PDA

View Full Version : Hoe krijg ik deze sound uit mijn gitaar(en)



naamvergeten
6 februari 2013, 21:19
http://www.youtube.com/watch?v=3W2_vb-tDUk

Ik wil graag dit gitaargeluid hebben .

Spullen die ik heb :

-Lonestar strat american (met humbucker)
-Mex strat
-Blackstar HT-1
-Roland Cube 30
-Tubescreamer 9

Wat zouden mijn settings enz. moeten zijn voor dit geluid?

witterwit
6 februari 2013, 22:09
volgens mij is dit een vrij "clean" geluid. je moet niet vergeten een gedeelte van je geluid zit ook in je vingers.

beruk
6 februari 2013, 22:31
Gibbons' sound is based on a 100-watt Marshall Super Lead made in 1968. According to an interview with music retailer Musician's Friend in 2008, Gibbons stated the importance of the Marshall Super Lead in ZZ Top's sound:

"I would say that it was the '59 Gibson Les Paul, better known now as 'Pearly Gates', plugged into a hundred-watt Marshall. [It] designed a sound that still resonates today."[6]

Humbucker met een pittige versterker en dan toch clean! Lekker.

tidalwave_sideburns
7 februari 2013, 07:35
Probeer ook met je vingers aan te slaan, krijg je veel meer dynamiek, en vooral als je zachtjes speelt krijg je die bijgeluiden die je ook in het filmpje hoort.

Thiez
7 februari 2013, 07:50
Ik betwijfel of dit de sound is van een humbucker. Je hoort een beetje die *snap* van een strat. Ik zou je strat eens proberen en dan neck pickup of neck en middle. Je ISF knop zou ik iets over het midden zetten naar de marshall zijde. En dan de gain op uur of 2. En het volume van je gitaar een eindje terug. En om het af te maken nog een reverbje erop.

heinz3110
7 februari 2013, 10:56
Nou mag Billy wel mooi geassocieerd worden met Pearly Gates ... blijkbaar om de beeldvorming om die man consistent te houden... maar op deze platen - Tres hombres en Tejas - speelt ie doodleuk óók met stratjes. En dit is volgens mij zo'n "strat-track". Niks humbucker aan dus.

naamvergeten
7 februari 2013, 14:58
Thx voor jullie reacties,

maar heb ik de tubescreamer hier ook voor nodig of niet?

tidalwave_sideburns
7 februari 2013, 15:00
Hoeveelheid drive hebben niet zoveel effect. Aanslagbeheersing, daar gaat het om.

Thiez
7 februari 2013, 15:35
Je kunt met beide proberen. Of gewoon drive kanaal van je HT-1 en dan volume terug van je gitaar. Of je tubescreamer voor drive en dan volume iets terug van je gitaar.

arnoldtims
10 februari 2013, 10:40
Volgens mij zit hier idd wel een beetje tubescreamer op.
Ik heb een filmpje gezien waar de setup van Billy werd getoond. Daar in werd verteld dat billy met 0.07!? snaren speelt.
Hij gebruikt een hele lichte aanslag en heeft al het hoog uit zijn versterker gedraaid, daardoor heeft hij toch nog een dikke toon.

Ron Houben
14 februari 2013, 16:21
Ik zou dit nooit spelen zonder GOEDE compressor aan. Een compressor geeft je veel meer punch op laag volume, zonder voelt het aan alsof je "in een gat" speelt. Je krijgt te weinig terug. Ik schrijf goede compressor omdat een middelmatige alleen maar toon suckt en je geluid plat maakt, alle dynamiek eruit haalt. Een goede doet dat niet en geeft je toch de punch die je wilt.
Dit is het effect wat je krijgt als je een goede buizenamp open kan draaien. De buizen comprimeren dan vanzelf al. Op laag volume met een Roland Cube heb je een beetje hulp nodig.