PDA

View Full Version : Stratocaster tremolo....dode slag



Steven Heijstek
8 februari 2013, 22:56
Hoi,

Ik heb Fender strat en wat ik heel onprettig vind is het stukje dode slag als je trekt/duwt aan je tremolo arm. Door de grove schroefdraad zit daar net wat ruimte in. Ik kan de arm zeker een paar millimeter heen en weer bewegen zonder dat de brug beweegt. Ik weet dat dit heel normaal is voor dit type tremolo maar ik vind dat gewoon niet lekker.....ik mis daardoor net dat beetje gevoel wat ik zoek.

Wie heeft hier een oplossing voor?

JohnLord
8 februari 2013, 22:59
Loctite...

Scarface
8 februari 2013, 23:11
Een veertje of .....duck tape!

Groet ,
Marco

Steven Heijstek
8 februari 2013, 23:16
Een veertje of .....duck tape!

Dat is niet wat ik bedoel Marco. Dat helpt tegen het ongewenst naar beneden zwaaien van de arm......niet tegen de speling in de beweegrichting van de tremolo.

Martin_
8 februari 2013, 23:22
Als jij zegt speling te hebben door het grove schroefdraad haal je die speling toch echt weg door een veertje of tape.

Scarface
8 februari 2013, 23:22
Excusie..dan heb ik het verkeert begrepen. Dacht dat je het over de speling had van de trem arm.

Groet,
Marco

marter544
8 februari 2013, 23:31
Speling in de bewegingsrichting kun je oplossen met teflon tape, wat je normaal gebruikt om gasleidingen mee af te dichten.

pasqual
8 februari 2013, 23:37
Marco, je kan ook overwegen om de tremelo van Wilkinson er in te zetten: http://www.tonefactory.nl/shop2/wilkinson-vintage-tremolo-chrome-steel-block-p-11771.html

Ik begrijp best als je het liever niet doet vanwege de verkoopwaarde maar bij verkoop zet je de originele gewoon weer terug.
Voordeel van deze tremelo is dat hij erg stabiel is en ook goedkoop en een stalen bigblock heeft maar het grootste voordeel is de "push in" tremelo arm die 0,0 speling heeft en in ieder gewenste stand blijft staan. Ik ben er zelf enorm tevreden over.

Een ander alternatief is teflon tape ( dat witte spul dat je gebruikt om schroefdraad gasdicht te maken ) maar dit is maar een tijdelijke oplossing.

Edit: Ik zie net dat de teflon tape al eens is voorbij gekomen....

Steven Heijstek
8 februari 2013, 23:45
Toch nog even jullie advies opgevolgd.......beetje ducktape haalt inderdaad toch die speling weg die ik bedoel. Ik weet niet voor hoe lang maar dat merk ik vanzelf.
Die Wilkinsonbrug is misschien ook wel leuk......ik ga daar eens naar kijken.

Allen dank!

pasqual
8 februari 2013, 23:53
Die tape kan heel lang houden maar als jij 1 keer per week repeteerd en ook nog eens optreedt, dan zul je vaker de arm uit de tremelo moeten draaien ( ivm met vervoer ) en dan zal je niet lang plezier hiervan hebben. Dus nieuwe tape en rotzooi. Die Wilkinson brug is gewoon goed en goedkoop. Kijk wel even naar de afstand van de schroefgaten want een USA strat ( waar de Wilkinson op gebaseerd is ) heeft de 6 gaten iets verder uit elkaar staan als een Mexico strat.

heinz3110
9 februari 2013, 00:29
Je kan ook.... het schroefdraad voor de helft in de bankschroef zetten (" ja , maar", hoor ik anderen al zeggen., haha) en dan een paar kleine tikken tegen de bovenhelft van het schroefdraad geven.
Andersom kan ook: armpje in de bankschroef zetten met de helft van het schroefdraad boven de klemmen uit.Wel even tussen aluminium voorzetstukjes op je bankschroef zetten om beschadiging aan het chroom te voorkomen.

Hierdoor komt het tapeinde ietwat bol ( of hol ) te staan - een half millimetertje zou al genoeg moeten zijn - waardoor het armpje zich vanzelf wat meer in het blok klemt.

Nou zou je zeggen dat dan het schroefdraad ook wat beschadigt raakt, maar na een paar keer in en uit draaien blijkt dat wel mee te vallen. Je moet ook niet als een bezetene gaan tikken totdat de blussen chroom er af schieten, een beetje met beleid dus.

Tape moet je te vaak vervangen, vind ik en een veertje werkt ook niet altijd had ik al gemerkt, dit was de makkelijkere oplossing, die na een jaar bij mij het nog prima doet.

. En als je nou bang bent dat je het originele armpje molt... voor een piekie of 7 koop je een pookje, kan de originele in de koffer blijven liggen.