PDA

View Full Version : Gitaar afstellen - How to



Roy Prins
7 februari 2013, 12:34
Speelt je gitaar niet soepel genoeg of lopen je snaren aan?

Ik heb onlangs een artikel geschreven die je helpt om deze en andere gerelateerde problemen op te lossen:
Help! Mijn gitaar rammelt! (http://snaarles.nl/index.php?article=gitaarrammelt.php)

Hotpepper01
7 februari 2013, 12:43
Goed bedoeld en een loffelijk streven. maar er valt nog heel wat aan te vullen met plaatjes, afmetingen etc. Kijk hier maar eens naar..
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

jerome
7 februari 2013, 21:44
Ik keek altijd ff op http://www.rinzesgitaarweb.nl maar die link werkt gek genoeg niet meer.
Erg jammer, want dat was een goeie site!
En volgens mij van iemand die hier volgens mij ook op dit forum zit/zat...
Ik heb zijn beschrijving hoe je een gitaar af moet stellen gelukkig wel opgeslagen in mijn computer maar ik ga dat niet zo maar hier plaatsen zonder zijn toestemming... ;)

whoosh
7 februari 2013, 22:10
Tja.... neem me niet kwalijk als ik dit (zie ook de 2e post hier, je spendeert er net genoeg regels aan om de Google bots een beetje blij te laten zijn, maar die worden ook een stuk vrolijker van plaatjes erbij) toch een beetje als spam zie :)

wietse
7 februari 2013, 22:19
er mist een waarschuwing dat je niet klakkeloos aan de halspen moet draaien maar met kwartslagjes per keer, kwartslag effe laten rusten checken en dan indien nodig weer.
ook de volgorde om eerst aan de halspen te gaan draaien en dan pas een keer aan de brug is precies verkeerd om, de halspen kom je alleen aan als het nodig is doordat de hals kromme niet juist is, niet om de actie af te stellen.
ik heb bijna 70 gitaren in huis en minimaal 150 verkocht en de keer dat ik de halspen heb moeten verdraaien om een gitaar goed bespeelbaar te krijgen zijn bijna op de vingers van 1 hand te tellen, de hals shimmen dat komt vaker voor.

Rinze
9 februari 2013, 21:18
Ik keek altijd ff op http://www.rinzesgitaarweb.nl maar die link werkt gek genoeg niet meer.
Erg jammer, want dat was een goeie site!
En volgens mij van iemand die hier volgens mij ook op dit forum zit/zat...
Ik heb zijn beschrijving hoe je een gitaar af moet stellen gelukkig wel opgeslagen in mijn computer maar ik ga dat niet zo maar hier plaatsen zonder zijn toestemming... ;)

Thnx. Je hebt mijn toestemming ;)

stijnkenens
12 februari 2013, 17:38
Sorry maar ik moet hier heel hard om lachen, dan kan je evengoed niets vertellen.

Topkam, snaardiktes, radius van de brug, intoneren enz ...

Je gaat er wel heel licht over.

Trouwens de methode van Don Hofstee vind ik ook niet de beste.
Je vijlt niet eerst je topkam in voordat je de halscurve hebt nagekeken, en de hoogte van de brug hebt afgesteld.




s.

muffstuff
12 februari 2013, 17:52
Maar om je topkam goed te hebben fret je hem toch na de 2e fret en kijk je hoe hoog de afstand snaar tov 1e fret is? In theorie zal die curve er wel toe doen, maar in de praktijk?

stijnkenens
12 februari 2013, 18:48
Voor mij is het:

- Eerst hals holling: vingers op 1 en 14 en de afstand tussen snaar en fret meten / bijstellen met trussrod. Doe ik meestal op gevoel.

- Dan actie check (capo op 1 en de brug verhogen of verlagen.) daarmee kijk ik enkel naar E en e.

- Daarna de radius van de brug aanpassen aan de radius van de toets. Waarbij je dus niet meer aan E of e komt.

- Dan pas de topkam van hoogte stellen: invijlen tot de juiste afstand boven de 1e fret. Dat is ongeveer 0,4mm voor E en 0,25 voor e. De rest zit er tussen. Voor blues mag het hoger, voor folk ook, metal kan lager.

- Daarna intoneren.


En klaar. maar daar ben je toch gemakkelijk een uur mee bezig als je het echt goed wil !



s.

