PDA

View Full Version : wie maakt er nog goede muziek in nederland?



witterwit
8 februari 2013, 20:30
Ik heb een vraag en dat is: wie maakt er naar jullie mening nog goede muziek in Nederland. Om het nog uit te breiden; het mag ook in België zijn. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Rizz
8 februari 2013, 20:33
http://www.youtube.com/watch?v=2zLNKDY9b0g

En Racoon heeft ook een aantal briljante nummers, waaronder Daily news van 'Till Monkeys fly.. Is alleen geen jijbuisfilmpje van

Belgie, niet heel erg nieuw meer:


http://www.youtube.com/watch?v=thfT0AY3Pew

cale0
8 februari 2013, 21:31
Er zijn zat goede bands in Nederland/Belgie.

Novastar (Man man wat een goede stem heeft deze kerel)
Qeaux Qeaux Joans (Heerlijke stem heeft ze)
Tim Knol (je moet er maar van houden)
Anne Soldaat (Hij wordt wel eens de beste gitarist van Nederland genoemd)
Dewolff (Don't need to say more?)
Convoi Exceptional (Heerlijke drum groep + saxofonist)

arjanb01
8 februari 2013, 21:43
En wat te denken van:
Jérôme hol trio
Jesse van Ruller
Kyteman
Eric Vloeimans
Bertholf
Elske de Wall
Chef's special
New Cool Collective

Genoeg artiesten uit NL die prima muziek. Maken

cale0
8 februari 2013, 21:59
Kyteman was ik inderdaad nog vergeten, live is deze man zo enorm geweldig!

Luke-wannabe
8 februari 2013, 22:48
Mister & Missisippi
Major Tom
La Vive
Sunday Sun
The Jacks
F
Cartographer


Genoeg!

Swaag
9 februari 2013, 17:57
Eén van de leukste bandjes vind ik op dit moment Navarone.
En DeWolff is ook al een tijdje een aanrader voor een avond live vertier.

En (ja, het klinkt raar..) Di-rect nieuwe stijl (tweede gitarist en toetsenman erbij) is eigenlijk ook verrassend bezig. Dat lijkt totaal niet meer op dat kleine-meisjes-natte-kruizen-bandje van vroeger.

barno
9 februari 2013, 18:43
ligt wsch aan mij maar als Vlaming ken ik eigenlijk geen enkele van die bands, ja new cool collective, maar da's niet echt nieuw. zijn er bands bij die het doen tot over de grenzen ?

witterwit
9 februari 2013, 18:45
ligt wsch aan mij maar als Vlaming ken ik eigenlijk geen enkele van die bands, ja new cool collective, maar da's niet echt nieuw. zijn er bands bij die het doen tot over de grenzen ?

je mag ook belgische bands of artiesten noemen.

N.D.
9 februari 2013, 18:57
Mister & Missisippi
Major Tom
La Vive
Sunday Sun
The Jacks
F
Cartographer


Genoeg!

Mister & Missisippi vind ik echt tof. Alleen vond ik het album een tikkeltje tegenvallen vergeleken met hoe ze live zijn. Heb ze een keertje "gewoon" live gezien en een keer monitors gedaan voor ze. Die gitarist (die niet zingt als enige) heeft ook een verdomd mooie sound (en de bijbehorende dure pedaaltjes, dat wel :D )

barno
9 februari 2013, 19:30
je mag ook belgische bands of artiesten noemen.

ik bedoelde eigenlijk: zijn het bands die onterecht onbekend zijn 200 km verder? In sommige genres loopt er haast geen grens tussen NL en B (rootsmuziek bv) maar bij pop lijken het wel twee verschillende werelden, raar toch

witterwit
9 februari 2013, 19:46
ik bedoelde eigenlijk: zijn het bands die onterecht onbekend zijn 200 km verder? In sommige genres loopt er haast geen grens tussen NL en B (rootsmuziek bv) maar bij pop lijken het wel twee verschillende werelden, raar toch

een band als DeWolff heeft volgens mij wel in Belgïe opgetreden en is zeker de moeite waard.

