PDA

View Full Version : Handige D.I.



ketja
9 februari 2013, 11:59
Live speel ik voornamelijk draadloos op mijn met piëzo's uitgevoerde gitaar. Omdat maar een klein aantal nummers met piëzo gespeeld worden, plugde ik op de betreffende momenten mijn kabel in de piëzo output. Deze kabel is voorzien van een Neutrik Silent plug dus in theorie zou je geen knal over de PA moeten horen. In de praktijk is niets helaas minder waar, het magneetringetje die het reed-contact in de Silent plug activeert, blijft wel eens in zijn behuizing hangen met als gevolg een knal. De haakse Silent pluggen hebben daar nog meer last van dan de rechte. Een mute switch zou een oplossing zijn, ware het niet dat de meeste passieve pedalen ook voor een knal over de PA kunnen zorgen dus zou het een actieve mute switch moeten worden. Maar ja, dan moet je dat pedaaltje ook weer apart voeden terwijl ik alleen een Shortboard heb liggen. En er ligt dan ook nog een losse DI. Het kan toch niet zo zijn dat ik de enige ben die op zoek is naar een DI met ingebouwde mute switch??
Ah, de redding is nabij, Radial brengt op korte termijn Stage Direct uit, een actieve DI met ingebouwde mute switch. Radial, dus dat gaat toch weer handen met klauwen kosten. Adviesprijs ligt nu op $ 249,- dus in euro's zal dat niet veel minder zijn. Een hoop geld wat ik daar niet voor over heb. Dan maar het oude vertrouwde google gebruiken en toen kwam ik al snel uit bij het Engelse Orchid Electronics: http://www.orchid-electronic.co.uk . Het blijkt een reparateur te zijn die op kleine schaal een aantal handige stage tools produceert, waaronder een......... "Muting DI box". Een actieve DI voorzien van een mute switch, met een prijs van 68 GBP (excl. verzending). Heb maandag meteen via mail contact gezocht, mailtje werd binnen een uur beantwoord door de vriendelijke baas, John Godsland. Via pay-pal heb ik diezelfde dag nog het pedaal besteld en gisteren kwam 'ie met de post. Precies op tijd want ik zou 'm 's avonds meteen kunnen gebruiken.
Tja, er valt wat betreft het geluid niet zo heel veel te zeggen. Hij doet wat hij moet doen, klinkt gewoon goed en de mute werkt feilloos en onhoorbaar en daar ging het mij vooral om. Hij wordt natuurlijk met 48V phantom uit de mengtafel gevoed dus geen aparte adapter of batterij nodig. Het pedaal zelf is build like a tank. Alle (plastic) componenten die door de behuizing steken, zoals de jacks, het ledje en de switch zijn ook nog eens extra vastgelijmd. Het printplaatje is netjes voorzien van alle elektronica en de switch is een momentary Carling die een relais activeert. Als je geen phantom voeding voorhanden hebt, kun je een 9V blokje in het pedaal stoppen. Kortom, een handig ding: http://www.orchid-electronics.co.uk/Muting_DI_Box.htm

http://www.orchid-electronics.co.uk/IMAGES/Muting%20DI%20Box%20cut%20out.jpg

flo123
9 februari 2013, 13:03
Toffe winkel die orchid-electronic. Niet duur. Bedankt voor de link!

Mitch
9 februari 2013, 13:03
Handig! Er zullen geen rijen gitaristen klaar staan om dit te kopen, maar goed om te weten dat het er wel is.