PDA

View Full Version : Compressor, wat moet je d'r mee?



Joppnl
6 februari 2013, 10:34
Goeden,

zoals de titel aangeeft: wat moet je met een compressor?

Als je niet opneemt maar puur in een live of thuis situatie, wat voegt het toe, hoe gaat t klinken?

Ik probeer voorbeelden op youtube te vinden maar ik kan t verschil niet echt horen (ligt dat aan YT of is het verschil zeer weinig of...(toch eens naar Beter Horen :-) ?)

Is een compressor als je die live gebruikt meer voor soleren of meer voor slag of beiden??

Thnx,

zoon van Piet
6 februari 2013, 10:50
Een woord: FUNK!
ander woord: chickinpickin' country..

Op YT ga je niet goed horen wat zo'n ding voor je doen kan. Maar er zijn duizenden klassiekers waarop gecompresste gitaren te horen zijn..

Hier trapt Dave Gilmour na 2 minuten zijn Dyna Comp in..

http://www.youtube.com/watch?v=TdAEmX0OpMk

Martijn-w
6 februari 2013, 12:49
Zeer goed uitgelegd wat een compressor doet:

http://www.fuzzboxgirl.com/2012/05/04/compressor-pedals-explained-just-what-are-they-and-do-you-need-one/

Joppnl
6 februari 2013, 13:20
Zeer goed uitgelegd wat een compressor doet:

http://www.fuzzboxgirl.com/2012/05/04/compressor-pedals-explained-just-what-are-they-and-do-you-need-one/

Wat een geweldige video!! heel duidelijk uitgelegd, goede soundclips!

En hoe denken jullie daar zelf over?

Nuttig of niet en in welke situatie gebruik je m wel/niet?

Mitch
6 februari 2013, 13:35
Ik gebruik zelf een Tone Press en da's meer een compressor voor wie niet van de typische compressors houdt :) Een Ross/Dyna/Orangesqueezer-achtige (vul hier je favoriete "typische" compressor in) kan attack flink aandikken tot een plop en je hele spel vervlakken. Zoals hierboven al vermeld kan dat voor country tokkeltjes of funk slag helemaal geweldig zijn, maar da's niet altijd wenselijk. De Tone Press is één van de weinige die je droog signaal laat bijmengen zodat je wat meer controle over de aanslag en dynamiek hebt. Op die manier is 't prima te gebruiken als limiter, dus alles een tikkie zachter voor slag op de achtergrond zonder dat je alle dynamiek kwijt bent of juist als lead boost met een beetje extra sustain.
Een compressor kan dus redelijk breed inzetbaar zijn, of juist heel beperkt maar dan wel voor een typische sound en dat verschilt per type.

the sure thing
6 februari 2013, 16:26
Ik speel in een disco/funkbandje en had een haat-liefde verhouding met compressors. Ik hoorde ze teveel hun werk doen of te weinig. En vooral: als ik mijn gitaarvolume dichtdraaide, begon de compressor het signaal weer op te krikken. Na een lange zoektocht, incl boetiekversies, Uiteindelijk bij de tone-press geeindigd en ik vind dit de ideale comp. De Blend/mix optie was voor mij de oplossing.

Braindead
6 februari 2013, 16:55
Los van mijn persoonlijke voorkeur zijn er nogal wat mensen die een compressor met humbuckers niet zo geslaagd vinden als bij een single coil gitaar. Humbuckers geven van nature al wat compressie waardoor je ze wat minder nodig zou hebben.

Han S
6 februari 2013, 17:37
Compressors zijn in feite compressor/limiters en er zijn wel duizend verschillende C/L's die allemaal hun eigen geluid hebben. Een buizen C/L als de Fairchild werd in de jaren 80 als doorstop gebruikt met zijn 22 buizen en enorme gewicht, nu doen ze op Ebay meer dan 30.000 dollar.

Wat je er mee moet? De juiste instellingen maken en genieten van het geluid van een goede compressor/limiter. Je moet dan wel eerst uitvogelen waar die potmetertjes voor zijn. Waar Mitch het over heeft is een compressor die ook het niet gecomprimeerde signaal doorlaat en er dus compressie aan toevoegt, de zg 'parallel compressie' of 'multing' in studiotaal.

Zoek uit waar de instellingen voor zijn, treshold, ratio, attack en release. Je geluid krijgt grote kloten en je heb niet meer van die enorme pieken als je het spul goed gebruikt. Je kunt ook met een compressor je sustain eeuwigdurend maken in combinatie met het volume en je feedback.

Brum
6 februari 2013, 17:56
Persoonlijk heb ik nooit echt wat met compressors gehad. Het haalt toch wat dynamiek weg en dat vind ik er meestal niet beter op worden. Nou zit ik niet in de metal regionen, maar speel wel vaak met redelijk veel gain en dan is compressie eigenlijk al helemaal geen toevoeging. Maar ook clean vind ik het eigenlijk geen toevoeging. Een aantal pedalen geprobeerd, maar het heeft me nooit kunnen overtuigen.

Han S
6 februari 2013, 18:06
Als je met veel gain speelt genereert je versterker zelf al een enorme bak compressie en limiting. Een extra compressor limiter tussen de gitaar en de versterker is dan eigenlijk overbodig. Maar met een superclean bijtend telecastertje mag je de dynamiek wel wat beperken met een echt goede C/L.

Er is geen enkele pop/rock CD waar geen bak compressie op zit in de mix en mastering.

Brum
6 februari 2013, 18:26
In de mix, oké, maar al spelende vind ik het niet fijn. Ook niet met een bijtende telecaster, da's nu juist een gitaar met een bepaalde klank die ik niet de nek om wil draaien met een compressor.

Overigens vind ik veel cd's echt helemaal kapot gemaakt met compressie, echt doodzonde.

Kim Wilson
6 februari 2013, 19:53
Ik heb ook ooit een compressor geprobeerd (MXR Dyna Comp), en juist met een bijterige tele op een cleane amp klonk het voor geen meter. Raar geluid bij aanslaan, alsof de comp een fractie te laat reageert, en de dynamiek wordt zwaar aangetast. Ik vond het niks. Dan werkt de compressie van een voluit draaiende Fender amp lekkerder.

Han S
6 februari 2013, 20:13
Kwestie van verkeerd ingesteld denk ik. Met een goede compressor met de juiste instellingen heb je dat soort problemen niet. Een een CD masteren met de juiste afstelling van de compressie maakt het alleen beter.

Kim Wilson
6 februari 2013, 20:16
Ja, maar een studiocompressor werkt anders dan zo'n trapdoosje.

Han S
6 februari 2013, 20:18
In principe werken ze allemaal hetzelfde en zelfs een Behringer kan heel goed klinken. Maar in de praktijk draaien mensen wat aan de knopjes en concluderen snel dat het niks is.

Kim Wilson
6 februari 2013, 20:24
Het zal wel. Ik heb met verschillende comps gewerkt, zowel in studio-setup, PA bij live-optredens en zo'n Dyna-Comp in mijn eigen rig, maar die MXR werkte gewoon niet lekker. Het voelde vreemd aan, hij reageerde te laat (eerste aanslag was een harder tikje dan de rest van het signaal) en de dynamiek was eruit. Hoe ik hem ook instelde. Sowieso hou ik van een dynamisch geluid, zeker bij cleane stukken, dus ik hoef het niet meer. Liever compressie ná de amp.

The Lo Lands
6 februari 2013, 21:44
Compressor is dus typisch zo'n pedaal wat niet echt een effect is maar meer een tool om je geluid en speelstijl (dynamiek) te beheersen. Ik heb een Wampler Ego Compressor en staat bijna altijd aan voor zowel clean als drive partijen (solo's). Het 'effect' heb ik minimaal ingesteld waarbij de attack instelling per gitaar en element (humbucker / single coil) het verschil kan maken. Dit in combinatie met de clean blend kun je de compressie heel subtiel instellen. Niet al teveel gain want dat geeft alleen maar meer noise. Als ik het pedaal uit zet valt pas op wat je mist! Het geeft naast bescherming tegen pieken meer body (sustain) en wat sparkle aan mijn geluid door de extra tone knop van de Ego.

