PDA

View Full Version : Cab met gesloten en halfopen achterkant?



jerome
10 februari 2013, 12:54
Ik wil een halfopen cab zo gaan veranderen dat ik m ook gesloten kan maken.
Op de foto en op tekening 1 is te zien hoe de originele panelen eruit zien.
Het onderpaneel heeft van die “uitstekende delen” die ik in de foto even rood heb omcirkeld.
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/090_zps7be7b53e.jpg
Hebben jullie een idee waarom dat zo gemaakt is?
Wat is het effect of wat is het doel van die “uitstekende delen”

Ik wil namelijk de nieuwe achterkantplaten gewoon recht zagen zoals in tekening 2 en 3 te zien is.

Zou het geluid erg veranderen als ik die uitstekende delen weglaat?
Ik bedoel zal er erg veel verschil zitten in geluid tussen tekening 1 en 2?


tekening 1http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekening1_zpsc7be2ab9.png

tekening 2http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekening2_zpsa6e1b44e.png

tekening 3http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekening3_zpsdbbb2b87.png

pasqual
10 februari 2013, 14:40
Ziet er goed uit wat je hebt uitgedacht. Maar waarom maak je niet gewoon een paneel dat over de bestaande delen heen valt waarbij je de bestaande schroefgaten kunt gebruiken? Zo kun je de kast heel makkelijk weer in de originele staat terugbrengen. Uiteindelijk gaat het toch om het geluid en niet het uiterlijk, toch?

Rick trodat
10 februari 2013, 21:18
Is dat trouwens de echte foto van je cab? Zoja celstion gold zijn niet bedoeld voor een gesloten achterkant.De speaker heeft heel veel mid en mid hoog het is een heel gedetailleerde speaker die ook lekker klinkt in mid crunch. Zoals je weet zal een gesloten achterkant het midden scoopen, en het extended hoog verwijderen. In dat geval blijft er niks meer van je geluid over.

Heb je gh30 bijvoorbeeld, dan zal dat knobbeltje weinig uitmaken. Maar het gaat erom dat het geluid eruit kan bij open back. Hoe kleiner de opening hoe meer laag er uit de kast komt, gefocused strak laag. Hoe meer open je achterkant hoe losser, meer mid, betere hoge tonen.

jerome
10 februari 2013, 22:23
Bedankt voor de reacties mannen!
Het is inderdaad mijn cab.
En hij klinkt fantastisch als de cab aan de achterkant dicht tegen een muur/wand aanstaat; vol maar toch transparant, grommend vanuit het laag, dynamisch, 3D, heerlijk!!
Maar wordt de afstand meer dan een halve meter dan verlies ik ineens giga veel laag en dan raakt ik mijn heerlijke sound kwijt.
Dus ik wil wat gaan experimenteren met de achterwanden.


Dus Rick, als ik dat open gedeelte kleiner/smaller krijg ik meer laag en minder mid en minder hoog?
Dat zou ik niet erg vinden, ik draai nu het mid en het hoog bijna helemaal uit mijn amp.
Maakt het dan nog uit of ik de onderste plank breder maak of de bovenste?
En is er een reden dat het open gedeelte niet symmetrisch zit t.o.v. de hardlijn van de speakers?

Rick trodat
12 februari 2013, 10:46
http://www.hookamps.com/images/2x12%20open%20back%20achterkant.jpg

Dit heeft hetzelfde effect als dat je met je hand een kommetje maakt en er toon een toon doorheen blaast met je mond. Maak dan eens met je twee handen een boog rond je mond ( dus dicht), blaas als laatste gewoon de toon. Klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar zo gaat het wel.

Dicht tegen de muur heeft absoluut een ander effect dan een dichte kast. In dat geval worden de hoge tonen tegen de muur weerkaatst. Afhankelijk van het materiaal komt dit dan weer naar voren in een bepaalde vorm.

Plaatje heet ported cabs trouwens. Het is een mix tussen open en closed. Het blijft wel een compromis natuurlijk.

Persoonlijk als ik jou was zou ik gewoon een speaker kopen met mer laag ernaast.

Celestion gold zijn speaker gefocused op mid en mid hoog. 50 watt met 100 db rendement. Als je hier een celestion G12 heritage 30 naast zet, dan krijg je echt een bak meer laag en hoog. In dat geval dek je alle frequenties beter. Echt een fantastische speaker. Je krijgt dan alleen 2x30 = 60 watt vermogen. Maakt meestal niks uit.