Scarface
9 februari 2013, 20:06
Er word best nog veel goeie muziek gemaakt in Nederland en België..het forum hier is het bewijs.

Veel namen van bands en artiesten zijn inmiddels al genoemd...maar een in het bijzonder die nog niet is genoemd en waar ik erg van onder de indruk ben is Dweezman en zijn band Garments..geweldig!!

Ik ga als ik tijd heb in de weekenden in Nederland en België naar kroegen waar bands optreden.Vaak zitten er tussen die covers brengen,maar ook die eigen werk brengen. Ik ben vaak onder de indruk van de prestaties van deze bands/artiesten.
Dat deze bands/artiesten niet bekend zijn van radio en tv is eigenlijk triest..ik weet het dat is een andere discussie..

Maar ze zijn er nog in Nederland en België.

Groet,
Marco

witterwit
9 februari 2013, 20:47
ik zit net naar toppop te kijken [ja,ja] en volgens mij begint nederland muzikaal weer tot bloei te komen; ook bandjes die hiervoor al genoemd zijn.

mijn tip: jacco gardner

Brum
9 februari 2013, 21:17
Hmm... Ik vind het in Nederland eigenlijk steeds meer een eenheidsworst worden. Je ziet het zelfs terug aan de festivals, hoop 3fm gehalte en al die bands klinken over de linie een beetje hetzelfde.

Als ik dan nog een band mag noemen die er bovenuit springt, wat mij betreft: Textures. Je kunt er van houden, of niet en het is ook niet helemaal mijn muzikale hoek, maar die gasten halen muzikaal gezien een hoog niveau. Naar mijn mening een hoger niveau dan de 3fm eenheidsworst.

In Belgie zou ik zeker Deus en Triggerfinger willen noemen. In Belgie krijg je sowieso veel meer kans als je in de alternatieve hoek zit. Hier in Nederland nauwelijks tot niet. Terwijl er echt wel kwaliteit rondloopt, dat anders klinkt dan de eenheidsmeuk.

witterwit
9 februari 2013, 21:31
Hmm... Ik vind het in Nederland eigenlijk steeds meer een eenheidsworst worden. Je ziet het zelfs terug aan de festivals, hoop 3fm gehalte en al die bands klinken over de linie een beetje hetzelfde.

Als ik dan nog een band mag noemen die er bovenuit springt, wat mij betreft: Textures. Je kunt er van houden, of niet en het is ook niet helemaal mijn muzikale hoek, maar die gasten halen muzikaal gezien een hoog niveau. Naar mijn mening een hoger niveau dan de 3fm eenheidsworst.

In Belgie zou ik zeker Deus en Triggerfinger willen noemen. In Belgie krijg je sowieso veel meer kans als je in de alternatieve hoek zit. Hier in Nederland nauwelijks tot niet. Terwijl er echt wel kwaliteit rondloopt, dat anders klinkt dan de eenheidsmeuk.

arno hintjes is ook nog steeds goed bezig, zeker geen eenheidsworst.

tidalwave_sideburns
9 februari 2013, 21:48
T99 heeft een aantal mooie albums gemaakt, prachtige Guild heeft die gast ook. Weet eigenlijk niet of ze nog bestaan.

barno
9 februari 2013, 22:03
een band als DeWolff heeft volgens mij wel in Belgïe opgetreden en is zeker de moeite waard.

ik ken ze omdat ze in een studio hier vlakbij opnemen, maar verder denk ik niet dat hier vaak spelen.

Gesualdo
9 februari 2013, 22:05
http://www.youtube.com/watch?v=_I8hAADffbk

Harry
14 februari 2013, 12:25
Rilan & the Bombardiers, lekkere soulachtige muziek.

naamvergeten
14 februari 2013, 15:35
http://www.youtube.com/watch?v=b025kf0aar0

Plant
14 februari 2013, 15:40
Claw Boys Claw bestaat nog :) dus die nomineer ik zeker.
Bettie Serveert is wel een leuke live act.
The Scene bestaat ook nog en was ik groot liefhebber van, maar ik heb ze al jaren niet meer gevolgd dus of het nieuwe werk ook nog wat is weet ik niet.
Racoon werd al gepost.
Mmmm, eigenlijk alleen bands die al langer meegaan. Ik volg het allemaal niet meer zo en als ik al wat oppik weet ik niet welk muziekje bij welke naam hoort. Klink teveel hetzelfde of als kopie van iets, allemaal al eens gehoord.

