PDA

View Full Version : Van-merken naar kwalitatief betere merken..., waar Alvarez gitaren te vinden?



michke
12 februari 2013, 04:39
Na meer dan 2 jaar ben ik mijn beginnersgitaren echt gradioos beu, het lukt steeds beter en ik wil gewoon een beter klinkende (semi)- akoustische gitaar dan mijn beginnerspeelgoedgitaar zeg maar...
Dus vorige week naar de winkel geweest om een hele resum gitaren uit te testen , van seaguls , martins , takamines enz, maar ik had met geen enkele gitaar een "wow" gevoel.Mijn bedoeling was om een Alvarez uit te proberen maar die hadden ze niet, een kennis van mij vertelde me dat ik dit merk zeker eens moest proberen, aangezien ik kleine handen heb en er Alvarez gitaren zijn met een smallere / dunnere hals zou dit wel eens de gitaar zijn waar ik zit op te wachten, de klank zou ook super zijn. Alleen...ik vind deze gitaren nergens in Belgie? Heeft iemand ervaring met deze gitaren , zijn ze echt zo goed? Hebben ze echt een dunnere hals en vooral, is er ergens een winkel in ons dwergenland Belgie waar ik deze gitaren kan proberen? Op internet vind ik wel buitenlandse sites waar ik ze vind maar ik ga uiteraard niets kopen zonder het eerst te testen. (oja, budget max.500 euro) Alvast bedankt.:ok:

Flipkoos
12 februari 2013, 10:00
...aangezien ik kleine handen heb en er Alvarez gitaren zijn met een smallere / dunnere hals zou dit wel eens de gitaar zijn waar ik zit op te wachten...

Zou je ook nog even Blueridge uit kunnen proberen.

zoon van Piet
12 februari 2013, 10:27
Alvarez is een merk dat zich - naar goed Japans voorbeeld- over de hele markt positioneert. Van goedkoop naar duur, in alle segmenten vind je Alvarez. En de kwaliteit loopt over het algemeen evenredig met de prijsstelling. Ik heb een supergoeie Alv in mijn handen gehad, maar ook exemplaren die gewoon redelijk waren.

Het is een kwestie van testen, uitproberen en inderdaad op zoek gaan naar die ene 'wow'-gitaar. Ik zou zeker niet een akoestische gitaar in jouw prijsklasse ongezien via het web bestellen. want de ene is nu eenmaal ( veel) beter dan de andere - ook als ze allebei van hetzelfde merk en type zijn, instrumenten hebben nu eenmaal een ziel en de ene is wat schoner dan de andere. ( of de bouwer was de avond ervoor lekker verwend door zijn vrouw en deed net dat beetje extra.. whatever..)

Smallere halzen/ toetsen kom je bij meer merken tegen. Ook dat is iets dat je het best kunt beoordelen door live te testen..

dgrammenidis
12 februari 2013, 16:31
Michke, ik raaf u aan de gouden gids bij te nemen. En een paar stratigisch te bellen in een straal dat je aanvaardbaar vind. Of anders naar de fabrikant bellen en horen waar ze verdeeld worden. Via web vind je over belgische winkels eigenlijk niet zo veel. Heb ik ondervonden met mijn eigen zoektocht. Succes!!!

-Martijn-
12 februari 2013, 18:03
Heeft iemand ervaring met deze gitaren , zijn ze echt zo goed?