Ik zou er live zonder kunnen maar met opnames is het een must have tool imo!

the sure thing
6 februari 2013, 22:57
Ik zou live ook zonder kunnen, maar hij staat bij mij ook altijd aan :-)

Ik vind de MXR dynacomp IMHO een te heftige (te nadrukkelijk aanwezige) compressor. Ik heb ook erg goede ervaringen gehad met de Trex comp nova.

The Lo Lands
7 februari 2013, 10:47
Ik vind de MXR dynacomp IMHO een te heftige (te nadrukkelijk aanwezige) compressor.

Heb ik ook een tijdje gehad, maar inderdaad ik vond deze ook te aanwezig. Als je het voorbeeld van Pink Floyd hoord dan klopt dat ook wel. Het neemt een hoop natuurlijke dynamiek en air weg maar geeft wel een warme deken van compressie. De clean blend bij sommige compressors bied hierbij uitkomst!

zoon van Piet
7 februari 2013, 10:58
Ik weet niet...
Ik ben zelf bepaald geen fan van deze alles-plat-makers, en kan me bij de hier geuitte kritiek wel wat voorstellen.

Maar we doen het kleine rooie doosje tekort.
Feit blijft dat juist de MXR Dyna Comp 's werelds meest ingetrapte compressor is, de oermoeder van alle comps.
Je kunt geen Amerikaanse 70's plaat opzetten of hij zwiept je tegemoet. Zo bezien is het een klassieker - die je moet nemen met alle bijkomende onhandigheidjes.
Ik gebruik in de studio soms een volkomen afgeragd, door DH tot een tweede leven gewekt exemplaar, waarbij ik juist ga voor dat achterstevoren inzoeven, dat slikken en spugen. Da's dan wel weer lekker! :)

En dat ie dynamiek wegneemt.. dat is toch juist de bedoeling? :)

Han S
7 februari 2013, 11:21
http://www.sweetwater.com/images/items/1800/DynaComp-xlarge.jpg

Je moet er van houden denk ik. Er valt aan de parameters niets in te stellen, twee knoppies en ik denk dat sensitivity de hoeveelheid compressie bepaalt.

Maar zou je de attack en release kunnen afstellen, de drempel (juist) en de mate van hard knee/soft knee compressie en je zou ook nog kunnen multen (bijmengen onbewerkt signaal), dan wordt het wel lastiger instellen, maar kun je het resultaat sterk verbeteren en naar je eigen smaak afstellen.

Een Manley Vari Mu compressor/limiter werkt onhoorbaar, kost een paar centen (veel te veel), maar het geluid is fantastisch.

Digitale compressor/limiters werken veel exacter. Een brick wall limiter stel je af op bijvoorbeeld -0.01dB en je kunt er nog zo hard gaat insturen, je komt niet boven die 0.01 dB.

Probeer maar eens een demo versie van de PSP Vintage Warmer. Je kunt trappeloos regelen tussen hard knee en soft knee compressie, er zit een brick wall limiter in en je kunt multen, dus blenden met het onbewerkte signaal. Zet die knop op 85% en ga met de grote drive knop naar +6 of nog hoger en luister naar wat er gebeurt. Dat moet je op de MXR doos allemaal missen en die werkt automatisch en dus heb je bijna geen invloed.

pasqual
7 februari 2013, 11:44
@Han: dan zou je de mxr supercomp eens moeten proberen. Deze heeft het karakter van de dynacomp maar dan met een attack knop erbij. Deze valt mijn inziens veel beter af te stellen als de dynacomp. Ik heb er mijn dynacomp voor ingeruild. Erg fijn kastje deze supercomp.

Kim Wilson
7 februari 2013, 11:48
Je moet er van houden denk ik. Er valt aan de parameters niets in te stellen, twee knoppies en ik denk dat sensitivity de hoeveelheid compressie bepaalt.

Maar zou je de attack en release kunnen afstellen, de drempel (juist) en de mate van hard knee/soft knee compressie en je zou ook nog kunnen multen (bijmengen onbewerkt signaal), dan wordt het wel lastiger instellen, maar kun je het resultaat sterk verbeteren en naar je eigen smaak afstellen.

Een Manley Vari Mu compressor/limiter werkt onhoorbaar, kost een paar centen (veel te veel), maar het geluid is fantastisch.

Digitale compressor/limiters werken veel exacter. Een brick wall limiter stel je af op bijvoorbeeld -0.01dB en je kunt er nog zo hard gaat insturen, je komt niet boven die 0.01 dB.

Probeer maar eens een demo versie van de PSP Vintage Warmer. Je kunt trappeloos regelen tussen hard knee en soft knee compressie, er zit een brick wall limiter in en je kunt multen, dus blenden met het onbewerkte signaal. Zet die knop op 85% en ga met de grote drive knop naar +6 of nog hoger en luister naar wat er gebeurt. Dat moet je op de MXR doos allemaal missen en die werkt automatisch en dus heb je bijna geen invloed.

Precies wat ik eerder bedoelde. Plus dat compressie na de amp anders klinkt dan wanneer je een gecomprimeerd signaal de amp instuurt. Ik vind het laatste gewoon niet prettig.

Han S
7 februari 2013, 12:00
Maar als je een heel clean funkgeluidje uit je amp haalt Hans, dan heb je een enorme dynamiek, kan te veel zijn. Een high gain geluid van vooral een buizenbak heeft al van zichzelf veel compressie en een buis doet dat heel mooi. Dan heb je zeker geen compressie voor de ingang meer nodig. De attack knop van zo'n compressor bepaalt wanneer hij gaat processen en daarmee kun je het eerste piekje er nog door laten glippen. Het probleem is dat veel mensen maar wat draaien aan de knopjes terwijl ze niet echt weten wat de invloed ervan is. Je kunt namelijk ook een klein beetje compressen, is wel lekker.

Mitch
7 februari 2013, 12:22
Die MXR is gewoon lomp, ja. Gaat van pomp tot PPPOMMMPPPPPPPP en er valt niks te beïnvloeden qua attack of release. Voor een intuïtieve instelling is de Tone Press wat mij betreft onovertroffen voor live gitaar gebruik. Val je iets teveel weg? Blend een beetje verschuiven of volume tikkie hoger. Iets te weinig sustain: opschroeven. Geen kennis van attack, ratio of release voor nodig.

zoon van Piet
7 februari 2013, 12:26
blabla, softknee, parameters, instelbaarheid.. en dan ook nog zo'n plaatje van een splntnwe JD meukreissue plaatsen... Han toch!

zo moet ie eruit zien:
http://imageshack.us/a/img139/8315/img0002wbu.jpg

iedereen kan zien dat het ding goed klinkt, toch (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79347-de-Wet-van-Peer&highlight=peer)? ;)

en daar hoef je niks aan in te stellen, behalve twee knopjes.
Ik weet ook wel wat een mooie studiocompressor (van avalon, Thermionic etc) voor je geluid kan doen, maar die krengen sjouw je niet mee naar een optreden, ik althans niet..

Er zijn volop betere alternatieven dan de MXR. Maar zet een plaat op van Pink Floyd, Little Feat, Doobie Bros, iedere willekeurige chickenpicker en gazomaarverder.. een keer raden wat je hoort. Dus wil je een klassieke compressorsound: ga voor de klassieker.

tommus42
7 februari 2013, 12:53
Even een vraagje. Hoe is dit opgenomen, compressor voor de versterker of erna? Vind het nog altijd een heerlijke track:strat:

http://www.youtube.com/watch?v=Rl3hPGl7Yz8

zoon van Piet
7 februari 2013, 13:03
Voor zover ik weet gebruikte Nile Rodgers helemaal geen versterker, hij speelde alles recht in de tafel.
Dat beantwoordt je vraag: geen compressor voor de versterker :)

tommus42
7 februari 2013, 13:20
Heb ik ook eens vernomen, maar ik kan me het hier niet voorstellen. Ik zou zeggen een cleane Fender, maar ik kan er helemaal naast zitten.

