PDA

View Full Version : Zeer vreemd en lokaal ruisprobleem?!



GuitarL91
9 februari 2013, 14:54
Sinds gister ben ik de gelukkige eigenaar van een PRS SE EG. Uitgebreid getest in de winkel en dus ook versterkt gespeeld en geluid was super. Echter, bij thuiskomst de gitaar gelijk aan de de versterker gehangen en hij gaf een harde ruis. Bij het aanraken van de plug verdwijnt dit zo goed als, hetzelfde geld voor het aanraken van de pot-meters. Dit gebeurd echter NIET bij het aanraken van de snaren en brug. Dit zou kunnen duiden op een aardingsprobleem, dus de we hebben even aan de binnenkant gekeken. De brug was ge-aard maar het solderen leek niet optimaal gebeurd te zijn. Daarop is het opnieuw gesoldeerd, maar het probleem bleef aanwezig.

Daarop teruggegaan naar de winkel en het probleem uitgelegd. Daarop hebben wij de PRS aangesloten op verschillende versterkers in de muziekwinkel en de gitaar had geen ruis en was bijna muisstil, zelfs op centimeters afstand van de versterkers. Opzich prima, maar het blijft vreemd dat de ruis overal afneemt bij aanraking, behalve bij de snaren en de brug.

Bij thuiskomst weer geprobeerd en alsnog een harde ruis. Daarna een Fender Stratocaster en een Fenix aangesloten, beide geen ruis. Ook deze gitaren zijn single coils. Blijkbaar pikt de PRS iets op wat die andere gitaren niet oppikken? Dan lijkt het mij alsnog vreemd dat de ruis niet afneemt bij het aanraken van de brug en snaren, terwijl het wel gebeurd bij het aanraken van de pot-meters, plug, etc. Alles is ge-aard.

Ook op een geaard stopcontact aangesloten, geen verschil. De PRS heeft geen actieve elementen. Versterker is een Vox VT20+.

Iemand een idee?

jerome
9 februari 2013, 15:06
Ik denk dat je versterker thuis hebt aangesloten op een stopcontact zonder randaarde of met slechte randaarde.

En zijn het trouwens actieve elementen in die PRS, zit er ergens een batterijtje in?

GuitarL91
9 februari 2013, 15:11
Ik denk dat je versterker thuis hebt aangesloten op een stopcontact zonder randaarde of met slechte randaarde.

En zijn het trouwens actieve elementen in die PRS, zit er ergens een batterijtje in?

Sorry, ik had het er even bij moeten vermelden. We hebben hem ook getest op een stopcontact met randaarde, geen verschil te merken. Het zijn geen actieve elementen. Zal info toevoegen in de openings post.

oigun
9 februari 2013, 15:15
Even van brug naar ring output doormeten, dan weet je het zeker. Kan zijn dat het draadje aan de brug zelf geen contact maakt.

GuitarL91
9 februari 2013, 15:27
Even van brug naar ring output doormeten, dan weet je het zeker. Kan zijn dat het draadje aan de brug zelf geen contact maakt.

Stom, helemaal vergeten, bedankt! Gelijk doorgemeten en de brug blijkt toch niet goed geaard. Maar even contact opnemen met de winkel nu.

guitarnijboer
9 februari 2013, 16:58
Mijn advies zou zijn: omruilen voor een ander exemplaar. Er van uitgaand dat het een gitaar is met vaste brug, moet de metalen bus waar de brug ingeschroefd zit uit het hout worden getrokken. Die dingen zitten muurvast.
Met een tremolo gitaar kun je het draadje echter eenvoudig vastsolderen een de klauw waar de veren aan zitten.

DarknessAwaits
9 februari 2013, 18:56
Mijn advies zou zijn: omruilen voor een ander exemplaar. Er van uitgaand dat het een gitaar is met vaste brug, moet de metalen bus waar de brug ingeschroefd zit uit het hout worden getrokken. Die dingen zitten muurvast.
Met een tremolo gitaar kun je het draadje echter eenvoudig vastsolderen een de klauw waar de veren aan zitten.

Goed advies. Als je een bekwaam vakman hebt weet 'ie wel hoe hij dat zonder complicaties moet doen, maar mocht je iemand treffen die met een schroevendraaier en hamer aan de slag wil gaan moet je dat toch zien te vermijden.

GuitarL91
9 februari 2013, 20:10
Mijn advies zou zijn: omruilen voor een ander exemplaar. Er van uitgaand dat het een gitaar is met vaste brug, moet de metalen bus waar de brug ingeschroefd zit uit het hout worden getrokken. Die dingen zitten muurvast.
Met een tremolo gitaar kun je het draadje echter eenvoudig vastsolderen een de klauw waar de veren aan zitten.

Ja dat is de reden dat wij het niet zelf hebben gedaan. Het aardingsprobleem kon aan twee kanten zitten, de kant waar wij makkelijk bij konden of echt richting de brug, dat is een stuk moeilijker. Inmiddels overlegd met winkel en zij gaan hem repareren. Zij zijn wel bekwaam. Zo niet, is er een optie om bijv. een paperclip of ander stukje ijzerdraad tussen een pot-meter en de brug te monteren. Dat zou het probleem moeten verhelpen.

Ik breng hem dinsdag weg en krijg hem donderdag terug. Naar alle waarschijnlijk hebben ze in de winkel een goede infrastructuur, er staat namelijk behoorlijk wat apparatuur maar hij pikte geen storing op. Wat dat betreft is het wel goed dat ik er thuis achter kwam. Als hij thuis geen storing oppakte, had ik het niet doorgehad totdat ik bijvoorbeeld ergens optreedt waar hij wel storing oppak (toekomst :)). De winkel heeft een eigen reparatie-afdeling en ik geef mijn PRS in goed vertrouwen af. Mochten ze het niet opknappen, kan ik hem niet meer aannemen ben ik bang; er is hier op overstuurd kanaal niet mee te spelen door de ruis. Clean valt het nog wel mee.

En om terug te komen op het advies van een nieuw exemplaar: Probeer maar eens een PRS SE EG te vinden:soul: