PDA

View Full Version : Luidsprekerssetje van 2000euro



baden
11 februari 2013, 17:45
ik ben een turkse muzikant die SAZ bespeelt maar ik wil nu graag het podium op, maar ik het benodigde spullen niet.
ik wil zo iets ongeveer voor 400/500personen || http://www.youtube.com/watch?v=V8w7bhJi8so , http://www.youtube.com/watch?v=iatmfVJO2Uc

luidpsreker
poweredmixer -indien pasiev luidsprekers
microfoon
kabels
statieven
etc,...

ik heb een budget van +- 2000

MVG

harrie-beton
11 februari 2013, 17:58
Wat dacht je van huren? Veel optreden en dan zelf kopen?

baden
11 februari 2013, 18:06
Ik heb liever dat ze van mij zijn na een aantal optredens kan ik er een betere kopen...

Harry
12 februari 2013, 13:38
je zou een paar powered monitors (Mackie SRM450) kunnen kopen met een mengpaneel (Behringer o.i.d.), dan moet je met zo'n bedrag wel uitkomen. Dan kun je er nog een lichter boxje aanhangen als je eigen monitor (Mackie SRM350).

Gearjunkie
12 februari 2013, 13:38
Weet niet wat voor podia je aan denkt, maar het is ook zuur als je je spaargeld hieraan uitgeeft en dan blijkt dat het zaaltje deze spullen heeft staan.

paulusdeBKB
12 februari 2013, 14:55
2000 euro is niet veel voor een set waarmee je 400-500 mensen mee wilt vermaken. Zijn al je optredens voor zoveel mensen? Of heb je meestal een kleiner publiek en is 500 mensen een bovengrens? Zo ja, dan zou ik je aanraden een set te kiezen die past bij het publiek waarvoor je het vaakst speelt. Als dat bijvoorbeeld 100 mensen zijn, dan kun je voor 2000 euro een prima setje kopen. Voor de incidentele grotere optredens huur je dan bij.

Let wel: het maakt erg veel uit of die 500 mensen aandachtig en stil naar je zitten te luisteren of dat ze ondertussen ook veel lawaai maken. (dansen, praten etc).

baden
12 februari 2013, 17:06
300,400 man komen meestal. 500is echt het toppunt ,
Als er meerdan 500man komen ga ik inderdaad bij huuren...nee ze gaan niet aandachtig luisteren ze gaan praaten,dansen enz...
Ik dacht zelf aan
2x EV ZxA1 actieve luidspreker
2x EV ZxA1 actieve subwoofer
XENYV 1202 FX

peter_heijnen
13 februari 2013, 08:35
Dat ev setje is natuurlijk aantrekkelijk wegens prijs en compactheid, schijnt ook goed te klinken. Echter: niet voor 300/400 -laat staan 500- man rumoer.

Dan kun je mss beter ook even de nieuwe mackies checken. Ik heb er alleen over gelezen, maar dat liegt er niet om. Je krijgt voor een kleine 2000 euro twee 12 inch kasten met in totaal 4000 watt power en ingebouwde mixer plus fx. Later kan er altijd nog een subwoofer bij.

http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/mackie-dlm12-actieve-fullrange-tweewegluidspreker/product-details.html

Btw, mooie muziek op die video!

baden
13 februari 2013, 12:08
Bedankt voor jullie reacties.
Maar nu ik ook beetje rond surf lees ik steeds verschillende meningen,ervaringen
wat is nou belangerijk het RMS WATT of SPL?
EV=3000watt rms
Mackie=4000watt rms

En met zoveel kracht aan rmswatt kan ik niet eens 300man aan? is er een bepaalde bereken regel of? hoe zit dat eigenlijk?...
met hoeveel rmswatt kan ik 400,500 man aan die dansen en niet echt aandachtig luisteren?

MVG

baden
13 februari 2013, 12:20
Trouwens beste mensen , hier kunnen jullie het ook zien deze muzikant heeft maar 2sub2top speakers, en 2 monitoren en jullie zien het grootte van het zaal en het geluidskwaliteit geen enige kraak:)
http://www.youtube.com/watch?v=u83y7mwVQWc

Han S
13 februari 2013, 13:09
10 Log P plus het rendement van de speaker is de SPL.

Zoekfunctie gebruiken.

baden
13 februari 2013, 17:06
hoeveel wattRMS moet ik nou hebben voor een zaal waar 500 man makkelijk aan kan

Han S
13 februari 2013, 18:23
Ik heb het al tien keer uitgelegd, dus dat moet te vinden zijn. Het rendement van de luidspreker is het belangrijkst en daarom hebben goede PA speakers een hoog rendement. Met 100 watt versterkervermogen kun je daar 20 dB bij optellen (10Log100=20) en met 1000 watt is dat 30 dB. Het verschil tussen 100 en 1000 watt levert je dus niet meer dan 10 dB op.

Een hi fi speaker heeft een rendement van tussen 80 en 90dB bij 1 watt gemeten op een meter afstand. Een echt goede (dure) PA speaker heeft een rendement van rond 100dB/w/m en dat geldt voor de basspeakers. De mid en high drivers halen wel rendementen van meer dan 110dB/w/m, maar die zijn niet echt goedkoop.

Heb je dus een echt goede hoog rendement speaker, dan maak je met 100 watt al 120 dB op een meter afstand. Met 200 watt is dat 3 dB meer, dus 123 dB en met 400 watt weer 3 dB meer en dus 126 dB. Een verdubbeling van het versterkervermogen levert 3 dB extra geluidsdruk (SPL) op.

Het heeft dus meer zin om een echt goede speaker te kopen als het om SPL moet gaan want je kunt geen 10 kw op een speaker loslaten zonder rookwolken en vlammenzee. Verdiep je in de materie, scheelt je een hoop geld en ergernis.

Daarbij is het met grote mensenmassa's ook belangrijk dat het geluid ver draagt en daar zijn hoorngeladen kasten voor ontworpen. En als het echt ver moet heb je delaystacks nodig, dus extra speakers welke in fase zijn met de andere speakers dmv een delay. Zodat je het geluid niet twee keer achter elkaar hoort als je ver staat.

Het is een hele aparte materie hoor en niet echt simpel als je grote concerten moet doen met veel publiek. Er zitten op dit forum meerdere mensen die in dat vak thuis zijn.

Harry
14 februari 2013, 09:25
maak je geen zorgen als je dit niet snapt Baden, ik denk dat Han de enige is die precies hoe het werkt. Ik zou gewoon naar een goede winkel gaan waar je een advies op maat kunt krijgen. Weet niet of Paul Nijsen nog bij Feedback Eindhoven werkt, maar ik heb mijn spullen bij hem gekocht, terwijl ik voor een simpeler zangsetje ging. Waar ik het achteraf niet mee gered zou hebben.

baden
14 februari 2013, 12:51
ik heb toch voor het zx1a combi gekozen en na een aantal optredens ga ik er 2x elx115p d'r bij halen:)
mvg,bedankt aan al jullie reactie's

paulusdeBKB
17 februari 2013, 15:04
Gefeliciteerd met je aankoop en veel succes ermee! laat je hier even weten hoe het bevalt?

baden
22 februari 2013, 11:17
het klinkt echt zuiver,en heel naatuurlijk en jawel je kan er makkelijk 300/350 mensen laten genieten op het podim,
het is ook niet zo heel zwaar :)

paulusdeBKB
28 februari 2013, 23:58
Dan heb je een goede koop gedaan. Goede beslissing!