witterwit
14 februari 2013, 15:43
Claw Boys Claw bestaat nog :) dus die nomineer ik zeker.
Bettie Serveert is wel een leuke live act.
The Scene bestaat ook nog en was ik groot liefhebber van, maar ik heb ze al jaren niet meer gevolgd dus of het nieuwe werk ook nog wat is weet ik niet.
Racoon werd al gepost.
Mmmm, eigenlijk alleen bands die al langer meegaan. Ik volg het allemaal niet meer zo en als ik al wat oppik weet ik niet welk muziekje bij welke naam hoort. Klink teveel hetzelfde of als kopie van iets, allemaal al eens gehoord.

veel hedendaagse bandjes ontbreekt het aan een herkenbaar geluid. talent is vaak wel aanwezig.

Thiez
14 februari 2013, 15:55
Vanderbuyst. Er bestaan zeker betere hardrockbands, maar ze zijn toch een van de weinige die als hardrock band in nederland wat van de grond krijgen... Hoeweel het meerendeel van hun optredens ook in buitenland is. Er is maar weinig nederlandse hardrock meer.

Plant
14 februari 2013, 16:13
veel hedendaagse bandjes ontbreekt het aan een herkenbaar geluid. talent is vaak wel aanwezig.

Zouden ze allemaal dezelfde producer hebben die alles gelijk laat klinken? Een soort Nederlandse Stock, Aitken and Waterman. De hits van al 'hun' artiesten klonken ook allemaal hetzelfde.

Kim Wilson
14 februari 2013, 16:35
Hmm... Ik vind het in Nederland eigenlijk steeds meer een eenheidsworst worden. Je ziet het zelfs terug aan de festivals, hoop 3fm gehalte en al die bands klinken over de linie een beetje hetzelfde....
Misschien kom je dan op de verkeerde festivals (Mojo concerts?).

Er wordt genoeg onderscheidende muziek gemaakt, maar dat pruimt niet iedereen. Ik vind Raccoon momenteel wel lekker bezig, moet ik zeggen. En een aantal weken geleden bij DWDD stond ook een leuke band.

We hebben ook nog wel een paar goeie Nederlandse bluesbands. 12Bar Blues Band, Mariëlla Tirotto, Veldman Brothers...

Dreverhaven
14 februari 2013, 18:24
Those Foreign Kids

http://thoseforeignkids.bandcamp.com/

Brum
14 februari 2013, 18:44
Misschien kom je dan op de verkeerde festivals (Mojo concerts?).

Er wordt genoeg onderscheidende muziek gemaakt, maar dat pruimt niet iedereen. Ik vind Raccoon momenteel wel lekker bezig, moet ik zeggen. En een aantal weken geleden bij DWDD stond ook een leuke band.

We hebben ook nog wel een paar goeie Nederlandse bluesbands. 12Bar Blues Band, Mariëlla Tirotto, Veldman Brothers...

Racoon is nu juist zo'n 3fm... jeweetwel...:stop: Niet dat ik er problemen mee heb als mensen dat leuk vinden, maar het is wel echt van die 3fm muziek.

Wat betreft festivals, neem nou Lowlands. Dat was ooit het festival voor minder bekende bands die op het punt stonden door te breken, niet via 3fm of dergelijke wegen. Tegenwoordig heeft 3fm het zo'n beetje letterlijk overgenomen heb ik het idee. Pinkpop is al jaren van 3fm niveau, of te wel; het Coldplay syndroom.

Bij DWDD heb ik ook elke keer weer het gevoel van risicoloze eenheidsmeuk om eerlijk te zijn. Het programma op zich vind ik dan nog wel weer leuk, dat dan weer wel.

Maar het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, alleen sluit die van mij niet aan op wat tegenwoordig hip op de radio is denk ik.;)

Henri H
14 februari 2013, 22:32
Tank86!