Ik heb een Alvarez RD20S, ja, ik vind hem ook erg goed. Die gitaar heb ik zo'n drie jaar geleden voor een spotprijs gekocht. Toen was het al een van de laatste die ik tegenkwam omdat Alvarez zich officieel terugtrok uit Europa. Dit is de gitaar die altijd voor het grijpen staat en waar ik het meest op speel. Terwijl ik toch ook gitaren heb die 5 keer zo duur zijn.. Het enige wat misschien iets beter zou kunnen zijn de stemmechanieken, maar in die prijsklasse kan je dat niet echt verwachten. Geen idee of ze allemaal zo goed zijn, maar zeker de moeite waard om daar een stukje voor te rijden.

michke
13 februari 2013, 06:27
Bedankt voor de info mannen ! Aangezien ik hier lees dat Alvarez zich terugtrekt uit europa zal ik daar dus niet meer achter zoeken, ik denk dat het weinig zin heeft.
Het merk "Blueridge" kende ik niet maar ga daar zeker eens achter horen.
En inderdaad, ik denk dat ik gewoon even verder zoek, maar ik word stilaan ongeduldig, ik denk of hoop dat ik in mijn prijsklasse toch al iets zeer degelijks kan/hoop te vinden want zoals ik al zei , ik ben het echt wel beu om op mijn B-merk gitaren te spelen. Mijn zoektocht gaat verder , van zodra ik iets gevonden heb lezen jullie het hier :noob:

Rizz
13 februari 2013, 06:53
Welja, dat moet lukken! 90% van de gitaren hebben een nut van 43 mm en daar zitten er vast wel bij die een wat dunner halsje hebben.. Probeer wel in je ongeduld een objectieve instelling te houden en echt de juiste gitaar te kopen! Wat bij mij werkt is een shortlist maken en dan een andere dag terugkomen om je shortlist nog een keer te bespelen.. De ene dag is de andere niet en na een dag gitaren testen hoor je door de snaren de gitaar niet meer!

Succes en ik ben erg benieuwd naar je keuze. Een HNGD (Happy New Guitar Day) met pica's wordt erg gewaardeerd! ;)

Ron Houben
14 februari 2013, 16:16
Hallo Michke,

Ik heb Alvarez gitaren bij Hills in Brussel gezien. Er zijn misschien nog wel meer winkels, maar zoek even op K. Yairi. Dit is wat in USA als Alvarez wordt verkocht en waarschijnlijk wat jij bedoelt.

Je hebt in USA twee lijnen Alvarez gitaren. De Japanse, gebouwd door K. Yairi en Alvarez uit Korea. De USA importeur van Yairi heeft deze Japanse firma gevraagd modellen onder de Alvarez naam te bouwen. In Europa en Japan heten deze gitaren K.Yairi. Gewoon naar Kazuo Yairi, de bouwer. Deze Japanse gitaren zijn heel erg goed en hebben inderdaad iets smallere halzen en soms ook een kortere mensuurlengte. Hierdoor spelen ze ook zeer gemakkelijk.
IN Europa heb je ook Alvarez gitaren. Deze komen uit een fabriek in Korea, of misschien nu wel uit China. Worden naar specificaties van de USA importeur gebouwd en zijn o.k. Niet te vergelijken met, inderdaad, Blueridge.

michke
20 februari 2013, 05:43
Bedankt Ron voor de info, die Hills winkel kende ik niet maar ik zal er later zeker een kijkje gaan nemen.
Even een update met ook minder goed nieuws...
Vorig weekend nog eens een winkel binnengestapt om wat te testen, opnieuw zonder gitaar buitengekomen, wel getwijfeld toen ik op een witte washburn speelde, was aangenaam verrast want ik weet niets over dit merk. Was een slordige 300 euro. Maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan ondanks dat deze gitaar zeer goed in de hand lag en wat mij betreft een goede warme klank had en vlot speelde. Vraag me niet waarom maar ik heb ze dus uiteindelijk toch niet gekocht, misschien omdat ik niet bekend ben met het merk en er nog te weinig van afweet.

Ook minder nieuws , eergisteren met de wagen naar de autokeuring geweest, afgekeurd . Behoorlijk wat onvoorziene kosten aan mijn wagen (remschijven + uitlaat) dus daar gaan mijn centjes die ik voor een gitaar had gespaard...jammer maar veiligheid gaat nu éénmaal voor, de gitaar zal dus nog een paar maand moeten wachten.