PDA

View Full Version : Plaats octaver?



TopRob
7 februari 2013, 17:37
Aangezien ik mijn geluid hier en daar wat wil aandikken, leek me octaver wel een aardige optie. Ik heb een goedkopere Behringer UO300 besteld om eerst eens te kijken of zo’n ding wel wat voor me is.
Maar mijn vraag is: waar zet ik een octaver op mijn pedalboard? Ik heb me hier en daar al wat ingelezen, maar de meningen zijn verdeeld over de volgorde. Het pedaaltje wordt hoogstwaarschijnlijk maandag bezorgd en ik wil hem dan dinsdag in bandverband uitproberen, dus veel tijd om eerst te gaan experimenteren heb ik in eerste instantie niet. Wat vinden jullie, wat is de beste plaats?

Mijn huidige setup:
Tuner>Fuzz>Wah>Compressor>Flanger>Overdrive>EQ>amp
Chorus en Delay gaan via de loop.

titzenpitzer
7 februari 2013, 17:46
Helemaal vooraan of dus direct na je tuner; een octaver komt daar qua trackin het best tot zijn recht

Dirk_Hendrik
7 februari 2013, 18:22
Helemaal vooraan of dus direct na je tuner; een octaver komt daar qua trackin het best tot zijn recht

+1 (en tien tekens)

MarkS
7 februari 2013, 19:10
+10, evt na een compressor zelfs.
Bijv een Boss OC-2 "zwabbert" nogal, deels is dat juist zijn charme, maar voor de tracking helpt plaatsing na een compressor wel.

The Lo Lands
7 februari 2013, 20:18
Standaard voor in je effectketen. Ik heb mijn octaver in de effectsloop gezet. Dus na mijn drive pedalen en voor mijn modulatie en delay/reverb pedalen! Ik vond hem daar scherper en helderder klinken. Ik zou zeggen, uitproberen en luisteren naar wat voor jou het beste werkt.

Liquid_Metal
8 februari 2013, 12:44
Tracking werkt het beste direct na de gitaar, maar de klank is vaak beter na overdrive, omdat het dan véél minder modderig wordt. Sommige dure units, zoals de Lexicon MPX G2 en Eventide units, kunnen pregain tracken terwijl ze postgain effect toevoegen. Met goedkopere units is het voor mij de trade off tussen tracking en duidelijkheid. Met clean sounds maakt het een stuk minder uit.

TopRob
10 februari 2013, 10:07
Bedankt voor jullie reacties; ik ga 'm vooraan zetten, direct na de tuner.

apekop
11 februari 2013, 18:26
Tracking werkt het beste direct na de gitaar, maar de klank is vaak beter na overdrive, omdat het dan véél minder modderig wordt.

+1 Dat is dus ook de reden dat veel gitaristen de pitch shifter juist na de distortion zetten. Na de distortion klinkt de tweede stem (in dit geval het octaaf) duidelijker en voor de distortion klinkt het geheel wat ranziger. Dat kan echter ook mooi zijn, zeker bij een octaaf eronder.