PDA

View Full Version : JTM45 trillende OT



Gearjunkie
9 februari 2013, 19:24
Heren,
Afgelopen half jaar heb ik onderdelen verzameld voor een JTM45 clone. Afgelopen week was mijn vrouw een weekje van huis, dus de soldeerbout aangezwengeld.

Vanochtend was het moment daar.... prik erop en verdomd... hij deed het ook nog gewoon. En dat zonder vervelende bijwerkingen als buzz, ratels en knetters. Tot zover helemaal prima.

Nu heb ik enkel de p12q uit mijn Tweed deLuxe clone om mee te testen. (40 watt 95 dB rendement), maar goed klinkt allemaal prima.
Nu blijft er alleen een onderbuik gevoel over: ik denk dat hij harder moet kunnen dan ik nu ervaar. Ik voel de OT (100hz) trillen. Wordt hier op de een of andere manier vermogen opgesnoept???

Bedankt!

nico verduin
9 februari 2013, 21:08
Die 100Hz wordt tegen gewerkt door beide buizen. Ik weet niet of de bias gelijk is anders klopt het dat je een trilling voelt. Maar dan moet je dat horen door een 100Hz brom in de speaker. Als er vermogen verlies zou zijn, dan moet je dat gaan voelen omdat dat dan omgezet wordt in warmte. M.a.w. hij gaat heet worden.

Zonder metingen (stoom bij BIAS, spanningen op de anodes ed.) is het onmogelijk om hier iets over te vertellen. Als blijkt dat de instellingen in de OT goed zijn dan kun je meten met een load en sinus op de ingang wat het uitgangsvermogen is.
Tenslotte als het ingangssignaal niet groot genoeg is dan zou het best kunnen dat hij harder kan maar gewoon te weinig signaal krijgt.

Dus zolang je die info niet hebt is het een beetje gissen of jouw belevenis/verwachting wel of niet de juiste is. Eerst meten dan weet je het.

En 95dB is vrij laag tov sommige ander speakers.

Gearjunkie
9 februari 2013, 21:51
Ik hoor absoluut geen brom/ruis/hum door de speaker. Lage output is inmiddels zeker: de jtm half open is minder herrie dan mijn tweed deluxe op 3. Ik bedoel de buuf komt niet klagen en ik heb geen suizende oren...

Ik zal morgen de spanningen eens gaan meten.

nico verduin
9 februari 2013, 22:32
Ook de stoom door de OT als alle knoppen dicht staan. Mogelijk staat ie ijskoud afgesteld.

Gearjunkie
9 februari 2013, 23:13
Ik heb vanmiddag de spanning over pin 3 en 8 gemeten, dat was 433vdc meen ik. Bias heb ik toen afgesteld op 35mA. We hebben het over KT66 trouwens.

Gearjunkie
9 februari 2013, 23:33
Even de spanningen van v3 en v4 gemeten:

Pin. 3. 4. 5. 6
450. 450. -55. 450

Idem voor beide buizen

Gearjunkie
9 februari 2013, 23:52
Spanningen voor v1 tm v3
1. 3. 6. 7. 8
V1. 215,6. 1,75. 211,5. 1,75

V2. 181,5. 1,12. 320. 1,81. 183

V3. 240. 45,3. 231,5. 45,3

Fijn dat mijn opmaak behouden blijft... :(

V1 en v3 = pin 7 niet gemeten

nico verduin
10 februari 2013, 10:36
Hij staat vrij koud afgesteld : 35mA x 450V is iets van ruim 15W. Die buizen kunnen rustig naar de 20W in bias. Door de koude afstelling heb je al ruim 100V signaal nodig uit de preamp. Als die ze niet geeft haal je niet eens het clip moment van de eindtrap.

Gearjunkie
10 februari 2013, 10:38
Hij staat vrij koud afgesteld : 35mA x 450V is iets van ruim 15W. Die buizen kunnen rustig naar de 20W in bias. Door de koude afstelling heb je al ruim 100V signaal nodig uit de preamp. Als die ze niet geeft haal je niet eens het clip moment van de eindtrap.