Met forumlid HaroldA, geweldige instrumentale old skool '80's metal. Zelf noemen ze het "Sludge Metal". :rockon:

cale0
15 februari 2013, 06:18
Racoon is nu juist zo'n 3fm... jeweetwel...:stop: Niet dat ik er problemen mee heb als mensen dat leuk vinden, maar het is wel echt van die 3fm muziek.

Wat betreft festivals, neem nou Lowlands. Dat was ooit het festival voor minder bekende bands die op het punt stonden door te breken, niet via 3fm of dergelijke wegen. Tegenwoordig heeft 3fm het zo'n beetje letterlijk overgenomen heb ik het idee. Pinkpop is al jaren van 3fm niveau, of te wel; het Coldplay syndroom.

Bij DWDD heb ik ook elke keer weer het gevoel van risicoloze eenheidsmeuk om eerlijk te zijn. Het programma op zich vind ik dan nog wel weer leuk, dat dan weer wel.

Maar het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, alleen sluit die van mij niet aan op wat tegenwoordig hip op de radio is denk ik.;)

Je moet ook niet naar de grote festivals in Nederland kijken, op Best Kept Secret komen een aantal leuke namen, ook uit Nederland.
En nog meer van die relatief onbekende Nederlandse festivals waar het stikt van leuke bandjes.

Brum
15 februari 2013, 07:07
Nou... Best kept Secret... Wie maken er nog maar weer reclame voor? Dan zie ik de line-up, dan is er wel gekozen voor een bepaalde richting hoor... Ik denk dat ik toch wat anders bedoel. Natuurlijk zijn er ook wel andere bands in Nederlands, die zijn er maar genoeg. Maar echt de kans krijgen ze niet. Dan zit je in België beter.

Harry
15 februari 2013, 11:53
probleem met Best Kept Secret is dat het net iets teveel geheim gehouden wordt.

Kim Wilson
15 februari 2013, 14:40
Wat betreft festivals, neem nou Lowlands. ... Pinkpop...

Dat zeg ik. Dat zijn de populaire festivals, daar komen de populaire bands. En verder denk ik dat je populaire "3FM" muziek niet leuk vindt, omdát het populair is, puur uit principes. Dat is prima, maar dan moet je niet zeiken over populaire bands op festivals als Pinkpop of Lowlands.

Al eens op de Zwarte Cross geweest? Daar staan nog wel wat onbekendere bands vaak.

witterwit
15 februari 2013, 14:54
Dat zeg ik. Dat zijn de populaire festivals, daar komen de populaire bands. En verder denk ik dat je populaire "3FM" muziek niet leuk vindt, omdát het populair is, puur uit principes. Dat is prima, maar dan moet je niet zeiken over populaire bands op festivals als Pinkpop of Lowlands.

Al eens op de Zwarte Cross geweest? Daar staan nog wel wat onbekendere bands vaak.


muziek is gewoon om naar te luisteren, beetje dansen, beetje meebleren, beetje zuipen; gewoon amusement. zo gauw muziek kunst wordt is het voor de meeste mensen niet meer interessant.

Kim Wilson
15 februari 2013, 15:54
En daar is in de meeste gevallen ook niks mis mee. Altijd maar cultureel verantwoorde muziek wordt op den duur ook vermoeiend.

Brum
15 februari 2013, 15:57
Dat zeg ik. Dat zijn de populaire festivals, daar komen de populaire bands. En verder denk ik dat je populaire "3FM" muziek niet leuk vindt, omdát het populair is, puur uit principes. Dat is prima, maar dan moet je niet zeiken over populaire bands op festivals als Pinkpop of Lowlands.

Al eens op de Zwarte Cross geweest? Daar staan nog wel wat onbekendere bands vaak.

