PDA

View Full Version : Gevallen voor Harley Benton



Braddie
6 februari 2013, 13:20
Ja.
Het huismerk van Thomann inderdaad.
Kon ze niet laten liggen, gaat om deze 2 gitaren:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl_450_plus_vb.htm
Voor het geld, echt een prima gitaar volgens mij, en het is puur voor er bij (Wil wel de elementjes gaan vervangen met 2 leuke Seymour Duncans mochten die standard elementen niks zijn)

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ex76_bk_classic_series.htm
Ook dit, weer een fijne gitaar! Heb vorig jaar even kort een Explorer gehad (RIP) En ik vond hem heerlijk aanvoelen, speelde heel fijn, en het was een gitaar die prettig was om mee rond te lopen/springen :)
Deze gitaar koop ik puur omdat ik een U2 fan ben en een Explorer kán niet weg blijven.

Wilde eerst een Epiphone LP Studio Deluxe, toch maar niet gedaan uiteindelijk, toen nog héél even zitten kijken naar een Dimavery RB-810 en toen bij deze 2 gitaren uitgekomen voor hetzelfde geld.

De Finish van die Les Paul is echt prachtig.
Die Explorer kleur kan me niet boeien want die word kaal geschuurt :)

Hoogie
6 februari 2013, 13:57
Ik heb sinds kort DEZE (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl450gt_p90.htm). Speelt geweldig, na een setje nieuwe snaren, en een goede afstelbeurt. Dat was echt heel erg slecht:(.

Op de foto's van de site ziet de gitaar er goed uit, maar in real live is het allemaal net wat minder, maar dat had ik ook wel verwacht. Voor het geld mag je eigenlijk niet klagen.

muffstuff
6 februari 2013, 14:24
Het is ook geen geld nee. Kan me voorstellen dat je bet nog wel resultaat zal boeken als je hem goed gaat afstellen, als in fretjes checken, tuners wellicht vervangen en wat potmeters vervangen. Maar ja, dan kom een 2e hand epiphone ook wel dichtbij dezelfde kosten.

marter544
6 februari 2013, 17:04
Potmeters en pickups van Epiphone zijn ook crap.. Kan me niet voorstellen dat de HB's slechter zijn op dat gebied. Tuners en andere hardware? Tuners wel, Epiphone gebruikt grovers, echter de rest zal niet veel verschil tussen zitten. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe deze gitaren zijn!

Braddie
6 februari 2013, 18:46
Het is ook geen geld nee. Kan me voorstellen dat je bet nog wel resultaat zal boeken als je hem goed gaat afstellen, als in fretjes checken, tuners wellicht vervangen en wat potmeters vervangen. Maar ja, dan kom een 2e hand epiphone ook wel dichtbij dezelfde kosten.


Precies een 2e hands Epi. Vind maar eens een nieuwe.

Heb nu die Explorer en die prachtige LP voor de prijs van 1 nieuwe LP van Epiphone (En dat is nog de goedkopere lijn ook)

Braddie
6 februari 2013, 18:47
Ik heb sinds kort DEZE (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl450gt_p90.htm). Speelt geweldig, na een setje nieuwe snaren, en een goede afstelbeurt. Dat was echt heel erg slecht:(.

Op de foto's van de site ziet de gitaar er goed uit, maar in real live is het allemaal net wat minder, maar dat had ik ook wel verwacht. Voor het geld mag je eigenlijk niet klagen.

Net wat minder? hoe bedoel je dat precies?..

Die wilde ik eerst, maar ben tóch gevallen voor de prachtige finish (En het betere hout) van de HBL 450 Plus

Hoogie
6 februari 2013, 20:23
Net wat minder? hoe bedoel je dat precies?..

Die wilde ik eerst, maar ben tóch gevallen voor de prachtige finish (En het betere hout) van de HBL 450 Plus
Erg dikke laklaag bij de halsverbinding en de positiedots zijn erg vaag(ook onder een dikke laag lak). De brug zit nu vast op de body geschroefd en dan is de aktie net goed.

