PDA

View Full Version : Morning Sun nieuwe single opgenomen bij Beaufort Studio



Robdop
13 februari 2013, 11:44
Met mijn band Morning Sun zitten we op dit moment in de afrond fase van de EP.
Is best veel tijd in gaan zitten en hebben toen ervoor gekozen om de laatste twee nummers op te nemen bij (het al bekende) Beaufort Studio van forumlid Han S.
Dit was een erg prettige ervaring in een situatie waar wij onszelf, zij het niet dat het geld ons niet op de rug groeit, vaker zouden willen vinden.
Erg fijne studio, en natuurlijk zeer interessant om alles analoog op tape te zien komen.

Om alvast een handreiking te doen naar iedereen die ons een warm hart toedraagt hebben we alvast een "singletje" uitgebracht.

Het nummer heet : Nr.7 als een soort verwijzing naar blur - song2

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

https://soundcloud.com/morningsunmusic/morning-sun-nr7

En als jullie geïnteresseerd zijn in nog meer, er staat op youtube een teaser met nog 2 kleine stukjes van andere nummers:


http://www.youtube.com/watch?v=QbdYR8IhvSQ

witterwit
13 februari 2013, 11:50
ik hoor een beetje debby harry, het klinkt zeker goed; hier moeten meer liefhebbers van genieten.

Robdop
14 februari 2013, 09:50
Debbie Harry die had ik nog niet gehoord!
Thanks, de vraag is alleen hoe ;)

witterwit
14 februari 2013, 18:30
iedereen klaagt dat er alleen bagger gedraaid wordt op de radio, kunnen ze hier een stukje andere muziek horen; laten ze geen reactie achter.

Robdop
17 februari 2013, 13:23
Dat zijn wel heel veel veren in mn broek/kont. Bedankt!

Sowieso lastig op dit forum om als niet "veelposter" een paar reacties te krijgen ;) misschien toch maar wat actiever gaan berichten hierzo!

Maar zou toch wel benieuwd zijn wat anderen er van vinden, dus schroom niet om te reageren ;)

Duhsjaak
20 februari 2013, 05:16
Hi R
Mijn kind heeft mijn koptelefoon geleend. Die had ik nodig. Niet alleen omdat alle jongeren hun muziek over koptelefoons of oordopjes beluisteren, maar ook omdat ik anders aangewezen ben de de Philips boxjes die Han OK vindt, terwijl ik van mening ben dat die jullie muziek geen recht doen.

Nee, ik heb m nog niet terug. Maar ondertussen was ik nieuwsgierig genoeg om mijn Wharfdale Isodynamics uit te graven. Een koptelefoon die al 42 jaar niet van ophouden weet. Nadeel: Zodanig laag rendement, dat je m op een speakeruitgang van je versterker moet aansluiten. Maar goed, dan begint het feest.

Zag/hoorde ik in het voorbijgaan Ludwig drums? Heerlijk, die worden zeldzaam. Wat een geluid hè?
Een bas die ik niet thuis kan brengen qua geluid. Misschien zit het hem in de instelling van de amp.
Lekker gitaartje.
Debby Harry erbij *(:seriousf:), afijn als Debby maar een naam heeft.

Dank je Han voor het niet dichtpleisteren van het geluid. De wereld gaat niet aan depressie ten onder maar aan compressie.
En dank jullie voor een lekker lied. Speel m af op Isodynamics en je wordt 100% zeker verliefd op je eigen geluid.

En of de beroemdste bril van Hilversum en omstreken hem mooi vindt? Die heb ik meer beeldschone dingen af horen keuren. Er zijn uitdrukkingen voor zulk gedrag, maar zulke woorden worden op een gemoedelijk forum als dit niet zo leuk gevonden. Terecht waarschijnlijk. Schijt aan mainstream 3FM. Dan maar niet.

Ik zou lekker trots gaan zitten zijn en m nog eens opzetten.
Vriendelijke groet, Gus

*Dit is de smiley die ik heb gekozen om te laten zien dat ik aan het dollen ben. Ik ben niet zo handig met smilies..... hoop dat ik de goede te pakken heb. En een verwijzing naar Dream #9?

Han S
20 februari 2013, 10:26
Ik zag zondag de film over de Sound City studio's die door Dave Grohl werd gemaakt. Die film kun je downloaden tegen betaling en ik heb hem op de PC staan. Een uur en 47 minuten muziekhistorie en heel veel beroemde mensen hebben daar opgenomen. Heel veel gitaargeorienteerde muziek en alles wat daar vandaan kwam klinkt geweldig. Ik kreeg die film van iemand die zei dat hij heel erg moest denken aan hoe het bij mij gaat toen hij het zag en inderdaad is die film zeer inspirerend.

Anno 2011 stond daar nog gewoon de Neve mengtafel die ze in de jaren 70 hebben aangeschaft en er stonden twee 24 sporen Studer tapemachines. Maar het belangrijkste is dat ze daar bands opnemen zoals dat moet: de band speelt zoals ze gewend zijn, alsof het een optreden is en beroemde producers/technici als Butch Vigg en vele anderen zorgen dat de band zich op zijn gemak voelt en optimaal kan presteren.

We leven in een tijd van onbegrensde mogelijkheden, waarin mensen thuis met hun computer helemaal in hun uppie een heel orkest kunnen opnemen. Maar er is niets mooier dan de chemie tussen gelijkgestemde zieelen waarvan de neuzen dezelfde kant opwijzen. En pas dan krijg je muziek waar de mens blij en gelukkig van wordt. Dat neem je gewoon op en daar heb je geen copy en paste voor nodig. Je dukt op de knop, het rode lampje gaat branden en er gebeuren wonderen.