Ok, dan ga ik biassen op 44mA.

Gearjunkie
10 februari 2013, 10:58
Deels winst; de OT trilt niet meer

Output nog steeds laag, als ik de hi input pak kan is het tot 3/4 open een huiskamer amp. Schroef ik de normal volume open, gaat het wel hard. Moet ik het toch aan de pre amp kant zoeken denk ik.

nico verduin
10 februari 2013, 11:14
Als ik hier kijk zit je redelijk op het normale schema vwb de spanningen.
http://marstran.com/VoltageChart.gif
Buisjes al eens gewisseld?

Gearjunkie
10 februari 2013, 11:25
Ik heb geen tweede set KT66 liggen. Pre amp buisjes zou ik kunnen proberen.

nico verduin
10 februari 2013, 11:32
Die eindtrap is goed. Immers op het normal channnel gaat ie wel hard.

Gearjunkie
10 februari 2013, 13:36
Die eindtrap is goed. Immers op het normal channnel gaat ie wel hard.

Als ik van de week wat meer tijd heb ga ik eens rustig eea onderzoeken. Wat je zegt snijdt uiteraard hout.
Overigens zitten er in deze JTM heel wat jou bekende oude mosterd condensatoren, alleen al daardoor zou ik hem gewoon in de huiskamer willen zetten! ;)

Hendriks
10 februari 2013, 13:41
Ik heb hetzelfde gehad met een zelfbouw , alle spanningen waren ok , maar een zacht geluid , ik heb toen de hele préamp nagelopen en heel dom , ik had ergens een foute weerstand zitten , vervangen en hij deed het goed.

Gearjunkie
10 februari 2013, 14:45
Hendriks, het doet me echt pijn.... de veronderstelling dat ik R voor K zou aanzien... in mijn masterbuilts. :) :)

maar goed, ik ga je tip zeker opvolgen! ;)

nico verduin
10 februari 2013, 15:39
Je bent zeker niet de eerste :)

Hendriks
10 februari 2013, 15:45
Hendriks, het doet me echt pijn.... de veronderstelling dat ik R voor K zou aanzien... in mijn masterbuilts. :) :)

maar goed, ik ga je tip zeker opvolgen! ;)

Overkomt de beste heb ik gehoord :) Tenminste dat hou ik mijzelf dan maar voor.

Gearjunkie
10 februari 2013, 16:12
Weerstandswaarden kloppen helaas... Ik zie op het net verschillinde bedradingen van de inputs, dus daar zit mijn verdenking nu.
We komen er wel...

Edit: ik heb de layout van Tube amp doctor gebruikt, maar concludeer dat als ik de jack in de inputs met de 1M weerstand steek, wordt dit signaal over beide 68k's verdeeld. De layouts van Ceriatone en Metro kloppen wel met de inputs (Cliff) die ik gebruik.

Hendriks
10 februari 2013, 16:17
Weerstandswaarden kloppen helaas... Ik zie op het net verschillinde bedradingen van de inputs, dus daar zit mijn verdenking nu.
We komen er wel...
Ook dat is mij wel eens overkomen.

Gearjunkie
11 februari 2013, 18:20
De twijfel is toegeslagen... is het niet juist de bedoeling dat de ene input 34k ( 2x68k parallel) en de andere 68k weerstand heeft richting het rooster van V1???

nico verduin
11 februari 2013, 18:30
Ik snap je vraag niet? Je hebt het toch gewoon aangesloten zoals aangegeven? En anders moet je maar met een goede closeup van de jacks komen

Gearjunkie
11 februari 2013, 18:45
Ik snap je vraag niet? Je hebt het toch gewoon aangesloten zoals aangegeven? En anders moet je maar met een goede closeup van de jacks komen