Braddie
6 februari 2013, 21:16
Ahh, nouja goed.. als een lak laag alles is, zo lang het niet zo is dat de Finish totaal anders is, of super slordig overal.
En als de gitaar maar een beetje in tune blijft :)

Pontimic
7 februari 2013, 14:51
Dat is wel grappig....Ik zou een bouwkitje van een telecaster bestellen, maar die was ff niet leverbaar....toen zag ik diezelfde telecaster kompleet voor hetzelfde geld staan en heb ik die besteld: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16bk_egitarre.htm
Hoe kunnen ze het voor dat geld maken vraag je je dan af....

De gitaar is dinsdag binnen gekomen en idd na wat afstellen een lekker spelend gitaartje met ook nog een leuk geluid. Alleen de tuners ga ik vervangen. Verder was ik toch al van plan om een een rosewoodtelecasterkopie van te maken......dus gaat ie helemaal uit elkaar......
Maar eerst ff de gitaar van mn broer afmaken...

Casual Ruud
7 februari 2013, 16:04
Een jaar geleden heb ik zo'n HB telecaster bouwpakketje gekocht voor iets van 60 euro. Alles eraan veranderd. Jazzmaster-achtige body van gemaakt met Yamaha-achtige headstock. De die metalen strip voor de knoppen en pots eruit gehaald, het gat dichtgemaakt en de toggle switch en knoppen door de body zoals bij een LP. Zelf een pickguard uit plexiglas gefreesd. Heb helaas geen foto's op deze pc.

Een half jaar ieder weekend met bezig geweest. Super leuke klus. Grappig ding geworden, speel er alleen zelden op.

Wel opletten als je iets vergelijkbaars gaat doen. Niet al die HB gitaartjes zijn van massief hout. Er zijn er ook van multiplex iirc.

Pontimic
7 februari 2013, 18:40
Bedankt voor de tip, zal ff checken hoe dat bij die van mij zit....

EDIT: is massief hout!:D

orangerocker
7 februari 2013, 19:01
Heeft iemand deze (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbd110nt.htm) al geprobeerd? Ik ga deze zomer met wat vrienden een roadtrip door Europa maken en ik heb nog een kampvuurgitaartje nodig. Voor 49 euro ziet deze er vrij goed uit, compensated bridge, dubbele binding en prima looks. Iemand een idee of hier ook maar één fatsoenlijke noot uitkomt?

Braddie
7 februari 2013, 19:09
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbd120cebk_westerngitarre.htm

waarom dan niet voor deze gaan?

Anyways, m`n Explorer en (prachtige) LP komen eind deze maand binnen.
Lijkt me leuk om de Explorer kaal te schuren (The Edge look :D) en die LP wil ik éigenlijk voorzien van 2 Alnico Pro II Humbuckers. Maar dat komt wel haha.

Remy669
8 februari 2013, 08:38
Voor bij een kampvuur is zo'n ding toch prima, zal niet geweldig klinken, maar dat hoeft toch ook niet?

Rizz
8 februari 2013, 09:13
Heeft iemand deze (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbd110nt.htm) al geprobeerd? Ik ga deze zomer met wat vrienden een roadtrip door Europa maken en ik heb nog een kampvuurgitaartje nodig. Voor 49 euro ziet deze er vrij goed uit, compensated bridge, dubbele binding en prima looks. Iemand een idee of hier ook maar één fatsoenlijke noot uitkomt?

Ik heb deze (http://www.thomann.de/nl/fender_squier_sa105_sb.htm), zie nu dattie 5 euro duurder is geworden.. :( Meer dan prima gitaar voor dat geld! En ik ben niet de enige!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153417-Een-zeer-leuke-verrassing-veel-geluid-voor-(zeer)-weinig-geld!

