PDA

View Full Version : nieuwe hals tordeert ?



crazycow
12 februari 2013, 19:10
Gek genoeg trekt een nieuwe hals die ik heb gemaakt aan de baskant holler dan aan de treble kant. Dan zou je denken dat ie tordeert, al zie je dat niet direct als je in de lengterichting over de toets heen kijkt. Vanaf de zijkant is het duidelijker dat ie meer bolling heeft bij de lage E dan bij de hoge E.

Dit kwam aan het licht nadat de snaren erop gezet waren.

De truss rod wil (wellicht logisch) niet echt helpen in dit geval. Ik heb er al wat aan zitten draaien (2-way tr).

Ik neem aan dat de conclusie is dat ik 'm eigenlijk opnieuw zou moeten vlakken, fretten eraf etc. Alleen zal de hals weer een andere stand hebben als ie ontdaan is van de snaarspanning en weet ik dan eigenlijk nog niet hoe 'm te vlakken.

Heeft iemand dit bij de hand gehad en wat is de beste oplossing hiervoor (ik heb geen erlewine jig en was eigenlijk ook niet van plan om die aan te gaan schaffen....)

Oplossing B is de hals in de haard gooien en een nieuwe maken......maar liever niet natuurlijk.

loose-fur
12 februari 2013, 19:38
Mij lijkt het niet zo te zijn dat wanneer de twee lange kanten van een balk ongelijk doorbuigen, dat daarmee automatisch gesteld mag worden dat die balk tordeert/scheluw is. Met andere woorden: de twee korte zijden van de balk (topkam en aansluiting hals op body) kunnen in zo'n geval nog steeds perfect evenwijdig/vlak tegenover elkaar liggen.

Lijkt me niet direct een reden om de hals in de kachel te gooien, dikke snaren hebben in het midden gewoon iets meer speling, wat misschien zelfs een voordeel kan zijn?



tee.

oigun
12 februari 2013, 20:32
Zie je wel bij meer (vaak wat oudere) gitaren, als hij verder goed is af te stellen en lekker speelt is er niks aan de hand.

crazycow
12 februari 2013, 20:39
Ik ben er inderdaad ook niet uit of ie nou echt tordeert, maar het is nu zo dat ie zwaar speelt aan de bas kant en minder zwaar aan de treble, het voelt niet helemaal lekker in ieder geval. Als ik de truss rod strakker zet is het beter aan de baskant, maar dan heb ik weer te veel last van fret buzz aan de trebble kant.

Er zit dus iets niet helemaal lekker, maar wat precies en wat nou te doen is me ff helemaal onduidelijk. En ook waarom het zo is trouwens, zowel de hals als de toets waren recht toen ik ze op elkaar lijmde (ceder hals en ebben toets).

crazycow
12 februari 2013, 20:47
Zie je wel bij meer (vaak wat oudere) gitaren, als hij verder goed is af te stellen en lekker speelt is er niks aan de hand.

Yep, maar het is een nieuwe gitaar (net zelf gemaakt) en hij is dus niet goed af te stellen met de rod....
Bij m'n vorige gitaren nooit gehad trouwens, dus helemaal nieuw verschijnsel voor mij.

LGK
12 februari 2013, 21:11
Wat voor snaren gebruik je dan?

Menk
12 februari 2013, 21:15
Hals en toets bij verlijmen niet helemaal 'uitgewerkt' (droog) misschien?
Holling aan de baskant te begrijpen door grotere snaarspanning?

Misschien werkt een combinatie van trussrod aanspannen, en kambeentje aan treble-kant verhogen?
Ik ben geneigd te denken dat de trussrod een overdreven verder 'uithollen' wel zal kunnen tegengaan.

Een foto kan de creativiteit voor meer oplossingen/ideeën waarschijnlijk aanwakkeren.

K

oigun
12 februari 2013, 21:26
Yep, maar het is een nieuwe gitaar (net zelf gemaakt) en hij is dus niet goed af te stellen met de rod....
Bij m'n vorige gitaren nooit gehad trouwens, dus helemaal nieuw verschijnsel voor mij.

Kan zijn dat je gewoon pech hebt met het stuk hout... Laat hem een paar weekjes onder spanning staan en vlek dan de frets opnieuw. misschien heb je mazzel.

stijnkenens
12 februari 2013, 22:17
Als ik een toets op een hals lijm gebruik ik een multiplex balk van 36mm dik als rechte geleiding.
Anders heb je kans dat je de 2 delen buigen door het gewicht van de klemmen.

Op welke manier heb je de gitaar afgesteld? Leg eens stap voor stap uit.
Want een beetje meer kromming aan de baskant hoeft niet slecht te zijn, omwille van het verder uitslaan van de snaar bij het spelen.
Maar zomaar wat aan de trussrod draaien heeft geen zin, dat is maar 1 stap van het afstellen.



s.

crazycow
12 februari 2013, 22:52
Als ik een toets op een hals lijm gebruik ik een multiplex balk van 36mm dik als rechte geleiding.
Anders heb je kans dat je de 2 delen buigen door het gewicht van de klemmen.

Op welke manier heb je de gitaar afgesteld? Leg eens stap voor stap uit.
Want een beetje meer kromming aan de baskant hoeft niet slecht te zijn, omwille van het verder uitslaan van de snaar bij het spelen.
Maar zomaar wat aan de trussrod draaien heeft geen zin, dat is maar 1 stap van het afstellen.



s.