Ja sorry voor mijn vaagheid even.. Maar in de TAD wiring of die van anderen zal het altijd zo zijn dat de Hi input 34K ziet en de Lo 68K. Ik dacht even dat daar mijn probleem zat, maar dat is gewoon niet zo. Ik zoek op mijn gemakje verder. Schermrooster weerstanden bedoel ik dan trouwens.

nico verduin
11 februari 2013, 19:05
Als je het over die 68K weerstanden hebt, die hangen aan het stuurrooster. Het scherm rooster is G2 op de eindbuizen. De jacks schakelen als volgt:
- Op de Hi input heb je 34K (2 x 68K parallel) in serie met 1M. Dat vormt een spanningsdeler waardoor je vrijwel het gehele signaal naar de 1e trap krijgt (34/(1034).
- Bij de Lo input heb je 2x 68K in serie waardoor de ingang maar 50% van het signaal krijgt (= -6dB).

De onderste 68K resp. 1M dienen tevens om het stuurrooster een een referentie naar GND te geven. Anders zou de buis niet werken.

Maar een paar fatsoenlijke close-ups zouden geen kwaad kunnen

Gearjunkie
11 februari 2013, 19:52
http://www.mijnalbum.nl/Album=RZWKQZMJ

Ik heb inmiddels de buisvoeten van v1 en v2 gecontroleerd en hier ook nieuwe buisjes ingezet. Geen problemen gemeten en ook geen oplossing.

Wat mij vooral opvalt is dat als ik beide volumepots open zet ik heel veel volume heb. Nog interactiever dan bij de Tweed deLuxe

Edit: krijg een foto van het hele binnenwerk even niet geupload. Even zo vrij geweest jou dit te mailen Nico....

nico verduin
11 februari 2013, 20:06
En jij denkt dat ik dwars door die jacks kan kijken :) welke layout heb je aangehouden?

Gearjunkie
11 februari 2013, 20:13
Haha, nee dat niet natuurlijk...

Ze zitten zoals in deze layout van TAD, die heb ik voor de hele versterker aangehouden:

http://www.tubeampdoctor.com/images/File/Doku_JTM45_komplett_170712.pdf

nico verduin
11 februari 2013, 20:34
Haha, nee dat niet natuurlijk...
Dat bedoel ik dus. Ik kan niet zien hoe hij die onderste jacks heb bedraad.

Gearjunkie
11 februari 2013, 20:34
Bij deze de inputs wat losser:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OIO8EECA-1.jpg

Een foto plaatsen op een site is frustrerender dan een versterker werkend krijgen ontdek ik... :(

nico verduin
11 februari 2013, 20:40
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6YUALDP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OIO8EECA-1.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHH7I4PE.jpg

Zo dan hoef ik niet constant heen en weer te huppelen

@edit: Zijn dat wel 1M weerstanden op die jacks? bruin-zwart-groen-goud?

Gearjunkie
11 februari 2013, 20:46
Ik ga gelijk even kijken.

Edit: check, zijn tweelingbroertjes en zusjes in het bakje meten ook keurig iets boven de 1M

nico verduin
11 februari 2013, 21:02
Ik heb die detsail foto ff bekeken. Soldeerwerk mag dan wel hier en daar wat netter, maar hij zou het wel goed moeten doen. Ik zal dat tabelletje nog eens nalopen

Gearjunkie
11 februari 2013, 21:04
Ik zal het soldeerwerk inderdaad nog eens rustig langslopen. Probleem moet m toch ergens in zitten.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom ik wel herrie heb met beide volumepots open, volgens mij is dit niet zo de aard van het beestje. Ik zie dat het signaal van de twee volumepots na twee 270K weerstanden gemengd wordt, maar ik krijg dit even niet scherp.

nico verduin
11 februari 2013, 21:07
Ik zat alle posts nog eens na te lezen en vraag me af of je:
a) de HI LO niet verkeerd om interpreteert. De onderste jack op de foto is de HI. De bovenste de LO
b) Dan zou het wel degelijk later in het schema kunnen voorkomen.
Maar dan moet ie wel een keer op de scope.