MyGreenLady
8 februari 2013, 10:46
Ik ben vooral benieuwd naar die Explorer, ik vind het gewoon hele vette bodies om te zien dus ik wil gewoon een.. Zou er dan zelf single coils ofzo inzetten, twee of 4 Tele-hals elementen of lipstick-humbuckers ofzo.

Braddie
8 februari 2013, 14:27
Ik ben vooral benieuwd naar die Explorer, ik vind het gewoon hele vette bodies om te zien dus ik wil gewoon een.. Zou er dan zelf single coils ofzo inzetten, twee of 4 Tele-hals elementen of lipstick-humbuckers ofzo.

Die Explorer die ik hier voor had (Was een Hendrickson, ook redelijk onbekend) speelde super, en de move a bility is ook gewoon heel tof(hij weegt amper wat, en het zijn fijne gitaren om mee te lopen/springen :D)

Wil de Explorer standard houden(Op het feit na dat hij kaal word geschuurd), wel komen er 2 SD Alnico Pro II elementen (Waarschijnlijk) in de Les Paul

frekie
9 februari 2013, 12:02
Heb aan deze gedacht: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_r_458_bk_rock_series.htm

8 snaar, is weinig aanbod in. Maar ja dan moet je weer fretjes vlakken en alles vervangen, been there done that. Ik heb nu een Schecter, ja duurder maar die is dan ook af.

Nismorack
9 februari 2013, 13:41
Wat ik heb gelezen van de 8 snaar van Harley Benton is dat de pickups van de 7 snaar zijn. En dus niet groot als normale 8 snaar pickups. Wat betekend dat vervangen van pickups wat lastiger is.

arcane
9 februari 2013, 13:57
Wat ik heb gelezen van de 8 snaar van Harley Benton is dat de pickups van de 7 snaar zijn. En dus niet groot als normale 8 snaar pickups. Wat betekend dat vervangen van pickups wat lastiger is.

Volgens mij juist niet, volgens mij hebben de pickups in die gitaar het formaat van een 7 snaar emg. Daar zijn er denk ik meer van dan 8 snaar pickups. Maar ik kan het uiteraard ook mis hebben, heb me er niet echt in verdiept.

Jasper.
9 februari 2013, 14:12
Volgens mij was er laatst een thread op sevenstring.org waar dat inderdaad ter sprake kwam. Het is in ieder geval niet meer zo volgens mij. Toen hij de pickups verving moest hij er 8 snarige pups in doen.

Braddie
10 februari 2013, 20:17
Zit weer even wat te bedenken...
Die 2 gitaren van Harley Benton die ik wil gaan bestellen zijn beide even duur als de Epiphone Les Paul die ik éigenlijk wil(Studio Dwluxe AW) maar wat moet ik hier nou mee dan? Als in, wát is een betere gitaar?.. Ik speel nu 3 jaartjes bijna en heb hier een hele fijne Squier Classic Vibe Strat liggen :)

En van HB koop ik dan een Les Paul (de L-450VB) en een Explorer.
Die 2 gitaren van Harley Benton zijn puur voor erbij.

Wát is verstandiger?

Die LP en Explorer van Harley Benton links laten liggen en gewoon die Epiphone kopen, of zeggen julie.. Als het gewoon voor erbij is (Dat is het ook eigenlijk) gewoon die 2 HB gitaren kopen, is prima?

Braddie
10 februari 2013, 22:46
Fijn..
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbe1335_ii_vsbundle.htm
Het word steeds vervelender, wilde een aantal maanden terug al een Jazz gitaar voor erbij, en ik dacht (hoe ironisch) dat ze die gitaren niet verkochten daar :')

Maple body.. lijkt me niet slecht.
Die Explorer heeft een Basswood body (Zegt ook weer niet zoveel natuurlijk, maar toch)

Dus nu kom ik weer uit op dit.. zal ik de Explorer laten varen, en die desnoods volgende maand kopen (Maar dan een stapje beter, met bijvoorbeeld óok een Maple body) of zal ik deze laten gaan? (Ben wel meer een Explorer van dan een ES van moet ik bekennen, maar ik vind het ook wel heerlijk om lékker te bluesen, en dat is fijn met een ES model haha, prettiger als met een Explorer weet ik uit eigen ervaring)

