PDA

View Full Version : Before (akoestische gitaar)



Harald
10 februari 2013, 22:51
Een stuk dat ik vlak voor de geboorte van onze jongste dochter heb geschreven. Enjoy!


http://www.youtube.com/watch?v=p57ouhp_m14

En dit keer met bijbehorende blooper


http://www.youtube.com/watch?v=-actq5f8wmY

-Martijn-
10 februari 2013, 23:26
Heel mooi geschreven en gespeeld!

akkebaas
11 februari 2013, 11:37
Mooi! En heeft de dochter het al gehoord?

Harald
11 februari 2013, 13:13
Bedankt!

Ik had het vlak voor de geboorte al eens voor haar opgenomen. Het viel de kraamhulp toen op dat ze van die muziek rustig werd. Inmiddels al wat jaartjes geleden.

Jedeel
11 februari 2013, 18:03
Heerlijk nummer!!!
(Maar daarom heb ik dan ook jouw CD "Now" toendertijd aangeschaft. :crazyhappy:)

Wat betreft de blooper....... een potje kattengras doet ook wonderen :soinnocent:
Maar het is wel lachen!!!

Harald
12 februari 2013, 09:57
Dank je !

Duhsjaak
13 februari 2013, 05:05
Hi H
Wat hier gebeurt is vreselijk leuk. Vaak, als een van de absolute pareltjes van een bepaalde plaat of CD nog eens dunnetjes wordt overgedaan, wordt het allemaal wat vlakker.

Deze valkuil weet je prima te omzeilen. Het lijkt zelfs nog weer een verdieping te hebben ondergaan.

Dit is zo zeldzaam mooi, dat de dame (ook dan nog je kind) het over een jaar of 25 op waarde zal schatten. En wij nu al. Een soort niet-synchroon in de tijd. Heel speciaal dat je dit hebt gepost.

Verder: Mensen die echt van hun kat houden, geven ze maar 6 dagen in de week te eten. Dat is veel beter voor hun gezondheid en meer in lijn met hun natuur. Hier lijkt het bewijs te zijn gegeven dat jij zelfs niet aan die 6 keer komt (smiley, voor de zekerheid).

O ja, beetje gesmokkeld bij 1'12"?
Klank prachtig, lied prachtig, bijbehorend kind, wat kan een mens nog meer wensen? De aanslag van een genie (a stroke of genius, dus). Taal is om mee te dollen, weet je nog? Maar dollen of niet, 100% gemeend.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
13 februari 2013, 09:16
Dank je!

De katten hebben hier buiten een smorgasbord van vogels, muizen, eekhoorns, en als ze iets verder willen lopen en dapper zijn buizerds, uilen, herten en everzwijnen... (hekje erbij en ze kunnen zelfs een dwergnijlpaard naar binnen slepen trouwens, er zit hier vlakbij ook nog een dierentuintje) Felix heeft in het verleden al eens een mol klemgezet, een eekhoorn afgeleverd en ook al eens een levende vis onder onze tafel gedeponeerd. Helaas moest ik die dag vroeg op pad voor een optreden in duitsland. Ik had toch wel heel graag het gezicht van onze buurman gezien toen de meiden aanbelden, met een emmer met levende vis... "Hoi Martin, we denken dat deze van jou is?" :seriousf:Kortom, de katten kunnen hier op zich genoeg eten. Die planten is om haarballen kwijt te raken.

Smokkelen... één piepkleine edit (één noot, overigens afkomstig uit dezelfde take) En die zit niet op 1'12'' maar, je bent close. Kanp dat je het hoort. Zelfs Tommy schroomt niet om een nummer van meerdere takes aan elkaar te plakken, ik vind het niet zo'n punt. Je speelt zo'n stuk zelden zo dat je echt over alle noten helemaal tevreden bent. De balans tussen technisch perfect en een goede track is wel belangrijk. Foutloos is nog niet goed. En soms is een track met fouten op een cd veel beter dan een andere 'perfecte' uitvoering.

zoon van Piet
13 februari 2013, 11:44
Foutloos is nog niet goed. En soms is een track met fouten op een cd veel beter dan een andere 'perfecte' uitvoering.

Hear hear! dikke +1!

Precies mijn instelling, al is die deels veroorzaakt doordat ik nooit foutloos speel! ;)

Duhsjaak
13 februari 2013, 11:57
Hi H
Nee hoor, helemaal niks om je voor te schamen. In tegendeel.

Leonard Bernstein (nieuwtjes waarop je niet zit te wachten) was een beetje sip dat de score van The West Side Story in hoog tempo was georkestreerd en door dansers was ingezongen.
En hij kreeg 'in de herfst' van zijn carrière van DGG een giga budget om een hand picked orkest samen te stellen en hij mocht ook zangers kiezen. José Carreras (net genezen van) en Kiri te Kenawa o.a. hoorden tot de solo vocalisten.

Op de dubbel LP staan dus allemaal liedjes die je kunt dromen van een minuut of 3, 4. Zij konden dat dus ook dromen, die daaraan hebben meegewerkt.
Op cassette heb ik de 'laatste opnames', dus de opnames waarvan de LP versies zijn samengesteld.
Er staat geen één lied op, dat in één alles inlossende prachtige final take is opgenomen. Allemaal samengestelde songs.

Hier was een orkest dat begon te jagen en geen oog had voor de dirigent. Hier was een zanger die vergat in te vallen etc. etc. etc.

