PDA

View Full Version : Dikke ranzige distortion.



Fuhgawz
21 juni 2003, 13:47
Ik ben een beetje uitgekeken op mijn Boss OS-2, en ben op zoek naar een lekker volle, dikke distortion, met een ranzige grom erin. Ik zat zelf te denken aan de ProCo (Turbo) Rat (ll), of de Sovtek Big Muff. Zouden deze pedalen hiervoor geschikt zijn, en wat voor andere pedalen zou je hiervoor kunnen gebruiken?

Negative K3 fan
21 juni 2003, 14:05
ik denk dat je met een big muff al een heel eind in de goede richting komt, verder moet je eens kijken naar de boss hyperfuzz of andere fuzz (achtige) pedalen.

wanna1
21 juni 2003, 15:22
koop een goede versterker, want daar kan een pedaal vaak niet tegenop !

Fuhgawz
21 juni 2003, 15:58
Ik ben inderdaad van plan een nieuwe versterker te halen na de zomer, maar dan vooral eentje met een goed clean geluid. Daarom vroeg ik ook naar een pedaal met dikke ranzige distortion.
Die Big Muff lijkt me ook heel geschikt, maar ik heb een aantal Ratten gezien op marktplaats en gitaarmarkt voor niet al te veel, en bovendien heb ik daar ook hele goede dingen over gehoord. Deze schijnen meer variatie te hebben, en veel betrouwbaarder te zijn dan de Big Muff. Is zo'n Rat geschikt voor die dikke ranzige distortion?

Mitch
21 juni 2003, 16:32
RAT vind ik wat scherper dan Big Muff, maar die twee zijn eigenlijk niet echt te vergelijken.
Zoek je nou een wat zwaarder geluid, iets met veel vervorming, iets dat goed door de mix snijdt in een bandsituatie..... oftewel: kan het iets preciezer ? :D

helleke
21 juni 2003, 16:37
Misschien dat Warp pedaal?

Negative K3 fan
21 juni 2003, 17:08
als je een beetje flink bugdegt hebt voor een versterker (2000 ofzo) hebben ze bij TAGS een tweedehands fender toenmaster, de distortion die daarop zit dat is precies de distortion die jij beschrijft. Heeft een geweldige clean.

Maar anders zou ik de big muff nemen ipv een rat omdat een rat toch iets scherper is zoals al gezegd is.

jorrit
21 juni 2003, 17:29
hyperfuzz!!

Fuhgawz
21 juni 2003, 18:55
Even om te verduidelijken, ik zoek dus inderdaad een zware, volle ranzige sound, ongeveer (dus niet precies) zoals op dit stukje (http://members.home.nl/fuhgawz/sample.mp3)(Kyuss - Green Machine) te horen is, maar het liefst nog iets 'voller'. Is het nu wat duidelijker?
Ik ben bang dat ik geen 2000 euro te besteden ga hebben aan een versterker. Als ik al eens de helft bij elkaar kan brengen, ben ik al vrolijk.
Weet er iemand geluidsbestanden van de Hyperfuzz te vinden? Ik kon alleen tekst-pagina's vinden, en wat ze schreven beviel me wel.
Trouwens, bedankt voor de reacties ;)

SilverFoo
21 juni 2003, 20:31
probeer de boss Metalzone. Dat is volgens mij gewoon het pedaal voor een lekkere donkere distortion. En het ligt natuurlijk ook aan je versterker. Volgens mij is de rat meer bedoeld voor "grunge" achtige taferelen, net als (mijn) boss DS2. Wel lekkere pedalen, maar als je echt iets heavies zoek, zou ik voor de boss metalzone gaan :D

jpb
21 juni 2003, 20:39
Ik weet niet of je met een volle, zware & ranzige sound een metal-geluid bedoeld? Zo niet, dan zou ik de Fulltone Soul-Bender eens beluisteren. Drie germ.-trans. en een vreselijk volle en vette fuzz. heeft ook genoeg gain in huis en "snijdt goed door de mix"

Phyrexian
21 juni 2003, 21:58
Even om te verduidelijken, ik zoek dus inderdaad een zware, volle ranzige sound, ongeveer (dus niet precies) zoals op dit stukje (Kyuss - Green Machine) te horen is, maar het liefst nog iets 'voller'.

Hey Fuhgawz,
Kyuss is the best!! Met onze band coveren we er ongeveer 6 nummers van (hebben gecovered), onder andere: One Inch Man, Conan Troutman, Green Machine, ...

Kyuss heeft een uniek geluid en dat komt omdat ze met hun gitaren over een basversterker speelden. Josh Gomme had dan ook een elektrische gitaar van Ovation (! - de enigste die ze ooit maakten) die zo zwaar was dat ze een enorm diep geluid gaf.

Probeer ook es met je neck-pickup te spelen, dat geeft vaak een fuzzier geluid. Zelf heb ik een Pro Co Rat en die pedaal kan je aardig op weg helpen in die richting; elk geluid uit die Rat heeft altijd iets weg van fuzz...

Mitch
21 juni 2003, 22:56
Als ik die sample hoor en het mag dan nog iets voller zou ik zeker niet richting Boss fuzzjes gaan. Veel eerder naar pedalen die voor high gain moeten doorgaan als de [gaap] MetalZone, MegaDistortion of hoe heet dat oranje ding van Boss, Zoom TriMetal of Hyperlead, Ibanez Smash Box, dat soort werk.
Maar als ik het zo hoor geef ik Phyrexian groot gelijk, hier steekt een groot deel van de sound in de gitaar-amp combinatie. Dit krijg je niet met een Stratje zal ik maar zeggen :razz:

Fuhgawz
22 juni 2003, 01:54
Volgens mij is dat "iets 'voller'" een beetje verkeerd opgevat (ik zat nog te twijfelen of ik het er wel achter zou zetten), want ik bedoelde daar dus niet mee dat ik een high gain metal distortion zocht. Ik denk ook dat je gelijk hebt dat ik beter niet naar de Boss fuzzjes moet gaan. Het is trouwens echt moeilijk een geluid te beschrijven. In mijn kop kan hoor ik perfect wat ik zoek, maar breng het maar eens over naar woorden... :P
Ik heb ooit op zo een MetalZone gespeeld, en het klonk echt veeels te schel. Totaal NIET wat ik zoek. Dus, geen metal-distortion.
Ik heb ondertussen een geluidsbestand van een Fulltone Soul-Bender gehoord, en die klonk inderdaad wel lekker warm en vol, maar die miste toch wat scheur erin. Bovendien zijn ze best prijzig.
Ik denk dat ik het advies van Phyrexian op ga volgen, en ergens een Rat ga proberen in een winkel. Die heeft er duidelijk verstand van, aangezien hij Kyuss covers speelt.
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties :-D

Phyrexian
23 juni 2003, 09:47
Nog een aanrader: EBS MultiDrive!
Dit is voor mij een heerlijke overdrive-distortion pedaal. Ideaal voor ranzige rock. De 'Mode-Switch' laat je toe om van volle tube-overdrive te gaan naar vette fuzz. Nadeel is wel dat dit een dure pedaal is.

Grandma_Placenta
23 juni 2003, 18:18
Ik zou voor een Kyuss sound voor een Big Muff gaan, dat is het bassige fuzz pedaal bij uitstek. Ga anders een naar http://www.stonerrock.com/ , daar zit ook een muzikantenforum bij waar veel gitaristen zitten die naar hetzelfde geluid als jij op zoek zijn, dus vraag het daar even.