Kim Wilson
7 februari 2013, 13:20
Maar als je een heel clean funkgeluidje uit je amp haalt Hans, dan heb je een enorme dynamiek, kan te veel zijn. Een high gain geluid van vooral een buizenbak heeft al van zichzelf veel compressie en een buis doet dat heel mooi. Dan heb je zeker geen compressie voor de ingang meer nodig. De attack knop van zo'n compressor bepaalt wanneer hij gaat processen en daarmee kun je het eerste piekje er nog door laten glippen. Het probleem is dat veel mensen maar wat draaien aan de knopjes terwijl ze niet echt weten wat de invloed ervan is. Je kunt namelijk ook een klein beetje compressen, is wel lekker.
Ja, ik snap wat je bedoelt. Als ik bijvoorbeeld mijn Bluesdriver aanzet, wordt het ook al wat gecompresst. Maar dat klinkt al een stuk beter dan die MXR.

Daarbij, als ik een stukje Johnny Cash o.i.d. zit te spelen, wil ik juist die picky dynamiek. Als ik een stukkie blues speel, wil ik een lichte crunch (pedaal of amp) en dan wordt het al gecomprimeerd. Cleane funky geluidjes speel ik eigenlijk niet...

Comfortably Daniel
7 februari 2013, 14:30
Ik gebruik zelf de DynaComp heel veel. Staat heel veel aan, maar wel met de sensitivity maar op ongeveer 10uur.
Dit zorgt ervoor dat ie niet alles helemaal plat drukt. De output heb ik wel flink hoog staan, wat iets compressie lijkt weg te werken en uiteraard boost je je overall volue wat.

Daarnaast gebruik ik ook de Boss CS-2. Fijne compressor die uitgebreider in te stellen is, maar wel je signaal meer kleurt.

Ik denk dat het vooral aankomt op je oren, smaak, spelgevoel en weten waneer je een compressor zou kunnen of willen gebruiken.

the sure thing
7 februari 2013, 20:49
Er worden hier, het complete topic lezende, wel 2 dingen door elkaar gehaald. De MXR mag dan de moeder van alle compressors zijn, maar dat geldt voor in de studio/voor opnames. Een opname zonder compressie is niks. Tijdens mixen en masteren wordt ook veel gecompressed. De MXR klinkt ook voor opnamedoeleinden geweldig.

Maar LIVE vind ik de MXR niet fijn om mee te werken. Ik sluit mij helemaal aan bij Mitch en zijn verhaal over het intuitief instellen van de TonePress. Live vind ik die compressor idd de beste die ik ben tegengekomen.

Brum
7 februari 2013, 21:07
In principe werken ze allemaal hetzelfde en zelfs een Behringer kan heel goed klinken. Maar in de praktijk draaien mensen wat aan de knopjes en concluderen snel dat het niks is.

Dit vind ik nogal een denigrerende ondertoon hebben eigenlijk en bovendien vind ik de aanname nogal vreemd. Dus als ik simpelweg niet van een compressor houd, in ieder geval niet als pedaal in m'n keten, dan heb ik maar wat aan knopjes gedraaid? In tegenstelling tot veel jongens die van een goeie scheur houden, ben ik niet wild van delay, wat toch veel als extra gebruikt wordt bij veel high gain jongens. Daarentegen gebruik ik bijna altijd een klein beetje reverb, ook over m'n scheur, wat niet enorm gebruikelijk is. Draai ik nu maar wat aan de knopjes, omdat ik delay niet lekker vind klinken in dit geval, of al die andere jongens, die geen reverb gebruiken over een high gain signaal?

Het is toch maar goed dat het gewoon een smaakkwestie is, die nog 's toegelicht wordt ook in dit geval. Ik pleeg te zeggen dat ik na ruwweg 15 tot 20 jaar gitaar spelen wel weet hoe een pedaal in te stellen en dat je daar soms een beetje geduld voor nodig hebt. En dan kan het maar zo 's zijn dat een bepaald iets je gewoon echt niet bevalt.

Al die typische telecaster jongens, die gebruiken allemaal een compressor? I beg to differ...

Han S
7 februari 2013, 21:29
Denigrerend? Ik heb tien jaar FOH gedaan en een goede duizend CD's opgenomen met bands, orkesten, koren etc. Ik heb meer dan twintig compressors en die hebben allemaal hun eigenaardigheden. Een oude Behringer Composer klinkt lekker op een bas bijvoorbeeld, een DBX 160 is lekker voor vocalen.

Je moet effectprocessors los zien van signaalprocessors als C/L's. Effecten gebruik je naar smaak, signaalprocessors heb je gewoon nodig wil je een goed geluid neerzetten en als jij geen compressor gebuikt zet de zaaltechnicus wel een compressor op je geluid want anders ligt het niet lekker in de mix. Tenzij je een hi gain geluid hebt op oorlogsterkte, maar dat barst van de compressie.

Luister naar het geluid van de TV of de radio en negen van de tien keer hoor je een compressor die verkeerd is ingesteld. Het geluid pompt op de maat van de basdrum of het wordt totaal platgemept. Als je een compressor echt goed instelt hoor je hem niet, je gluid ligt wel veel lekkerder in de mix en het maakt niet uit of dat een opname is of een optreden.

Brum
7 februari 2013, 21:56
Compressie over een mix, of een compressor in je keten zijn twee compleet verschillende dingen, daar waren we al uit geloof ik. Het blijft denigrerend om te zeggen dat mensen maar wat aan knopjes draaien als ze een bepaald effect niet fijn vinden in hun keten, dan kun je een ervaring van 500 jaar hebben van mijn part. Je komt met een voorbeeld van een telecaster aan en ik ken echt bijna niet één bekende telecaster gitarist die compressie gebruikt in z'n keten, behalve dan de natuurlijke compressie vanuit de versterker. Jij wel? Zou het niet gewoon een kwestie van smaak kunnen zijn en staat het gebruik van compressie in een eindmix er niet nogal los van? Het etaleren van je ervaring ten spijt, dat was ook helemaal de vraag niet van de topicstarter, toch?

Misschien ben je ook niet echt een gitarist, maar meer studio menneke. Zo maar een aanname van mij hoor, als ik zo vrij mag zijn.. Ik kan als gitarist zeggen dat je compressie niet altijd hoort, maar zeker wel voelt. Je weet wel, spelende.

Ik schiet niet erg vaak uit m'n slof meer, maar kan er persoonlijk maar slecht tegen als mensen hun ervaring etaleren en van daaruit wat minachtend doen over de ervaring van anderen en zo komt het wel een beetje over.

Han S
7 februari 2013, 22:09
Je moet beter lezen. Ik heb gezegd dat er mensen zijn die een compressor afkeuren terwijl ze maar wat aan de knoppen hebben gedraaid zonder te weten wat ze doen. Zo zijn er ook drummers die maar wat aan de stemschroeven draaien en geen goed geluid hebben omdat ze niet weten hoe je moet stemmen. En er zijn gitaristen die niet horen dat de gitaar gruwelijk vals is.

Waar het om gaat is dat je moet weten waar je aan moet draaien en waarom en dan kan een compressor je geluid een stuk beter maken. Dat hebben diverse anderen hier ook gezegd omdat die wel weten waar je aan moet draaien.

