PDA

View Full Version : verplaatsten strapbutton



nusti
6 februari 2013, 14:12
Ik heb sind een maandje een epi firebird VII en inmiddels al een paar repetities gebruikt. Speelt fijn enz., maar de gitaar is enigszins kopzwaar en niet in balans. Ik heb wel even gegoogled en gevonden dat de strapputton dan verplaatst wordt naar de hiel van de hals.
Bij een gibson met een hals en body uit een stuk lijkt me het geen probleem. De epiphone heeft echter een setneck. Kan ik zonder probleem een gaatje boren in de neck om daar de strap button te plaatsen of verzwak ik hiermee de constructie.

Hier een plaatje waar ik het wil gaan plaatsen, is dus niet mijn gitaar, maar van internet.
http://akheron.free.fr/pics/Firebird%201308/Fire%20g%2005.jpg

Mr.Fingers
6 februari 2013, 14:14
http://www.sheltonsguitars.com/images/2008/8-28-08/gibson%20sg%20special%2065/big/big%20gibson%20sg%20special%2065DSCN3722.jpg

Als het kan voor een SG, met een set-neck, zou ik niet inzien waarom het voor een Firebird met een setneck ook niet kan...

driesp
6 februari 2013, 14:24
da's geen probleem. Heb het in de tijd ook nog gedaan van m'n gretsch, enorme verbetering.
Gewoon groot genoeg boren (natuurlijk niet te groot), want dat is erg stroef schroeven anders.

Napoje
6 februari 2013, 14:59
probeer het anders eerst even uit met wat ducttape

barno
6 februari 2013, 15:04
niet op het lagere stuk van de hiel ... je riskeert een ontmoeting met een trussrod. maar zoals op die foto moet het wel kunnen.

zal minder kopzwaar zijn idd maar nog niet ideaal. en het zal wat meer "kantelachtig" aanvoelen.

nusti
6 februari 2013, 18:59
niet op het lagere stuk van de hiel ... je riskeert een ontmoeting met een trussrod. maar zoals op die foto moet het wel kunnen.

zal minder kopzwaar zijn idd maar nog niet ideaal. en het zal wat meer "kantelachtig" aanvoelen.

Bedankt voor de waarschuwing. Ik ga vanavond even kijken waar ik het precies wil en gaatje boren.

Basvarken
6 februari 2013, 19:18
Je moet niet in het lage stuk gaan boren. Dan heb je kans dat je de halspen vernielt.
Als je ongeveer 5 mm van de rand van het hoge gedeelte van de neckjoint gaat zitten (zoals bij de foto's hierboven) heb je qua zwaartepunt bijna dezelfde plek en is je neckdive al verholpen.

mesaman
6 februari 2013, 23:33
niemand denkt andersom he, de knop aan de andere kant?doe die iets omhoog, gebeurt er precies het zelfde!

nusti
7 februari 2013, 09:15
mmmm...daar zeg je iets. Heb ik niet eens aan gedacht, aan de andere kant "hoort" voor mijn gevoel de strapbutton aan de achterzijde precies in het midden te zitten bij deze gitaar.

Duhsjaak
7 februari 2013, 09:57
Hi
Al het bovenstaande. Plus:
1
Als je bang bent dat je schroef stroef draait en je daarmee lelijke bramen aan je schroef draait, haal de punt van je schroef dan eens voorzichtig door een kluit bijenwas. Alleen de tip/punt is genoeg. Ook de onderkant van een goede stearinekaars doet de truuk

2
Voor heel weinig (ik meen € 1,50 of zo) is bij Blokker, Kruitvat etc een rol te koop met geperforeerd rubber. Bedoeling wegschuivende kussens op stoelen of banken tegen te gaan. Of dingen rotsvast op de dash van je auto neer te leggen

Persoonlijk zou ik nummer 2 eerst proberen, maar jaaa..... Mijn volgordes worden wel vaker ondoorgrondelijk genoemd. Tip nummer 1 van mijn opa. Geboren 1898. Ach... wisten die oudjes veel.

Succes! Vriendelijke groet, Gus

nusti
7 februari 2013, 10:57
Het is gedaan. Was een fluitje van een cent. Ik heb de voorste strapbutton op de hiel gezet. De gitaar hangt nu een stuk prettiger, de body hangt in zijn geheel wat meer naar achter en dat is bij dit model zeker wel fijn.

@gus: tip 1. Ik boor de gaatje altijd voor op de binnen maat van de schroef. Gaat eigenlijk altijd goed....en ik zou willen dat ik de knutselvaardigheden, handigheidjes en kennis had van de gemiddelde houtbewerker van vroeger....laat staan de meester houtbewerkers

Tip 2: snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Tenminste, ik ga er niet van uit dat je bedoelt om zo'n matje op de achterkant van de gitaar te plakken, zodat het stroeft op mijn buik....

Fotootje:
http://img.tapatalk.com/d/13/02/07/ejuha6aj.jpg

mesaman
8 februari 2013, 00:01
je moet afstoffen, er zitten spinnen in je huis!

nusti
8 februari 2013, 22:19
zag het ook op de foto toen ik het plaatste.....is het prachtige herfstwerkstuk van mijn oudste zoon (5), wat ik niet weg mag halen voor het raam...
Maar maakt de foto wel extra ruig!