PDA

View Full Version : vervangen van voorversterkerbuizen



sandercity
10 februari 2013, 14:34
Dag allemaal, het is lang geleden dat ik hier op het forum een vraag heeft gezet, maar goed ik heb een kleine twijfel over het vervangen van de voorversterkerbuizen.
Mijn buizentop heeft 4 voorversterkerbuizen, 2st. 12ax7 en 2st. 12at7. Na een beetje googlen, waar je trouwens een hoop tegenstrijdige meningen tegenkomt, kom ik tot de conclusie dat je ze zelf kan vervangen en dat je zelf kan kiezen wat je er in zet. Nu is mijn vraag: kan ik de buizen vervang door 3st. 12ax7 en 1st. 12at7 buis en heeft dat nog consequenties voor het geluid.

Sander.

Gearjunkie
10 februari 2013, 20:19
Wat voor versterker is het en wat zit er origineel in? Zelf vervangen kan probleemloos als je het voorzichtig doet. Bedenk dat een fabrikant een reden heeft om een bepaald type buis in een bepaalde positie te zetten.

Wellicht heeft jouw versterker een effectsloop of reverb waarvoor een buis wordt gebruikt. Een andere buis dient als fasedraaier. Voor meer of juist minder gain wordt het V1 buisje weleens aangepast.
Voor V1 heb je speciale kwaliteit buisjes en voor de fasedraaier koopt men weleens gebalanceerde buisjes.
Het is allemaal niet noodzakelijk overigens.

cluseau
10 februari 2013, 20:34
Dag allemaal, het is lang geleden dat ik hier op het forum een vraag heeft gezet, maar goed ik heb een kleine twijfel over het vervangen van de voorversterkerbuizen.
Mijn buizentop heeft 4 voorversterkerbuizen, 2st. 12ax7 en 2st. 12at7. Na een beetje googlen, waar je trouwens een hoop tegenstrijdige meningen tegenkomt, kom ik tot de conclusie dat je ze zelf kan vervangen en dat je zelf kan kiezen wat je er in zet. Nu is mijn vraag: kan ik de buizen vervang door 3st. 12ax7 en 1st. 12at7 buis en heeft dat nog consequenties voor het geluid.

Sander.

Waarschijnlijk zijn de twee 12AT7 ingezet als fasedraaier en reverb aansturing. Zij hebben dus een bijzondere functie en kan je niet zomaar uitwisselen met andere type's. De 12AX7 kun je wel door andere type's vervangen maar dat heeft gevolgen voor de versterkingsfactor.

Bijl
11 februari 2013, 11:53
V1 = clean kanaal / basis gain,
V2 = meer gain / overdrive kanaal

En voor de andere twee zullen we inderdaad moeten weten welke versterker het is anders valt er weinig zinnigs over te zeggen. Vaak staat er in de handleiding van de fabrikant ook wel welk buisje voor welk doel dient.