PDA

View Full Version : Hulp bij klassieke gitaarles geven!



davidof
10 februari 2013, 18:47
Hallo

Ik geef sinds enkele maanden klassieke gitaarles aan iemand van 11 jaar, in het begin was het belangrijkste natuurlijk houding, ritme, noten leren spelen .. etc Maar nu begin ik haar de eerste liedjes van het boek te leren en ze vindt die nogal saai en kinderachtig en ik kan haar geen ongelijk geven. Ik ben ook van het principe: als je het niet graag hoort/speelt moet je het niet spelen. Maar ze moet natuurlijk ergens beginnen! Enig idee hoe ik haar zonder die saaie liedjes toch op een leuke manier gitaarles kan geven?

Groeten
David

Bassa
10 februari 2013, 18:58
Wat je nu doet blijven doen als basis en dan bijvoorbeeld de halve les of af en toe een leuk nummer dat zij wil spelen. Dat zou mij tenminste leuk lijken als je net begint.

Harald
10 februari 2013, 20:04
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/564579_10151202110993564_1674116100_n.png

Als je een methode gebruikt, dan zul je stukken moeten gebruiken die binnen die methode passen. Heb je iets dat hetzelfde doet maar wel leuk is kun je dat natuurlijk gebruiken. Veel klassieke methodes beginnen bij de noten op de g snaar in de eerste positie. Dan moet je dus een stukje hebben dat EN leuk is, EN alleen de noten G A en B gebruikt. Wil je dat een hele methode volhouden zul je dus veel stukken moeten kennen.

Andere optie is, gebruik wat nuttig is, en laat de rest achterwege. Voordeel van de methodes is dat je zo'n beetje alles uiteindelijk behandelt. Maar er zitten ook nadelen aan. Grote nadelen met het beginnen met lezen is dat je vrij lang aan de eerste positie vast zit.

Overigens, mensen die bij mij komen voor puur klassiek gitaar verwijs ik door naar een 'puur klassiek' gitaarleraar/es. Ik vind het mooi, en kan best een leuk stukje klassiek spelen, maar ik ben iets te liberaal voor die stijl.

davidof
10 februari 2013, 20:10
Het lastige is natuurlijk ook dat ze zelf niet weet wat ze wil, klassiek/elektrisch/folk/... Maar haar handjes zijn zelfs nog te klein om akkoorden te nemen dus ik denk dat het beste toch is met klassieke te beginnen.. Ze heeft 2 klassieke "gitaren" cheapo stuff.. & 1 Fender Squier (ook mijn eerste gitaar ooit ^^). Ik speel zelf voornamelijk elektrisch maar ik zou niet weten waar te beginnen om les te geven. Bij klassieke lijkt mij dat beter voor de hand liggen, omdat ik dat zelf ook gevolgd heb ooit. Elektrische heb ik volledig zelf uitgezocht.

apekop
16 februari 2013, 11:28
Zo te horen heb je nog niet veel ervaring met lesgeven. Als je zelf voornamelijk elektrisch gitaar speelt en klassiek gitaar les geeft vind ik dat toch vreemd. Is een totaal andere manier van spelen. Ik vind het een beetje raar dat je naar een gitaarforum gaat om tips te halen over lesgeven eerlijk gezegd. Ik zou zeggen laat het over aan echte gitaardocenten :)

arjanb01
16 februari 2013, 11:42
Inderdaad heel jong klassieke gitaarles nemen is de beste ervaring is m'n ervaring. Rocken kan je later nog doen. Ik ben op m'n 10e begonnen op klassieke gitaar en na 9 jaar klassiek in bandjes begonnen en elektrische gitaarles genomen, de overstap was nog nooit zo makkelijk voor mij.