PDA

View Full Version : hals telecaster verstevigen?



jan jansen
11 februari 2013, 20:11
Voor een toekomstig project maak ik een telecaster. Er komen snaren op gelijk sleepkabels.
De hals zal dus aangepast moeten worden. Naast een trussrod moeten er strips in.(carbon?)
Nu heb ik al op tonefactery en guitarsupplies gekeken maar niets te koop.
Iemand een tip? :crazyhappy::crazyhappy::ok:

oigun
11 februari 2013, 20:23
Stewmac.
~~~~~~~~~~

El_Mano
11 februari 2013, 22:00
Ik heb er al eens stukjes van een kleine werphengel voor gebuikt sterk licht dun en goedkoop. Ik heb er ooit eens een heel stel bij het grof vuil vandaan gehaald. Daarnaast kan je wellicht ook het trussrod zelf maken en dan ipv M 4 draadeind een M 5 of M6 voor gebruiken.

Als je dan de strip die je op de trussrod lijmt ook van een harde houtsoort maakt moet het heel veel stijver zijn dan standaard denk ik.

Misschien moet je er ook eens over denken als je dus echt heel dikke snaren gaat gebruiken de nekverbinding extra sterk te maken bvb door het plaatsen van een of twee deuvels.

Mr.Fingers
11 februari 2013, 22:06
Ik speel met 0.013 stainless steel flatwounds op een telecaster met gewone hals (standaard C-shape, sixties profiel, met vintage trussrod), en die hals geeft geen krimp. Ik vraag me dus af of het nodig zou zijn...

oigun
11 februari 2013, 22:44
Ik denk ook dat het wel mee valt. meestal ga je niet veel dikker dan 013 en anders is het om een lagere stemming te gebruiken En dan is de snaarspanning weer lager. Als je te dik gaat met een gewone stemming word het spelen wel erg moeizaam-

jan jansen
12 februari 2013, 06:03
Ik denk ook dat het wel mee valt. meestal ga je niet veel dikker dan 013 en anders is het om een lagere stemming te gebruiken En dan is de snaarspanning weer lager. Als je te dik gaat met een gewone stemming word het spelen wel erg moeizaam-

klopt maar 013 is te dun en de tuning gaat idd naar beneden.Die tip van die 2 hardhouten strips is een idee.

Rizz
12 februari 2013, 06:52
http://www.carbonwinkel.nl/nl/103-carbon-staaf

stijnkenens
12 februari 2013, 09:22
Niet bij stewmac, veel te duur !
Kijk ook eens bij de modelbouwwinkel in de buurt, die hebben ook vaak een heel arsenaal aan verschillende carbon staven.

Inlijmen met epoxy, en liever hoog dan breed. Ik gebruik meestal 2 x 10 of 3 x 12mm.
En ook met een hotrod truss, die zijn het smalst, dus kan alles mooi naast elkaar gelijmd worden, zonder dat het te breed wordt binnenin !




s.

crazycow
12 februari 2013, 19:00
Niet bij stewmac, veel te duur !
Kijk ook eens bij de modelbouwwinkel in de buurt, die hebben ook vaak een heel arsenaal aan verschillende carbon staven.

Inlijmen met epoxy, en liever hoog dan breed. Ik gebruik meestal 2 x 10 of 3 x 12mm.
En ook met een hotrod truss, die zijn het smalst, dus kan alles mooi naast elkaar gelijmd worden, zonder dat het te breed wordt binnenin !




s.

Kom je die maten tegen in de modelbouwwinkel?
Op internet kom ik max. 2 mm dik tegen, maar dan veel breder dan 10 of 12 mm (ik meen 25 of 50 mm)
Tevens zie ik nergens 2mm freesjes met een snijlengte langer dan 6 mm voor een schacht van 6 of 8 mm.
(ik ben er dus nog steeds niet uit welk profiel ik wil gaan gebruiken).

stijnkenens
12 februari 2013, 23:28
Ik heb een freesje van 3 breed en 10 lang, voor een schacht van 8mm.
De verbreding van frees naar schacht heeft ook 2 snijvlakken, dus ik kan eigenlijk 12 diep frezen als ik wil.
Bij de carbon staaf van 2 mm lijm ik een strip fineer mee in het kanaal, ook in epoxy.

Die maten kan ik inderdaad hier in de modelbouwwinkel achter de hoek krijgen. ik koop 1 meter voor de helft van de prijs van een halve meter bij stewmac ...



s.

crazycow
13 februari 2013, 00:12
ok, dat wordt dan weer een beetje creatief met kurk ...carbon....

Mattia
13 februari 2013, 10:52
Setje 13 snaren in standard tuning is 'normaal' voor een akoestische, en die heeft geen carbon 'nodig', op zich. En als je down-tuned al helemaal niet. Maargoed, ik doe overal carbon in, omdat ik het prettig vind werken :)

Dragonplate.com is een alternatief als je meteen wat meer in wil slaan dan een paar stuks. Moet dan wel uit de VS komen, dus voor twee loont het niet.