PDA

View Full Version : Krijg hals Squier Jazzbas niet recht



Yngwie79
15 februari 2013, 12:48
Ha mensen,

Onlangs kocht ik een tweedehands Squier affinity jazzbas. Daarvan was de nek vrij krom (hol). Dus over de periode van een week heb ik aan de trussrod gedraaid, in totaal nu 2,5x rond. Het heeft wel wat geholpen, maar ik ben nog niet tevreden. De trussrod lijkt nu ook stroever te draaien waardoor ik dat niet meer aandurf.

Als ik de brugzadels lager zet gaan de snaren rammelen als je speelt vanaf ongeveer de 14e fret. Daar lijkt dus weinig ruimte om de actie te verlagen.

Met een capo op de 1e fret en het indrukken van de bodyfret of hoogste fret is er tussen de 8e en 12e fret nog aardig wat ruimte. In elk geval meer dan de dikte van een creditcard, zoals ik ergens las.

Moet ik er een nieuwe nek op gaan zetten? Hieronder staan een paar hoge-resolutiefoto's om een indruk te krijgen:

1. Hele nek
http://dereisfotograaf.nl/DPZ/GN/20130215_121322.jpg

2. 8e fret (capo op 1 en vinger op bodyfret)
http://dereisfotograaf.nl/DPZ/GN/20130215_121415.jpg

3. 12e fret (capo op 1 en hoogste fret)
http://dereisfotograaf.nl/DPZ/GN/20130215_121442.jpg

Gearjunkie
15 februari 2013, 16:03
Belangrijkste vraag is: hoe speelt hij???
Je kan in mijn beleving niet puur afstellen op maten die je op het net, het is een kwestie van gevoel. Speelt het goed, dan is het goed! Als ik naar de foto's kijk zie ik niets bijzonders eigenlijk.

Mocht het toch nog rechter moeten, overweeg dan dunnere snaren.

Yngwie79
15 februari 2013, 16:09
Thanx voor je reactie!

Hij speelt in principe prima, maar vanaf de 10e fret wel wat te zwaar naar mijn smaak. Ik vind het verschil tussen de actie rond de 5e en 12e fret ook vrij groot. Maar ik ben gitarist dus het is vrij onbekend terrein...

Gearjunkie
15 februari 2013, 16:19
Ik ben ook geen bassist, maar ik weet dat het echt een andere tak van sport is. Vanaf de 10e fret?? Daar komt onze bassist vast nooit...;)

barno
15 februari 2013, 16:52
2 x rond gedraaid en nog niet okee? ben je zeker dat de TR nog goed werkt? Bij een goed werkende truss rod kan je tijdens het draaien de hals zien reageren.

stijnkenens
15 februari 2013, 18:16
Knie van achter tegen de hals zetten en de kop en body naar jou toe trekken.
Een trussrod is niet gemaakt om een hals recht te trekken, hoogstens om tegen spanning te geven aan de snaar spanning.
Soms moet je die dus een beetje helpen.

Het is een onorthodoxe manier, maar misschien werkt het wel !

@ gearjunkie: natuurlijk moet je je niet blind staren op gegeven maten, maar hier is echt iets niet in orde, voor een bas.
Dit kan niet goed spelen, en je vermoeid er alleen maar je linker hand mee, met alle gevolgen van dien.




s.

Yngwie79
15 februari 2013, 19:43
@ Barno: ja, toen ik voor de derde maal een halve slag draaide zag ik verschil. Daarvoor en daarna eigenlijk niet meer.

@ stijn: heb de snaren en trussrod losgedraaid en je advies opgevolgd. Daarna de trussrod en snaren weer aangedraaid. De trussrod kan nu volgens mij bijna niet verder. Het maakte geen verschil... De hals buigt wel netjes mee in de goede richting, als ik er kracht op zet.

stijnkenens
16 februari 2013, 17:07
Dat moet je doen met de snaren erop en trussrod op spanning, anders heeft het geen zin :)

Ik weet niet wat voor een trussrod het is, maar misschien is de schroefdraad op, en moet je een paar rondelletjes ertussen steken?



s.

7ender
16 februari 2013, 18:12
als een bas te krom staat dan kun je het beste de ttrushrod afstellen met de snaren helemaal losgedraaid

zo erg krom staat ie niet , dus geef je iedere keer een kwart slag rechtsom ,...en dan breng je de snaren weer op spanning , en controleer je de ruimte die nog over is door de E-snaar op F-fret en tegelijk met je andere hand op de C-fret voorbij de octaaf-markering.

Hierna stel je pas de snaarhoogte , snaarverdeling , en octaaf-zuiverheid af bij de brug.

Yngwie79
16 februari 2013, 18:36
Dat moet je doen met de snaren erop en trussrod op spanning, anders heeft het geen zin :)

Ik weet niet wat voor een trussrod het is, maar misschien is de schroefdraad op, en moet je een paar rondelletjes ertussen steken?



s.

Ah. Zal het nog eens proberen dan.

Hoe kan ik zien of het zin heeft er rondelletjes tussen te steken?

Basvarken
25 februari 2013, 09:14
Voor zover ik dat kan beoordelen op de foto's staat de hals niet heel erg krom.
Als de actie nu -voor jouw smaak- toch te hoog is in de hogere posities denk ik dat je de hals moet shimmen.
Dat wil zeggen dat je de hoek waaronder de hals in de neckpocket zit moet aanpassen.

Dat doe je door een strookje karton of fineer (of reepje plastic) tussen de hals en neckpocket te plaatsen.




http://www.youtube.com/watch?v=fVnCvloP-8c

Skinny Stupido
19 maart 2013, 23:00
bij goedkopere basgitaren gebeurt het vaker dat die los trilt, en dat je die 3 tot 4 keer per jaar een halve slag moet geven., zolang er nog enige beweging in zit, kan je draaien, word het echt stroef, laat er dan een monteur in de gitaarzaak naar kijken, ik heb nog geen gezien die te ver was aangedraaid, maar heb me laten vertellen dat het niet goed is.
als je regelmatig in een gitaarzaak komt voor je snaren ea prullaria, en je kent de verkopers een klein beetje, moet dat voor een 15 of 20 euries geregeld kunnen worden, en dat is minder dan een nieuwe hals