Zo wil ik dat en zo doe ik dat. De Sound City bestaat niet meer helaas en de meeste grote legendarische studio's zijn gesloten. Opnametechnici zitten naar beeldschermen te staren en zijn uren bezig met plugins, maar waar het werkelijk om draait lijkt te zijn vergeten. Men maakt zich druk om 'overspraak', terwijl dat juist de live feel aan zo'n nummer kan geven. En als het fout gaat, so what? Dan kun je een half uur gaan debatteren over van alles en nog wat, of je kunt binnen vijf minuten dat nummer nog een keer op de band schroeien en dan wel zoals het de bedoeling was.

Dave Grohl heeft alle apparatuur van de Sound City nu in zijn eigen studio staan, maar hij heeft niet het geluid zoals het uit de oude studio vandaan kwam met dezelfde apparatuur, althans zo ervaar ik het. Niettemin een mooi streven van Dave om die oude technieken te handhaven.

Het was een feest om met Robdop en zijn Morning Sun te werken, prima jongens en fijne muzikanten. Leuke zangeres ook. Een bandje dat volop in ontwikkeling is en dat kan alleen maar beter worden.

Duhsjaak
22 februari 2013, 19:50
Hi Han
En sorry TS voor de vervuiling.

Het is duidelijk dat de technicus niet het geluid kan maken. Dat is een kostbaar voorrecht van de musici. Hij (technicus) kan het geluid wel mismaken en dat heb je opnieuw op bijzonder vernuftige wijze gedaan.

Het is altijd feest om je enthousiast over techniek aan het woord te horen.

A job well done. Gold voor de blues gasten van Mariëtta en Harald. Puur organisch geluid. Hier ook weer. Heel fijn.
Ik heb een beroemde fotografe 'in de herfst van haar carrière' (ze was toen 92) geassisteerd bij het uitzoeken van haar archief voordat het aan een instituut werd overgedragen. Zo bezien ben jij nu aan het nazomeren.

Ik hoop dat je de fakkel ook een beetje brandend houdt en dat ik je mag helpen bij het uitzoeken van. Wordt lachen! Weet het zeker.

Zo, even een bos ehmmmmm...... in je........
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
23 februari 2013, 08:50
ehm.... mismaken vernuftig gedaan?
Da's de bedoeling natuurlijk niet.
Vernuftig vermeden. Mooi opnemen vernuftig gedaan.
Je ziet, in no time Babylonische toestanden!

Daar moet de wettelijk verplichte bezweringsformule aan te pas komen:

Ik heb iets van sorry hoor, zeg maar.
Vriendelijke groet, Gus

beruk
23 februari 2013, 10:13
Waanzinnig goed. De zangeres ligt me niet zo, smaak dingetje.
En opgenomen door een vent die van zijn studio afwil?

Han S
23 februari 2013, 11:51
Die vent is 70 jaar en wat denk je dat zo'n studio kost aan energie, onderhoud enzo? Daarnaast heb ik een joekel van een huis waarvan meer dan de helft niet wordt gebruikt. Dat allemaal omzetten in euro's is op zich niet zo'n slecht idee en dan mooi het geld opmaken. Want geld is pas leuk als je het ergens aan besteed.

Het mooiste zou zijn dat Patrick van Legacy Studio's de hele zooi overneemt, kan ik daar gewoon verder gaan met opnemen als mensen dat willen. En dat is een erg mooie grote studio met ProTools en veel vintage apparatuur. Een volledige analoge studio daar boven zou een prima idee zijn, ruimte zat en ik moet er 7 km voor rijden of fietsen.

Robdop
23 februari 2013, 15:44
@duhsjaak: Bedankt, gebruik zelf beyer dt770 koptelefoons en ik moet bekennen dat ik daar zeer tevreden mee ben!
Ludwig drums idd, heerlijke sound zit er in die drumstellen. Heb zelf een Premier staan, maar toen ik deze set van mijn drummer hoorde baalde ik daar stiekem wel van ;)
Dat hele mainstream geneuzel wordt sowieso een beetje irritant.
Gister toevallig met een bandcontestje mee gedaan, houden we niet zo van, maar het was goede PR.
Dan vinden ze dat je nummers te lang maakt, het is dus tegenwoordig niet meer toegestaan om nummers lekker 6 á 7 minuten te maken. Waarschijnlijk omdat we een zangeres hebben klinkt het meteen wat meer mainstream en moeten we dat ook zijn, nou ze kunnen mijn telecaster overdwars naar binnen krijgen (om het maar even genuanceerd te zeggen :seriousf: )

@Han: Sound city is natuurlijk de bom! Volgens mij zijn er geen bands daar ontevreden weggegaan. Dave Grohl heeft inderdaad leuk en aardig al die spullen opgekocht, maar om de een of andere manier doet het mij weinig. Als je bijvoorbeeld dat laatste album luistert ik vind er allemaal weinig aan op het gebied van sound e.d. Maar misschien ben ik ook wel heel kritisch maar ik vind Grohl en consorten het hele gedoe een beetje als PR praatje gebruiken ofzo? Het is hip dus doen we het op die manier. Maar ik kan het ook mis hebben ;)


@beruk Zangeres heeft inderdaad een hoog "hate it or love it gehalte".
Toch bedankt dat je het alsnog "waanzinnig goed" vind :)

Nogmaals @Duhsjaak, kaap dit topic vooral om ook over opname technieken e.d. te praten want ik vind het alleen maar interessant :)