PDA

View Full Version : Fender Vibroverb RI



driesp
13 februari 2013, 23:25
Beste,

Een Reissue Vibroverb in perfecte staat, met een jensen speaker upgrade ( hoorde dat de originele oxfords niet veel goeds waren ) , wat mag je daar zo maximum voor betalen?

Je vindt er namelijk erg weinig van terug, zijn ze redelijk waardevast verder?

alvast bedankt,
Dries

arjanb01
14 februari 2013, 10:39
Gezien de huidige marktomstandigheden niet meer dan 950 euro. Nieuw zijn ze volgens mij 1300 euro.

driesp
14 februari 2013, 10:54
hmm ze worden wel al nieuw niet meer sinds 1995 gemaakt?

nico verduin
14 februari 2013, 11:27
Denkt dat dat weinig uitmaakt. De markt is een kopersmarkt. Aanbod is groot, geld is schaars, dus vul het zelf maar in. Hij kan wel meer waard zijn bij betere marktomstandigheden, maar ik betwijfel of dat er nu voor gegeven wordt.

Hendriks
14 februari 2013, 12:34
950 ?Voor dat geld is er ook wel een mooie SF te scoren.

JohnLord
14 februari 2013, 13:25
Als de de stelregel hanteerst van 60% van de nieuwprijs kom je op 800 max. In de huidige kopersmarkt nog minder zelfs. Speakerupgrade moet maar net je smaak zijn.

driesp
14 februari 2013, 14:14
Bedankt voor de reacties. Heb zo de keuze tussen een deluxe reverb ri en die vibroverb. De deluxes gaan toch ook al snel een 700 euro als je geluk hebt, wat ik toch nog veel vond. Onlangs ook een SF vibrolux reverb getest en die vond ik nu niet zoveel beter klinken.

Ook bang dat ik met de drri snel zal uitgekeken zijn op de lage headroom..

Eko
15 februari 2013, 09:38
Amps verschillen in opzet ( ofwel een 1 x 12 , of een 2 x 12 ) . De Vibro heeft, U raad het reeds, een tremelo aan boord. Als je de reverb met tremelo wilt is er dus maar 1 optie. Karakter verschilt ook nog eens. De Oxfords waren inderdaad niet de beste op de wereld. Hangt van de type af of de Jensens beter zijn, maar kan haast niet anders.

driesp
15 februari 2013, 09:53
De deluxe reverb heeft ook tremolo. Heb de amp getest en vond hem super klinken, al meen ik wel gehoord te hebben dat de reverb ook op het normale kanaal werkte, volgens mij hoeft dat niet zo te zijn?

Fireburst
15 februari 2013, 10:01
Amps verschillen in opzet ( ofwel een 1 x 12 , of een 2 x 12 ) . De Vibro heeft, U raad het reeds, een tremelo aan boord. Als je de reverb met tremelo wilt is er dus maar 1 optie. Karakter verschilt ook nog eens. De Oxfords waren inderdaad niet de beste op de wereld. Hangt van de type af of de Jensens beter zijn, maar kan haast niet anders.

Deluxe reverb RI is 1x12, Vibroverb RI is 2x10 en ze hebben beide tremelo/vibrato.

Fireburst
15 februari 2013, 10:05
De deluxe reverb heeft ook tremolo. Heb de amp getest en vond hem super klinken, al meen ik wel gehoord te hebben dat de reverb ook op het normale kanaal werkte, volgens mij hoeft dat niet zo te zijn?


Je was me net voor daarnet.

Ik dacht dat de reverb NIET op het normale kanaal werkt bij de DRRI, maar bv wél bij de Vibroverb? Maar ik kan mis zijn.

LRS
15 februari 2013, 10:11
Amps verschillen in opzet ( ofwel een 1 x 12 , of een 2 x 12 ) . De Vibro heeft, U raad het reeds, een tremelo aan boord. Als je de reverb met tremelo wilt is er dus maar 1 optie. Karakter verschilt ook nog eens. De Oxfords waren inderdaad niet de beste op de wereld. Hangt van de type af of de Jensens beter zijn, maar kan haast niet anders.