Dat van die truss rod snap ik wel, dat gaat alleen over de hele lengte en zorgt er natuurlijk niet voor dat de zijkanten gelijk getrokken worden. Het probleem is eigenlijk ook te veel relief die ik met de truss rod niet meer bij kan stellen, staat nu maximaal strak. Dus nu eigenlijk een goede snaarruimte bij de eerste (2) frets en goede bij de laatste (6) maar te veel ertussenin. De bolling is dus te groot en dan vooral aan de baskant.

Wat betreft mijn werkwijze voor het afstellen:

Ik lijm de hals/toets niet met klemmen maar met (keper)band eromheen gewikkeld. De toets is dan nog niet gefret. De toets is wel al in radius geschuurd.

Vervolgens kijk ik naar een eventuele kromming, stel de trussrod eventueel wat mocht de toets toch niet helemaal recht zijn en vlak ik de toets nog wat meer. (misschien is dat niet goed!)

Daarna zet ik de frets erin en vlak de frets met een oude zijgeleider van een cirkelzaag met 240 schuurpapier tot alle fretten overal geraakt zijn. Vervolgens recrownen.

Daarna vijl ik brugkam en de topkam grofweg op de juiste hoogte (hoger dan de uiteindelijke hoogte). Zet de snaren erop op juiste spanning en vijl eerst de brugkam bij tot de hoogte die ik wil hebben en daarna pas ik de topkam aan. Hierbij hou ik in principe het meeste rekening met de snaarafstand bij fret 12 en fret 1 (de laatste met voelermaatjes).
Ik check dan ook nog de relief die normaal gesproken nog aardig aan te passen is met de truss rod.

De eerste keer dat ik dat doe zorg ik nog voor wat marge aangezien ik verwacht dat de hals nog wat door zal buigen. Pas na een week ofzo (of langer) ga ik voor een wat definitievere afstelling van kammen en truss rod.

Ik dacht dat ik niks vergeten was. Btw. Het eerste deel doe ik zonder dat de hals aan de kast is bevestigd (bolt-on). Het tweede (eigenlijk alleen kammen vijlen) met de hals bevestigd aan de kast.

Verder:
-ik zet er altijd een setje 12 op
-de toets is van lmi (kiln dried volgens hen) en heeft hier nog 6 maanden gelegen + een hals (sorry geen ceder maar mahonie, van maderas, niet gedroogd) ligt hier nu een ongeveer een jaar in huis.

oigun
12 februari 2013, 23:03
Wat voor een trussrod heb je gebruikt? Vreemd dat hij niet verder is bij te stellen..

crazycow
12 februari 2013, 23:06
Wat voor een trussrod heb je gebruikt? Vreemd dat hij niet verder is bij te stellen..

2-way alu trussrod van madinter....en ik heb 'm er in eerste instantie 'neutraal' ingelegd.

stijnkenens
12 februari 2013, 23:34
Inderdaad zeer raar dat je trussrod tot z'n einde is, en dat je hals nog steeds te hol is.
Toch niet teveel ruimte tussen truss en toets? Want mocht dat er wel zijn, dan had je het beter eerst opgevuld.

Trussrod is wel het eerste wat ik bijstel, bij het afstellen. Daarna hoogte van het zadel met capo op 1 en daarna de topkam.
Inderdaad nog niet helemaal zoals het moet, een marge van enkele 10e mm mag wel voor de finale afstelling, na een week.



s.

crazycow
13 februari 2013, 00:06
truss rod ligt gelijk met bovenkant hals en tegen de toets aan dus.
Dat afstellen van het zadel doe ik met capo op 2 maar dat zal niet heel veel uitmaken. Denk ook niet dat het daar in zit.

Hij is wel bespeelbaar, maar ideaal is het allemaal niet......

Wellicht toch een soort van 12de fret 'hump' zit ik nu te denken. Geen idee maar komt nu bij me op, ik ga morgen nog ns ff goed kijken hoe de kromming van de toets nou precies verloopt.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover!

Mattia
13 februari 2013, 10:55
Nog een vraag: hoe stel je die truss rod precies af? Beste manier is om de hals eerst in spanning te zetten (manueel buigen) en dan de truss rod aanpassen. Dan even laten 'settelen' en herhalen. Op zich is meer reliëf aan de bas kant goed, gezien de dikkere snaren wat meer nodig hebben.

crazycow
13 februari 2013, 11:54
Nog een vraag: hoe stel je die truss rod precies af? Beste manier is om de hals eerst in spanning te zetten (manueel buigen) en dan de truss rod aanpassen. Dan even laten 'settelen' en herhalen. Op zich is meer reliëf aan de bas kant goed, gezien de dikkere snaren wat meer nodig hebben.

Dat doe ik dus niet, ik zet 'm op neutraal en zo zet ik de snaren erop. Ik stel 'm vrijwel altijd af onder snaarspanning. Ging tot nu toe eigenlijk altijd goed. Ik zal de spanning er eens afhalen, kijken of ik 'm dan verder kan draaien en eventueel dan nog handmatig of met spanbanden de hals meer naar achteren zien te buigen indien nodig. Goeie tip.

Mattia
13 februari 2013, 13:03
Ik pas ook altijd onder snaarspanning aan, maar ik 'pre-stress' de hals door deze met de hand naar achteren te buigen. De rod moet die compressie 'vasthouden', hoeft van mij niet actief voor die compressie te zorgen.

crazycow
20 februari 2013, 00:08
Update: Ik heb de snaren losgedraaid en de hals teruggebogen en vervolgens de trussrod aangedraaid. Scheelt enorm. Denk dat ik in ieder geval niet meer ga vlakken/herfretten. Enige wat ik nu weer moet doen is nieuwe kammen maken want die zijn nu weer net iets te laag (of voorlopig even een fineertje eronder...).