En ja, ik ben zo arrogant als Donald Trump.

whoosh
7 februari 2013, 22:20
Voor zover ik weet gebruikte Nile Rodgers helemaal geen versterker, hij speelde alles recht in de tafel.
Dat beantwoordt je vraag: geen compressor voor de versterker :)

Precies :)

Hij gebruikt live vaak niet eens een compressor. Nile klinkt als Nile.... Ik speel tegenwoordig veel van zijn nummers (dat krijg je met een discoband... hij heeft echt op alle dikke hits gespeeld) maar gebruik daar wel een MXR DynaComp voor, sensitivity op 10 uur, output op unity. Om eerlijk te zijn, ik laat hem voor het hele repertoire vaak gewoon aan staan voor dat typische knalletje bij je aanslag.

Brum
7 februari 2013, 22:29
Je moet beter lezen. Ik heb gezegd dat er mensen zijn die een compressor afkeuren terwijl ze maar wat aan de knoppen hebben gedraaid zonder te weten wat ze doen. Zo zijn er ook drummers die maar wat aan de stemschroeven draaien en geen goed geluid hebben omdat ze niet weten hoe je moet stemmen. En er zijn gitaristen die niet horen dat de gitaar gruwelijk vals is.

Waar het om gaat is dat je moet weten waar je aan moet draaien en waarom en dan kan een compressor je geluid een stuk beter maken. Dat hebben diverse anderen hier ook gezegd omdat die wel weten waar je aan moet draaien.

En ja, ik ben zo arrogant als Donald Trump.

Wellicht dan zelf ook 's beter lezen, want er staan in dit topic zowel voorstanders als tegenstanders, met motivatie, wat ook helemaal geen probleem is. Het wordt vervelend als iemand meent te moeten zeggen hoe het allemaal in elkaar steekt en dat als de absolute waarheid moet etaleren dmv een denigrerende ondertoon, vanuit je overweldigende ervaring. Dan mag je zo arrogant zijn als Donald Trump, het maakt het er niet minder misplaatst op.

En ook hier zeg je weer dat de voorstanders van compressie in hun keten wel weten hoe aan de knoppen te draaien. Het zal aan mij liggen, maar dat impliceert volgens mij toch echt dat de niet-liefhebbers dat dus niet weten. Verbeter me gerust als ik dat verkeerd lees, heb ik helemaal geen moeite mee.

Om op de eigenlijke discussie terug te komen, je gaat ook helemaal voorbij aan wat eerder is aangehaald, dynamiek. En dat voel je, als gitarist, niet als iemand die aan de knopjes draait. Ik kan me ook prima vinden waarom sommige gitaristen compressie zo nu en dan wel fijn vinden, maar er zijn toch echt legio gitaristen die dat niet vinden.

Er zijn overigens ook vast gitaristen die wel compressie gebruiken zo nu en dan en toch niet horen dat een gitaar zo vals als een kraai staat.

zoon van Piet
7 februari 2013, 23:00
Er worden hier, het complete topic lezende, wel 2 dingen door elkaar gehaald. De MXR mag dan de moeder van alle compressors zijn, maar dat geldt voor in de studio/voor opnames. Een opname zonder compressie is niks. Tijdens mixen en masteren wordt ook veel gecompressed. De MXR klinkt ook voor opnamedoeleinden geweldig.

Maar LIVE vind ik de MXR niet fijn om mee te werken. Ik sluit mij helemaal aan bij Mitch en zijn verhaal over het intuitief instellen van de TonePress. Live vind ik die compressor idd de beste die ik ben tegengekomen.

Jij haalt ook twee dingen door mekaar ;) de MXR is nl een live-effect, en bepaald geen studiocompressor.

davidof
7 februari 2013, 23:21
Ik weet niet waarom maar: gitaar --> compressor --> chorus --> amp
klinkt awesome!

DemolitionColorScheme
8 februari 2013, 11:48
Je komt met een voorbeeld van een telecaster aan en ik ken echt bijna niet één bekende telecaster gitarist die compressie gebruikt in z'n keten, behalve dan de natuurlijke compressie vanuit de versterker. Jij wel?
Om me er even door te wringen:
als er iets is wat bij elkaar hoort, dan is het een Tele en een comp. Is eigenlijk een beetje de standaard voor chickin' pickin'.

Voor de rest weinig toe te voegen, want veel is al gezegd. Kan wel zeggen dat ik een fan ben van meerdere vormen van compressie. Zelfs de Ross style compressors gebruik ik veel, ook live. Niet voor high gain, maar wèl voor clean / low gain. Waar een compressor voor mij echt duidelijk een voordeel heeft is in deze situatie: clean, single notes palm muten en dan naar smaak bijv. een ritmische delay (dotted 8th, wat dan ook). Die typische 'quack' van het Ross design is bij zo'n applicatie super handig, want die noten springen eruit en alles wordt wat meer naar elkaar toegetrokken.

Brum
8 februari 2013, 12:14
Het enige wat ik met chickin' pickin' associeer is een korte delay. De compressie wordt over het algemeen gewoon uit de versterker gehaald dacht ik. Van die oude Fenders en Music Man combootjes en zo. En ook in de rock, ik kan me bijna geen telecaster bespeler voor de geest halen die een compressor in z'n keten heeft. Tuurlijk, die heb je vast ook, maar ik associeer het er niet mee eigenlijk. Het is sowieso niet dat een telecaster nou typisch zo'n gitaar is die onlosmakelijk verbonden is met een compressor.

Ik associeer het eerder met een strat eigenlijk, daar kan ik wel wat voorbeelden van verzinnen. David Gilmour werd al genoemd.

route66
8 februari 2013, 12:38
daar kan ik wel wat voorbeelden van verzinnen. David Gilmour werd al genoemd.Of deze meneer (http://www.thewho.net/whotabs/gear/guitar/mxrdynacomp.html) Used on stage 1979–1985 (and again 1999–2006).

zoon van Piet
8 februari 2013, 12:44
Het enige wat ik met chickin' pickin' associeer is een korte delay. De compressie wordt over het algemeen gewoon uit de versterker gehaald dacht ik. Van die oude Fenders en Music Man combootjes en zo. En ook in de rock, ik kan me bijna geen telecaster bespeler voor de geest halen die een compressor in z'n keten heeft. Tuurlijk, die heb je vast ook, maar ik associeer het er niet mee eigenlijk. Het is sowieso niet dat een telecaster nou typisch zo'n gitaar is die onlosmakelijk verbonden is met een compressor.

Ik associeer het eerder met een strat eigenlijk, daar kan ik wel wat voorbeelden van verzinnen. David Gilmour werd al genoemd.

Maar toch kon je in de 70's geen nashville-studio binnenstappen zonder te struikelen over zo'n rood blokje..

the sure thing
8 februari 2013, 17:37
Maar toch kon je in de 70's geen nashville-studio binnenstappen zonder te struikelen over zo'n rood blokje..

Eehhhh... Het waren toch live-pedaaltjes??

zoon van Piet
8 februari 2013, 18:21
Eh.. ja!

Maar wisten die rednecks veel... ;)

showband
10 februari 2013, 14:05
my two cents.

er zijn twee soorten gebruik voor een compressor.
als EFFECT
als tool om een instrument in de mix te plaatsen

hoewel alle compressors apparaten zijn die de dynamiek bewerken zijn de sucesvolle allemaal geslaagd in een van de twee taken.

als EFFECT
een drieknops boss of MXR is een effect. Omdat de attack eigenlijk een beetje sloppy is krijg je zo een fijne *plok* op je gitaar die funkriffjes laat knetteren en chick'n pick'n fingerlick'n good is. Sommige oude compressors vervormen en kleuren waardoor ze als doosje net zo prettig bruikbaar zijn als het verschil tussen een verengalm en een digitale. Of een tape-echo versus een digitale.

als tool om een instrument in de mix te plaatsen
waarom klagen muzikanten over dynamiek? omdat weinig muzikanten met de totaalsound bezig zijn. Als een PA man toetsen/bas/gitaar aan het mixen is, dan zet ie de fader gemiddeld zo dat gemiddeld je gitaar mooi aansluit bij de leadzang. Als jij met het volledig dynamisch spectrum van 60dB tokkeltjes tot 110dB powerchords op een 4x12 staat? Dan gaat je schuif naar de stand dat die 110dB meekomt met de zang. En dus is je gitaar instelling standje "waarom staat mijn gitaar altijd zo zacht in de mix"?
Als jij jouw gitaarpartijen met dynamiek en al in totaalsound weet samen te pakken, dan ben je de hele tijd hoorbaar. Inclusief die zachte dingen. Een goede (onhoorbare) compressor is een tool om een instrument in de mix te plaatsen. Met een goede compressor op een subgroup kun je eindelijk je toetsenist eens recht in de mix krijgen. Of een koortje / blazersgroep positioneren.

