PDA

View Full Version : Telecaster hals te dik of pocket te ondiep?



Kostwinner
4 februari 2013, 20:16
Ik bouw een Cabronita Telecaster met onderdelen van over de hele wereld. Met als gevolg dat niet alles even lekker past. Bij het proefdraaien zag ik dat de hiel van de hals dikker is dan van mijn gewone telecaster, waardoor hij iets van 11,3 mm boven de body uitsteekt. Zie hier de fotos:
http://i1353.photobucket.com/albums/q661/Kostwinner/Cabronita%20Build/IMG_7144_zps3e8fab08.jpg

http://i1353.photobucket.com/albums/q661/Kostwinner/Cabronita%20Build/IMG_6942_zps27e1e40d.jpg

Ook moet ik de zadels van de brug vrij hoog zetten voor een normale snaarhoogte.
http://i1353.photobucket.com/albums/q661/Kostwinner/Cabronita%20Build/IMG_7143_zps046cf05b.jpg

Wat raden jullie aan: de hiel van de hals afvlakken met een millimeter of twee, of de pocket uitschuren? Of een shim onder de brug? Of het gewoon zo laten?

ErikH
4 februari 2013, 21:42
Zoals ik het bereken is je halspocket 26,54 - 11,30 = 15,24mm diep. Volgens mij is een telecaster halspocket normaal ongeveer 16mm diep. Een hals zou 1 inch moeten zijn oftewel 25,4mm. Je pocket is dus te ondiep en je hals te dik.

Uitgaande van bovenstaande mag je fretboard 25,4-16= 9,4 mm boven je body uit moeten steken. Dit schijnt redelijk standaard te zijn bij telecasters. Zit je hals misschien iets onder een hoek? Je zadels staan wel erg hoog voor een afwijking van slechts 2 mm.

Het makkelijkste lijkt mij de pocket aan te passen.

In dit topic is volgens mij iemand met hetzelfde probleem: http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/337984-neck-pocket-depth.html

barno
4 februari 2013, 21:48
Pocket wat dieper frezen. Niet aan de hiel gaan prutsen, is stuk moeilijker om strak vlak te krijgen.

D3nnis
4 februari 2013, 21:50
Er vanuit gaande dat je geen flinterdunne snaren gebruikt, zal de lage e snaar ongeveer 1mm dik zijn. Dan lijkt de afwijking inderdaad veel meer dan 2mm.

Je zou ook de hals én de body niet aan kunnen passen, en een shim kunnen fabriceren, en daarmee een negatieve halshoek maken, alleen denk ik wel dat je dat gaat zien, aangezien het dikke stuk van de shim dan aan de zichtzijde van de neckpocket zit.

ErikH
4 februari 2013, 21:53
Een shim lijkt me in dit geval niet echt een oplossing. Je contact tussen hals en body is dan behoorlijk minder en dat zou de klank en sustain nogal nadelig beïnvloeden. Even met de bovenfrees in de weer lijkt me de beste optie en dan die pocket dieper maken.

D3nnis
4 februari 2013, 21:59
Als je een esdoorn fineertje o.i.d. wigvormig schuurt en op maat van de halspocket maakt, dan gaat dat niks uitmaken in oppervlak, en ik betwijfel daarom ook of iemand dat gaat horen.
Gewoon een plectrum in de pocket gooien als shim is wellicht een ander verhaal, maar ik bedoelde het op de nette manier.

barno
4 februari 2013, 22:29
Bill Nash doet standaard een plectrum als shim in de pockets van zijn dure telecasters... dus nee, een shim maakt niet veel uit in klank. maar probleem van TS moet je niet met reversed shim gaan doen. Gewoon pocket 1 mm diepermaken, indien nodig daarna nog een mm.

Tabula Rasa
4 februari 2013, 22:33
Een Shim ga je niet horen als ie goed gemaakt is. Ik zou kiezen voor verdiepen van de pocket. Dit is het makkelijkst en het mooist. Er zijn trouwens bij fender twee instellingen bij het frezen, vintage en niet vintage. Inchmaten weet ik ff niet uit mijn hoofd maar er zit een klein beetje verschil in: 5/8ste en ??/16e geloof ik.

Kostwinner
5 februari 2013, 19:40
Dank voor al jullie antwoorden en adviezen. Een klein minpuntje: ik heb geen frees. Heb die pocket nog eens goed nagemeten, maar die is 15,9 mm diep, dus dat noem ik binnen marge. Indachtig het devies dat je het goedkoopste onderdeel moet aanpassen (als je t verkloot is de schade het kleinst), kies ik toch voor het afvlakken van de hiel van de hals. Tenzij een van jullie een truc weet om de pocket heel netjes zonder frees wat dieper te maken. Ik wil ook wel even langs de timmerman in het dorp, maar ik weet niet of die vakman genoeg is om met dit soort marges te werken.

oigun
5 februari 2013, 22:22
Scherpe beitel en wat geduld...

ErikH
5 februari 2013, 23:15
Hoe ga je er dan voor zorgen dat de hiel van je hals vlak blijft? De pocket is het makkelijkst. Is er niet iemand op dit forum die bij je in de buurt woont en zijn diensten aan wil bieden?

pim raaijmakers
5 februari 2013, 23:25
Misschien ter overbodige informatie: http://www.gitaarhulp.nl/.. vast wel iemand in de buurt....