Jilles
13 februari 2013, 10:44
Bedankt stijn! En gefeliciteerd met je nieuwe atelier, zie het net in je sig staan. :)

rockablues
13 februari 2013, 11:48
Heeft er iemand links naar de luthierspullen om dit allemaal mogelijk te maken? Bij voorkeur een Nederlandse webshop.

whoosh
13 februari 2013, 12:10
Heeft er iemand links naar de luthierspullen om dit allemaal mogelijk te maken? Bij voorkeur een Nederlandse webshop.

De meest bekende is toch wel www.stewmac.com, die hebben ook echt wel alles. Ik heb er goede ervaringen mee.

barno
13 februari 2013, 12:37
Bij stewmac doen ze je geloven dat je 101 tools nodig hebt voor alles en nog wat. Voor de meest eenvoudige handeling hebben ze wel een speciaal tool... Je hebt echt niet zoveel nodig. Bij guitarsupplies.nl hebben ze alles, inclusief fantastische service.

rockablues
13 februari 2013, 12:47
Bedankt! De prijzen van de Nederlandse winkel vallen gelukkig mee.. Ik ga binnenkort maar eens beginnen met flattenen en crownen van 2 van mijn greco strats, maple(SE500) en rosewood(SE700). Heb het altijd laten doen in omgeving Eindhoven maar denk toch dat het leren en zelf doen op lange termijn beter zal zijn.

soundbound
13 februari 2013, 13:02
die f-caster is wel erg gaaf, jammer dat je zo ver wegzit!

stijnkenens
13 februari 2013, 18:16
Ach, 2,5 uur, valt toch wel mee :D



s.

Hendriks
13 februari 2013, 20:47
Dan pas de topkam van hoogte stellen: invijlen tot de juiste afstand boven de 1e fret. Dat is ongeveer 0,4mm voor E en 0,25 voor e. De rest zit er tussen. Voor blues mag het hoger, voor folk ook, metal kan lager.

Ik ken afstellers die de topkam zover invijlen tot dezelfde hoogte als de frets , alsof je met een 0-fret speelt.
Ik heb zelf een strat gehad waar nog net een vloeitje tussen de hoge e en de eerste fret kon en hij liep iet aan. Speelde als boter.

barno
13 februari 2013, 21:24
Ik ken afstellers die de topkam zover invijlen tot dezelfde hoogte als de frets , alsof je met een 0-fret speelt.
Ik heb zelf een strat gehad waar nog net een vloeitje tussen de hoge e en de eerste fret kon en hij liep iet aan. Speelde als boter.

zo zou het ook altijd moeten zijn. fabrieksgitaren doen ze zo meestal niet, omdat het tricky is (en ook omdat de neck/gitaar zich nog zal zetten in de omgeving/klimaat van de nieuwe eigenaar.
Ik vijl altijd zo diep mogelijk. speelcomfort maar vooral correcte intonatie op lage frets. zeker voor de smerige sol :)

Hendriks
13 februari 2013, 22:12
Inderdaad zo laag mogelijk , 0,4 mm boven de E vind ik behoorlijk hoog , maar het natuurlijk ook persoonlijk, het gevoel , daar kun je nummers aangeven.
Mijn tele speelt gemakkelijker als mijn strat , net gemeten , op de strat liggen de snaren bij de eerste fret lager.

muffstuff
14 februari 2013, 09:27
Ik ken afstellers die de topkam zover invijlen tot dezelfde hoogte als de frets , alsof je met een 0-fret speelt.
Ik heb zelf een strat gehad waar nog net een vloeitje tussen de hoge e en de eerste fret kon en hij liep iet aan. Speelde als boter.
Zover heb ik het ook ingevijld. Als ik de dikke E snaar indruk na de 2e fret, en ik tik op de snaar boven de 1e fret hoor ik nog net een hele kleine tik van de snaar op fret.

Moet wel zeggen dat als ik echt ruig speel, hij akoestisch een beetje aanloopt, electrisch niets van te horen.

Tupelo
14 februari 2013, 11:00
Op mijn beurt begrijp ik niet waarom gitaren niet gewoon met nulfret geleverd worden, zo handig en comfortabel...

stijnkenens
14 februari 2013, 11:25
Als je met een plat potlood de hoogte van de frets aftekent op de zijkant van de topkam, en daarna invijlt, dan ga je merken dat je voorbij die lijn moet voor een beetje goede afstelling.

Als het fretwerk perfect is, kan je inderdaad lager dan 0,4mm. Maar bij een gemiddelde actie van 1,6 voor E en 1,2 voor e (met capo op 1), dan moet je echt niet veel lager gaan voor je fretbuzz krijgt, zeker bij de bassnaren.

0-fret wordt wel meer gedaan, maar de meeste gitaristen zijn te conservatief, en zullen roepen dat een 0fret op een lespaul of strat niet hoort.