Gigantisch veel tijd en geld later, leer ik hier de les uit: Wij (GN'ers zal ik maar zeggen) stellen wel heel erg hoge eisen aan onszelf.
En je hebt 100% gelijk: Muzikale perfectie is altijd te verkiezen boven techniek.

Ik bedank je nog maar weer eens. Ik geniet hier vreselijk van.
Vriendelijke groet, Gus

jannest
13 februari 2013, 14:04
vin het knap en goed ,niet geheel m'n mijn smaak maar ik moet ff wat kwijt
ik hoor een harde brom die ik bij andere utube vids niet hoor
ligt dat aan mij ?

Harald
13 februari 2013, 15:10
geen brom, maar ruis op het kanaal van de mic die bij de hals staat vermoed ik. Er komen nog twee video's aan die ws. hetzelfde probleem hebben. We hebben het hoog een beetje geboost. Denk dat het daardoor meer opvalt dan bij andere video's.

Harald
13 februari 2013, 15:16
Hear hear! dikke +1!

Precies mijn instelling, al is die deels veroorzaakt doordat ik nooit foutloos speel! ;)

Tell me :( Bandopnames vind ik nooit zo'n probleem, zolang ik solo's maar kan overdoen. Maar dat akoestische solowerk opnemen... Doe ik dus ook nooit met hoofdtelefoon. Dan heb ik echt de neiging om bij elk schuifgeluid, kraakje of ademteug te stoppen. Met zo'n hoofdtelefoon lijkt het echt alsof er in mijn hoofd een politieagent/schooljuf naast me staat met een liniaal om me bij elke fout op de vingers te tikken. En met fout bedoel ik dan alles wat er niet precies zo uitkomt als ik bedoeld had. Akoestische gitaarsolostukken opnemen is niets minder dan hardcore SM...

Rizz
13 februari 2013, 15:27
Akoestische gitaarsolostukken opnemen is niets minder dan hardcore SM...

ah, is dat het.. En ik maar denken dat het budgettair was al die jaren dat ik niet electrisch speel.. :soinnocent:

Harald
13 februari 2013, 15:30
Het gaat om het opnemen. Spelen is nooit een probleem ;) Overigens, een fatsoenlijke elektrische gitaar is een stuk goedkoper dan een goede akoestische...

Rizz
13 februari 2013, 15:37
Het gaat om het opnemen. Spelen is nooit een probleem ;) Overigens, een fatsoenlijke elektrische gitaar is een stuk goedkoper dan een goede akoestische...

Bij jou ja, ik speel teveel nummers net aan de bovenrand of echt boven m'n niveau.. Heel leerzaam, maar af en toe wil ik die gitaar wel 's lekker door de kamer heen smijten omdat het niet lukt.. Soms ben ik onderdanig, geef ik het op en soms weiger ik op te geven en beveel ik m'n vingers het goed te doen.. leuk spelletje..

Dat laatste is absoluut waar, maar ik had al vrij vroeg voor een miniprijsje een hele leuke gitaar.. Maar die is ook niet toereikend meer. Eind van het jaar, als alles gaat zoals ik gepland heb.. kan me er nu al op verheugen!

Rizz
13 februari 2013, 15:42
Oh ja en echt niet om te slijmen, maar dat concert bij jou heeft me weer flink gemotiveerd! Niet dat ik ooit op enig niveau kom, maar sinds die avond speel ik weer bijna elke dag!

On topic, leuk, dit nummer, je hebt er al applaus voor gehad en dat was niet uit beleefdheid!

Sonno
14 februari 2013, 09:40
Mooi nummer en prachtig gespeeld! Ik mis nog wel een soort climax maar vraag me tegelijkertijd af of dat wel nodig is bij dit soort muziek.

Chapeau!

Duhsjaak
14 februari 2013, 11:54
Mooi nummer en prachtig gespeeld! Ik mis nog wel een soort climax maar vraag me tegelijkertijd af of dat wel nodig is bij dit soort muziek.

Chapeau!

Hi Sonny
Het stuk heet 'Before' en het is geschreven, in de woorden van Harald:
'.....vlak voor de geboorte van onze jongste dochter.....'.

Dus niet zo akelig kort op het bit over 'een soort climax' die je zou missen. Come on! (Smiley).
Vriendelijke groet, Gus

Sonno
14 februari 2013, 12:09
Haha, ehhh oeps (waar zit die blozende smiley als je 'm nodig hebt)...
De muzikale climax dan, die mis ik. De <floep! Daarhebbied'r-dan-climax> zal vast en zeker geslaagd zijn, toch? Toch??!!

Gr. Sonno

Harald
14 februari 2013, 16:18
:D

Bedankt!

@Gus Moet ineens denken aan Zappa's ontleding van gitaarsolos... dan ga je ineens proberen niet elke solo hoog op de hals te eindigen ;)

@Sonno idd, bij dit soort nummers hoeft het niet.

@Rizz praat me niet over stukken spelen die boven je kunnen zijn. Heb ik altijd geprobeerd. Soms schrijf ik ze zelfs zelf... Witte wieve (kennen jullie niet, en ik weet niet of ik het ooit opneem voor youtube of live speel) heb ik geschreven na een eerste bezoek aan de Veluwe. Heeft jaren geduurd voordat ik het kon spelen. Lullige is dat je het er niet aan af hoort. Het klinkt niet snel of moeilijk nl.

Ooit kan ik al die luitsuites van Bach gewoon ook mooi spelen op mijn harpgitaar! Ooit! Maar dat is geen fingerpicking meer, dat is fingerbreaking :(