PDA

View Full Version : Hulp met aansluiten Roland D10 op firestudio project midi cubase koppeling



Harald
4 februari 2013, 16:08
Iemand die mij in Epe wil helpen om mijn inmiddels antieke (maar helaas post vintage) synth aan te sluiten op firestudio project interface en de midi koppeling naar Cubase voor elkaar krijgt. Sec de audio aansluiten lukt wel, maar een midi koppeling is me nog niet gelukt.

Tegenprestatie gitaarles. En uiteraard wat eten en drinken terwijl je hier bent.

Rinze
4 februari 2013, 16:51
Die Roland heeft wel midi-in en uitgangen? Dan kun je zo'n usb-to-midi apparaatje kopen, heb er hier nog eentje liggen van ESI. Installeren, in Cubase even selecteren, klaar toch? Of mis ik iets? Heb aardig wat ervaring met dit soort dingen maar woon net iets te ver bij je vandaan :chicken:

Harald
4 februari 2013, 16:54
De presonus heeft al midi in en uitgangen. De Roland ook. Ze praten alleen niet met elkaar. Weet niet of de presonus kapsonus heeft, of dat de midi van de roland misschien te oud is...

Rinze
4 februari 2013, 17:02
Ah. Op die manier. In Cubase zie je de midi van de Presonus wel en evengoed doet de boel het niet. Midi te oud lijkt me niet, al is midi natuurlijk sowieso belachelijk oud (lijkt wel een buizenversterker).

Het kan iets in de instellingen van de D10 zijn, heb ik ook wel eens gedoe mee gehad met een keyboard. Op wiens clock de boel loopt en wat de master is, dat soort shit.

Werkt je Cubase wel met andere apparaten met midi? Ik had tien jaar terug een Cubasis versie die niet goed bleek te zijn qua midi, daar moest ik een .dll van een oudere versie terug zetten om de boel aan de praat te krijgen. Als ik op de Roland en midi zoek krijg ik een hoop posts op fora met vergelijkbare problemen maar weinig wat er uit ziet als een oplossing :dontgeti:

paulusdeBKB
4 februari 2013, 17:12
Wellicht ten overvloede: wat wil je bereiken met de midi-aansluitingen? De Roland gebruiken als masterklavier om sounds uit je computer mee aan te sturen, neem ik aan? Of andersom: sounds uit de D10 aansturen vanuit midi-parts in Cubase?

Harald
4 februari 2013, 18:18
Op zich zou het allebei moeten kunnen. Een toetsen of drumpartij als miditrack opnemen zodat ik nog sounds kan veranderen achteraf. Of evt. achteraf die partij kan editten.

Jedeel
4 februari 2013, 19:03
Kan het zijn dat beide apparaten (Roland en Computer) niet naar hetzelfde midi-kanaal luisteren?
(16 kanalen, maar er is ook een omni-mode, dan worden alle kanalen afgeluisterd. De computer b.v. op omni-mode zetten?)

Ik doe ook maar een poging :sssh:

Harald
4 februari 2013, 19:14
Heb ik ook al aan gedacht. Heb het in het oude huis geprobeerd, en niet gelukt. Heb nu net de bassen en de synth opgehaald en bij ons nieuwe huis neergezet. Weet van mezelf dat ik geen enkele moeite heb om een hele avond iemand dingen te laten zien op gitaar. Maar om me er toe te zetten weer de boel aan te sluiten en te klooien... dat is een ander verhaal. En het is niet eens dat ik een digibeet ben. Valt best mee. Maar dit is een klus waar ik niet blij van wordt, en waarvan ik bij voorbaat het sterke vermoeden heb dat het me niet lukt. Kortom, zoek dus iemand die dit ter plekke wil komen proberen. Noem het lui, maar ik weet in dit verband wel ongeveer waar mijn sterke en zwakke kanten liggen. Concentreer me liever op mijn sterke kanten. En ik weet best dat ik Timo geen nieuwe kunstjes op shredgebied ga leren (hoewel, heb nog iets in mijn zak wat ik zelf nog nooit in bandverband gebruikt heb, right up his alley ;) ) gok ik toch zo dat ik vrijwel iedereen wel wat kan laten zien waar ze iets mee kunnen op gitaargebied.

