PDA

View Full Version : beginnervraagjes



Kwiriet
21 juni 2003, 11:50
hello, heb zojuist een 2ehands gitaar gekocht voor een zacht prijsje (is geen topkwaliteit natuurlijk ;))
het is er een van het merk maison (telkensik dit zeg tegen mensen schieten ze in de lach...blijkbaar erg onbekend, maar ik ken ervarener mensen die er al op gespeeld hebbe, en er toch wel iets positiever over waren...)
anyway, kheb een klein probleempje ermee! Telkens als ik aan die bar kom om die effecten te bekomen (whammy bar ofzo?) ontstemt de gitaar volledig! zelf begrijp ek et totaal niet, maar heeft iemand al van dit probleem gehoord? en indien het niet te verhelpen is, is het dan mogelijk om die bar ervan te doen?

grtz

Retinite
21 juni 2003, 12:01
Whammy bar = tremolo, maar whammy bar kan kewler klinken ja...
Dat is ltijd t probleem met tremolo's, je gitar KAN ontstemmen... Ik heb t sinds kort ook met mijn squier, dat lke keer de G snaar anders wordt, dus misshcien 1. kan je proberen andere snaren erop te zette nen die heel erg stevig i nt meganiekdraaien ofzo :S (zoveel mogeljk van de snaar) 2. je tremolo niet gebruiken 3. nieuwe brug erin laten zetten

ik ken t merk niet, dus i kweet niet of het er aan ligt, en is het een zwevend tremolo (kan je er aan trekken en er op duwen om t maar ff dom te zeggen) of eentje die jee allen kan duwen/dippen?

Kwiriet
21 juni 2003, 12:04
danku voor de raad
probleem is: alle 6 de snaren worden ontstemd!
nu ja, ik gebruik het toch niet hoor, die bar

ik denk dat het zwevend is, ben wel niet 100% zeker... (gitaar is nu binnen bij iemand die hem probeert te vermaken...)

Electrical Storm
21 juni 2003, 12:43
Gewoon een extra veer aan het blok bevestigen via de achterkant, en in de ruimte tussen de brug en de body (aan de kant van de hals) een blok hout schuiven. Heb ik ook gedaan en het werkt prima, je kunt alleen niet meer je tremolo gebruiken...

Br@mbo
21 juni 2003, 12:45
heb je veel met die goedkope(re) gitaren helaas :'( valt nie veel aan te doen denkik

Kwiriet
21 juni 2003, 13:03
merci voor de raada alleszins

Nicci
22 juni 2003, 18:51
heb je er toevallig net nieuwe snaren op gezet?

wietse
22 juni 2003, 19:03
dat mensen in de lach schieten komt omdat het een heel goedkoop merk is ,nieuw voor rond de 100 euro.
zag ze laatst staat op een amerikaanse site en daar gaan ze voor 75$ van de hand nieuw.
ik hoop voor je dat je er heel erg weinig voor hebt betaald.
maar daarom hoeft het nog niet echt slecht te zijn ben zelf begonnen op een animal en dat is voor het geld ook beslist niet slecht.
en met die whammy bar is inderdaad maar één ding te doen vastzetten of/en niet gebruiken.
als je er net nieuwe snaren op hebt gezet zoals nicci vraagt dan kan het daar ook nog aan liggen als daar de rek wat uit is heb je er ook minder problemen mee.

Ic3gl0vE
22 juni 2003, 20:43
ik snap eigenlijk niet dat ze op goedkope gitaren geen vaste brug zetten. Als dit soort goedkope gitaren hebben namelijk een tremelo die gewoon niet bruikbaar is omdat de gitaar altijd ontstemt. gewoon het pookje eruit draaien en eventueel nog een of twee extra veren achterin de gitaar zetten.

JanPieter
22 juni 2003, 21:24
Heej,

Zou het niet helpen om andere tuners erop te zetten? Meestal ontstemd je gitaar omdat je ze strakker strekt, als je tuners niet van degelijke kwaliteit zijn, dan ontstemt je gitaar vrij snel. En als je echt dat ding wil gebruiken, kun je mischien nog beter een topkam erop laten zetten met lockers. Zodat je snaren helemaal vast zitten. Of is je brug ook zo kwalikut??

Diedo
22 juni 2003, 21:32
maar daarom hoeft het nog niet echt slecht te zijn ben zelf begonnen op een animal en dat is voor het geld ook beslist niet slecht.


RELAXED! ik ben ook op een Animal begonnen! :D:D

Ik ga een als ik wat geld heb maar weer verkopen en dan een leuke SG nemen,... ik heb nu ook een fender strat, maar die is eigenlijk van school:P

het zijn best lachen gitaren tot je een echte hebt vastgehouden, maar je kunt het er zeker op leren!

over jouw gitaar: ik denk dat het het beste is als je je pookje er gewoon afhaalt, want (ik tenminste) gebruikt het bijna nooit, en als je het dus gebruikt is je gitaar vaak ontstemt... :(

oja; je kan het probleem wel minder erg maken door je snaarlengte goed af te stellen(blokjes op je brug verschuiven--> zoek op "intoneren") en je moet ook als je je gitaar stemt vanaf een te lage toon omhoog stemmen... dus als ie te hoog is; eerst losdraaien totdat ie te laag is en dan naar weer stemmen. ook even voor het stemmen je snaren even omhoog tillen--> scheelt ook bij het benden

heel veel succes en plezier gewenst!

Diedo

Ic3gl0vE
22 juni 2003, 21:33
JanPieter, het zal vooral de brug zijn.

Nicci
22 juni 2003, 21:34
Nieuwe tuners zou ik niet doen. Ik betwijfel op dit problemen werkelijk verhelpt. De snaren er goed op zetten helpt meer.
Nu ik toch bezig ben . . . . Waarom extra veren in de tremelo? Wat voor nut heeft dat? als de tremelo niet uit zijn verband getrokken wordt door de trekkracht van de snaren, zie ik daar het nut niet zo van in.

Ic3gl0vE
22 juni 2003, 22:53
als je de tremelo goed vast zet, kun je 'm niet meer gebruiken en dan kan je gitaar daardoor ook niet meer ontstemmen.

Nicci
22 juni 2003, 22:58
maar je zet hem toch niet vast met veren? bij mij zitten er 4 veren in en hij doet het prima. er zou misschien nog een veer in kunnen, maar dan zou hij het nog steeds doen. een blok hout kan je natuurlijk wel gebruiken.

Static-M
23 juni 2003, 13:08
Bij mijn Floyd zaten er achterin 3 veren. Een blokske hout ertussen en een extra veer erbij... Huppakee! Nu kan ik wel dippen, en ook zonder topnuts ontstemt de boel niet.

JanPieter
23 juni 2003, 19:48
JanPieter, het zal vooral de brug zijn.

Stel nou dat hij wel zijn trem veel wil gebruiken. Is lockers erop dan geen optie? Ik heb zelf niet zoiets hoor, maar ik vroeg het me gewoon af. ik bouw de snaren altijd gewoon opzij voor dat extra geintje, niet helemaal het zelfde, maar het ontsemt in ieder geval een stuk minder. En je kunt niet naar beneden benden, maar ach hoevaak gebrui ik het eigenlijk. :-D :-D