PDA

View Full Version : Reparatie Marshall MA 50



Vineij
15 februari 2013, 00:59
Hallo beste mensen op Gitaarnet.

Ik speel sinds twee jaar in mijn band op de Marshall MA50 Combo. De versterker bevalt heel erg goed, zeker voor wat ik er destijds voor heb betaald. Ik gebruik eigenlijk alleen het overdrive kanaal en speel nooit meer dan op 7/10 van het volume met de gain 3 kwart open. De rest doe ik met mijn pedalen. Helaas, tijdens een pittige band repetitie hield mijn trouwe vriend er opeens mee op. Ik heb de buizen in die anderhalf jaar dat ik hem daadwerkelijk heb gebruikt (1x per week zo'n 5 uur) nog nooit vervangen. Ik denk dat de zekering is doorgebrand of dat de buizen op zijn. Hoe dan ook, in juni gaan we met de band een EP opnemen en wil ik de versterker tip top hebben, maar nog veel belangrijker, ik wil weer via de amp kunnen repeteren! Ik woon in Epe, tussen Apeldoorn en Zwolle in. Kent iemand een goede reparateur. Ik wil de amp even goed laten nakijken, dus nieuwe buizen, alles even gecheckt hebben. De andere gitarist in mijn band heeft zijn Marshall Artist serie bij Mister Bassman in Eelde laten maken en was zeer tevreden, maar dat is zo ver weg voor mij! Kennen jullie iets in de buurt van Zwolle/Apeldoorn, wat mijn versterker weer tip top laat klinken zodat hij zo goed mogelijk op de EP komt te staan?

Bedankt!

nico verduin
15 februari 2013, 07:47
Martin Staman in Vroomshoop?

Gearjunkie
15 februari 2013, 08:06
Opsturen kan natuurlijk ook, mits je goed kan verpakken. Zelf heb ik hele goede ervaring(en) met Amps unlimited in den Haag en dr Tube in Drouwenerveen.

De settings die je geeft zijn overigens best heftig voor een 50 Watt buizenbak. Dit klinkt òf geweldig gaaf met oordoppen, òf er was al eerder een probleem met de amp.

Vineij
17 februari 2013, 16:49
Bedankt ik ga even kijken! Ja we spelen standaard met goede oorbescherming en de gain van de amp is redelijk tam vergeleken met een JCM bijvoorbeeld. De boost functie van de versterker gebruik ik nooit. Over een paar maandjes heb ik een Box of Rock van Zvex effects bij elkaar gespaard en dat samen met m'n American Standard Tele is het inderdaad genieten :)!

Ik denk niet dat ik al eerder problemen had, hij heeft het altijd goed gedaan totdat ie er midden in een nummer opeens mee ophield...

Bedankt voor de tips en ik houd jullie op de hoogte over de ontwikkelingen!

Vineij
19 maart 2013, 22:38
Even een update:

Na wat research heb ik enkel en alleen een zekering vervangen, voor de prijs van welgeteld 1 euro!! Nu was het wel even een gedoe en ben ik er nog steeds niet over uit of ik de juiste zekering heb. De zekering die was doorgebrand was een 'dik' draadje. Dat betekent dat de zekering Traag is. De waardes die erop stonden waren LfT 500 mAe, 250 Volt en 50 Watt. Nu heb ik een nieuwe zekering, T500 mAe. Hetzelfde dus, alleen is niet het hele draadje erg dik, maar zit er tussen twee dunne draadjes een dik stukje midden in de zekering. Heeft iemand hier ervaringen mee? De Marshall deed het gewoon weer vanmiddag, maar ik ben best bang dat tijdens een optreden de zekering er weer uit knalt omdat deze anders is en dat ik dan tijdens een gig de boel sta los te schroeven... Heeft iemand hier ervaring mee?

Dirk_Hendrik
19 maart 2013, 22:53
Je kan niet aan de zekering "zien" wat de waarde is. En daarom heb je een T500 door een T500 vervangen. Prima dus.

nico verduin
19 maart 2013, 23:31
alleen is niet het hele draadje erg dik, maar zit er tussen twee dunne draadjes een dik stukje midden in de zekering. Heeft iemand hier ervaringen mee? De Marshall deed het gewoon weer vanmiddag, maar ik ben best bang dat tijdens een optreden de zekering er weer uit knalt omdat deze anders is en dat ik dan tijdens een gig de boel sta los te schroeven... Heeft iemand hier ervaring mee?
a) mijn stelling is dat een zekering niet zomaar springt
b) dat dunne draadje is dik genoeg om 500mA stroom constant te hebben en zelfs nog een piekstroom (bij het inschakelen) die vele malen hoger is. Het doel van de zekering is om bij een te hoge stroom afname de zekering wederom springt. De stroom die door de versterker wordt afgenomen is groter dan waarom de versterker gebouwd is. Dat zou dan zijn oorzaak hebben in een defect van de versterker.

Agent_Smith
21 maart 2013, 09:48
a) mijn stelling is dat een zekering niet zomaar springt


Toch heb ik dat de afgelopen 15 jaar een keer of 3 (met verschillende marshalls) gehad. Daarna nog jarenlang wekelijks mee gespeeld/opgetreden.

big dooley
21 maart 2013, 10:10
500mA is de HT-zekering... die springt inderdaad niet zomaar...

JohnLord
21 maart 2013, 11:24
Gaat zo'n zekeringetje niet, net als een gloeilamp, gewoon na een x aantal gebruiksuren een keer kapot? Of is dat een kromme vergelijking? Als je een nieuwe zekering plaatst en die blijft een aantal jaren zitten dan lijkt het me niet dat er iets met da amp aan de hand is. Wel als die ook meteen springt.

Bernardduur
21 maart 2013, 11:46
Gaat zo'n zekeringetje niet, net als een gloeilamp, gewoon na een x aantal gebruiksuren een keer kapot? Of is dat een kromme vergelijking? Als je een nieuwe zekering plaatst en die blijft een aantal jaren zitten dan lijkt het me niet dat er iets met da amp aan de hand is. Wel als die ook meteen springt.

Een zekering gloeit niet; hij gaat daardoor gewoon erg lang mee en is niet 'echt' onderhevig aan slijtage, behalve dus als je teveel stroom erdoorheen laat gaan, dan springt hij.

En het kan aan de omstandigheden liggen waarom een zekering springt. Als de amp ineens meer stroom vraagt dan de zekering wil laten doorgaan dan springt hij. Waarom dat is kan een heleboel oorzaken hebben. Zeker is wel, als hij springt MOET er iets aan de hand zijn waarom dat gebeurd.