PDA

View Full Version : Plaatsing volumepedaal en clean boost pedaal?



The Lo Lands
9 februari 2013, 16:43
Ik heb sinds de herstart van mijn (oude) band mijn pedalboard iets moeten aanpassen voor live gebruik. Ik gebruik de overdrive van mijn amp voor solo en slag en hoewel je de amp drive en overige drive pedalen kan opschonen door je volume van je gitaar te gebruiken heb ik gekozen hiervoor een volumepedaal van boss te plaatsen voor mijn drive pedalen en amp! Ik heb alleen ook een clean boost met EQ regeling om mijn strat sound iets op te pimpen (meer 'body' en een beetje meer 'hair') en twijfel nu of ik deze voor- of achter het volumepedaal zal plaatsen!?

Mijn pedaal volgorde voor nu is:

gitaar > wah > univibe > compressie > clean boost > BOSS FV-50L VOLUMEPEDAAL > ts drive > fuzz > amp

De cleanboost staat altijd aan dus wat is jullie advies mbt de plaatsing en waarom?

Heynis
9 februari 2013, 16:54
Moet je niet de FV-50H hebben op die plaats, in plaats van de L uitvoering? De L uitvoering is bedoeld voor meer laagohmige (al valt dat in de praktijk nog wel mee) toepassingen, zoals een FX-loop of achter een keyboard.

Midwolda
9 februari 2013, 17:11
Als je de 'body' en de 'hair' ook wilt opschonen er voor, als je dat niet wilt er achter. Toch?

The Lo Lands
9 februari 2013, 17:44
Moet je niet de FV-50H hebben op die plaats, in plaats van de L uitvoering? De L uitvoering is bedoeld voor meer laagohmige (al valt dat in de praktijk nog wel mee) toepassingen, zoals een FX-loop of achter een keyboard. De wah heeft een buffer en de rest daarachter is true bypass dus vandaar de L versie. Het pedaal klinkt verder prima, zonder signaalverlies, dus deze keuze is wat mij betreft helemaal goed :-) Maar dank voor het meedenken!


Als je de 'body' en de 'hair' ook wilt opschonen er voor, als je dat niet wilt er achter. Toch? Daar zit precies mijn vraag en twijfel :-) Zelf denk ik ervoor om het volledig gekleurde signaal alleen in volume te minderen dus met behoud van body & hair (klinkt als een beauty product haha). Clean boost er achter plaatsen zou net als bij een drive dit juist opschonen. Of haal ik nu zaken door elkaar??

driftkop
9 februari 2013, 18:31
Ik zou het volume pedaal helemaal vooraan zetten, en de boost helemaal achteraan. En die fuzz ook helemaal naar voren, voor of achter de wah.

Brum
9 februari 2013, 18:46
Clean boost niet achteraan zetten, dan werkt ie eigenlijk alleen maar als volume boost en niet als clean boost. Ik denk dat die in de keten, je volume pedaal even buiten beschouwing gelaten, wel goed staat. De Univibe zou ik persoonlijk wel als laatste zetten. Persoonlijk zou ik het volumepedaal wel ergens in het begin van je keten zetten, aan de hand van hoe jij vertelt hoe je het wilt hebben klinken, maar da's ook een kwestie van gewoon proberen. Duizend meningen hoe het moet, maar uiteindelijk is hoe jij het vindt klinken het belangrijkste.;)

Mitch
9 februari 2013, 18:58
Als je de extra boost altijd aan hebt en dit karakter niet teveel wil veranderen dan hangt het deels van de interactie met de amp (pre amp eigenlijk) af of de boost juist als laatste of als eerste moet. Maar normaal gesproken boost achteraan, zodat -ie ongeacht de stand van het volumepedaal toch nog je pre amp een klein extra zetje geeft. Maar ondanks de volgorde gaan boost en volumepedaal elkaar in sommige standen opheffen.

The Lo Lands
9 februari 2013, 19:18
Dank heren! Ik denk wat Mitch zegt, dat het één het ander opheft en daardoor niet heel veel verschil gaat geven, maar misschien toch achteraan iets meer. Zal ik moeten gaan testen.

Ik gebruik de clean boost niet als boost om solo's e.d. te boosten maar puur als een soort preamp die mijn incoming strat sound meer karakter geeft. Dit vooral bij de clean settings die zonder de boost/EQ wat futloos klinkt. Het geeft als het ware mijn basis sound! De Univibe voor de compressie heeft mijn voorkeur om spikes net als bij de wah wat in te dammen. De fuzz klinkt ook lekker als je het volume wat terugdraaid voor slag en open gooit voor solo's. De TS drive boost zowel de fuzz als mijn amps drive voor solo's. Beiden worden hierdoor ook strakker.

Maargoed, mijn volgorde van de overige pedalen stel ik niet ter discussie ;-)

Comfortably Daniel
9 februari 2013, 19:22
Zoals je het wilt gebruiken...dus de gitaar wat meer ballen geven, zou ik de boost als eerste in de chain zetten. Het is in deze setup dan namelijk niet de bedoeling om het pedaal dan nog eens te "boosten". Eigenlijk moet je dus het "altijd-aan-geef-de-gitaar-meer-ballen-pedaal" als gitaar gaan zien.

The Lo Lands
9 februari 2013, 19:57
Zoals je het wilt gebruiken...dus de gitaar wat meer ballen geven, zou ik de boost als eerste in de chain zetten. Het is in deze setup dan namelijk niet de bedoeling om het pedaal dan nog eens te "boosten". Eigenlijk moet je dus het "altijd-aan-geef-de-gitaar-meer-ballen-pedaal" als gitaar gaan zien. Toevallig zat ik net even op de Voodoo Lab website en zij hebben de Giggity pedaal. Deze plaats je achteraan voor overall tone/body control of vooraan voor control over je gitaar sound (pickups). Dit is precies hoe ik ook mijn boost/EQ gebruik, controle over de gitaarsound. Alleen waar zet je dan je volumepedaal neer. Ik dacht zojuist, aangezien ik het volumepedaal als vervanging van mijn gitaarvolume gebruik (vermindering gain) zou ik de boost/EQ dus na het volumepedaal moeten plaatsen! Net zoals de volumeregeling van je gitaar als eerste binnen komt in je effectketen.

Ik ga zodadelijk dit testen door het volume van mijn gitaar hetzelfde af te stellen als dat van het volumepedaal. Als ik dan de EQ/Boost als enige in de keten aanzet zou ik verschil moeten kunnen horen met volume ervoor, of zoals ik het nu heb aangesloten volume er achter. Tevens even testen met de drive van de amp aan. Blijft uiteindelijk dan een kwestie van smaak maar ik verwacht geen schokkende feiten ;-)

The Lo Lands
9 februari 2013, 20:56
And now the conclusion:

EQ/Booster voor of achter het volumepedaal maakt dus nagenoeg geen verschil! Ervoor lijkt zoals ik zelf al dacht iets meer warmte vast te houden aangezien je alleen het gebooste signaal in volume afzwakt. Booster achter het volumepedaal schoont het boost pedaal een tienie tiny beetje op. Het verschil is echt te verwaarlozen dus ik ben er uit, het clean boost pedaal blijft voor het volumepedaal staan.

Dank voor jullie reacties! Uiteindelijk was het allemaal niet zo spannend :-)