PDA

View Full Version : computer behuizing tip - dubbelwandig stil



harrie-beton
15 februari 2013, 10:51
Voor de computergebruikers heb ik een goede tip, de fractal R4 (uit Zweden) is een lijn met dubbelwandige pc kasten en ik heb er 1 gekocht. 94 euro voor een lege kast. Past een groot moederbord in. Ik heb er zelfs een GTX660 videokaart in.
Deze kast is echt zeer stil, ik hoor niet dat hij aan staat. Als achtergrond geluid komt mijn kamer niet onder de 37 db, als ik de pc aanzet kom ik op 10 cm gemeten van de kast nog steeds op 37 db. Als de buren de wc doortrekken is er meer lawaai. Aan de pc zal het niet liggen.
De cpu koeler is een Mugen 2 trouwens. Dat is 40 euro.

IK ben zeer onder de indruk van de koelcapaciteiten (ik game er op) en hij onhoorbaar. En dat met luchtkoeling.

muffstuff
15 februari 2013, 14:13
wat nog meer helpt

videokaart met passieve koeling
ssd harde schijf
goede voeding

en elk jaar de boel flink schoonmaken en ontdoen van stof

Terminus
15 februari 2013, 14:57
Vergeet ook nooit de fan speed in de BIOS op automatisch te zetten, ik heb mijn fans nu op 20% staan en ik hoor ze nauwelijks. Als je de doeltemperatuur een beetje instelt (60c kan meestal prima, minder kun je doen als je heel erg zeker wilt zijn) gaat je computer er ook qua koeling niet op achteruit.

Ik snap eigenlijk niet dat dat niet standaard aan staat op alle moederborden, niemand met een fatsoenlijk gekoeld systeem heeft 'full on' nodig.

muffstuff
15 februari 2013, 16:34
Vergeet ook nooit de fan speed in de BIOS op automatisch te zetten, ik heb mijn fans nu op 20% staan en ik hoor ze nauwelijks. Als je de doeltemperatuur een beetje instelt (60c kan meestal prima, minder kun je doen als je heel erg zeker wilt zijn) gaat je computer er ook qua koeling niet op achteruit.

Ik snap eigenlijk niet dat dat niet standaard aan staat op alle moederborden, niemand met een fatsoenlijk gekoeld systeem heeft 'full on' nodig.

Als het goed is staat je bios ook op auto.

Terminus
15 februari 2013, 22:22
Mijn ASrock moederbord niet, volgens mij het MSI moederbord dat ik hiervoor had ook niet. Een ander MSI moederbord van de computer van mijn ouders zeker niet, die cpu fan maakte op full tilt net zo veel herrie als een stofzuiger.

The Bertman
15 februari 2013, 23:32
CPU koeler op auto, voeding met een grote, stille fan, en twee ssd-drives. het ding is echt doodstil. Maar als je flink tekeer wilt gaan, lekker gamen, dan is zo'n dubbelwandig ding misschien wel wat.
Aan de andere kant, Mark, heb jij het volume van je games wel hoog genoeg staan? :D

harrie-beton
16 februari 2013, 17:34
@muffstuff

Kantoor pc's (heb ik ook 1 van) zijn passief gekoeld en zijn ook stil maar deze pc is high end en kan niet passief gekoeld worden.
Er zit een gtx660 in.

muffstuff
19 februari 2013, 09:29
@muffstuff

Kantoor pc's (heb ik ook 1 van) zijn passief gekoeld en zijn ook stil maar deze pc is high end en kan niet passief gekoeld worden.
Er zit een gtx660 in.
tja, sommige dingen mengen ook moeilijk. Een daw is niet geschikt voor gaming, ivm geluidsreductie.

harrie-beton
19 februari 2013, 12:14
Deze kast juist wel, geschikt als daw en als gaming rig. Luchtgekoeld, muisstil.