PDA

View Full Version : Na bijna 3 jaar nogsteeds een beetje sloppy..



Braddie
4 februari 2013, 22:15
Dit is toch wel een lichtelijk probleempje..
Speel sinds april 2010 gitaar (dus bijna 3 jaar nu) en het gaat opzich bést goed moet ik bekennen, ik beheers al vrij veel techniekjes, máár ik ben slordig.

Wat bedoel ik:
Ik fret er soms nog wel eens naast.

Ik sla soms een noot niet aan (omdat ik bang ben dát ik er naast zit)

Laat noten soms wel en soms niet fijn uitklinken (Hier bedoel ik mee, dat ik soms te snel de noot stop.. waar ik hem bijvoorbeeld 5 seconden kan laten uitklinken laat ik hem maar 2-3)

Mijn vibrato heb ik soms nog niet lekker onder controle (Soms klinkt m`n vibrato gewoon wel goed in m`n oren, maar vaak is het nog te snel)

Af en toe als ik een akkoord pak, dan speel ik soms nog een extra snaar mee.. dat heb ik bij een D akkoord heel soms nog.. best vervelend

Verder weet ik éigenlijk prima wel waar m`n grenzen liggen.

M`n spel is opzich ook al best snel geworden en als ik snel speel ook wel redelijk accuraat, ben nog geen slash, maar ben ook geen The Edge meer

Improviseren gaat ook wel aardig, maar zie boven staande.. ik fret er nog wel eens na, of ik laat noten te kort klinken)

M`n Phrasing is volgens een vriend van me (Gitaarleraar is hij) behoorlijk goed als ik blues speel.

Ik beheers de pentatonische ladder/majeur ladder al aardig :)

Hammerons/Pulloffs lukken ook wel



Wat doe ik fout?... gitaarles krijg ik niet, wil ik ook niet om eerlijk te zijn, leer het mezelf aan, net als met keyboard/piano spelen, en dat gaat ook prima.

Alvast bedankt voor de reacties

Groet, een gitarist die graag van de (denk ik) onzekerheid binnen het gitaar spelen af wil komen.

barno
4 februari 2013, 22:22
ik zou beginnen met niet neer te kijken op the Edge bv ;) Is best een fantastisch muzikant met een onwaarschijnlijk goede timing


Gewoon blijven oefenen. Veel techniekjes worden gefinetuned door heel veel te spelen (en veel te luisteren naar muziek). Kritisch blijven voor jezelf, opnames maken enz... maar ook niet te streng zijn. keep the enthousiasm alive

Braddie
4 februari 2013, 22:35
Het enthousiasme is er absoluut wel, maar soms raak ik m`n gitaar ook gewoon 2-3 dagen niet aan omdat ik het zat word dat ik nog steeds (na bijna 3 jaar notabene) er af en toe naast zit qua fretten.. Maakt het voor mij niet meer leuk zeg maar, het gebeurd niet af en toe, maar best vaak, en dat is demotiverend voor mij.

Neer kijken op The Edge naja.. ik moet toch iemand hebben die mij motiveert om gitaar te blijven spelen..

Moet wel bekennen, heb gister een solo opgenomen en die vond ik persoonlijk nog best goed:

http://www.youtube.com/watch?v=SyOKWtkMyNo

(Maar ook hier kan je horen wat ik bedoel met noten niet uitlaten klinken, en het vibrato.)

beruk
4 februari 2013, 22:39
Wat bedoel ik:
Ik fret er soms nog wel eens naast.

Ik sla soms een noot niet aan (omdat ik bang ben dát ik er naast zit)


Groet, een gitarist die graag van de (denk ik) onzekerheid binnen het gitaar spelen af wil komen.
Justin legt het nog even uit, listen carefully:

http://www.youtube.com/watch?v=LmbMnc2vpFg
Oefenen, tot je eelt hebt!

Braddie
4 februari 2013, 22:42
Justin legt het nog even uit, listen carefully:

http://www.youtube.com/watch?v=LmbMnc2vpFg
Oefenen, tot je eelt hebt!
Zo bedoel ik het niet zeg maar..
Ik gebruik vaak gewoon wel goede scales als ik speel (Al is het vaak nog pentatonisch en majeur) maar soms dan sla ik gewoon een noot óf heel zacht aan, of ga ik zitten twijfelen aan m`n spel, of ik wel op de goede noot zit...)

beruk
4 februari 2013, 22:43
tijdens solo's?