Kostwinner
6 februari 2013, 17:25
Alweer dank voor de goede adviezen. Ik kies toch voor de hals. Als ik de pocket van de body verdiep kan ik er nooit meer een andere (dunnere, betere) hals in zetten. Ben nu van plan om schuurpapier op een grote spiegel te plakken (ja, met de ruwe kant boven), en dan daaroverheen met de hals te bewegen. Op die manier schijn je het beste handmatige resultaat te krijgen. Heel rustig aan, elke keer een lange slag en blijven meten is het devies. Nogmaals dank voor al jullie adviezen!

muffstuff
6 februari 2013, 17:39
Alweer dank voor de goede adviezen. Ik kies toch voor de hals. Als ik de pocket van de body verdiep kan ik er nooit meer een andere (dunnere, betere) hals in zetten. Ben nu van plan om schuurpapier op een grote spiegel te plakken (ja, met de ruwe kant boven), en dan daaroverheen met de hals te bewegen. Op die manier schijn je het beste handmatige resultaat te krijgen. Heel rustig aan, elke keer een lange slag en blijven meten is het devies. Nogmaals dank voor al jullie adviezen!

om hoeveel mm spreken we hier. Is het niet beter om een bak te maken waardoor je er met een bovenfreesover de hiel kan gaan? Schure doe je nooit perfect haaks, de druk die je levert zal nooit gelijkmatig zijn.

Tabula Rasa
6 februari 2013, 17:41
Dus gewoon lekker eigenwijs tegen al het advies in?

RS-Rik
6 februari 2013, 23:52
Dat ga je dus nooit echt lekker helemaal vlak kunnen schuren. En dat is wel belangrijk dat de hals en de pocket goed zitten, en het oppervlak aan de hiel is wel belangrijk voor het recht vastschroeven van de hals.
Ik zou dat schuuridee laten varen..


Er zijn op gitaarhulp genoeg mensen met een frees met bovenlager kopieerbitje die dit kunnen fixen. Schroom niet!

Kostwinner
7 februari 2013, 09:52
Dus gewoon lekker eigenwijs tegen al het advies in?
Nee, niet tegen al het advies. De verdeling is ongeveer 50/50 als ik alle threads over dit onderwerp in ogenschouw neem. En ik ken m'n beperkingen, dus ik verneuk liever een cheapo neck dan een lastiger te krijgen body.

Daan Muller
7 februari 2013, 10:00
Het is veel makkelijker om de nek te verneuken met schuren dan de body met frezen. Met het juiste freesje is het dieper frezen van de neckpocket een klusje van niks.

Ik ben nu met m'n 2de telecaster bezig, en loop er nu ook weer tegenaan. Een neckpocket van 15-16 mm is voor mij niet diep genoeg. Ik vind het mooi als de hals zo'n 5-6 mm boven de slagplaat uitsteekt, dan steken de zadels niet zo'n end boven het bakje uit.

Kim Wilson
7 februari 2013, 10:13
Nee, niet tegen al het advies. ...

Wel tegen al het advies op jouw specifieke vraag. Geef aan waar je woont, er is vast wel iemand in de buurt die je daar even bij wil helpen. Zoals jij het nu wil gaan doen, ga je gegarandeerd je goedkope hals verkloten. Zorg dat je de body dieper uitgefreesd krijgt, laat het desnoods door iemand anders doen, dan heb je straks iig een goeie aansluiting.

Kostwinner
7 februari 2013, 10:24
Wel tegen al het advies op jouw specifieke vraag. Geef aan waar je woont, er is vast wel iemand in de buurt die je daar even bij wil helpen. Zoals jij het nu wil gaan doen, ga je gegarandeerd je goedkope hals verkloten. Zorg dat je de body dieper uitgefreesd krijgt, laat het desnoods door iemand anders doen, dan heb je straks iig een goeie aansluiting.

Ware het niet dat de pocket precies volgens specs is qua diepte.


Het is veel makkelijker om de nek te verneuken met schuren dan de body met frezen. Met het juiste freesje is het dieper frezen van de neckpocket een klusje van niks.

Ik ga wel even langs de timmerman. Kan hij meteen ook de pickup routs wat netter verdiepen. http://i1353.photobucket.com/albums/q661/Kostwinner/Cabronita%20Build/IMG_7128_zpsf37dfa34.jpg

Overigens komt er nog Paisley textiel op de body + poly lak. Ook weer goed voor een millimeter waar ik even geen rekening mee had gehouden. http://i1353.photobucket.com/albums/q661/Kostwinner/Cabronita%20Build/IMG_7161_zpsa40da7e4.jpg

Om uiteindelijk dit op te leveren:
http://i1353.photobucket.com/albums/q661/Kostwinner/gitaarprintjedefpaisleyblue_zps266a5868.jpg

oigun
9 februari 2013, 16:35
Doe dat frezen dan wel voordat de stof er op komt..

Kostwinner
10 februari 2013, 10:18
Doe dat frezen dan wel voordat de stof er op komt..
Yep, anders geeft het zo'n troep, al die losse vezels.. Dank voor de waarschuwing.