Ik zeik er ook niet over, ik kom er gewoon niet meer. Vroeger (mijn god, word ik al zo oud?) had Lowlands echt wel duidelijk een andere opzet en Pinkpop eigenlijk ook. Ja, natuurlijk is er meer dan Lowlands en Pinkpop, maar da's alleen als voorbeeld, omdat het de twee grootste festivals zijn. Da's ook wel grappig, dan kan je je niet meer vinden in de hedendaagse populaire muziek, ben je meteen aan het zeiken. Ja kijk, dan weet je echt zeker dat je oud wordt!:makeup:

Zwarte Cross wil ik nog wel 's een keer heen, al is het alleen al om de eigen sfeer en vooral humor.:)

Kim Wilson
15 februari 2013, 16:01
Wist je dat de Zwarte Cross groter is dan Lowlands en Pinkpop? Het is het grootste betaalde muziekfestival van NL.

Brum
15 februari 2013, 16:05
Heb ik ook ergens gelezen inderdaad, schijnt echt flink gegroeid te zijn de laatste paar jaar. Je raadt overigens noooooiiit wie daar onder andere de sponsor van is!!:dontgeti:

Kim Wilson
15 februari 2013, 16:10
Ik heb geen idee...

witterwit
15 februari 2013, 16:24
Heb ik ook ergens gelezen inderdaad, schijnt echt flink gegroeid te zijn de laatste paar jaar. Je raadt overigens noooooiiit wie daar onder andere de sponsor van is!!:dontgeti:

misschien............... 3 fm????????

barno
15 februari 2013, 16:48
Nou... Best kept Secret... Wie maken er nog maar weer reclame voor? Dan zie ik de line-up, dan is er wel gekozen voor een bepaalde richting hoor... Ik denk dat ik toch wat anders bedoel. Natuurlijk zijn er ook wel andere bands in Nederlands, die zijn er maar genoeg. Maar echt de kans krijgen ze niet. Dan zit je in België beter.

Ik denk dat het niet zozeer gaat om kansen krijgen, maar zelf keihard aan de slag gaan en rekenen op niemand.
in België laatste decennium veel spannende dingen idd. gek genoeg komt dat, denk ik, deels door minder gestructureerde of afwezige beleid hier. Groepen doen hun eigen goesting, zijn bovendien bijna verplicht zich te richten op het buitenland bij gebrek aan degelijke scene/ondersteuning enz... Tegenwoordig is er ook een pop/rock academie en springen media en beleid ook op de kar van het succes, maar da's een gevolg van... niet de oorzaak.

Gervaas
16 februari 2013, 00:18
Er valt nog genoeg te ontdekken binnen de grenzen van ons kikkerlandje. Smaken verschillen natuurlijk, maar kwaliteit is er zeker!


http://www.youtube.com/watch?v=vYuuel97gM8


http://www.youtube.com/watch?v=tOyey_wnZ3E

Gervaas
16 februari 2013, 00:24
http://www.youtube.com/watch?v=V8vad-zuhvQ


http://www.youtube.com/watch?v=q8qzJ-B_pOA

Dreverhaven
16 februari 2013, 11:33
http://youtu.be/EUeBXWYi9VY

loveu2man
11 maart 2013, 08:52
Een aantal nog niet zo heel bekende bands bij mij uit de buurt, maar wel erg goed bezig:

De weet je moeder wel dat je hier band (Elektronische rock, Tilburg) - https://www.youtube.com/watch?v=nBZjC9M0ssY
The Gooch (Funk Rock/Old School Rock, Oss) - https://www.youtube.com/watch?v=9o_oxXEBzWg
The 101's (Melodische Punk Rock, Uden en Boekel) - https://www.youtube.com/watch?v=_jIIdZurpQ0

Gerard1793
12 maart 2013, 12:08
Euuh, De Dijk?!

Koni05
2 mei 2013, 12:04
How about Kensington?

Vind ik een topband, en live staat het als een huis.

Soul Sister Dance Revolution vind ik ook vet, een sound die je niet zo vaak hoort!
https://www.youtube.com/watch?v=3RB576Abpho

j3r03n
2 mei 2013, 12:11
Tenement Kids!

Erg goede rauwe rock met een soulvolle stem. Vroeger beetje punkig, tegenwoordig ligt het accent meer op blues. Ze zijn erg goed live, maar je hoort er te weinig van. Waarschijnlijk niet mainstream genoeg...