Wat ik wil zeggen is dat een het verschil tussen closed en open back enorm is. Ported zit er tussenin, maar closed en ported geeft vooral meer druk. Vooral bij palm mutes. Een andere speaker erbij geeft vooral een hele nieuwe frequentiegolf erbij, wat denk ik beter bij de celestion golds past. LAatst genoemde is een hele specifieke speaker met heel veel hoog, waar je van moet houden ( en dat doe jij blijkbaar) Die speaker moet echt zo veel mogelijk ademenen om goed tot zijn recht te komen. Ported is in dat geval het maximale

Henri H
12 februari 2013, 23:00
Ik heb een Marshall 1936 met G12-65's, en heb de gesloten achterplaat vervangen door 2 multiplex plaatjes, waardoor er een 1/3 open back is ontstaan.
Ik ervaar ook hetzelfde als jij; als de kast dicht tegen een wand staat, heb ik een erg lekkere volle sound, maar zo gauw de afstand tot de wand groter wordt, krijg ik een dunnere sound.
Daarom neem ik liever mijn 1960B mee naar de wat grotere optredens.

jerome
16 februari 2013, 00:52
.......
Dicht tegen de muur heeft absoluut een ander effect dan een dichte kast. In dat geval worden de hoge tonen tegen de muur weerkaatst. Afhankelijk van het materiaal komt dit dan weer naar voren in een bepaalde vorm.
Als ik de achterkant van deze cab dicht tegen de muur zet krijg ik meer laag en een strakker geluid.
En toch behoud ik die prachtige gelaagde sound waar de Gold volgens mij heer en meester in is.
Maar haal ik de cab van de muur dan verlies ik ineens veel laag en wordt het geluid ook wolliger, minder strak...

.......
Persoonlijk als ik jou was zou ik gewoon een speaker kopen met meer laag ernaast.

Celestion gold zijn speaker gefocused op mid en mid hoog. 50 watt met 100 db rendement. Als je hier een celestion G12 heritage 30 naast zet, dan krijg je echt een bak meer laag en hoog. In dat geval dek je alle frequenties beter. Echt een fantastische speaker. Je krijgt dan alleen 2x30 = 60 watt vermogen. Maakt meestal niks uit.
Bedoel je dan een nieuwe G12H-55 Heritage?
Zou trouwens een G12-65 ook niet een goeie speaker zijn om naast een Gold te monteren?

.......
Wat ik wil zeggen is dat een het verschil tussen closed en open back enorm is. Ported zit er tussenin, maar closed en ported geeft vooral meer druk. Vooral bij palm mutes. Een andere speaker erbij geeft vooral een hele nieuwe frequentiegolf erbij, wat denk ik beter bij de celestion golds past. LAatst genoemde is een hele specifieke speaker met heel veel hoog, waar je van moet houden ( en dat doe jij blijkbaar) Die speaker moet echt zo veel mogelijk ademenen om goed tot zijn recht te komen. Ported is in dat geval het maximale
Ik moet zeggen, die Golds geven inderdaad mega veel hoog, eigenlijk teveel hoog.
Maar dat zou ook aan mijn JMP2203 kunnen liggen, die geeft ook veel hoog.
Maar dat schijnt wel vaker voor te komen met 2203's daar schijnt overigens ook een vrij simpele mod voor te zijn...
Overigens héél erg bedankt voor je meedenken, Rick!!
Helemaal top!

jerome
16 februari 2013, 01:01
Ik heb een Marshall 1936 met G12-65's, en heb de gesloten achterplaat vervangen door 2 multiplex plaatjes, waardoor er een 1/3 open back is ontstaan.
Ik ervaar ook hetzelfde als jij; als de kast dicht tegen een wand staat, heb ik een erg lekkere volle sound, maar zo gauw de afstand tot de wand groter wordt, krijg ik een dunnere sound.
Daarom neem ik liever mijn 1960B mee naar de wat grotere optredens.
Hé grappig Henri! Ik heb toen hetzelfde uitgehaald met een 1960 cab met 4 x G12-65 speakers erin (uit de 80er jaren) die ik een tijdje gehad heb.
Die heb ik toen ook 1/3 open, of beter gezegd 2/5 open gemaakt, erg lekkere sound, lekkerder dan met een gesloten achterkant.
Maar inderdaad alleen als ie redelijk dicht tegen de muur stond....
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/Marshall4x12G12-65halfopen.jpg

Midwolda
16 februari 2013, 09:19
Waarom niet (zoals pasqual ook al zei) de originele schroefgaten gebruiken om het derde paneel vast te zetten?
Als je er ook nog dan afstandsbussen tussen zet kun je de "tegen de muur"- situatie nabootsen.
Dat derde paneel flink stevig maken, en een beetje oversized, leuk om mee te experimenteren toch?

jerome
16 februari 2013, 10:59
Ja best een goed plan!
Ik denk dat ik eens ga experimenteren met een achterplaat met afstandbussen van bijvoorbeeld 10 á 12 cm of zo.
Overigens zitten de achterplaat vast met schroeven met engels schroefdraad UNF 3/16.
Om die truck uit te halen heb ik dus UNF 3/16 schroeven nodig van 13 a 15 cm lang, ik denk niet dat die bestaan....
Dus dan zal ik naar draadeinden op zoek moeten gaan met die schroefdraadmaat...