heinz3110
4 februari 2013, 21:29
Ik heb de D20 , het grotere broertje van de D10. Het midi-protocol van de d10/20/50 uit die tijd was een van de eerste versies van midi ( later zijn er dingen bijgekomen), dus dat moet gewoon werken als je je midi in van de d10 op je midi out van je presonus aansluit ( en dus de midi out -d10 op je midi in - presonus). Bij mij werkt het altijd nog vlekkeloos, nooit problemen mee gehad.( De D20 staat nu wel even in de kast niks te doen, maar goed)

Eerst : zet de D10 op "Multitimbral" en niet op "Performance" .Met multitimbral heb je 8 aanstuurbare midikanalen en 1 ritmekanaal. Performance is leuk voor live , maar kl*te om overzichtelijk je midi in een midisetupje te "routen". "Multitimbraal " is meer voor sequencerwerk.

En: Er zit onder de settings van de roland ergens dat je de transmit channels en receive channels kan afstellen. Zet die overeenkomstig het kanaal. Dus 1 op 1 , 2 op 2 , etcetera. Klinkt vaag, maar als je het voor je ziet is het heel logisch.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En anders kijk ik nog wel even in de manual voor je :)

Ik vind die D10/20's nog steeds leuke synths hoor. Tis een malle mengeling van digitale VCO's en ( rabbige) samples , die je dan kan shapen op een analoge manier ( met vcf's, vca's, lfo, pcm)met een snufje fm-synthesis en ringmodulatie erbij. Helaas bij mijn D20 willen de druktoetsjes niet meer zo graag. Affijn, het is hier niet het Synthforum, dus genoeg hierover. :)

heinz3110
5 februari 2013, 10:10
Maar dit is een klus waar ik niet blij van wordt, en waarvan ik bij voorbaat het sterke vermoeden heb dat het me niet lukt. Kortom, zoek dus iemand die dit ter plekke wil komen proberen.


Helaas, Epe is niet om de hoek voor mij. Je "sterke vermoeden" kan je volgens mij heel snel overboord gooien, zolang je die 2 dingen die ik genoemd heb zo hebt ingesteld. Eigenlijk een "no-brainer" qua midicommunicatie, "set and forget".

Probeer ook eens een andere sequencer/midi programma. Kan mij herinneren dat Cubase lamlendig met outboard midigear omgaat - maar misschien is dat in de jaren ook weer verbeterd hoor.

piezo
5 februari 2013, 10:32
Affijn, het is hier niet het Synthforum, dus genoeg hierover. :) Maar op het synthforum zal Harald vast meer rond Epe wonende MIDI-deskundigen vinden dan hier.

Gebruikte vroeger ook een D-20, met Atari Cubase. Nooit moeilijkheden gehad met de MIDI communicatie, al is de MIDI buffer van de D-10/D-20 nogal krap bemeten en heb je vrij snel de 32 stemmen (=partials) verbruikt.

Harald
5 februari 2013, 10:49
OK, eigenlijk echt geen idee wat ik nu zo anders gedaan heb, maar ik kan iets inspelen naar een midispoor. Hoor het wel duidelijk later (echt een kwestie van een halve tel tot een tel) via de pc dan dat ik het speel. Maar goed, kan al verder. Eerlijk gezegd geen idee wat ik nu anders gedaan heb dan in mijn oude muziekhok. Dank voor de tips. Misschien had ik het inderdaad op performance staan toen. Als die latency nog kwijt te raken is (met audioopnames geen problemen mee) zou dat helemaal mooi zijn.

Jedeel
5 februari 2013, 12:21
...Als die latency nog kwijt te raken is (met audioopnames geen problemen mee) zou dat helemaal mooi zijn.
...

Dan ben je al weer iets opgeschoten!
Wat betreft die latency zou je eens kunnen kijken bij de drivers van ASIO4ALL;
http://asio4all.nl.softonic.com/
Met betrekking tot latency is dit vaak een oplossing.

Suc6

paulusdeBKB
6 februari 2013, 01:14
Ehmm, is asio4all ook een midi-driver? Ik dacht alleen audio...

guhlenn
6 februari 2013, 08:44
Ehmm, is asio4all ook een midi-driver? Ik dacht alleen audio...

