PDA

View Full Version : Wat vinden we nou van deze The Edge solo?



Braddie
12 februari 2013, 00:59
Even onder elkaar als Gitaristen:
http://www.youtube.com/watch?v=qGFNHem29Sk

Begint rond de 2:50.
Persoonlijk vind ik zijn tone hier heerlijk, z`n vibrato is echt top, en qua phrasing?.. hij heeft wel wat tof gephrasde stukjes (3:36 1 voorbeeld)
En ondanks dat het af en toe een beetje uit de bocht is (Sja.. hij is geen solo man officieel, al heeft hij met Bullet The Blue Sky wel bewezen dat hij het kan) Vind ik dit indrukwekkend van The Edge. :)

Wat vinden julie hier nou van? Waarschijnlijk wat meer ervaren en iets meer verstand van gitaren/gitaar spel etc.

zjanke
12 februari 2013, 09:07
Wat is er zo bijzonder aan deze solo dat ie 4 minuten na een post in een ander topic een eigen topic verdient? :dontgeti:

ruudjes
12 februari 2013, 09:22
Ik vind er niets indrukwekkends te horen. Hij kan lekkere delay dingetjes spelen en is op zijn plaats bij u2. Verder vind ik het geen gitarist waar ik lyrisch van kan worden.

Swaag
12 februari 2013, 13:12
The Edge is goed dan wel perfect voor U2, maar zou in geen enkele andere band echt opvallen.
Dat Edge-bashen snap ik dan ook weer niet, hij heeft de wereld toch wel wat iconische melodieën en geluiden gegeven.

Maar laten we eerlijk zijn: dit solootje hoor je ook voorbij komen op de jamavond van je lokale popsociëteit.

Braddie
12 februari 2013, 13:58
The Edge is goed dan wel perfect voor U2, maar zou in geen enkele andere band echt opvallen.
Dat Edge-bashen snap ik dan ook weer niet, hij heeft de wereld toch wel wat iconische melodieën en geluiden gegeven.

Maar laten we eerlijk zijn: dit solootje hoor je ook voorbij komen op de jamavond van je lokale popsociëteit.

The Edge is een prima gitarist, alleen het is geen Van Halen of Slash, hij speelt niet bijzonder snel :)
Het solotje hoor je inderdaad waarschijnlijk bij een simpele blues jam ook voorbij komen, al heeft hij wel toffe solo`s (Unknown Caller/The Fly/Until The End Of The World/Mysterious Ways Live/Bullet The Blue Sky Live/New Years Day/Magnificent)

Swaag
12 februari 2013, 15:39
Begrijp me niet verkeerd Braddie: Ik vind The Edge erg goed in U2. Maar daar moet ie het bij houden.

mesaman
16 april 2013, 23:18
en ik maar denken dat er een dikke solo uit een ibanez met een EDGE tremmelo te horen zou worden gebracht.

krijg je dat waardeloos opgenomen gewouwel van utwee, het is niet mijn kopje thee.

Bah, een teleurstelling!

caliban
16 april 2013, 23:39
Ik vind edge veel beter dan om het even welke shredder eigenlijk, gezien hij ook gewoon mooie nummers kan schrijven. Idem met Johnny Marr. En beiden doen geen technische hoogstandjes qua vingervlugheid, maar hun techniek is wel opmerkelijk tussen andere goede songwriters.

Tupelo
17 april 2013, 00:05
Hoewel ik geen fan ben van 'the edge' of eigenlijk 'U2' loathe ik het idee dat goede muziek ingewikkeld moet zijn en niet op je lokale bluesjam gespeeld wordt. En dat terwijl ik ook geen fan ben van die lokale bluesjam, want ook de lokale bluesjam *(hier tenminste) wordt teveel bevolkt door hoog testosteron gedreven schizotypische typetjes die zichzelf van te voren ingespeeld hebben op ingewikkelde stukken.

Tunes
17 april 2013, 19:49
Volgens mij ben je een behoorlijke gitarist als je een eigen geluid hebt, en die heeft hij.
In ieder geval veel meer dan die vierkante millimeter neukers.

the sure thing
11 mei 2013, 14:04
The Edge is echt een hele goede gitarist. Maar dit is een TE simpele solo.

SantaX
13 mei 2013, 19:05
Zelf ben ik wel een u2 fan maar dit vind ik nou niet hun beste werk.
The Edge vind ik een geweldige muzikant, een normale ok-spelende gitarist, maar een meester in geluid. De man heeft met zijn bandje toch maar even een flinke stempel op de popmuziek van de laatste 25 jaar gezet en naast de teksten en persoonlijkheid van Bono is dat voor 70% te danken aan The Edge en zijn jaloersmakende verzameling effecten en inzicht in het gebruik ervan.

Puur als gitarist moet ik toch zeggen, tís geen Chet Atkins en dat hoor je. Ik denk trouwens ook niet dat the Edge zichzelf als virtuoos ziet.

MyGreenLady
13 mei 2013, 19:24
Ach, die man doet gewoon z'n werk en volgens mij geniet hij er ook nog van. Bill Bailey deed hem eens na...

http://www.youtube.com/watch?v=H8dZwXnMrRU

Blijft allemaal persoonlijk natuurlijk. Een goede gitarist. Pah, laat me niet lachen. Van die enorm geforceerde solos met enorm veel noten enzo...

Een Slash of een EvH supergoed vinden omdat ze zo vreselijk snel zijn of wat dan ook, zou me aan mijn reet roesten. Ik geloof niet dat gitaristen zo enorm moeten egotrippen en clichés opeen moeten stapelen. Als ik 2 noten zonder tremolo (gewoon aan de hals trekken) en met flink veel oversturen uit een goedkope ibanez een minuut of twee kan opvullen ben ik ineens een kutgitarist? Wat kan mij het nou schelen, ik blijf toch wel spelen. Ik speel niet omdat ik het leuk vind, ik speel omdat ik niet anders kan, omdat ik wil creëren, omdat het maken van muziek mij bevestigd in mijn bestaan. Het is iets existentieels en het mooie is dat iedereen het kan en mag doen.

Laat mensen maar eens de tijd nemen om geluid echt te ervaren en niet een soort voorgebakken stuk compositie dat er keihard doorheen word gerieddelt consumeren (laten we wel zijn, ook daar kan ik best eens heel erg van genieten hoor). Laatst een Dm akkoord over een Freeze-pedaal in een Fender Vibro Champ met speed en intensity helemaal open. Daar ontstond na het draaien van de treble, bass en speed een rijkheid aan geluid uit waar je van zou kunnen gaan janken. Alsof de hemel openstond.

Muziek is geluid waar men bewust aan deelneemt. Voor de rest is het allemaal open en dat vind ik prima. Ik sta het liefst middenin de chaos, en het liefst niet alleen maar met een heleboel mensen.