PDA

View Full Version : Vraag 'Wheater Checking' Nitro SG



SvenRBradley
10 februari 2013, 12:06
Goedemorgen allemaal!

Ik sta op het punt een hele vette gitaar te kopen, namelijk een Gibson SG GT. Ik heb deze gitaar ooit 3 jaar terug bespeeld en vond deze heerlijk spelen. Nu wil ik al een tijdje een SG kopen en aangezien ik het liefst een ebony fretboard heb, heb ik teruggedacht aan de SG GT en ben op zoek gegaan op internet. De looks van de GT vind ik persoonlijk ook puur cool.

Afijn was moeilijk vinden maar na een tijdje dan toch gevonden op internet (ierland) en prijsje afgesproken. De SG GT is van een verzamelaar geweest en nooit bespeeld, prima koopje dus. Helaas heeft de gitaar wel last van 'wheater checking' (soort scheuren in de lak door vochtigheid/temperatuursverandering). De verkoper vertelt mij dat dit vaker voorkomt bij gitaren met nitro-lak. Heb dit opgezocht en klopt ook.

Nu is mijn vraag aan jullie of, wanneer de gitaar nog maar lichte wheater checking heeft, of deze lak nu sneller door zal gaan scheuren. Hier een filmpje en de ad van de betreffende gitaar (zie vooral foto 10 van advertentie voor de wheater checken) :

http://www.youtube.com/watch?v=DaAs9mGCAkE (filmpje)

http://www.adverts.ie/electric-guitars/gibson-sg-gt/2559619 (advertentie)

filmpje niet geweldig goed te zien helaas, maar gaat om het idee.

Dus kortom mijn vragen:

- Zal de lak nu snel door gaan scheuren aangezien ik wel met de gitaar op zal treden. Ik wil namelijk niet dat ik met een gitaar zit die na 1-3 jaar helemaal verschilfert is.

- Is 1100 euro voor deze gitaar (met wheater checken) een redelijke prijs, volgens jullie?

- Is het heel slecht voor de gitaar en de wheater checking als ik deze laat opsturen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Midwolda
10 februari 2013, 12:42
Noot van de redactie:
wheater checking = graancontrole o.i.d., vermoedelijk wordt hier bedoeld weather checking = weervlekken.
Overigens zie ik op die SG in de advertentie alleen wat craquelé.

Hendriks
10 februari 2013, 13:06
Noot van de redactie:
wheater checking = graancontrole o.i.d., vermoedelijk wordt hier bedoeld weather checking = weervlekken.
Overigens zie ik op die SG in de advertentie alleen wat craquelé.

Met checking word craquele bedoeld , gebruikelijke term bij de relic boys.

Midwolda
10 februari 2013, 13:12
Die hebben nog nooit een parasol in de winter buiten laten staan dan zeker ;)

oigun
10 februari 2013, 13:15
craquelé is cool!

Hendriks
10 februari 2013, 13:34
Bij bedrijven zoals MJT kunnen je gitaren bestellen met checkig naar wens , ook kun je kiezen uit hoeveel yellowing je wilt , die combinatie zou je weather checking kunnen noemen . Een natural yellowing krijg je als je een gitaar op een zonrijke plek hangt , mooi voorbeeld is de Olympic White van Fender , die is dan vaak mooi vergeelt , als je hem altijd in een koffer doet zal dat niet gebeuren.

bosnialove
10 februari 2013, 19:05
Kerel, checking van de gitaar finish is zeer gewild en übercool, vooral bij Giibsons. :) Doen dus.

barno
10 februari 2013, 19:11
jij moet zowat eerste ever zijn die echte weather checking op een oude gitaar maar niks vindt. Hele hordes relic guys vinden allerlei truuks uit om dit effect na te bootsen. Omdat het meestal duidt op een gitaar met een serieuze live geschiedenis: kouwe auto in, dan weer heat van spotlights enz... dan krijg je dat soort dingen dus.

Luca P
10 februari 2013, 19:37
Mijn Gibson ES295 uit 1990 heeft craks in de lak.
Eerst dacht ik....AAARRRGHHHH!
Nu denk ik, het hoort erbij.
Net als ouder worden....tis niet anders.

Hotpepper01
10 februari 2013, 20:28
Gewoon je SG in de zon zetten in de vrieskou....:seriousf:

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC08756_zpsecd4b3a8.jpg

Ukeloeder
10 februari 2013, 20:46
craquelé is cool!
Wat? 't Is vet cool. Ka-pot cool!

soundbound
10 februari 2013, 21:52
weet je wel hoe duur het is om het zo te laten maken? :)

ik denk dat je met 1100 euro een goede deal hebt, ervan uitgaande dat je vertrouwen hebt in de verdere conditie van de gitaar. Je hebt er in ieder geval een eye-catcher mee!