Braddie
4 februari 2013, 22:46
Ja, tijdens het soleren helaas.

beruk
4 februari 2013, 23:00
Een van mijn zelfhulp gitaarboekjes is van deze baas:

http://www.youtube.com/watch?v=pH7ZXhIEHlU
Let niet op zijn handen maar op zijn mond als hij speelt. Dat kauwen is eigenlijk neuriën. Zijn tip is meezingen/neuriën met wat je speelt. Werkt! Echt!

Edt: fouten maken is niet erg, het maar hoe je ze oplost!

Braddie
4 februari 2013, 23:11
Een van mijn zelfhulp gitaarboekjes is van deze baas:

http://www.youtube.com/watch?v=pH7ZXhIEHlU
Let niet op zijn handen maar op zijn mond als hij speelt. Dat kauwen is eigenlijk neuriën. Zijn tip is meezingen/neuriën met wat je speelt. Werkt! Echt!

Edt: fouten maken is niet erg, het maar hoe je ze oplost!

Dat had ik ook al eens gezien bij BB King ja (of is die man gewoon heel erg expressief?)
Fouten maken inderdaad.. opzich niet hoor, maar ik los ze soms ook fout op, dan probeer ik naar die noot to te benden en daarna naar die noot te sliden, en dan ga ik soms zelfs de fout in :(

Pepe
4 februari 2013, 23:16
tis natuurlijk ook, soms wordt je ook gewoon geen goeie gitarist. Ik reken mezelf daar ook onder. Ik bedoel, de gitaarhelden zijn de kampioenen. Het is zoiets als schaatsen ombinden en dan erachter komen dat je nooit zo snel wordt als Sven Kramer.

Een mooi voorbeeld is Marc Ribot. Die kwam er al vrij snel achter dat al die rock'n roll licks niet voor hem waren en heeft heeft zich gericht op wat hij wel kan. Daar gaat hem om, je eigen slag vinden.

beruk
4 februari 2013, 23:16
Oplossen doej e met je kennis van de toonladders, heb je die helemaal in de vingers en veel aangekloot ermee, dan weet je precies welke je moet gebruken voor een goede oplossing.
En dan zijn we weer terug bij het begin, toonladders spelen, tot je er bij neervalt.

http://www.youtube.com/watch?v=7c5jOvH-Rvc

Braddie
4 februari 2013, 23:22
tis natuurlijk ook, soms wordt je ook gewoon geen goeie gitarist. Ik reken mezelf daar ook onder. Ik bedoel, de gitaarhelden zijn de kampioenen. Het is zoiets als schaatsen ombinden en dan erachter komen dat je nooit zo snel wordt als Sven Kramer.

Een mooi voorbeeld is Marc Ribot. Die kwam er al vrij snel achter dat al die rock'n roll licks niet voor hem waren en heeft heeft zich gericht op wat hij wel kan. Daar gaat hem om, je eigen slag vinden.
Ja precies, naja.. gitaarspelen kan ik opzich wel, heb er volgens veel mensen wel de feel voor, en de phrasing, maar toch.. ik moet inderdaad isschien maar wat meer de scales gaan leren..

Braddie
4 februari 2013, 23:23
Denk trouwens ook dat het komt omdat ik vaak naar noten toe slide... uit onzekerheid qua gitaarspelen..

barno
5 februari 2013, 00:27
Gewoon veel meer oefenen en wat pepe zegt: focussen op je sterke kanten en die finetunen. BB King zei ooit dat zijn magistrale bends ook hun oorsprong vinden in zijn aanvankelijk mistasten op de hals, dus you're in good company. Maar nog werk aan de winkel.

Vergeet niet dat ook die beroemde guitarslingers meestal jaren minstens +8 uur per dag hebben geoefend vooral eer jij ze hebt gehoord

Gesualdo
5 februari 2013, 07:11
The Edge staat vooralsnog op nummer 38 in de Rolling Stone top 100 beste gitaristen aller tijden.
En dát terwijl die hele redactie bestaat uit doorgerookte bluesgitaristen, dus dat zegt wel wat over hoe hij geapprecieerd wordt. Ik zag niet zo snel ergens Braddie staan, maar kan me vergissen.

Dat terzijde...

Oefen je wel met een metronoom? Zonder metronoom geen strakke toon.

Makaai
5 februari 2013, 13:15
En dan zijn we weer terug bij het begin, toonladders spelen, tot je er bij neervalt.

De hele dag spelen tot je erbij neervalt is zonde van de tijd als je het niet "perfect" doet, integendeel.
Je krijgt gewoon terug wat je erin stopt en een slechte techniek is weer moeilijk af te leren.

Practice does not make perfect. Only perfect practice makes perfect.