Dat die Oxford (Oxfart in de volksmond) speakers per definitie waardeloos zouden zijn, is een hardnekkige misvatting. Ik heb ze in de 2x 12" speakerkast gehad die bij mijn 1971 SF Bandmaster hoorde (verkocht, spijt, dom dom dom) en het waren verreweg de speakers met het meest authentieke Fender geluid ooit: diepe, ronde bas en sprankelend hoog, scooped mids. Op echt hoge volumes wel de bas een beetje terug draaien, anders kon t wat modderig worden, maar daarvoor heb je tone controls tenslotte voor: om ze te gebruiken.

driesp
15 februari 2013, 10:13
edit: Hoe degelijk zijn zulke fender PCB constructies tegenwoordig? betrouwbaar?

Little Jay
15 februari 2013, 14:10
edit: Hoe degelijk zijn zulke fender PCB constructies tegenwoordig? betrouwbaar?

Volgens mij zijn de Fender PCB's niet slechter dan die van andere merken. De Deluxe Reverb en Vibroverb hebben volgens mij de buizenvoeten niet direct op de print, dat scheelt een hoop. Betrouwbaar genoeg, zeker als je de zwakke plekken (buizenvoeten rechtstreeks op de print, pcb-mounted pots, plekken waar het heet kan worden) periodiek controleert op breuken en eventueel opnieuw laat vloeien of soldeert. Sinds ik dat doe met mijn eerste serie ('93'-'97) Blues Deluxe (1x per jaar even checken) heeft 'ie me nooit meer in de steek gelaten.

Een slecht gesoldeerde point-to-point of eyelet/turret board amp kan ook veel kuren vertonen! (Heb ik tot mijn schade en schande moeten ondervinden.)

Little Jay
15 februari 2013, 14:15
Dat die Oxford (Oxfart in de volksmond) speakers per definitie waardeloos zouden zijn, is een hardnekkige misvatting. Ik heb ze in de 2x 12" speakerkast gehad die bij mijn 1971 SF Bandmaster hoorde (verkocht, spijt, dom dom dom) en het waren verreweg de speakers met het meest authentieke Fender geluid ooit: diepe, ronde bas en sprankelend hoog, scooped mids. Op echt hoge volumes wel de bas een beetje terug draaien, anders kon t wat modderig worden, maar daarvoor heb je tone controls tenslotte voor: om ze te gebruiken.

Ik dacht dat Oxford speakers jaren 60-70 waren? Hebben die jaren '90 reissues ook Oxfords? Ik dacht dat ze allemaal kwamen met Fender Special Design Emminence speakers, eerst met dat blauwe en later met dat roodbruin/gele label.....?

Overigens klinkt mijn Twin Reverb schitterend met een paar vinatge Utah/Pyle speakers terwijl de web-community die als de slechtste van de ooit door Fender gebruikte speakers bestempelt..... tsja........

driesp
15 februari 2013, 14:26
Ik denk toch dat ik er voor zal gaan. Veel mensen lijken de VV 63Ri ook te prefereren boven de Custom vibrolux reverb, maar die heeft zoals ik las niet echt iets te maken met de echte vibrolux.

Dreverhaven
15 februari 2013, 15:16
Overigens klinkt mijn Twin Reverb schitterend met een paar vinatge Utah/Pyle speakers terwijl de web-community die als de slechtste van de ooit door Fender gebruikte speakers bestempelt..... tsja........

Ik vind mijn Bassman 100 met Utah's ook gaaf klinken hoor. Niet zo lekker als mijn JBL's, maar helemaal niet verkeerd. Onzin dat ze zo verguist worden.

Kim Wilson
15 februari 2013, 16:08
Amps verschillen in opzet ( ofwel een 1 x 12 , of een 2 x 12 ) . De Vibro heeft, U raad het reeds, een tremelo aan boord. Als je de reverb met tremelo wilt is er dus maar 1 optie. Karakter verschilt ook nog eens. De Oxfords waren inderdaad niet de beste op de wereld. Hangt van de type af of de Jensens beter zijn, maar kan haast niet anders.


De deluxe reverb heeft ook tremolo. Heb de amp getest en vond hem super klinken, al meen ik wel gehoord te hebben dat de reverb ook op het normale kanaal werkte, volgens mij hoeft dat niet zo te zijn?


Je was me net voor daarnet.

Ik dacht dat de reverb NIET op het normale kanaal werkt bij de DRRI, maar bv wél bij de Vibroverb? Maar ik kan mis zijn.

Volgens mij is dat bij alle oude Fenders zo. Ook hebben ze (bijna) allemaal tremolo en reverb. Behalve de Bassman.

