.
Een fuzz heeft een zandkorrel grit, de colorsound heeft rotsblokken.

Ik heb een paar germanium treble boosters, oa. de Throbak. Ze nemen je geluid over ipv het mixen, het heeft totaal niks te maken met een tubescreamer of andere transistor/fet overdrive.

thekid
17 februari 2013, 14:02
Behoort bv de tonebender ook tot die familie?

Als ik kijk naar gear van een paar van mijn favo bands dan staan hier meerdere pedals die dan samen werken.
Ik ken zelf te weinig van al die pedalen om mijn weg erin te vinden. Ben nooit echt bezig geweest met pedalen zoeken.

Dat maakt het een beetje een frustrerende zoektocht.

Pepe
17 februari 2013, 14:33
Tonebender ook ja.
Het nadeel van de germaniums is dat ze picky zijn op hun plek in de keten en dat ze afhankelijk zijn van volume levels. Een buffer voor zich vinden ze niks, ze maken overdrive met amp volume dus een delay erachter verandert nogal als de amp gaat oversturen. Je kan het signaal opvangen door er een booster achter te plaatsen en die weer terug te draaien... ingewikkeld allemaal...

Niettemin, als je het simpel houd, gitaar/germanium/tubeamp is er geen overdrive of distortion die ze bij kan houden en met je gitaarvolume schoon je op als geen ander. Germanium is de telecaster van de overdrives. Houthakkers/echte mannen ding.

Mitch
17 februari 2013, 15:30
Tonebender is zo ongeveer een germanium trebleboost voluit vóór een fuzzface. Daarom klinkt -ie ook zo pissed off. Bij een aantal clones/reissues is dat wel eens anders instelbaar, dat maakt ze iets breder bruikbaar. Maar de lol van die dingen is net als met fuzzfaces: gewoon (bijna) voluit zetten en met volume op gitaar alles regelen.

Einzeln
17 februari 2013, 16:05
Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar de black ForestOD van Black art toneworks. (Een geevolueerde colorsound OD) Moet rond de 150 euro zijn.

E-J
17 februari 2013, 16:34
Om op de originele vraag terug te komen, de Colorsound Overdriver/Power Boost is zoals Pepe al zei een krachtige bas/treble booster die in de huidige incarnatie (de originele versie had geen mastervolumeknop) pas in de laatste 25% van de volumeknop overgaat in een agressieve fuzz. Ik denk, maar weet niet zeker, dat de oversturing bij Ruben Block eerder vooral uit de versterkers komt dan uit het pedaal. Hij gebruikt dan, overigens net als Josh Homme, een pedaal om het signaal wat te boosten en te kleuren. In jouw geval is dat erg moeilijk want je Bassman moet vast flink open om oversturing te krijgen. Ik zou dan aan een pedaaltje denken die die Tweed oversturing nabootst, bijvoorbeeld een Wampler Tweed '57 of een Catalinbread no. 5. Daarvoorkun je dan weer de booster zetten.

thekid
17 februari 2013, 17:43
Awel ik dacht dat een bassman indd wat moeilijker te oversturen was. Maar nu met die nieuwe filtertrons overstuurt hij al op standje 4.
En dan heb ik het niet over lichte breakup, wel lekker aanslag gevoelig dat wel.

De bassman is overgekocht van Steff Peire, en deze zei wel dat hij wat gedown tuned was. Ik neem aan dat als ik er andere buizen in laat steken en hem wat kouder laat biasen dat dit wel wat oplost. Aan de andere kant iedereen zoekt die early breakup waarom zou ik hem dan willen weghalen.

En ik kan de meeste versterkers wel redelijk open zetten hier het is geen huiskamer volume waarop ik speel.

scabiosa
18 februari 2013, 07:01
op mijn bassman doe ik het met verschillende fuzz pedaaltjes, er zijn er zoveel die goed klinken: t-rex mudhoney, of bijna alle overdrives/fuzzen van earthquaker devices, de boss blues driver, pharaoh van black arts toneworks (naar die black forest ben ik ook erg benieuwd)...

over welke bassman gaat het hier trouwens?

mijn bassman 70 is in elk geval een heerlijke basis voor pedaaltjes, zonder pedaaltjes doe ik er enkel clean mee (tenzij ik er met een bas over speel...)

ik zou niet persé kijken naar wat de anderen doen, want uiteindelijk lukt het toch niet om diezelfde sound uit zo'n pedaaltje te halen. gewoon beetje rondkijken, proberen en kopen wat je lekker vindt!

zoon van Piet
18 februari 2013, 10:28
De overdriver (=power boost) heeft qua sound niet zo veel met de tonebender.en zeker niet met de vroege germanium TB, die inderdaad nogal in fel is in het hoog. De overdrive kan juist zoveel laag produceren dat een olifant er geil van wordt.
Met de ts als startpunt kun je alle kanten op wat het stacken van pedalen betreft. En op het huidige palet van de pedalen industrie vind je zeker spul dat bruikbaarder is als de ouwe overdriver.

Mitch
18 februari 2013, 10:58
O ja, de Catalinbread Formula no.5, die vergeet ik. Ontzettend lekker pedaal, dat op hogere gina lekker fuzzy wordt. Heb ontzettend zitten dubben om 'm te kopen maar in de band heb ik die sound eigenlijk niet nodig en ik heb nog steeds een geweldige fuzzface liggen. Maar een absolute aanrader, hij is zowel breed instelbaar als karaktervol.

Roadburn
18 februari 2013, 11:10
Triggerfinger interview (geartalk)

http://www.youtube.com/watch?v=3trY_NRFtGA

Fuhgawz
18 februari 2013, 13:42
Ik ben ook een liefhebber en vast gebruiker van de Colorsound Overdriver / Powerboost, maar zoals anderen in dit topic al aangaven, moet je hem wel gebruiken als (fuzzy) booster in een overstuurde versterker. Als je hem als losse overdrive zou gebruiken in een cleane versterker dan krijg je zéker geen instant Triggerfinger sound. De Drive-knop op dat ding gaat van clean naar krasserig clean naar fuzz met weinig sustain op het allerlaatst. In een overstuurde versterker geeft dat een lekkere fuzzy boost, maar op een cleane bak zijn er betere opties om in de buurt van die Triggerfinger sound te komen.

thekid
18 februari 2013, 18:45
De bassman (ltd) overstuurt nu (te?) vroeg, icm de ts heb ik opzich wel een goed drive geluid.
Ik zoek een pedaal/pedalen om dit geluid vettiger te maken en te boosten. (daarom dat ik denk om meerdere pedalen aan te schaffen' bv een micro amp ofzo).

Ik denk zelf dat ik mezelf blind staar op wat andere gebruiken in hun setup, terwijl er honderd andere manieren zijn om aan een goed gewenst geluid te komen.

Waar ik nu mee zit is dat zoals gezegd de bassman vroeg overstuurt, of ik dit eerst terug op een normaal niveau moet laten herstellen, want vreet dit niet enorm aan de buizen dat ie gedowntuned is?

JayB
18 februari 2013, 18:48
Dr No is idd een goede optie en ook de little green box van Mad professor en de sweet honey van datzelfde merk..... erg lekker voor die stijl..... gebruik ze zelf alle drie in combinatie met een Bassman en Blues Deluxe....

Einzeln
18 februari 2013, 20:20
Wat mij betreft is de bas bij triggerfinger toch minstens de helft (zo niet niet meer) bepalend voor het geluid.

thekid
18 februari 2013, 22:31
indd nico, wat monsieur paul doet mag niet onderschat worden. speelt tevens over het zelfde pedaaltje als ruben.