PDA

View Full Version : Beste manier om body en hals in lijn te krijgen..?



Sonny
5 februari 2013, 22:47
Hey Gasten,

Van de week wil ik een hals op mijn stratocaster body monteren, maar vraag me af hoe ik er nou voor kan zorgen dat het goed in lijn gebeurd. Weten jullie hier een aantal manieren voor?

Grtz Sonny

ErikH
5 februari 2013, 23:12
Bij mijn zelfbouw heb ik dat gedaan door de middellijn van de body af te tekenen en de middellijn van de hals. Je mag er vanuit gaan dat deze in de halspocket bij elkaar komen. Door dan een dun draadje vanaf de onderkant van de body (middellijn) te bevestigen met de middellijn vlakbij de kam kan je de hals richten op de body door dat je dan onderkant bovenkant en halspocket op een lijn kan leggen.

Het draadje (naaigaren of zo) moet wel vrij lopen, dus moet je misschien onderaan je body even een blokje of iets dergelijks onder de draad schuiven.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

pim raaijmakers
5 februari 2013, 23:19
Bij mijn tele heb ik twee draadjes gebruikt. Eén in de topkam aan de hoge e en een aan de lage. Deze twee touwtjes gingen naar de brug en zo kon ik duidelijk zien hoeveel ruimte ik had bij de neckpocket aan elke kant. Bij een geschroefde hals is de hals wel een beetje te stellen. Halsschroeven iets losser draaien, hals richten en daarna de schroeven weer vastdraaien. Ik weet niet of dit de gangbare manier is, maar voor mij heeft het gewerkt.

RS-Rik
6 februari 2013, 00:09
Bij mijn tele heb ik twee draadjes gebruikt. Eén in de topkam aan de hoge e en een aan de lage. Deze twee touwtjes gingen naar de brug en zo kon ik duidelijk zien hoeveel ruimte ik had bij de neckpocket aan elke kant. Bij een geschroefde hals is de hals wel een beetje te stellen. Halsschroeven iets losser draaien, hals richten en daarna de schroeven weer vastdraaien. Ik weet niet of dit de gangbare manier is, maar voor mij heeft het gewerkt.


In richting stellen met schroeven is me nog niet gelukt, uiteindelijk moet de pocket gewoon goed zijn.


De brug zet je er later op dan de neck en dan kun je twee touwtjes (op de e snaarposities) gebruiken om m in het verlengde van de neck te zetten.

stijnkenens
6 februari 2013, 00:25
Middellijn tekenen, dan de hals er met een lijmklem in monteren.
Met een lange lat aan weerszijden van de hals kan je op het einde van de body, achter de brug meten, totdat links en rechts evenveel ruimte is.

Zo doe ik het, ook bij nieuwe constructies, maar meestal gebruik ik er cnc gefreesde mallen voor, die vertrouw ik ondertussen toch !



s.

RS-Rik
6 februari 2013, 09:34
@ stijn: Dan teken je de beoogde pocket dus als t ware af op de body?
Zou je met shimmateriaal (latoenkoper of alu folie) een hals ook in een pocket naar links en rechts kunnen 'richten" ipv alleen op hoogte shimmen?


Als je dat doet en je wilt die vorm transponeren naar een malletje dan zou je tussen de body en de hals tape kunnen plakken (iets betere kwaliteit schilderstape werkt uitstekend). Dan teken je de vorm van de pocket op het tape, en als je de tape er af haalt kun je die op malmateriaal (mdf, plexiglas wat dan ook) plakken en je hebt een goeie referentie voor wat je moet uitfrezen/ vijlen/ schuren.

Groot voordeel is dat je dan ook van te voren kunt passen. En een middellijn tekenen op het tape van te voren kan ook geen kwaad bij het uitlijnen dan de mal later. En je kunt van te voren proefpassen.
Tegenwoordig doe ik ook altijd een tapeje 'in' de mal als ik ga frezen. Dan zittie altijd lekker strak.