Gearjunkie
11 februari 2013, 21:13
Ik interpreteer de input met de 1Meg weerstand als de Hi input.
Ik krijg het niet scherp waarom ik wel herrie heb als beide volumepots open gaan. lijkt nu enorm interactief als bij de 5e3. Een beetje ok, maar dit is wel heel erg.

nico verduin
11 februari 2013, 21:14
Scheurt ie dan wel?

Gearjunkie
11 februari 2013, 21:15
Overstuurt wel iets, maar ik moet oppassen met mijn 40watt speakertje en de buren.

nico verduin
11 februari 2013, 21:17
Het lijkt erop dat je de 2 x 270K (mixer weerstanden) niet hebt gemonteerd maar 2K2 (factor 100 kleiner). Ze zitten links van de 68K'ers. 270K = Rood-Paars-geel-(goud of zilver). Ik zie (ROOD-PAARS-ROOD-ZILVER)= 2K7 10%. Dat verklaard ook dat interactieve tussen de kanalen.

Overigens nog wat (mag die gedetailleerde foto die je mij gestuurd hebt op de site?). Hbe jij voordat je op de pots ging solderen die plek ff schoon geschuurd? En je hebt daarvoor een stevige bout nodig.

Gearjunkie
11 februari 2013, 21:28
Nico, beste man, we zijn er inderdaad....
Die pots zal ik ook nog even opnieuw pakken inderdaad, maar ik heb een paar nieuwe in bestelling, dus daar ga ik toch nog mee aan de slag.

Het stomme is dat ik op advies van Hendriks die weerstanden heb lopen controleren.. duhh.... minder drinken denk ik.

nico verduin
11 februari 2013, 21:30
Controleren aan de kleurencode of gemeten? Beter om het laatste te doen. Dan leer je gelijk de codes uit je kop :)

Gearjunkie
11 februari 2013, 21:39
Beide, sommige metingen in het circuit slaan nergens op. Vaak even vergelijken met een vers exemplaar.
Maar goed, het leuke is dat het inzicht in een versterker allengs groeit en de netheid ook met sprongen vooruit gaat. Ik ga maar weer nadenken over het volgende project, want hier is de lol nu wel vanaf.... ;) ;)

nico verduin
11 februari 2013, 21:52
Beide, sommige metingen in het circuit slaan nergens op. Vaak even vergelijken met een vers exemplaar.
Maar goed, het leuke is dat het inzicht in een versterker allengs groeit en de netheid ook met sprongen vooruit gaat. Ik ga maar weer nadenken over het volgende project, want hier is de lol nu wel vanaf.... ;) ;)Je bent er nog niet :)

Sommige metingen kloppen niet omdat er bijvoorbeeld een condenstor aan hangt of een elko. Meters geven een spanning af en meten vaak de stroom om adh. daarvan de weerstand te meten. Die elco gaat opladen en beïnvloed je meting.

Gearjunkie
11 februari 2013, 21:56
Dat begrijp ik deels wel, de weg van de minste weerstand... Ik bedoel te zeggen dat je niet alles op het bordje zo kan meten.
Maar goed als ik het even extrapoleer, denk ik na nog eens 433 versterkers toch wel de nodige kennis en vaardigheid te hebben!! :)

Ben heel blij weer met de hulp op dit fijne forum!!

Overigens zijn deze elco's wat minder vergeeflijk dan die kleintjes in de 5e3 heb ik ondervonden.

nico verduin
11 februari 2013, 22:13
Overigens zijn deze elco's wat minder vergeeflijk dan die kleintjes in de 5e3 heb ik ondervonden.in welke zin?

