PDA

View Full Version : zelfbouw: printplaat maken?



erikdebier
21 juni 2003, 15:10
hey,

Ik ben van plan om zelf een effectpedaal te maken (shaka express). Nu belde ik laatst ff naar het Radio centrum om te vragen of ze spullen hebben om zelf een printplaat te maken, blijkt dat ik allerlei dingen nodig heb, zoals een lichtbak, etsbak enz.

Kan dit ook niet op een andere (makkelijkere) manier????

thnx

Fuhgawz
21 juni 2003, 16:05
Je kan ook zo'n printplaat kopen met van die gaatjes erin, die je aan elkaar moet solderen (sorry, ik ben de naam even kwijt). Deze zijn wel wat minder betrouwbaar, en je bent veel tijd kwijt met solderen.

Negative K3 fan
21 juni 2003, 17:10
ik (mijn vader)heb ik gedaan met zon plaat met strookjes en allemaal gaatje, daar zet je gewoon de componenten op en soldeert ze vast. Niks geen geklooit met licht enzo.

Antal
21 juni 2003, 18:07
Check deze link ff. Heb je wel wat aan denk ik.

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=14

V!N
22 juni 2003, 11:50
ik (mijn vader)heb ik gedaan met zon plaat met strookjes en allemaal gaatje, daar zet je gewoon de componenten op en soldeert ze vast. Niks geen geklooit met licht enzo.

.. stuur de oplossing voor 30 juni naar postbus blabla

koen_V
22 juni 2003, 12:00
hey,

Mijn broer is veel bezig met elektronica, en die doet het ongeveer als volgt.
hij print zijn (aangepast) schema af op fotopapier met een laserprinten en strijkt het dan op het printplaatje, als etsbak gebruikt hij gewoon een ijzerenbak met een kookplaat onder.
waar de inkt dan zit wordt het niet wegge-etst en dan boort hij de gaatjes met een modelbouwboor.
dit is ruw geschetst wat hij doet, ga eens op bovenvermelde site kijken daar zal wel genoeg info staan.

V!N
22 juni 2003, 12:49
Een nette manier, maar wel kostbaar en dat opstrijkpapier is niet in Nederland te verkrijgen.

Gebruik de zoekfunctie eens op het woord gootsteenontstopper .. Het klinkt bizar, maar daarmee vind je threads hier waarin alles over het zelf maken van borden op een eenvoudige manier uit de doeken wordt gedaan.

wimmeltje
22 juni 2003, 18:23
Dit goedje heet veroboard. Je hebt het in verschillende maten. Je spoortjes maak je zelf met draad. Is allemaal bij een electroshop tekoop. Kost ook weinig. Je knipt met een kniptangetje de rest ervan af. en zorgt ervoor dat het in je behuizing past. Ik gebruik dit op mijn werk voor proto-types te maken. Als de printen en schema's goed zijn dan doen we ze pas etsen.(tegenwoordig graveren).

Is ook belangrijk dat je een platbek tangetje en een pincet hebt. Werkt erg prettig.

koen_V
22 juni 2003, 18:39
Een nette manier, maar wel kostbaar en dat opstrijkpapier is niet in Nederland te verkrijgen.


Tuurlijk wel, het is gewoon papier waar je in kleur een foto mee afdrukt.
Je hebt toch zo fotokleurenprinten, het papier wat ge daar in steekt, steek je nu gewoon in een laserprinten