Wat dus wel belangrijk te weten is dat je als effect een pedaal tussen je pedalenboard plaatst als tool om je dynamiek te begrenzen. Dat de plek in de keten die voor jou het beste live gaat werkenheel erg afhangt van je band en setup. Als je het effect niet leuk vind kan het bij een band zonder PA nog nuttig zijn om desnoods in je effectloop een onhoorbare compressor te plaatsen. In de praktijk doen de effectpedaaltjes prima double duty. Bij sommige kleine optredens staat ie bij mij de hele avond aan, bij grotere optredens is dat niet nodig en gebruik ik hem alleen als effect.

Gitaristen die bij de 60% horen die met te grote versterkers toch altijd veel te hard spelen, die zullen het per definitie ondingen vinden terwijl de PA hun niet uitversterkt en dus ook nimmer in de mix een goede plek kan geven. :hide:

waarom horen sommige gitaristen bij het uittesten weinig verschil?
als je sowiso al met weinig dynamiek thuis/oefenruimte zit te luisteren naar de "sound" dan doet zo een doosje dus eigenlijk niets of geeft alleen een dot ruis....

studiocompressie en gitaristen is appels en peren. De pedaaltjes die goed verkopen. Pedaaltjes die live goed werken zijn vrijwel allemaal effecten. de dozen die in de studio of bij pa rekken te zien zijn heb je als gitarist voor electrische gitaar vrijwel geen reet aan. Juist door het ontbreken van een sound.

En nu gaan een hele hoop verontwaardigde mensen mij uitleggen dat je met een goede studiocompressor elk geluid kan maken wat mogelijk is. En daar veeg ik nu bij voorbaad mij reet mee af omdat een MXR een paar tientjes kost en geen enkel studioapparaat DIE sound heeft. Dus duizenden euro's uitgeven voor een doos die het bijna namaakt is een academische discussie. ;)

Han S
10 februari 2013, 14:41
Mooi verhaal, maar per definitie is een compressor/limiter een signaalprocessor en als je dat als effect gebruikt, mijn zegen heb je.

Als je luistert naar die oude opnamen van The Three Degrees en al die oude Motown meuk, dan hoor je enorme bakken met compressie. Het ademhalen is net zo hard al het zingen. De koortjes bij Queen, enorme bak compressie en dan krijg je dat compacte geluid zonder dynamiek.

Maar ik heb ook producers meeegemaakt die het nodig vonden om een mooie echte piano door een verkeerd ingestelde compressor te jagen waardoor het erger werd dan de Casio van vijf tientjes.

En als je wel eens achter de zaaltafel staat weet je dat toetsenisten het ergst zijn als het gaat om de volumeverschillen tussen hun verschillende geluidjes. Heb je de strings lekker in de mix, komt er opeens een piano die vijf keer zo hard is. Krijg je met de compressor niet meer goed.

Mitch
10 februari 2013, 17:37
Dit is Effecten hè Han, niet Recording ;)
In verdediging van toetsenmensen moet ik zeggen dat het mij soms ook gebeurt dat als je presets hebt uitgewerkt en getest in de bandmix over de zanginstallatie in de oefenruimte, dat je dan tijdens een optreden via je monitors al hoort dat sommige presets tóch teveel verschil hebben. Met commentaar achteraf of adequaat reageren tijdens het optreden van de geluidsman :D Waar 'm dat in zit weet ik niet goed, laat staan hoe je het oplost. Want het verschilt dan ook weer per PA soms...

Pepe
10 februari 2013, 18:15
Ik kan het verkeerd hebben maar als je een goed overzicht hebt van de rol van je partijen t.o.v andere partijen heb je geen compressor als tool nodig. Sterker, die beperkt je. Tis als een spannend verhaal op 1 toon te moeten vertellen.
De compressor als effect is niet aan mij besteed. Raar onnatuurlijk ding.

Han gooit compressors en limiters op 1 hoop maar ze doen wel degelijk iets anders.

Han S
10 februari 2013, 18:55
Ik heb er meer dan 20 en elke compressor heeft ook een limiter. Hij beperkt namelijk de dynamiek dus hij maakt zachte signalen harder (compressie) en harde signalen zachter (limiting). Ik heb nog zo'n oud Ibanez compressor pedaaltje, zelfde verhaal en het is gewoon een compressor/limiter. Maar iedereen noemt het 'compressor'.

De oude DBX 163 heeft een enkel fadertje, werkt prima. De oude Alesis Microlimiter is een compressor/limiter die ze 'limiter' hebben genoemd en dat werkt prima. Ik heb nog geen compressor meegemaakt waar geen limiter in zat.

Hier, de oude 160:

466

De verguisde 3630:

467

Je kunt een geluid niet alleen comprimeren, je zou de boel oversturen en opblazen.

showband
10 februari 2013, 19:23
je hebt
bandcompressie
vervorming in welke vorm dan ook heeft elementen van compressie.
zendercompanding
dolby / dbx processen
de effectdoosjes
stringpull
mechanische invloeden op de speaker, stijfheid van je gitaar en zelfs de atmosfeer op je snaarslingering
compressie door gebrekkige voedingsspanningen.
de oren van de luisteraar compressen als de neten
kastdemping
kortom, in zijn kaalste vorm barst het van de (natuurlijke)compressie

als je een tubeamp in de verzadiging stuurt en ondertussen compressie niets vind, dan klinkt die uitspraak leuk maar slaat echt helemaal nergens op.

je kan lekker kort door de bocht stellen dat

GEEN compressie in ieder geval niet voor zal komen.

dat je met je gear in compromissen bezig bent en verlegging van je zwakste schakel. Uiteindelijk zal minimaal door de oren van je luisteraar compressie toegevoegd worden... Die uitlatingen van knoertharde marshallplankspankers dat ze dynamiek verliezen door een compressor is daarom quatsh van de eerste plank. Het werkelijke geluid heeft geen enkele dynamische nuance als je over de treshold van de oren van je luisteraars in de zaal heengaat.

en dat gitaristen die wireless spelen en mekkeren over compressors van de pot gerukt zijn.. ;)

als je de sound van the police, MJ's thriller of een chickenpicking countrysong wil hebben: use the tool.

Mitch
10 februari 2013, 19:49
Ik kan het verkeerd hebben maar als je een goed overzicht hebt van de rol van je partijen t.o.v andere partijen heb je geen compressor als tool nodig. Sterker, die beperkt je. Tis als een spannend verhaal op 1 toon te moeten vertellen.

Nou, het kan wel nuttig zijn hoor. Ik heb een paar gitaren die wat vetter door de mix komen. Ik stel de amp dan zo af dat ik op leadvolume zit en ga dan met volumepot óf compressor (dan dus meer ingesteld als limter) terug in de mix. Het voordeel van het pedaaltje is dan dat als je 'm goed hebt afgesteld dat je in één keer op het goede geluidsniveau zit. Zeker als je toch een vette drivesound wil hebben maar toch op de achtergrond wil blijven (pop/rock met twee gitaristen in een band hè, dan krijg je dat soms) dan is het reuze handig.

