PDA

View Full Version : Kabelisolatie?



Psychomantis
9 februari 2013, 17:44
Ik heb net een pak montagekabel gekocht in de dichtsbijzijnde electronicashop, voor een mini buizenamp. De winkel verkocht maar één soort draad:
http://www.vellemanusa.com/products/view/?id=350429

Ik vroeg de verkoper of die kabel zo'n 250V aankon, waarop de verkoper zonder twijfel 'ja geen probleem' antwoorde. Er staat namelijk niks op de verpakking. Nu zie ik op de site dat de maximale spanning maar 60V is...
Ik heb hier op het forum al opgevangen dat de kabels makkelijk het dubbele aankunnen van waarvoor ze gekeurd zijn, maar 250V is een heel pak meer. Ik heb de neiging om de verkoper wel te geloven, die kerel heeft zeer veel ervaring en heeft me altijd goed geholpen.
Wat en hoe groot zijn de risico's als ik de amp toch met deze draad maak?

nico verduin
9 februari 2013, 18:06
de 60V rating zit hem in de dikte van de isolatie en wettelijke normen. Bij PVC is dat een stuk lager als PTFE. Het enige risico dat je loopt is dat het draad doorslaat (vonken) door de isolatie naar GND. Als het gaat smelten, loopt er teveel stroom door de draad.
Een voorbeeld van de wettelijke normen zijn het dubbele witte 220V draad van vroeger. Een aantal jaren geleden (na wat incidenten) is het draad ge-herspecificeerd als 80V draad en mag niet meer voor 230V gebruikt worden. Doe je het wel is het voor eigen verantwoordelijkheid.

Psychomantis
9 februari 2013, 18:51
Dank voor de (zoals altijd) heldere reactie nico.
Als die witte 220V draad van vroeger naar 80V is geherspecifieerd wegens reële incidenten, ga ik ook het risico niet lopen om 60V draden op 250V te gebruiken.
Ergens anders wat nieuwe kabel bestellen dan; en volgende keer dat ik in de elektronicawinkel kom, laat ik het de verkoper weten ;)

nico verduin
9 februari 2013, 21:14
Die her specificatie is volgens mij toen er een paar huizen waren afgefikt wegens allerlei stekkerdozen die achter elkaar werden ingeprikt. Daar heb jij in principe geen last van. Kijk de stroom die door die draden heengaat is minimaal (mini buizen ampje). Maar je weet het nooit.
Mooiste draad is gewoon draad nemen dat hoogspannings specs heeft (PVC voor 300-500V, PTFE voor 600V-1KV en erg duur [vorig jaar is de prijs verdubbeld]). Nu gebruik je laagspanningssdraad. Zo simpel is het.