StevenStrat
15 februari 2013, 20:36
Deluxe reverb RI is 1x12, Vibroverb RI is 2x10 en ze hebben beide tremelo/vibrato.

bij mijn weten is een vibroverb 1x15 en is een vibroLUX 2x10..

LGK
15 februari 2013, 20:41
1964 vibroverb (die srv gebruikte volgensmij) is toch 1 x 15
En een 1963 en dan toch met 2 x 10

?

driesp
15 februari 2013, 20:51
Ja inderdaad.

Fireburst
15 februari 2013, 21:20
We spreken toch over de '90 tot '95 RI Vibroverb, met de bruine tolex? Die is toch 2x10?

driesp
15 februari 2013, 22:12
Het is inderdaad over deze versie dat het gaat , 2x10 dus.

steph
24 februari 2013, 10:51
Een Deluxe reverb heeft meer headroom dan een Vibroverb/vibrolux (bijna nagenoeg hetzelfde). Dus niet de Custom Vibrolux van 1x15watt.
Heb ze alle 3 gehad (Deluxe nog steeds).
Ook lijkt een deluxe met z'n 22 watt veel harder te gaan dan de vibro's met 40 watten.

Mss. ligt dat dan weer aan inefficiënte 10"speakers tov een zeer efficiente 12"???
Ik heb het hier over de reïs.versies.

Als je nieuw bent met Fender versterkers, is een deluxe een mooi startpunt imho.

caliban
24 februari 2013, 15:38
Een Deluxe reverb heeft meer headroom dan een Vibroverb/vibrolux (bijna nagenoeg hetzelfde). Dus niet de Custom Vibrolux van 1x15watt.
Heb ze alle 3 gehad (Deluxe nog steeds).
Ook lijkt een deluxe met z'n 22 watt veel harder te gaan dan de vibro's met 40 watten.

Mss. ligt dat dan weer aan inefficiënte 10"speakers tov een zeer efficiente 12"???
Ik heb het hier over de reïs.versies.

Als je nieuw bent met Fender versterkers, is een deluxe een mooi startpunt imho.

Dat van die inefficiënte 10 inch speakers heb ik ook al over reissue bassman combo's gehoord, kan denk ik nog wel kloppen.

Pepe
24 februari 2013, 16:26
Deluxe/Vibro...Ze klinken anders, dat lijkt me wel het grootste verschil.
Ik vond de Oxford reissue speakers niet slecht maar ik heb er nooit andere speakers in gehad dus dat zegt weinig.
Ik had de bruine vinyl 1ste serie, het verschil met de opvolger is dat de trem/rev op beide kanalen werkt, wat meer ruis geeft, de reden waarom ze dat in de 1ste serie vermeden hebben.
Ik kocht, en verkocht, die van mij voor 750 euro, tegenwoordig wordt er soms het dubbele voor gevraagd omdat Fender een gat heeft laten vallen tussen de tweed en blackface reissues, een recept voor hype.

Als je DAT geluid wil minus de swampy trem kan je mijn inziens ook terecht bij een blues deluxe, daar klinkt ook alles als SRV op. Voor de een wat ie zoekt, voor de ander een ergenis. Ik hoor bij de laatste club dus exit Vibro.

steph
24 februari 2013, 16:47
Deluxe/Vibro...Ze klinken anders, dat lijkt me wel het grootste verschil.
Ik vond de Oxford reissue speakers niet slecht maar ik heb er nooit andere speakers in gehad dus dat zegt weinig.
Ik had de bruine vinyl 1ste serie, het verschil met de opvolger is dat de trem/rev op beide kanalen werkt, wat meer ruis geeft, de reden waarom ze dat in de 1ste serie vermeden hebben.
Ik kocht, en verkocht, die van mij voor 750 euro, tegenwoordig wordt er soms het dubbele voor gevraagd omdat Fender een gat heeft laten vallen tussen de tweed en blackface reissues, een recept voor hype.

Geen negatieve feedback loop op de luxxen, dat geeft ook veel ruis.
Heb 't destijds laten aanpassen, ruis netjes weg, toon ook hahaha

driesp
24 februari 2013, 17:31
Klonk 'ie slechter nadat een NFB was geplaatst?

steph
24 februari 2013, 17:47
Yep!
Had er gelijk een schakelaar op laten zetten, zodat het ook "uit" kon, scheelde aanzienlijk!
Dunner/minder levendig...
Mods hoeven niet altijd "beter" te betekenen...