Dat zou ik ook zeggen. Ik denk dat je pc wat ouder is. HEt midi signaal moet door je pc omgezet worden naar audio, en dat kan tijd kosten. IS er geen direct out op de Roland? Dan monitor je met de Roland en track je naar pc. Bij afspelen is er dan geen vertraging.

Harald
6 februari 2013, 09:16
was er al achter dat het wel op het goede moment wordt opgenomen. Kortom sound van de synth gaat ook naar de presonus, het opname kanaal muten en het werkt.

Niet dat ik strak genoeg toetsen speel om er heel veel mee te kunnen, maar kan iig wat drumdingen inspelen. Dat was tot nu toe een probleem, kreeg zelfs geen editor omdat er helemaal geen midi info was.

Harald
6 februari 2013, 09:19
Verder ben ik een beetje huiverig voor klooien met drivers in deze. De belangrijke functies doen het nu tenminste. Don't fix it if it ain't broke... Heb wel een tweede kanaal wat wel signaal met jack oppakt, maar sinds kort niet van microfoon. Zou in de plug kunnen zitten. Fantoom voeding op het gekoppelde kanaal werkt gewoon. Maar goed, genoeg kanalen over die het wel doen. We roeien met de riemen die we hebben. En daar zou een sgt. peppers mee op te nemen moeten zijn tenslotte.

heinz3110
6 februari 2013, 09:26
Dat zou ik ook zeggen. Ik denk dat je pc wat ouder is. HEt midi signaal moet door je pc omgezet worden naar audio, en dat kan tijd kosten. IS er geen direct out op de Roland? Dan monitor je met de Roland en track je naar pc. Bij afspelen is er dan geen vertraging.

Midi is midi, en als die ouwe troep uit 1988 als atari st's en ouwe 286's met een "whoppiing" 1 megabyte aan geheugen al knap om konden gaan met alleen midi, moet dat in deze gazillion-core-computerwereld een eitje zijn.

Dus als je direct van roland midi uit --->presonus in --->.(midi tru van ) sequencer --> presonus midi uit --> roland midi in zou doen ( dus zonder vsti's, softsynths) , dan zou er geen vertraging moeten zijn. Waarschijnlijk met gebruik van vsti's of softsynths 's staan je ASIO buffers domweg te groot, en dus vertraging.

Dat je audio opneemt en dan geen vertraging lijkt te hebben komt waarschijnlijk doordat je programma die vertraging compenseert.

Rinze
6 februari 2013, 09:28
Je geluidskaart heeft midi en dus ook de ASIO drivers daarvoor. En zonder merkbare latentie spelen moet echt wel lukken met een geluidskaart met ASIO-drivers (voor de audio), ook al zou de pc wat ouder zijn. Denk dat er toch ergens in de instellingen iets niet helemaal lekker zit. Jammer dat je in zo'n uithoek woont :supercool:

Jedeel
6 februari 2013, 11:50
Ehmm, is asio4all ook een midi-driver? Ik dacht alleen audio...

Klopt, alleen voor audio. Maar ik dacht dat daar iig de latency vandaan kwam ;-)

guhlenn
6 februari 2013, 13:25
Midi is midi, en als die ouwe troep uit 1988 als atari st's en ouwe 286's met een "whoppiing" 1 megabyte aan geheugen al knap om konden gaan met alleen midi, moet dat in deze gazillion-core-computerwereld een eitje zijn.

Dus als je direct van roland midi uit --->presonus in --->.(midi tru van ) sequencer --> presonus midi uit --> roland midi in zou doen ( dus zonder vsti's, softsynths) , dan zou er geen vertraging moeten zijn. Waarschijnlijk met gebruik van vsti's of softsynths 's staan je ASIO buffers domweg te groot, en dus vertraging.

Dat je audio opneemt en dan geen vertraging lijkt te hebben komt waarschijnlijk doordat je programma die vertraging compenseert.

Heb je zijn antwoord ook gelezen?

heinz3110
6 februari 2013, 14:20
Guhlenn, heb ik ook gelezen. Daarom zet ik wat nadruk op het midiverhaal en de poorten daarvan. Ik wil er ook mee zeggen, dat als je midipoorten gewoon wel goed werken met je sequencer, dat je dat probleem tenminste uitgesloten hebt en dan kan je verder met je ASIO /latency verhaal.