Rizz
11 februari 2013, 08:46
Fijn..
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbe1335_ii_vsbundle.htm
Het word steeds vervelender, wilde een aantal maanden terug al een Jazz gitaar voor erbij, en ik dacht (hoe ironisch) dat ze die gitaren niet verkochten daar :')

Maple body.. lijkt me niet slecht.
Die Explorer heeft een Basswood body (Zegt ook weer niet zoveel natuurlijk, maar toch)

Dus nu kom ik weer uit op dit.. zal ik de Explorer laten varen, en die desnoods volgende maand kopen (Maar dan een stapje beter, met bijvoorbeeld óok een Maple body) of zal ik deze laten gaan? (Ben wel meer een Explorer van dan een ES van moet ik bekennen, maar ik vind het ook wel heerlijk om lékker te bluesen, en dat is fijn met een ES model haha, prettiger als met een Explorer weet ik uit eigen ervaring)

Spaar nog 2 maandjes door en koop ze gewoon alle vier, ben je van je gas af en heb je voorlopig wat te doen..

Braddie
11 februari 2013, 16:59
Heb net er 1 gitaar bij besteld.
Telecaster TE-20

Volgende maand doe ik dan die ES-335 en misschien zelfs een SG, dan vind ik het wel weer leuk geweest.

Pontimic
14 februari 2013, 15:41
Das grappig... die te-20 heb ik vorige week binnen gekregen. Moest flink wat aan afgesteld worden, maar speelt wel fijn. Ga er nog wel andere tuners op zetten......is hard nodig....

Braddie
14 februari 2013, 16:09
Das grappig... die te-20 heb ik vorige week binnen gekregen. Moest flink wat aan afgesteld worden, maar speelt wel fijn. Ga er nog wel andere tuners op zetten......is hard nodig....

Áfstellen laat ik ook doen :) (Met alle 3 trouwens) en als hij me niet bevalt qua tuning stability dan zet ik er wat duurdere locking tuners op :)

Pontimic
14 februari 2013, 20:46
Dat is mijn plan op den duur ook, maar ben momenteel nog met 2 andere projectjes bezig...... Die moeten eerst ff klaar.
Daarna gaat de tele helemaal kaal en maak ik er een rosewood telekopie van. Incl. upgrade van de meeste hardware :D

Jilles
14 februari 2013, 21:20
Het is toch juist leuk om de afstelling zelf te gaan doen? Erg leerzaam en ook nog goed voor de portemonnee met zoveel gitaren!

Gearjunkie
14 februari 2013, 21:33
ben jij dit Braddie?

http://i250.photobucket.com/albums/gg276/valley_girl_de/just%20James/JoeBonamassaJDB.jpg

Gearjunkie
14 februari 2013, 21:38
Wat betreft ontstemmen: Dat zit m zelden in de tuners. Het zit in de topkam.

Braddie
15 februari 2013, 01:00
ben jij dit Braddie?

http://i250.photobucket.com/albums/gg276/valley_girl_de/just%20James/JoeBonamassaJDB.jpg

Gelukkig niet :D
1 versterker, 1 multi-fx (Die ik alleen nog maar gebruik, m`n versterker staat al 2 weken te niksen) en dan een aantal gitaren.

Bijl
15 februari 2013, 09:21
Die Explorer kleur kan me niet boeien want die word kaal geschuurt :)

Ik ben heel benieuwd waar de body van gemaakt is en uit hoeveel stukken die bestaat, als je dat met ons wil delen dan graag, als je klaar bent met schuren :-)


Volgens mij juist niet, volgens mij hebben de pickups in die gitaar het formaat van een 7 snaar emg. Daar zijn er denk ik meer van dan 8 snaar pickups. Maar ik kan het uiteraard ook mis hebben, heb me er niet echt in verdiept.

