PDA

View Full Version : Cool of crap, jaren zeventiger Fender Strats.



Wouter J
21 juni 2003, 01:32
Ik kreeg voor mijn tiende verjaardag "Het gitaar boek" door Tom Wheeler dat oorspronkelijk uit 1977 dateert. En daarin stond een foto uit de toen "Huidige" Fender catalogus van twee strats in typische jaren Zeventiger uitvoering; Grote kop, zwart logo, drie punts hals bevestiging. Zo zag voor mij een strat uit en niet anders, voeg daar aan toe dat bij pop programma's als count Down ook een zwarte Strat regelmatig tevoorschijn kwan op het podium met een grote kop en zwart logo en dat The Edge van U2, Sting en Gary Kemp van Spandau ballet ook op zulke strats speelden. Was dat voor mij het bewijs van hoe een strat moet zijn.

http://www.gbase.com/gearlist/guitar_picture.asp?guitar=175505

Maar dat was toen.

Ondertussen heb ik geleerd dat Zeventiger jaren strats de zwarte schapen van de familie zijn, de afwerking slecht, de hals bevestiging niet stevig genoeg, noem maar op. En toch als wij bij knooren een jaren zeventiger strat binnen krijgen voor reparatie of afstelling dan begint mijn bloed toch weer te koken ze zien er zo vet uit.

Toen Swan op Pinkpop stond en ik Billy Corgan op die Non-trem sunburst strat met zwarte slagplaat en brede kop zag spelen dacht ik "Dat is een strat, zo horen ze uit te zien."

http://www.gbase.com/gearlist/guitar_picture.asp?guitar=225313

Of ben ik de enige die daar zo over denkt?

The Mule
21 juni 2003, 07:36
"Of ben ik de enige die daar zo over denkt?"

Nee hoor, ik vind die grote headstocks juist wel mooi, maar het is net zoiets als met Gibson Les Pauls: de puristen vinden editie '58-'60 gelijk het ENIGE model wat de naam mag dragen (dus mijn Deluxe is eigenlijk ook geen echte, tsss, ze moesten eens weten).

Niemand heeft echt gelijk of ongelijk bij zoiets, en daarom ben ik al lang geleden opgehouden me iets aan te trekken van meningen van anderen die met smaak, voorkeur o.i.d. te maken hebben. De discussie is leuk en interessant, maar als puntje bij paaltje komt ga ik op m'n eigen gevoel af.

Conclusie: als er een mooi en goed exemplaar van zo'n strat voorbijkomt die 'het' voor je is zou ik geen moment aarzelen!

koen_V
21 juni 2003, 09:46
Toen ik Zwan zag, had ik ook zo het gevoel van, wat een mooie strat.
Dit is gewoon een pracht, het was ook zo een mooie sunburst, die was gewoon zooo mooi en dan die maple hals met die grote headstock mmmm... prachtig

B.face
21 juni 2003, 10:07
Ondertussen heb ik geleerd dat Zeventiger jaren strats de zwarte schapen van de familie zijn, de afwerking slecht, de hals bevestiging niet stevig genoeg, noem maar op. En toch als wij bij knooren een jaren zeventiger strat binnen krijgen voor reparatie of afstelling dan begint mijn bloed toch weer te koken ze zien er zo vet uit.

Ik speel al meer dan 20 j op een 79 Strat > NOOIT problemen met die driepuntsbevestiging gehad > geen extremer ontstemmen dan mijn andere gitaren o.i.d. > zéér stabiele hals zelfs > belend van die series is nl., ook dat de hals veelal TE STRAK is > aangezien ik met vrij dunnen snaren en lage actie speel, heb ik een ietwat TE strakke hals ook, maar géén problemen hierdoor > wel een keer compoountradius laten vlakken met jumbo frest > nadien speelde en sustaiunde hij als een zonnetje !
JUIST door die strakke hals, staat ie ook ALTIJD hetzelfde qua afstelling, heel stabiel zoals gezegd.

De body > tja.. ZWAAR, eenmalig gebruikt hout ( elzen dacht ik ) in die series, geeft ze JUIST een apoart karakter, DOnker, zwaarder, iets minder TWANG dan een andere STrat > je houdt hiervan of niet > apart zijn ze daarom wél. Ik wil em NOOIT kwijt in ieder geval.

Jay

Experience
21 juni 2003, 10:23
Maar toch vind ik dan die grote headstock niet super. Geef mij maar gewoon het originele kleintje :)

musicmaniac
21 juni 2003, 10:50
Ja, is inderdaad een kwestie van smaak. Zelf heb ik 20 jaar een '79er gehad, kwam er pas achter wat een kolereding het was toen ik tijdens een jamsessie eens op een andere speelde... Maar goed, enige voordeel was wel z'n grote inruilwaarde, kreeg er iets van F.2000,- voor terug, ongelofelijk.... :)

PeArLjAm
21 juni 2003, 15:56
Toen ik Zwan zag, had ik ook zo het gevoel van, wat een mooie strat.
Dit is gewoon een pracht, het was ook zo een mooie sunburst, die was gewoon zooo mooi en dan die maple hals met die grote headstock mmmm... prachtig

die zag er hetzelfde als mijn strat........ nou ja, ik heb gewoon een normale fenderheadstock, de standaard zeg maar. Maple hals, met sunburst en zwarte slagplaat rules :lol:

koen_V
21 juni 2003, 15:58
Toen ik Zwan zag, had ik ook zo het gevoel van, wat een mooie strat.
Dit is gewoon een pracht, het was ook zo een mooie sunburst, die was gewoon zooo mooi en dan die maple hals met die grote headstock mmmm... prachtig

die zag er hetzelfde als mijn strat........ nou ja, ik heb gewoon een normale fenderheadstock, de standaard zeg maar. Maple hals, met sunburst en zwarte slagplaat rules :lol:

ah mooimooi :) is echt wel een mooie kleurencombinatie.
Ik heb zo een jazz-bas ma dan met rosewood hals.