PDA

View Full Version : Schema vraag… ingewikkelde schakeling Strat - H-S-S (ook geplaatst bij Werkbank)



groovieguitarguus
7 februari 2013, 14:21
In mijn strat had ik eerst een normale S-S-S configuratie.
D.m.v. een Push-Push, kon ik het brugelement ten alle tijden bijschakelen.
Dus b.v. brug + nek… of alle 3 de Single-coils aan… tof…

Zie shema 1:

Echt miste ik toch wat ballen… nu een 4-wire 'little 59' humbuckertje…

Deze wil ik als volgt schakelen met Auto-switch…

Neck - Neck Midden - Midden - Midden enkele spoel Humbucker - Humbucker

Dat kan met de 5 standen schakelaar met een Auto-Switch schema… Zie schema 2:

MAAR ik wil ook de enkele spoel van de Humbucker kunnen bijschakelen.
Is dat mogelijk met de PUSH Pull… en hoe moet ik het e.e.a. Solderen???

Thx.

Schema 1:

https://lh3.googleusercontent.com/-PTjb0VdJshM/UROXkaJCJ9I/AAAAAAAAA8Y/QZyjEmRGXek/s720/switch_f_bp.jpg



Schema 2:

https://lh6.googleusercontent.com/-8Ty_fwqzUS8/UROXkFsyJDI/AAAAAAAAA8Q/BBllkPTiAiM/s720/1h_2s_1v_2t_5w_as.jpg


Aanvullend schema:

https://lh5.googleusercontent.com/-gMOflTq6IkI/UROXkVtc99I/AAAAAAAAA8U/tNUwAgqgAAs/s912/501015-100-1.jpg

allochthomas
7 februari 2013, 15:31
Ik weet het niet 100% zeker maar als je in het eerste schema kijkt heb je bridge white die naar de push/pull tot gaat, als je je humbucker installeerd is het volgens mij een kwestie gewoon de witte/rode draad naar de push/pull pot te sturen. Ik weet alleen niet of je dan nog auto split hebt

Tabula Rasa
7 februari 2013, 20:08
Andere kantg van de schakelaar gaatg naar de volumepot (signaalingang), dat draadje zou naar massa moeten voor het splitten.

jerome
7 februari 2013, 22:52
Kijk maar eens in dit topic,
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159542-Stratje-opknappen-en-spuiten…
Postnummer 14.
Ik heb een 3 standen miniswitch ervoor gebruikt...

Tabula Rasa
8 februari 2013, 00:29
3 standen is nog mooier: serie, split, paralel. Hou gewoon het standaard schema aan met de afgtakking tussen beide spoelen aan een schakelaar die wel en niet verbind aan massa. Dat is het voor gewoon splitten. Snap alleen het auto-split-verhaal niet.

jerome
8 februari 2013, 00:48
Bij autosplit wordt in het tussenstandje van de mid en brigde pu, de brigde humbucker op single coil geschakeld. Klinkt erg lekker bij een Strat.
Of bedoelde je dat niet?
Maar ik kan met de extra 3 standen miniswitch deze autosplit uitschakelen; middenstand is de humbucker altijd humbucker en in de bovenste stand is de humbucker altijd single coil geschakeld.

Tabula Rasa
8 februari 2013, 03:59
Ik snap hem. Voor het bijschakelen van 1 spoel van het b rugelement neem je een schakelaar met twee rijen Polen. Op de ene rij plak je het brugdraadje van de 5way switch en die verbind je met de common op die 5way switch. Op de andere rij Polen zet je een draadje vanaf de rood/witte verbinding en die schakel je in dat geval aan massa. Nu kan je bij het halselement bijvoorbeeld 1 helft van de humbucker bijschakelen

Duhsjaak
8 februari 2013, 04:48
Hi GGG
Nu je aan het denken bent over humbucker en splitbaarheid....

Misschien mag ik je hoofdpijn erger maken (smiley).

Als je weinig gebruik maakt van je beide tonepots, is het denkbaar dat je er één van reserveert om gesplit/niet gesplit van je humbcker daar traploos mee te gaan regelen. Lijkt op het eerste gezicht een idiote optie, maar ik heb een gitaar waarvoor dat voor beide humbuckers mogelijk is. In de praktijk speel ik betrekkelijk veel single coil, met een klein randje van de 2e coil bijgedraaid.