Met 7snaar pickups in een 8 snaar is je keuze nog steeds wel beperkt want je komt met je polepieces in de knoei. Lace Alumitone bar pickups zijn dan wel een goede oplossing, die leveren ze in diverse breedtes waarbij je niet let op het aantal snaren maar het formaat van het gat.
http://www.lacemusic.com/images/Alumitones/Deathbar_CHR.jpg

En verder natuurlijk de bekende EMG's, Blackouts, en alle rail/bar pickups zijn mogelijk.

Tupelo
15 februari 2013, 10:08
Nog eenmaal een 'zou je met hetzelfde budget en wat geduld 2ehands niet meer kwaliteit scoren ?'

Als je MP een beetje in de gaten houdt kan je voor dat geld ook Blade, Epihone, London City (zelfs Matsumoku spul als je gelooft in die Japanse verkoophype) etc., kopen.
Zelfs voor een upgrade lenen die gitaren zich mijns inziens beter dan die uit het segment waarin Harley Benton verkeert.

Bovendien is het wat saai; fijn dat je al die modellen hebt straks, maar als ze in core allemaal Harley Benton zijn, tja, het heeft een beetje 'kwam zag en overwon te snel' & 'how will you know, what is what and who is who ?'

Evenzo; succes met je nieuwe aankopen.

Pontimic
15 februari 2013, 13:52
Wat betreft ontstemmen: Dat zit m zelden in de tuners. Het zit in de topkam.

Liggen de snaren er dan te los in, of juist te strak?

Gearjunkie
15 februari 2013, 13:57
Liggen de snaren er dan te los in, of juist te strak?

Te strak. Je drukt een snaar op, maar de snaar blijft op de terugweg hangen in de kam, waardoor hij ineens te laag is geworden.
Een stemknop, ook met speling, kan niet teruggedraait worden door de snaarspanning. Een wormwieltje drijft een tandwiel aan. Andersom is dit onmogelijk.
Ontstemmingsproblemen komen vaak ook voor bij gitaristen die slordig nieuwe snaren opleggen en niet of slecht oprekken.

Braddie
15 februari 2013, 15:28
Ik ben heel benieuwd waar de body van gemaakt is en uit hoeveel stukken die bestaat, als je dat met ons wil delen dan graag, als je klaar bent met schuren :-)

Ga ik doen, ik geloof dat het een Lindenhout body is. Maargoed, dat hoeft natuurlijk niet slecht te zijn!

Braddie
15 februari 2013, 15:30
Nog eenmaal een 'zou je met hetzelfde budget en wat geduld 2ehands niet meer kwaliteit scoren ?'

Als je MP een beetje in de gaten houdt kan je voor dat geld ook Blade, Epihone, London City (zelfs Matsumoku spul als je gelooft in die Japanse verkoophype) etc., kopen.
Zelfs voor een upgrade lenen die gitaren zich mijns inziens beter dan die uit het segment waarin Harley Benton verkeert.

Bovendien is het wat saai; fijn dat je al die modellen hebt straks, maar als ze in core allemaal Harley Benton zijn, tja, het heeft een beetje 'kwam zag en overwon te snel' & 'how will you know, what is what and who is who ?'

Evenzo; succes met je nieuwe aankopen.

bedankt :) Het gaat mij er niet om wat er op de headstock staat, het gaat mij er om dat het gitaren zijn die goedkoop zijn, en met een klein beetje werk goed te bespeelen zijn :)

Harley Benton is volgens vele 3x niks, maar dat maakt mij niets uit, want er word toch aan gesleuteld! En ik heb trouwens veel liever nieuwe gitaren dan 2e handse (Tenzij het om écht oude gitaren gaat natuurlijk)

frekie
15 februari 2013, 21:21
Matsumoku spul als je gelooft in die Japanse verkoophype)

Is geen hype. Ik heb zelfs een Hondo gehad uit die fabriek, zelfs die was goed.