PDA

View Full Version : HNAD Blackstar Artisan 15



soundbound
13 februari 2013, 22:01
Vandaag nog even bij TAGS geweest. Ze hadden er een gebruikte Blackstar Artisan 15 staan die mij enorm aansprak. Een hele back to basic boutique achtige versterker. De versterker heeft excellente recensies, dus toch maar eens proberen. Even wat spec's:

- 1x12 buizen gitaarversterker combo
- vermogen: 15 Watt of 5 Watt, te selecteren met pentode-triode-schakelaar
- kanalen: 2 (EF86 Pentode en ECC83 Triode)
- buizen: 1x EF86 en 1x ECC83 (voorversterker), 2x EL84 (eindversterker)
- gelijkrichter (rectifier): EZ81-buis
- luidspreker: 12” Celestion G12 vintage 30
- regelaars: volume en tone per kanaal
- ‘point-to-point wiring technique’

hij ziet er zo uit:

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/artisan15_zpsaed8f176.jpg

Ik heb de versterker als aanvulling op mijn Little Lenny gekocht, die in het oefenhok staat en ik heb geen zin om die telkens heen en weer te slepen. Dus de Blackstar gaat vooral thuis gebruikt worden en dan is de optie 5 watt erg handig, alhoewel dat ook al goed hard gaat. Ik heb hem net uitvoerig aan de tand gevoeld en dat valt niet tegen. Wat een bluesmachine! Strakke clean met een randje met een klein verschil in randje per kanaal. Hij zal wel verder openbreken bij hoger volume, maar daar heb ik de buurt niet voor :)

de tone regeling reageert goed, geeft meer warmte bij het wegdraaien en meer attack bij het bijdraaien. De versterker op een kwart open en de volume op de les paul op 6 geeft al voldoende punch voor de zolder. Er zit wel bij bepaalde frequenties een bijgeluidje in (lijkt op een zingend vogeltje), maar dat stoort verder niet (geen idee wat het kan zijn).

in het kader van de opruimingsuitverkoop ook nog een prettige deal kunnen maken, dus ik heb weer leuke avonden in het vooruitzicht!

RoelSmoel
13 februari 2013, 22:53
Ah, de man van de Facebook van TAGS ;)

soundbound
13 februari 2013, 23:00
ja haha, beste foto :-/

Roadburn
14 februari 2013, 09:11
"Happy New Amp Day"!!!

B~Rock
14 februari 2013, 09:40
Fijn is 'tie he? Ik heb zelf de 30W, erg happy mee. Ook leuk om de kanalen te combineren (met een kabeltje). Van harte!

soundbound
14 februari 2013, 22:00
ja, hij is erg fijn! Dat combineren van de kanalen is inderdaad geweldig (dat heb ik net even geprobeerd)! Dat levert zelfs een extra mooi geluid op! Vanavond even de Dijkman strat erop (met suhr V60's) en dat klonk (vooral met de tone eruit gedraaid) lekker classic. Ik krijg alleen niet die fantastische overdrive van de youtube presentatie omdat ik hem niet zo hard kan zetten, maar met een paar pedaaltjes ervoor (Ibanez fat cat, prachtig vintage distortion, en Boss Bluesdriver) klinkt dat ook helemaal OK.

@B-Rock, combineer jij altijd, of doe je dat af en toe? Vraagt dat veel van de buizen of maakt dat niet zoveel uit?