Brum
10 februari 2013, 20:09
je hebt
bandcompressie
vervorming in welke vorm dan ook heeft elementen van compressie.
zendercompanding
dolby / dbx processen
de effectdoosjes
stringpull
mechanische invloeden op de speaker, stijfheid van je gitaar en zelfs de atmosfeer op je snaarslingering
compressie door gebrekkige voedingsspanningen.
de oren van de luisteraar compressen als de neten
kastdemping
kortom, in zijn kaalste vorm barst het van de (natuurlijke)compressie

als je een tubeamp in de verzadiging stuurt en ondertussen compressie niets vind, dan klinkt die uitspraak leuk maar slaat echt helemaal nergens op.

je kan lekker kort door de bocht stellen dat

GEEN compressie in ieder geval niet voor zal komen.

dat je met je gear in compromissen bezig bent en verlegging van je zwakste schakel. Uiteindelijk zal minimaal door de oren van je luisteraar compressie toegevoegd worden... Die uitlatingen van knoertharde marshallplankspankers dat ze dynamiek verliezen door een compressor is daarom quatsh van de eerste plank. Het werkelijke geluid heeft geen enkele dynamische nuance als je over de treshold van de oren van je luisteraars in de zaal heengaat.

en dat gitaristen die wireless spelen en mekkeren over compressors van de pot gerukt zijn.. ;)

als je de sound van the police, MJ's thriller of een chickenpicking countrysong wil hebben: use the tool.


Als dat onder andere ook op mij slaat, ook Marshalls kunnen op clean hoor. De nuance dat compressie bij high gain vrij nutteloos is, was sowieso al gemaakt en daar sluit ik me helemaal bij aan.

Wat ik ook al aanhaalde is wat je voelt bij het spelen en dan vind ik persoonlijk een compressor vrijwel nooit fijn. Je hebt, zoals je zelf ook aangeeft, al van nature compressie, zeker bij een buizenversterker die flink hard staat. Voor een bepaald geluid, ja dan kan een compressor pedaal handig zijn, maar het blijft natuurlijk een voorkeurskwestie.;)

Han S
10 februari 2013, 20:50
Daar noem je er een op showband, tapecompressie. Krijg je op een andere manier niet voor elkaar en het barst intussen van de digitale apparaten die dat zouden kunnen simuleren, maar tapecompressie van een tapemachine die naar zijn limits wordt gejaagd is uniek.

Je hebt er nog een vergeten: de dynamische microfoon, want in tegenstelling tot de condensatormicrofoon die helemaal niet comprimeert, heeft de dynamische microfoon een geheel eigen compressie. Een bewegend spoeltje in het sterke magnetische veld genereeert een stroom en net als elke generator gaat dat zichzelf afremmen. Zet je dus een dynamische microfoon voor je gitaarcab dan heb je al een heel mooie compressor, of eigenlijk is het meer een limiter.

Mitch
12 februari 2013, 13:33
In deze clip wordt de Carl Martin comp/lim getest. Het is relatief kort, maar als je de moeite neemt om de twee tracks met en zonder compressor nóg een keer te luisteren dan vallen de verschillen beter op. Het pluspunt van deze demo is dat het met een backing track is, wat enigszins weergeeft hoe het in een bandmix werkt.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hAqrCBqPjXo

Joppnl
13 februari 2013, 10:44
Wow....

wat een reacties op mijn vraag , super, dank daar voor.

Het filmpje hierboven, ik vind t lastig vergelijken, de 2e keer lijkt t ook wel of ie t volume omhoog geschroefd heeft (en wat meer distortion).

Niettemin ik heb een idee waar het voor dient maar zie als huis-tuin-badkamer gitarist niet direct het nut ervan in maar kan me nu wel voorstellen dat het in een band en zeker in een mix wel nut heeft.

Kortom, als ik in een bandje ga spelen zal ik er mee aan de gang gaan,

nogmaals bedankt voor de reacties,

Mitch
14 februari 2013, 08:14
Luister 'm maar eens met een goed setje of een koptelefoon. Hij heeft 'm zo ingesteld dat single notes er meer uit knallen en de slagjes (het zijn er weinig, maar een paar aan het eind) juist iets gedempter klinken.

The Lo Lands
14 februari 2013, 09:41
Luister 'm maar eens met een goed setje of een koptelefoon. Hij heeft 'm zo ingesteld dat single notes er meer uit knallen en de slagjes (het zijn er weinig, maar een paar aan het eind) juist iets gedempter klinken.
Gewoon duidelijk toch :-) Dit is precies zoals ik het ook ervaar met mijn compressor. Voor opnames een must bij cleane & lichte overdrive slagjes en live zoals ik hier las prettig voor de geluidsman. Ik denk dat een hoop gitaristen de toegevoegde waarde van een compressor onderschatten.

Comfortably Daniel
14 februari 2013, 14:00
Dat filmpje van de CM compressor is inderdaad duidelijk.
Zo ongeveer gebruik ik m'n comp's ook. Erg subtiel, bijna niet te onderscheiden van zonder...maar toch, als je tijdens het spelen het pedaal uit zou trappen is er een wereld van verschil.

Brum
14 februari 2013, 14:45
Dat filmpje zegt met alle respect niks. Da's toch gewoon een laf toontje, dan is het niet gek dat een compressor veel verschil maakt. Ik snap wel wat er bedoeld wordt met het filmpje, maar de toon met compressor is met een beetje instellen ook uit je versterker te halen, zonder compressor. Dan doet alleen een kanaal volume al veel en anders wel een gain knop.

Kim Wilson
14 februari 2013, 15:00
Dat filmpje zegt met alle respect niks. Da's toch gewoon een laf toontje, dan is het niet gek dat een compressor veel verschil maakt. Ik snap wel wat er bedoeld wordt met het filmpje, maar de toon met compressor is met een beetje instellen ook uit je versterker te halen, zonder compressor. Dan doet alleen een kanaal volume al veel en anders wel een gain knop.
Dat zal op jouw amp werken misschien, maar ik krijg dat met mijn ouwe Fender amp niet voor elkaar. Geen mastervolume, geen gain, alleen kanaalvolume...

Brum
14 februari 2013, 15:03
Daar heb je wel een punt. Niet alle versterkers zijn op een dergelijke wijze in te stellen. Maar je haalt toch hopelijk wel wat meer uit je versterker dan de toon in het begin van het filmpje?:chicken:

Kim Wilson
14 februari 2013, 15:07
Geen idee, filmpje nog niet gehoord.

Han S
14 februari 2013, 15:50
Ik wel en als je nou alleen al naar de stem van die man luistert, hoor je dat het bij youtube sowieso al platgecompressed wordt. Niettemin is het verschil tussen wel of niet met compressor in zijn gitaargeluid goed te horen. Maar ik denk dat als je daar met je eigen snotkoker bovenop zou staan, dan krijg je een totaal ander geluid te horen van die gitaar en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een lichtjaar beter.

Mitch
14 februari 2013, 21:41
Dat filmpje zegt met alle respect niks. Da's toch gewoon een laf toontje, dan is het niet gek dat een compressor veel verschil maakt. Ik snap wel wat er bedoeld wordt met het filmpje, maar de toon met compressor is met een beetje instellen ook uit je versterker te halen, zonder compressor. Dan doet alleen een kanaal volume al veel en anders wel een gain knop.
Met alle respect, maar dan moet je "met alle respect" vervangen door "naar mijn mening" :D 'Laf toontje' heeft niks met respect te maken, da's gewoon een mening en die mag je hebben hoor. Hij zit niet op het forum dus je beledigt 'm er vast niet mee en mij al helemaal niet hahaha.
Zoals Han al terecht opmerkt: er zit al een aardig dotje compressie op Youtube, maar als je daar doorheen luistert hoor je nog steeds een deel van de werking van de comp. Het leek me dus voor de topic starter een aardig voorbeeld, niets meer, niets minder.
Toch denk ik dat de essentie een beetje aan je voorbij gaat, want zijn gebruik is nog steeds redelijk clean, minimaal beetje drive. Dan heb je dus niet zoveel natuurlijke compressie en als je dan tóch compressie nodig hebt om de verhoudingen tussen bepaalde partijen (slagjes tegenover single notes) makkelijker strak te trekken, dan is een goed instelbare comp als deze een prima stuk gereedschap.