Het karakter van je pup heb je zo hangen aan de top van je pink.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
8 februari 2013, 10:15
Ook erg goed bruikbaar. Heb het op een gitaar zitten en bevalt prima. Op Seymour Duncan punt com staat een schema. Heet daar "spin-a-split".

Duhsjaak
8 februari 2013, 10:21
Kijk, en die kende ik dan weer niet.
Leuk! Dank je wel.
Iedere dag leer ik wel weer wat!
Vriendelijke groet, Gus

groovieguitarguus
8 februari 2013, 23:31
Bij autosplit wordt in het tussenstandje van de mid en brigde pu, de brigde humbucker op single coil geschakeld. Klinkt erg lekker bij een Strat.
Of bedoelde je dat niet?
Maar ik kan met de extra 3 standen miniswitch deze autosplit uitschakelen; middenstand is de humbucker altijd humbucker en in de bovenste stand is de humbucker altijd single coil geschakeld.

Iedereen bedankt voor jullie reacties... maar toch is het nog niet helemaal wat ik bedoel...

A. Ik wil idd een Autosplit schakeling 'jerome' zoals bij jou... zonder extra schakelaar... Zie ook schema 2 van mijn openings post.

B. Echter wil ik de S.c. stand van de humbucker met de Push / Push bij kunnen schakelen ook in combi met neck (tele middenstand) of neck-midden... dat alle 3 de Single coils aan staan.

Wat mij betreft is Brug stand ALTIJD humbucker... Gus... ik heb ook een Strat met een Humbucker en zo'n Blend functie...
Daar zit ik toch regelmatig mee te 'klooien'... wil snel kunnen schakelen... van heel plat funk geluid (alle 3 single coils)... naar 1 klap vol humbucker....

Duhsjaak
12 februari 2013, 23:03
Hi GGG
Fijn, je keus is duidelijk. Niks mee mis. Veel plezier!
Vriendelijke groet, Gus

groovieguitarguus
13 februari 2013, 09:38
Ja.....

Maarrrrrrrrrr.....

NU NOG HET JUISTE SCHEMA???

WIE KAN MIJ HELPEN????

groovieguitarguus
1 maart 2013, 22:09
Nog steeds niemand die een antwoord heeft voor mijn Schema vraagstuk???

aaronstonebeat
2 maart 2013, 00:32
In mijn strat had ik eerst een normale S-S-S configuratie.
D.m.v. een Push-Push, kon ik het brugelement ten alle tijden bijschakelen.
Dus b.v. brug + nek… of alle 3 de Single-coils aan… tof…

Zie shema 1:

Echt miste ik toch wat ballen… nu een 4-wire 'little 59' humbuckertje…

Deze wil ik als volgt schakelen met Auto-switch…

Neck - Neck Midden - Midden - Midden enkele spoel Humbucker - Humbucker

Dat kan met de 5 standen schakelaar met een Auto-Switch schema… Zie schema 2:

MAAR ik wil ook de enkele spoel van de Humbucker kunnen bijschakelen.
Is dat mogelijk met de PUSH Pull… en hoe moet ik het e.e.a. Solderen???

Thx.

Ja, dat is mogelijk. In je tweede schema lopen er twee draadjes (de verbinding tussen de twee spoelen van het brugelement) naar de rechterkant van de schakelaar; dat contact moet je schakelbaar maken, aan/uit, en dan kun je kiezen of je in stand vier het brugelement als humbucker of als single coil hebt.

Orpheo
5 maart 2013, 14:27
auto coil tap is dus de aftakking van de humbucker naar de 5 weg switch en die op aarde zetten, dat staat overal aangegeven, maar hoe moet die ene spoel, via een schakelaar, er altijd bij gezet kunnen worden? dat zie ik nog even niet. zeker niet icm met de auto coiltap. maar dat komt wel.

groovieguitarguus
7 maart 2013, 23:33
Orpheo... alvast bedankt voor het meedenken!!!