Gearjunkie
11 februari 2013, 22:21
Ik meet steeds als ik iets wil doen wat ze nog aan spanning vasthouden. Bij mijn 5e3 is dat meestal niet zoveel, maar deze blijven lang op sterkte zeg maar. Overigens wel alles met krimpkous afgewerkt om ongelukken te voorkomen.

nico verduin
11 februari 2013, 22:26
Gewoon een dikke weerstand nemen 50K met 2 krokodillen klemmen erop. Die zet je op de B+ (NA de standby). Die trekken de elco's zo leeg. Erop laten zitten en pas bij aanzetten er eerst afhalen. Lekker opzichtelijk bij de schakelaars leggen dan zie je hem vanzelf liggen. Vergeet je hem eraf te halen. Merk je het vanzelf :) hij wordt loeiheet.

Gearjunkie
11 februari 2013, 22:28
Zal ik eens doen. Over een vaste bleederweerstand over de elco"s wordt nogal verschillend gedacht begrijp ik??

Hendriks
11 februari 2013, 22:43
Nico, beste man, we zijn er inderdaad....
Die pots zal ik ook nog even opnieuw pakken inderdaad, maar ik heb een paar nieuwe in bestelling, dus daar ga ik toch nog mee aan de slag.

Het stomme is dat ik op advies van Hendriks die weerstanden heb lopen controleren.. duhh.... minder drinken denk ik.

:ok: Told you so :) . Ik heb mij nu aangeleerd om alles dubbel te checken (kleurcode en DMM)en als ik alles heb gemonteerd ,controleer ik het nog een keer.
Top dat hij nu werkt. Wat word het volgende project? Ik ga nu parts verzamelen voor en Deluxe Reverb.

nico verduin
11 februari 2013, 23:23
Zal ik eens doen. Over een vaste bleederweerstand over de elco"s wordt nogal verschillend gedacht begrijp ik??Niet doen. Ten eerste een schijnveiligheid. Ten 2e beinvloed het je geluid.

Gearjunkie
12 februari 2013, 08:07
Ook dat is mij wel eens overkomen.


:ok: Told you so :) . Ik heb mij nu aangeleerd om alles dubbel te checken (kleurcode en DMM)en als ik alles heb gemonteerd ,controleer ik het nog een keer.
Top dat hij nu werkt. Wat word het volgende project? Ik ga nu parts verzamelen voor en Deluxe Reverb.

Ik ben dus niet de enige die dit verslavend vind begrijp ik???
Eigenlijk heb ik nu de versterkers die ik wil. Ik moet dus de andere gitarist van de band overtuigen dat hij echt beter materiaal nodig heeft. Ik dacht aan een Marshall 1987 (50 w Plexi) clone.

Daarnaast heb ik met een schuin oog ook wel eens naar Trainwreck zitten kijken, Dumble (maar voor mij veels te complex...), een Matchless clone 15w met 2x el84.....


@Nico, duidelijk en bedankt!!

Frits van Mourik
12 februari 2013, 08:55
Niet doen. Ten eerste een schijnveiligheid. Ten 2e beinvloed het je geluid.

Leg uit ??

Hendriks
12 februari 2013, 08:58
Mijn LondonCity lijkt nu veel op een 1987 , ik wil nu een wat complexer project , helaas is een Deluxe Reverb ook wat duurder , dus langzaam aan.

nico verduin
12 februari 2013, 10:27
Leg uit ??Als de weerstand er constant in zit, dan gaan we er op den duur vanuit dat de elco's altijd leeg zijn. Immers de weerstand zit er in. En mensen zoals we zijn, worden we slordig. En dat is nu net dat je moet vermijden met soort bakken. Ik bega zelf ook nog wel eens de fout ff slordig te zijn. Met als gevolg een goede jetzer $%^&*&^%$#. Dan let je weer op :)