Maar experimenteren met een andere achterpaneel met een ovaal gat ga ik denk ook proberen.

En een andere speaker ernaast ga ik denk ook eens proberen
Zou Rick dan zo'n nieuwe G12H-55 Heritage bedoelen?
Of klinken de oude echt zoveel beter?

jutter
16 februari 2013, 11:55
Ik heb er ook een plankje ingezet ( http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158839-Vraag-betreft-hitte-versterker-wie-weet-hier-meer-over ) Ben er dik tevreden over; het geluid is strakker, meer laag en minder mid en minder hoog. Nu hoeft hij niet meer tegen een muur te staan om een beter geluid te krijgen. Ik heb nu, waar ik hem ook neer zet, een goed geluid!

Rick trodat
17 februari 2013, 20:20
http://swartamps.com/images/celestion_g12_heritage_900.jpg

Dezebedoel ik. Zelf heb ik de g-1265. Is een warmespeaker met heel veel compressie. Fantastische speaker, maar is vanwege de sensitivity van 97 bijna onmogelijk met een ander speaker te combineren. Zo ook de gold ( 100db). Als je het dan combineert, dan hoor je nauwelijks meer de g65. Met de g-12 h30 heb je daar geen last van. Maar ook dee speaker heeft redelijk wat hoog, alleen heeft deze ook een dikke bas. De g-12 65 is meer laag, midden gericht, warme speaker.

Goedkoopste oplossing is natuurlijk de achterkant dichtmaken en misschien werkt het voor jou? Het is alleen dat de gold daar van oorsprong niet echt voor gemaakt is, betekent alleen nog niet dat het voor jou slecht klinkt.

Kijk je moet het zo zien. VB Vintage 30. Belachelijk veel mid speaker, met schreeuwiger top hoog. Deze doet het onwijs goed in een gesloten kast omdat een gesloten kast het top hoog en mid tempert en tegelijk meer druk ( laag geeft). Daarnaast vanwege de mid, prikt de speaker ook goed door de mix. Met veel distortion blijft de speaker strak, geeft compressie en ook meer hoog. De golds zijn mid hoog gericht, met rinkelende belletjes in het hoog. Met een gesloten kast..je krijgt het idee.

jerome
18 februari 2013, 23:03
Ok, bedankt Rick!
Ik ga die G12H30-55 zeker een keer proberen in combinatie met een Celestion Alnico Gold!

Maar ik ga denk ik ook nog wat experimenteren met achterpanelen.
Ik wil in ieder geval berken multiplex gebruiken en op de scheidingslijnen vertstek zagen zodat ze daar goed afsluiten en lekker stevig tegen elkaar komen te zitten.

Ik ben weer even met paint aan het tekenen geweest om wat ideetjes uit te werken.
Ik heb nu een ontwerp dat bestaat uit 3 achterpanelen en een extra “muursimulatiepaneel”....
Dat "muursimulatiepaneel" is weer een ideetje van Midwolda....

Als ik alleen het onderste en het bovenste paneel monteer is het bijna het zelfde zoals de halfopen achterkant die deze cab nu heeft, dus de originele sitiatie…
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekeningachterkantmetnieuwepanelenmetovalengatenma ten1_zps651cdd46.png
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekeningzijkant1_zpsc130c4c2.png

Als ik ook het middelste paneel monteer heb ik een ported achterkant zoals op de foto die Rick Trodat geplaatst heeft….
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekeningachterkantmetnieuwepanelenmetovalengatenma ten2_zps16dc375c.png
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekeningzijkant2_zpsb3627531.png

En als met optredens mijn cab te ver van de wand staat kan ik eventueel het “muursimulatiepaneel” erop schroeven, naar keuze met of zonder het middelste paneel…
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/tekeningzijkant3_zps12a9510f.png

Of het allemaal gaat werken weet ik niet, voorlopig is het alleen maar een idee…

Ik ben benieuwd of jullie nog aanvullende tips hebben….
En of jullie nog aanvullende informatie en over de theorie van de diverse soorten halfopen back cabs hebben… ;)

aaronstonebeat
19 februari 2013, 22:06
Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik vandaag de luidsprekerkast die ik bij mijn Cube-60 gebruik voorzien van een achterkant:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EBTKB4KK.jpg

En nu wachten tot de volgende repetitie (zondag over een week pas vanwege een gebroken rib van de drummer en werk van de bassist); in de huiskamer klinkt het zeker niet slechter maar pas op oorlogssterkte en samen met de rest weet ik of er bruikbaar verschil is.

jerome
19 februari 2013, 22:32
Woeste kist geworden! ;)
Wat voor speaker heb je erin zitten?

aaronstonebeat
19 februari 2013, 22:41
Woeste kist geworden! ;)
Wat voor speaker heb je erin zitten?