Het is ook niet gewoon 0-fret erin kloppen en klaar. Ik vijl die in gelijk een topkam, en vijl /polijst erna de fret zodat het lijkt alsof er niet aan gewerkt is !



s.

LemmyNL
14 februari 2013, 11:57
Ben ik toch haast benieuwd wat je van mijn Gretsch bariton zou maken... alles wijst erop dat er werk is gemaakt van een afstelling, alleen de actie is nog altijd beestachtig hoog.

D3nnis
14 februari 2013, 12:18
Het is ook niet gewoon 0-fret erin kloppen en klaar. Ik vijl die in gelijk een topkam, en vijl /polijst erna de fret zodat het lijkt alsof er niet aan gewerkt is !


Grappig dat je dit aanhaalt...
Ik heb een paar jaar geleden een gitaar van me (de enige die wel een 0-fret heeft) laten herfretten, en die beste man heeft inderdaad ook de 0-fret ingevijld, wat ik op zich vreemd vond maar heb er verder geen aandacht aan besteed.
Nu jij het ook aanhaalt, vraag ik me af hoe dat zit, ik zou namelijk verwachten dat een 0-fret "gewoon" mee gevlakt en opnieuw gerond wordt tegelijk met de andere frets (en dat je vervolgens je topkamsleuven ietsjes dieper maakt zodat de snaren hier niet overheen lopen).
Mijn idee was dat het van fret 0 naar 1 hetzelfde verhaal is als van 1 naar 2, maar kennelijk zit er dus meer achter?

barno
14 februari 2013, 13:18
Grappig dat je dit aanhaalt...
Ik heb een paar jaar geleden een gitaar van me (de enige die wel een 0-fret heeft) laten herfretten, en die beste man heeft inderdaad ook de 0-fret ingevijld, wat ik op zich vreemd vond maar heb er verder geen aandacht aan besteed.
Nu jij het ook aanhaalt, vraag ik me af hoe dat zit, ik zou namelijk verwachten dat een 0-fret "gewoon" mee gevlakt en opnieuw gerond wordt tegelijk met de andere frets (en dat je vervolgens je topkamsleuven ietsjes dieper maakt zodat de snaren hier niet overheen lopen).
Mijn idee was dat het van fret 0 naar 1 hetzelfde verhaal is als van 1 naar 2, maar kennelijk zit er dus meer achter?

ik ben er niet zeker van maar ik dacht dat men voor een nulfret wel eens andere (hogere) fretdraad neemt. En als dat niet zo zou zijn, lijkt het mij toch een goed idee :)

de nulfret behandelen als een bone nut: denk dat enkel luthiers zo iets doen, af fabriek doen ze dat niet.

stijnkenens
14 februari 2013, 13:42
Vanuit fabriek niet, idd, daar zit vaak een grotere op, maar dat is niet nodig, volgens mij.

Het is een gemiddelde vinden, invijlen van een topkam / 0-fret: want verder op de hals is het verschil tussen E en e minder, maar de E ligt wel verder van de frets af den de e.

Ik vond het geen slecht idee om een 0-fret te behandelen als een gewone topkam.
Maar als je het niet zou doen, waarom zou je een topkam dan ook niet overal even diep invijlen, terwijl dat nu toch ook niet gedaan wordt ...



s.

barno
14 februari 2013, 14:10
Vanuit fabriek niet, idd, daar zit vaak een grotere op, maar dat is niet nodig, volgens mij.

Het is een gemiddelde vinden, invijlen van een topkam / 0-fret: want verder op de hals is het verschil tussen E en e minder, maar de E ligt wel verder van de frets af den de e.

Ik vond het geen slecht idee om een 0-fret te behandelen als een gewone topkam.
Maar als je het niet zou doen, waarom zou je een topkam dan ook niet overal even diep invijlen, terwijl dat nu toch ook niet gedaan wordt ...



s.

ik denk dat ze de snaren in fabriek meestal wel ongeveer evendiep (ondiep...) invijlen in de nut. en dat ze ze daarom juist wat te hoog moeten zetten...

D3nnis
14 februari 2013, 20:14
Slijten je topkam vijlen niet gigantisch snel bij het vijlen van een 0-fret?

stijnkenens
15 februari 2013, 12:00
Dat valt wel mee, Een fret is redelijk zacht als metaal.
Dus of je er nu been, hout of metaal mee vijlt... Zolang het maar geen RVS frets zijn, maar dan zal die topkam wel meevallen, RVS frets plaatsen is nefast voor je gereedschap !



s.