Voor wat betreft het geluid:
De voedingsrail bevat elco's voor het ontkoppelen van de verschillende trappen. Echter dat doen ze niet 100%. Alle stroom wordt uiteindelijk geleverd door de secundaire wikkeling op de transformator. De rimpel op de voedingsrail veroorzaakt door de verschillende trappen wordt ook groter naarmate je dichter bij de wikkeling komt. Echter een spoel heeft een reactantie die varieert door de frequentie. Gevolg is dat de wisselstroomweerstand van de spoel wisselt met het geluid en dus ook de spanning die uit de rectifier komt. De elco's vangen dat grotendeels op ware het niet dat in Gitaarbakken deze relatief vrij klein zijn. Door de bleeder weerstand wordt nu weer een deel van dit effect direct afgevoerd naar ground. Dus heeft het invloed. Subtiel, maar heeft invloed.

Gearjunkie
12 februari 2013, 10:43
Mijn LondonCity lijkt nu veel op een 1987 , ik wil nu een wat complexer project , helaas is een Deluxe Reverb ook wat duurder , dus langzaam aan.

Zeker als je hem in een origineel ogend cabinet met dito faceplates wil hebben.
Mijn idee voor een versterker met weinig potmeters zou zijn om een standaard Hammond chassis te gebruiken en daar evt zo'n bijpassende kooi op te zetten. Je moet er van houden, maar zo elimineer je de hoge kosten van een behuizing.
Weinig potmeters maakt voor mij persoonlijk de faceplate overbodig, maar bij een DeLuxe reverb gaat dat uiteraard niet op.

Als je interesse hebt Henriks, ik heb een Hammond choke voor een deluxe liggen. Deze wil ik je best kostenloos toesturen. Moet je even pm-en.

Hendriks
12 februari 2013, 10:46
Zeker als je hem in een origineel ogend cabinet met dito faceplates wil hebben.
Mijn idee voor een versterker met weinig potmeters zou zijn om een standaard Hammond chassis te gebruiken en daar evt zo'n bijpassende kooi op te zetten. Je moet er van houden, maar zo elimineer je de hoge kosten van een behuizing.
Weinig potmeters maakt voor mij persoonlijk de faceplate overbodig, maar bij een DeLuxe reverb gaat dat uiteraard niet op.

Het meest dure heb ik al , de headshell , voor een chassis met faceplate ben je toch al gauw iets van 150 kwijt , maar dat heb ik er wel voor over , is het wel mooi afgewerkt.

Gearjunkie
12 februari 2013, 10:50
Ik heb een choke voor je liggen, zie mijn edit in de vorige post.

Gearjunkie
12 februari 2013, 14:36
Ik snap het echt niet meer, met die 270k weerstanden gaan mijn snaren vanzelf trillen en als ik bij de speaker luister komt er bloed uit mijn oor. Misschien modden????

:) :) :)

Hendriks
12 februari 2013, 14:42
Ik snap het echt niet meer, met die 270k weerstanden gaan mijn snaren vanzelf trillen en als ik bij de speaker luister komt er bloed uit mijn oor. Misschien modden????

:) :) :)
Ik zou er 2k7 in doen :)

Gearjunkie
12 februari 2013, 15:01
Ik zou er 2k7 in doen :)

Dat zei de buurvrouw ook al...

nico verduin
12 februari 2013, 15:44
Ik begrijp dat ie het goed doet? :)

Gearjunkie
12 februari 2013, 15:51
Hè, wat zeg je?????

Gearjunkie
14 februari 2013, 17:56
http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/MPL6V_klein_c.JPG--canvas-x_800-y_600.jpg

Wie weet hoe deze pilot lights vastgezet worden??
Dus aan het chassis, ik bedoel niet de aansluiting.

nico verduin
14 februari 2013, 21:21
Daar hoort een moer bij. en anders vastlijmen met een warmte lijmpistool

Gearjunkie
14 februari 2013, 21:29
Daar hoort een moer bij. en anders vastlijmen met een warmte lijmpistool

Dan vogel ik wel wat, heb al een doorvoerringetje gevonden in de juiste diameter. Plak ik er aan de achterkant wel strak op.
Dank je!