Ha, ja; die heeft al een hele geschiedenis achter de rug. Na de eerste opzet heb ik 'm eerst dieper gemaakt zodat de Cube er op past; een handvat er in gezet en nu dit.

De speaker komt uit een Peavey Backstage Plus, ooit in de jaren tachtig gekocht. De kast is van 21 mm eiken, de achterkant die ik nu heb gemaakt is voor het grootste deel 18 mm grenen. De achterkant kan er in zijn geheel uit; voor de rest zit het merendeel geschroefd en gelijmd.

jutter
19 februari 2013, 22:51
Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik vandaag de luidsprekerkast die ik bij mijn Cube-60 gebruik voorzien van een achterkant:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EBTKB4KK.jpg

En nu wachten tot de volgende repetitie (zondag over een week pas vanwege een gebroken rib van de drummer en werk van de bassist); in de huiskamer klinkt het zeker niet slechter maar pas op oorlogssterkte en samen met de rest weet ik of er bruikbaar verschil is.

Hiermee rammel jij straks je ballen mee uit je broek! :D

aaronstonebeat
19 februari 2013, 23:09
Hiermee rammel jij straks je ballen mee uit je broek! :D

Ik hoop het; ik was al niet ontevreden maar ik ben erg benieuwd. Ik laat het wel weten.

jutter
19 februari 2013, 23:12
Ik hoop het; ik was al niet ontevreden maar ik ben erg benieuwd. Ik laat het wel weten.

Mijn Koch is er behoorlijk van opgeknapt. Ben benieuwd hoe het resultaat van die van jou is!

aaronstonebeat
20 februari 2013, 18:54
Het lijkt inderdaad waar, vanmiddag heb ik wat burengerucht geproduceerd en er zit naar mijn idee meer laag in het geluid, vooral duidelijk merkbaar bij palm mutes.
Ik denk dat het me in combinatie met de band heel goed gaat bevallen :ok:

jutter
20 februari 2013, 19:01
Dat denk ik ook! Veel plezier ermee!

aaronstonebeat
20 februari 2013, 19:06
Dank je!
Ik vind het erg leuk hoe dit uitpakt. Het is maar een 10'' luidspreker uit een combo van 35 W; en toch voegt hij duidelijk iets toe aan het geluid van de Cube-60, nu zeker.
Ik heb even een fotootje gezocht van mijn 75 cm hoge 'toren':

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WKNHFZ7A.jpg

jutter
20 februari 2013, 19:09
Mooi man! Is weer eens wat anders dan die eeuwige Marshall torens :D
Maar wat voor LP is dat? Ziet er mooi uit!

aaronstonebeat
20 februari 2013, 19:12
Dat is mijn 'Les Beat', zelfbouw.

jutter
20 februari 2013, 19:16
Tjee, daar ben je zeker wel trots op?! Ik wou dat ik zoiets kon maken!
Nog een vraagje; hoe bevalt jou de Cube60? Vroeger heb ik eens de Roland Cube Chorus gehad, was best lekker! Maar die van jou heeft toch allemaal effecten aan boord? Gebruik je hem zonder overdrive/distortion pedaaltjes?

Gr.
Alex

aaronstonebeat
20 februari 2013, 19:53
Die gitaar is al een paar jaar mijn werkpaard; een beetje trots ben ik wel.

De Cube bevalt me heel erg goed. Ik gebruik eigenlijk alleen de stand 'Classic Stack'; gain op 1/4 tot 1/3 en volume op ongeveer 2/5 en hij trekt het makkelijk met de band.
Er zit inderdaad een aantal effecten op maar de meeste (chorus, phaser, flanger) vind ik te dominant; de tremolo gebruik ik wel, in één nummer. De delay gebruik ik ook maar dan op de kortste stand mogelijk; het klinkt dan niet als een delay maar meer een soort verdubbeling van het geluid. Bij een enkel nummer zet ik de delay wat langer.
Geen pedaaltjes.

aaronstonebeat
3 maart 2013, 23:57
Het werkt! Vandaag gerepeteerd met de band; onze drummer hoorde onmiddellijk het verschil toen ik van tevoren wat aan het inspelen was.