PDA

View Full Version : Hulp voor clean gitaar sound!



davidof
4 februari 2013, 23:25
Hoi

Ik speel meer en meer clean (blues, jazz, ..) en ik merk toch meer en meer dat mijn sound zo 'platjes' is, ik ben wel heel tevreden met mijn sound maar toch nog wat plat.. Ik heb bij mijn band wel een chorus & delay liggen waarmee ik wat mee kan prutsen maar toch denk ik dat ik nog dingen mis.

Bijvoor hier in het prachtige nummer van The Rippingtons "Morocco" op 1:22 hoor je zo een paar gitaar noten en ik zou niet weten hoe je zo een sound krijgt. In het nummer zit wel wat chorus denk ik maar in dat stukje weet ik het toch niet.

Iemand hints? Andere info? Het zou vooral voor solowerk dienen.

edit: http://www.youtube.com/watch?v=mCXDhbm6Tgo

beruk
4 februari 2013, 23:40
Zou ik duiden op palm muting. Noten aanslaan terwijl je lichtjes met de hand de snaren dempt.
Wellicht een compressie pedaal erbij?

LRS
5 februari 2013, 12:47
Tja, een groot deel van je sound zit em in de vingers. Ervan uitgaande dat dat goed zit, blijft over je materiaal. Ik wil niet denigrerend doen over jouw amp, maar in je profiel verwijs je naar een Marshall MG100DFX. Ik denk dat op dat gebied wel winst te boeken valt. Ik ben zelf geen super gitarist (waarschijnlijk net als de overgrote meerderheid op dit forum een goedbedoelde prutser die z'n bandje erbij doet naast een voltijd baan en gezinsleven), maar ik word zelf een stuk blijer (qua sound) als ik op m'n Budda speel, dan op m'n Blackstar. Dat ding heeft gewoon iets magisch. Kreeg toevallig afgelopen donderdag nog complimenten van een cafe eigenaar over m'n sound. Ik blij! ;-)

Eko
5 februari 2013, 13:15
Yep. muting en met reverb + chorus.
In de jaren 80 had je Zoom multiffect pedalen waar dit soort geluiden standaard in zaten. Mark Knopfler speelde toen nog in Dire Straits en gebruikte zo`n zoompedaal gewoon op een wereldtoernee. Zullen vast ook nog wel als preset in nieuwere pedalen zitten.

sjoerd5
5 februari 2013, 13:27
Ja dit is echt zo'n typisch jaren 80 geluidje.
Totaal kapot geproduceerd...

heinz3110
5 februari 2013, 14:26
En als je ECHT clean wilt moet je natuurlijk helemaal geen effect gebruiken he . ;)

frekie
5 februari 2013, 15:04
Echte jaren 80 Fusion/Smooth jazz, zo fout dat het weer leuk wordt :seriousf: Zijn vaak wel erg goede muzikanten dus dat wordt oefenen. Qua amp zou ik zeggen Roland Jazz Chorus of moderne Cube 60/80. Zit chorus en galm in, heldere cleane sound. Gitaar: superdeluxe Strat of ES335 gitaar met goede coilsplit.

Ow! ik hoor nu de befaamde trompet van Pat :) Dus Roland GS met GK pickup. Dat wordt sparen: Valley Arts/DD/Tom Anderson/Suhr superstrat met Roland GR 1/30/33/20/55 GS en Jazz Chorus amp. Boutique pedaal ervoor voor de solo. Suc6!