Roy Prins
6 februari 2013, 13:03
Ik ben het maar tot op zekere hoogte met Pepe eens. Ja je hebt een goed gevoel voor ritme en een muzikaal gehoor nodig als je snel voortgang wil boeken. (Ik zeg overigens niet dat beide niet te trainen zijn) Maar om te stellen dat je jezelf er maar bij neer moet leggen als je denkt dat je geen goede gitarist kan worden is een selffulfilling prophecy.

Als je feel voor muziek en het instrument hebt, ben je zelf de enige die in de weg staat om een goede gitarist te worden.
Het probleem dat je beschrijft, Braddie, is veel voorkomend. Je zegt dat je veel slide uit onzekerheid. Dit wijst vaak op een gebrek aan meesterschap van je toonladders. Het consequent missen van noten ook als je de toonladder kent, lijkt me een probleem met je techniek. Je hebt ook laten weten dat je zelf geen les hebt. Weet je zeker dat je linker en rechterhand techniek goed zijn en op elkaar zijn afgesteld?

Dit zijn dingen die je structureel moet aanpakken en op gefocust moet blijven als je op je toonladders oefent. Anders gaat het je veel tijd kosten en heb je de kans dat je jezelf technieken aanleert waar je niet minder slordig van gaat spelen.
Ik begrijp dat je een vriend hebt die zelf gitaar leraar is. Als hij hier veel vanaf weet, kan ik je absoluut aanraden om hem hier eens naar te laten kijken.

beruk
6 februari 2013, 22:13
Practice does not make perfect. Only perfect practice makes perfect.
Ik ga er even vanuit dat Braddie zijn vingers juist gebruikt. Zijn probleem verteld hij heeft imo te maken met wat zijn brein wil en zijn vingers niet redden. Dan moet je aan de slag.
Verder heb je gelijk.

Montecristo
7 februari 2013, 08:59
Ik zou als ik jou was niet zo snel het gebruik van een gitaarleraar terzijde schuiven. Slechte techniek is moeilijker af te leren, dan goede techniek te leren. Neem gewoon een jaartje les bij de plaatselijke muziekschool, zorgt voor inspiratie en interactie. Je hebt een check op jouw techniek en voortgang na 3 jaar.
Veel mensen focussen op die geweldige autodidacten die er zijn, maar ik las hier boven al iets over een vergelijking met de sportwereld. Het is een hard feit dat een groot deel van ons gewoon hele middelmatige gitaristen blijven (helemaal niks mis mee!), die veel baadt kunnen hebben van gitaarles.

Just my 2 cents.

-Martijn-
7 februari 2013, 09:41
Ik denk dat je langzamer moet oefenen, en dan snelheid opbouwen. Geen toonladders, daar heb je op het moment niks aan, maar zet een cd op en probeer aan één stuk door te soleren. En een goede gitaarleraar is zeker voor dit soort basistechnieken heel belangrijk.

terrasbeest
7 februari 2013, 12:57
Ik ga er even vanuit dat Braddie zijn vingers juist gebruikt. Zijn probleem verteld hij heeft imo te maken met wat zijn brein wil en zijn vingers niet redden. Dan moet je aan de slag.
Verder heb je gelijk.

Goed LUISTEREN naar wat je aan het spelen bent is ook een deel van de oplossing .Heb het filmpje gezien, ik had niet de indruk dat TS daar mee bezig was. Snelheid geleidelijk opbouwen, maar dat was al gezegd.

sjoerd5
7 februari 2013, 17:45
Geen toonladders, daar heb je op het moment niks aan, maar zet een cd op en probeer aan één stuk door te soleren. .

Hoe wil je aan één stuk door soleren als je geen toonladders kent?

-Martijn-
7 februari 2013, 18:05
Hoe wil je aan één stuk door soleren als je geen toonladders kent?

Je gaat toch niet uit je hoofd leren welke noten je wel en niet mag gebruiken? Dat gevoel kweek je vanzelf als je zo nu en dan met een nummer meespeelt.

barno
7 februari 2013, 18:15
Je gaat toch niet uit je hoofd leren welke noten je wel en niet mag gebruiken? Dat gevoel kweek je vanzelf als je zo nu en dan met een nummer meespeelt.

tuurlijk leer je een aantal toonladders uit je hoofd en dan in alle richtingen, grooves enz...

Braddie
7 februari 2013, 21:56
Ik ga er even vanuit dat Braddie zijn vingers juist gebruikt. Zijn probleem verteld hij heeft imo te maken met wat zijn brein wil en zijn vingers niet redden. Dan moet je aan de slag.
Verder heb je gelijk.


Dat klopt wel ja.. Ik wil vaak nog te snel spelen dan wat m`n vingers kunnen, van die Slash achtige snelle licks bijvoorbeeld, trek ik nog niet echt.