Brum
15 februari 2013, 07:21
Oke, er spreekt ook wat voorkeur uit, dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Persoonlijk vind ik z'n cleane tone maar wat zoutloos en weinig punch hebben. Ik snap het doel van het filmpje ook wel en ik begrijp het nut van een compressor ook wel, maar ik vind dat dit ook op andere manieren te bereiken is, zonder al te veel dynamiek te verliezen. Volume en een gain knop doet al veel, maar bijvoorbeeld ook een cleane booster en dan houd je toch meer dynamiek.

Ik vind het ook echt prima als mensen wel een compressor gebruiken en als dat voor hun werkt, ik bestrijd dat ook niet, maar het is wel een voorkeurskwestie en daar wordt een beetje aan voorbij gegaan. Zeker Han doet nogal wat boute uitspraken wat dat betreft en doet lijken of iemand die geen compressie in z'n keten gebruikt het allemaal maar slecht begrijpt, terwijl ik me er hard voor durf te maken dat het gros geen compressie in z'n keten gebruikt, ook de profs niet, juist om het dynamiek verhaal, wat gewoon een legitieme reden is lijkt me. Nou heeft Han ook de respectabele leeftijd van 70 behaald zag ik, in dat geval heb je weer enigszins wat krediet natuurlijk.:D

Han S
15 februari 2013, 10:14
Ik ben bang dat je niet goed weet wat je wel en niet met een compressor kunt en moet doen. Het filmpje geeft helemaal geen goed idee over de man zijn gitaargeluid omdat youtube er zelf een enorme bak compressie overheen gooit. Zoek op google eens op 'loudness wars' en je vindt een groot aantal voorbeelden van hoe er tegenwoordig met dynamiek wordt omgegaan. Je zult ook de waves zien in de editor en wat daar mee gebeurt. Een klassiek orkest heeft een dynamisch bereik van meer dan 100 dB en in een concertzaal zul je dat ook meemaken. Een CD als 'Death Magnetic' van Metallica heeft een dynamiek van geen 3 dB dankzij buitengewoon overmatige compressie en limiting, in hun zucht naar de hardste CD.

Er zijn ook tussenwegen.

peter_heijnen
15 februari 2013, 10:41
Oke, er spreekt ook wat voorkeur uit, dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Persoonlijk vind ik z'n cleane tone maar wat zoutloos en weinig punch hebben. Ik snap het doel van het filmpje ook wel en ik begrijp het nut van een compressor ook wel, maar ik vind dat dit ook op andere manieren te bereiken is, zonder al te veel dynamiek te verliezen. Volume en een gain knop doet al veel, maar bijvoorbeeld ook een cleane booster en dan houd je toch meer dynamiek.
Internet blijft toch prachtig! Brum uit brabant vindt de clean tone van tim pierce slap en weet eigenlijk wel een betere manier daarvoor, lol. En dan hoef je geeneens italiaans te kunnen lezen om op een italiaanse wiki te kunnen zien wie allemaal tim pierces cleans helemaal niet slap vonden: http://it.wikipedia.org/wiki/Tim_Pierce

Brum
15 februari 2013, 10:45
Ik ben bang dat je mensen een beetje onderschat, Han en je haalt nog steeds twee dingen door elkaar, namelijk een compressor in je keten, of compressie gebruiken in een studio, achteraf. Je begint over een loudness war, wat me bekend is, maar helemaal niets te maken heeft met een compressor als effect in je keten. En dat is nog steeds een kwestie van voorkeur. En daar lees jij overheen Han en doet bepaalde motivaties af als onkunde. Dan onderschat je mensen, of heb je je zelf te hoog denk ik. Ik speel al een jaartje of 15 gitaar, heb in legio bands gezeten, over apparatuur heb ik ook niet te klagen, denk je dan echt dat ik niet weet hoe aan knopjes te draaien? Ik vind compressie in m'n keten gewoon helemaal niks. Been there, done that. Het is dat ik er niet mee weg kom, maar het liefst heb ik alleen een kabel tussen m'n versterker en gitaar, gewoon zo puur mogelijk, ware het dat ik voor mijn geluid niet meer zonder een aantal doosjes kan, modulatie even buiten beschouwing gelaten.

En Metallica kan niet genoeg compressie overheen, die hebben altijd al een k*tgeluid gehad.:D Dekking...:hide:

Brum
15 februari 2013, 10:49
Internet blijft toch prachtig! Brum uit brabant vindt de clean tone van tim pierce slap en weet eigenlijk wel een betere manier daarvoor, lol. En dan hoef je geeneens italiaans te kunnen lezen om op een italiaanse wiki te kunnen zien wie allemaal tim pierces cleans helemaal niet slap vonden: http://it.wikipedia.org/wiki/Tim_Pierce

Nee hoor, ik vind de clean tone in het begin van dit filmpje slap en kan me goed voorstellen dat enige compressie dan al gauw wat doet, da's wat anders. En zoals Mitch al terecht opmerkte, da's een kwestie van voorkeur. Internet is ook o.a. de woorden van Brum uit Brabant een eigen wending geven, da's ook internet.;)

Han S
15 februari 2013, 11:07
Ik zie niet het verschil tussen meteen compressie op je gitaargeluid gebruiken of achteraf nadat het is opgenomen. Als een gitarist het geluid met een compressor mooier vindt moet hij dat vooral doen. Het is idd een kwestie van smaak, maar ook een kwestie van simpele geluidstechniek en dan kun je zeggen dat je al 15 jaar gitaar speelt, lekker belangrijk. Ik speel al 57 jaar gitaar en leer nog elke dag nieuwe dingen.

Ik las een verhaal over sir George van de Beatles. Die werd kort na WW2 naar Amerika gestuurd om uit te vinden waarom de Amerikaanse producties beter klonken dan de Engelse en hij was daar al snel achter: compressie.

Dynamiek is prachtig, zoals bij Take Five van Dave Brubeck of Kind of Blue van Miles Davis. Maar bij (harde) popmuziek is dynamiek vaak teveel en niet gewenst en dan ga je dat beperken, als gitarist of als opnametechnicus want dan klinkt het geheel beter.

Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Maar zelfs op de dums zit een bak compressie tegenwoordig.

peter_heijnen
15 februari 2013, 11:14
Nee hoor, ik vind de clean tone in het begin van dit filmpje slap en kan me goed voorstellen dat enige compressie dan al gauw wat doet, da's wat anders. En zoals Mitch al terecht opmerkte, da's een kwestie van voorkeur. Internet is ook o.a. de woorden van Brum uit Brabant een eigen wending geven, da's ook internet.;)
Ook internet is dat types als Brum niet schromen hun eigen woorden een andere wending te geven om hun online reet te redden.

Brum
15 februari 2013, 11:18
Han, je scheert ook nu weer een compressor als effect in je keten, of het gebruik van compressie bij opnames over één kam. Compressie in een opname, had ik ook al aangegeven, snap ik maar al te goed, maar als effect in je keten heb ik er niks mee. En dat is, zoals je nu zelf ook opmerkt, voorkeur. Al die voorbeelden, da's leuk, vind ik zelfs leuk om te lezen, maar dat staat los van een compressor als effect in je keten. Iemand anders zei het ook al, dit is het onderdeel effecten en dan benader ik het ook zo, da's toch logisch?

Maar goed, het blijft een heen en weer geschuif van zetten en ik wilde eigenlijk alleen maar m'n voorkeur motiveren. Het gehakketak op fora heb ik eigenlijk ook al heel lang gehad. Ik heb m'n mening gegeven en vind het even goed zo als je het niet erg vindt.:)

Brum
15 februari 2013, 11:21
Ook internet is dat types als Brum niet schromen hun eigen woorden een andere wending te geven om hun online reet te redden.

