PDA

View Full Version : '82 Fender Super Champ



texasspecial
13 februari 2013, 12:23
Beste forumleden,
Het viel me op dat de voltageschakelaar van mijn SC op 220 volt staat, de volgende mogelijkheid is 240 volt.
Waar kan ik hem het beste op zetten en heeft de eventuele verandering invloed op het geluid?

cluseau
13 februari 2013, 13:53
Beste forumleden,
Het viel me op dat de voltageschakelaar van mijn SC op 220 volt staat, de volgende mogelijkheid is 240 volt.
Waar kan ik hem het beste op zetten en heeft de eventuele verandering invloed op het geluid?


Dat is een afweging. Op 220V~ heb je meer vermogen, meer headroom maar ook meer slijtage en je loopt het risico de elko's tot het uiterste te drijven. Wil je dus op zeker gaan kies je voor 240V~, dat is de minst kwade van de twee aangezien we op de meeste plaatsen al over de 230V~ aangeboden krijgen. Wil je wat meer risico nemen dan klinkt hij op 220V~ waarschijnlijk wel wat lekkerder.

ellisvertellis
13 februari 2013, 15:01
Mijn oude Pro reverb staat nu op 240, om dezelfde reden.

Wat houdt "risico de elco's tot het uiterste te drijven" juist in? Kunnen die dingen ontploffen ofzo? Ben een echte leek, zoals je ziet, maar ben dus ook niet de enige, zo te zien...

cluseau
13 februari 2013, 15:21
Kunnen die dingen ontploffen ofzo?

Zeker, met nare gevolgen. Als een elko ontploft komt al het dielectricum in de amp. Een zuur bijtend goedje wat je liever niet aan je vingers krijgt.

Elko's staan wat spanning betreft vaak op "het randje" dus is er niet veel voor nodig om ze de hemel in te jagen. Stel een elko heeft volgens spec een maximale werkspanning van 450V= en in de praktijk is de spanning 430V= bij de juiste netspanning. De secondaire wisselspanning uit de trafo zou dan 304V~ moeten zijn. Gebruik je een 220V~ amp op 230V~ is dat een toename van 4,5%. Reken je dat door naar de secondaire 304V~ zal deze toegenomen zijn tot 304x1.045 is 318V~. De gelijkspanning die daar uit volgt is dan 318√2 is 449V=, op het randje dus. Door de spanningstoename zou het wel eens kritiek kunnen worden en omdat de elko's vaak toch al bejaard zijn is dat net de druppel.

Gearjunkie
13 februari 2013, 15:28
En daar heb je het antwoord. Wellicht ook raadzaam om de amp eens na te laten zien en evt de elco's te laten vernieuwen.

ellisvertellis
13 februari 2013, 16:01
Thnx, duidelijk!

cluseau
13 februari 2013, 17:11
Voorbeeldje: deze was een beetje laat :soinnocent:

Kun je je voorstellen wat er met een print gebeurd als dat zuur daar op komt?




http://www.amps-unlimited.nl/images/5894.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/5895.jpg

texasspecial
14 februari 2013, 10:00
Cluseau, ik begrijp het niet helemaal.
In je eerste post lees ik dat het veiliger voor de versterker is om hem op 240 volt te zetten,maar in je reactie op Ellis geef je aan dat 240 volt een verhoging van de gelijkspanning met zich meebrengt die de werkspanning op het randje brengt met als mogelijk gevolg een ontploffende elco , ikke snap effe niet?

nico verduin
14 februari 2013, 10:14
Omdat je niet goed leest :) Als je een 220V geschakelde amp op 230V zet dan stijgt de gelijkspanning

cluseau
14 februari 2013, 10:14
In je eerste post lees ik dat het veiliger voor de versterker is om hem op 240 volt te zetten
Dat is helemaal correct.



,maar in je reactie op Ellis geef je aan dat 240 volt een verhoging van de gelijkspanning met zich meebrengt.......

En dat kan ik dan weer niet volgen, bovenstaande vind ik niet terug in mijn antwoord.

Ik snap dat het je niet duidelijk is. Iets simpeler, als je amp geschikt is voor 220V~ en je bied hem 230V~ aan dan is dat een toename van 4.5%. Dat brengt in mijn rekenvoorbeeld de elko's in de gevarenzone. Dat rekenvoorbeeld is trouwens heel realistisch hoor. Fabrikanten produceren zo goedkoop mogelijk en zullen niet snel 550V= elko's toepassen als dat niet nodig is.

Clear? Anders gewoon zeggen hoor.

texasspecial
14 februari 2013, 10:29
Ok, duidelijk :-)