Sorry Peter, maar dit soort discussies ga ik helemaal niet meer aan op fora. Succes ermee. Het 'type Brum' ken jij helemaal niet en die ga ik niet verdedigen ook. Vermoeiend en zo.:)

Han S
15 februari 2013, 11:26
We praten langs elkaar heen Brum. Dit is dan wel het effecten subforum, maar een compressor is geen effectprocessor en als zodanig ook geen effect. Het is een signaalprocessor. Effecten zijn galm, echo, chorus, flanger etc.

Dat jij het niet mooi vindt is geen probleem, maar daar staat tegenover dat de meeste gitaristen het wel gebruiken, zowel aan de voorkant als aan de achterkant.

Brum
15 februari 2013, 11:42
Het spijt me Han, maar dat bestrijd ik. De meeste gitaristen gebruiken het niet. In ieder geval niet als trapdoos in de keten. Ga de mooie pedalboards er op na van allerlei grote artiesten, de meesten gebruiken het in ieder geval live zeer zeker niet. Als effect in de studio, oké, maar dat heb ik ook helemaal niet bestreden. De gitaristen die het wel gebruiken in hun keten en het werkt voor hun, prima toch? Voor mij niet, maar je doet voor alsof ik iets mis door m'n eigen onkunde en dat klinkt wel tamelijk denigrerend vind ik.

Wat van naam dat je er aan wilt geven vind ik prima, maar je weet ook wel dat er een compressor als trapdoos mee bedoeld wordt. Chorus en flangers en dergelijke valt bij mij onder modulatie, what's in a name.

Mitch
15 februari 2013, 12:06
Nu weer lief doen :grouphug:

De Dynacomp, de "plop/squassshshhhh": dat kun je prima een effect noemen want zo wordt het vaak gebruikt door een grote groep gitaristen. Zoals al terecht werd opgemerkt Nashville/country. Ik denk dat dat is waar Brum aanvankelijk op doelde en wat bij Han niet helemaal werd meegenomen in de discussie. Maar goed: een andere categorie gebruikt compressie/limiting om zichzelf bewust op een bepaalde manier in de (live)mix te plaatsen. Een andere categorie speelt het liefst met zoveel mogelijk dynamiek en heeft die het liefst zoveel mogelijk zelf in de hand.
Welke groep de meerderheid is zou ik niet durven zeggen. Ik weet wel dat ik vaak gitaristen zie die zichzelf zo irritant boven de mix plaatsen dat ik zou willen dat ze een limiter zouden gebruiken :D

zoon van Piet
15 februari 2013, 12:08
Dat we nu al acht pagina's vullen met gesteggel over een trapdoos die je nauwelijks hoort! ;)

deze:

Dit is dan wel het effecten subforum, maar een compressor is geen effectprocessor en als zodanig ook geen effect. Het is een signaalprocessor. Effecten zijn galm, echo, chorus, flanger etc.
valt rauw op de maag van pedalofielen als ikke. Driekwart van de topics in dit subforum gaan over distortions, fuzzen, boosters en compressors. Wat dat betreft moet ik een type als Brum ( :hide: ) gelijk geven. Gitaristen gebruiken compressors in hun keten als effect ( of niet, dat is persoonlijk).
Hier (https://soundcloud.com/zvp/borgers-zakgeld-946008a)een voorbeeldje van eigen gitaar: dat rooie doosje van een paar pagina's terug drukt mijn gitaar he-le-maal plat. Dat zal niet iedereen mooi vinden, maar dat interesseert me niet. Het is een (hoorbaar) effect dat de gitaar een identiteit geeft. Er zit ook nog een dure Avalon op de gitaar. Maar die hoor je niet, dat rooie ding van een paar tientjes wel.. als effect.

Han S
15 februari 2013, 12:41
Iedere gitarist die met distortion speelt gebruikt veel compressie en dat ook nog zonder extra pedaal, want hi gain betekent per definitie veel compressie.

Ik ben er mee klaar. Het gaat er niet om wie er wel of niet gelijk heeft, maar dat degene die dit forum bezoekt de juiste informatie krijgt.

Toegift: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2009/May/The_Truth_About_Compressors_and_Limiters.aspx

Brum
15 februari 2013, 13:07
Iedere gitarist die met distortion speelt gebruikt veel compressie en dat ook nog zonder extra pedaal, want hi gain betekent per definitie veel compressie.

Ik ben er mee klaar. Het gaat er niet om wie er wel of niet gelijk heeft, maar dat degene die dit forum bezoekt de juiste informatie krijgt.

Toegift: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2009/May/The_Truth_About_Compressors_and_Limiters.aspx

Han, niemand bestrijdt dat er in geval van hi gain compressie optreed en inderdaad, zonder pedaal.

Er is toch ook niemand die expres onjuiste informatie wil verschaffen? De topicstarter vraagt meningen over het gebruik van een compressor, dan heb je nou eenmaal verschillende meningen, toch? Dit werd gevraagd:


Goeden,

zoals de titel aangeeft: wat moet je met een compressor?

Als je niet opneemt maar puur in een live of thuis situatie, wat voegt het toe, hoe gaat t klinken?

Ik probeer voorbeelden op youtube te vinden maar ik kan t verschil niet echt horen (ligt dat aan YT of is het verschil zeer weinig of...(toch eens naar Beter Horen :-) ?)

Is een compressor als je die live gebruikt meer voor soleren of meer voor slag of beiden??

Thnx,

Snap ik het dan niet, of wordt er het gebruik van een trapdoos mee bedoeld? Het zal aan mij liggen denk ik...:chicken:

showband
15 februari 2013, 19:02
ik ben het meestal met han eens, nu niet

Ik zie niet het verschil tussen meteen compressie op je gitaargeluid gebruiken of achteraf nadat het is opgenomen. .

ik wel omdat het een grote invloed heeft op hoe je keten op je spel reageert. En hoe die klinkt.


Dit is dan wel het effecten subforum, maar een compressor is geen effectprocessor en als zodanig ook geen effect. Het is een signaalprocessor. .

effecten met gebruik van een effectcompressor. Even concreet

1) de messt gebruikte en sucesvolle trapdoosjes hebben een imperfectie dat ze een signaalpiek aan de attack missen en daarna vrij rucksichloos met verlies aan tophoog de boel platwalsen. Dat geeft echt een effect aan je gitaar. Een dure zal alleen signaal processen. De goedkope trapdoos veranderd je toon wel degelijk.

2) Zachter spelen op een gitaar geeft zachter signaal ja. Maar OOK de sound van een gitaar waar je zacht op speelt.
Een amp heeft een smalle volumeband waarin die een mooi rauw randje geeft. daarboven is het gewoon vervormt. Daaronder is het clean.

Met een compressor kun je een zeer dynamisch bespeelde electrische gitaar matchen aan een gitaar preamp zodat je altijd een perfect aangepast signaal hebt. Aangepast aan de volumeband die de mooiste klankkarakteristiek geeft. Je zorgt dat heel onnatuurlijk het volledig dynamisch bereik van je gitaar op een heel smal karakteristiek stukje van de versterker gaat zitten. Dat is een effect waarmee je prachtige liggende powerchord begeleidingen kan spelen met allemaal toevoegingen, het blijft als een geheel klinken. Door de kleuring van je compressor gaat het hoog niet knetteren bij harde stukken. Door de *popgeluiden* krijg je een fraaie sprankelende aanslag. Net zoals de keyclicksound van een hammond mooi gevonden wordt.

3) inverse compressie iemand?

4)compressie samen met een octaver of monosynth?

5) een compressor als booster (mijn favoriet)

6) multiband compressie (zoals de digitach X-serie doet)

zoon van Piet
16 februari 2013, 11:54
klikt er nu niemand op die link van Han?
dat ding doet het nl niet... :(

Brum
16 februari 2013, 11:55
Hier wel heur!;)

zoon van Piet
16 februari 2013, 12:03
Heb ik mn abonnementsgeld niet betaald? ;)