PDA

View Full Version : Is mijn EMG 85 defect geraakt? Say wuuuut?



pinchaholic
4 februari 2013, 14:51
Het verhaal:
In een nostalgische bui besloot ik onlangs mijn eerste “echte” elektrische gitaar eens van zolder te halen en eens te bespelen. Beestje is in jaren niet bespeeld en schaamde me een beetje voor de staat waarin de gitaar verkeerde. 1 snaar, backplates los, batterijen hingen er aan de draden uit. :(

Het gaat hier om mijn oude werkpaardje, een Ibanez Roadstar RG420 uit 1987, voorloper van hedendaagse RG serie met Floyd Rose Edge tremolo en 2 x EMG 85 (18 volt gewired). Gitaar is behoorlijk doorleefd, maar het is een karakterbak met lekker geluid en prima bespeelbaarheid. Hier speelde ik mijn eerste Metallica riffjes op; ooooow happy days :soinnocent:


De deceptie:
Bij het inpluggen merkte ik direct dat het neck element amper geluid produceerde en het brug element zelfs helemaal geen geluid gaf. Daar ik zelf niet kan solderen en echt niets van electronica snap heb ik de gitaar bij een gitaarreparateur in Rotterdamgebracht, hij heeft eea doorgemeten en blijkbaar een losgeraakt draadje(s) vastgesoldeerd, ik heb vervolgens de lege batterijen vervangen door nieuwe exemplaren.

Resultaat: neck element werkt weer, maar neck element geeft nog steeds geen geluid. Reparateur snapt niet waarom het brugelement geen geluid geeft en vermoedt dat het element stuk is.


Mijn vraag:
1. Kan een EMG element zonder serieuze klappen/schokken defect raken ?
2. Zo ja, wat zou er stuk kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie tips, ik hoop dat mijn werkpaardje snel weer up & running is!

Ps. Ik zal vanavond een foto posten van de huidige bedrading, wellicht hebben jullie daar ook nog wat aan.

Rinze
4 februari 2013, 15:32
Heb hier ook nog een oud EMG element liggen dat niks meer doet, is nog een hele oude met het grote logo in relief erop. Zijn broertje doet het nog wel gewoon, vreemd. Lullig is dat het ding ingegoten zit in een blok epoxy-achtig spul, dus je kunt er verder niks mee qua openmaken en reparatie. Weet niet of dat bij die van jou ook zo is? Zo ja, dan kun je niet eens bij de solderingen van de aansluitdraden komen. Lekker ontwerp..

pinchaholic
4 februari 2013, 15:53
Ha, nee. Deze elementen zijn circa 6 jaar oud, maar hebben nog geen quick/no soldering connect etc.

jutter
4 februari 2013, 16:07
Heb hier ook nog een oud EMG element liggen dat niks meer doet, is nog een hele oude met het grote logo in relief erop. Zijn broertje doet het nog wel gewoon, vreemd. Lullig is dat het ding ingegoten zit in een blok epoxy-achtig spul, dus je kunt er verder niks mee qua openmaken en reparatie. Weet niet of dat bij die van jou ook zo is? Zo ja, dan kun je niet eens bij de solderingen van de aansluitdraden komen. Lekker ontwerp..

Maar die met dat relief logo klinken wel zalig!

DarknessAwaits
4 februari 2013, 16:09
Misschien dat er toch nog een draadje los is of je schakelaar niet meer naar behoren werkt. Dat lijkt me waarschijnlijker dan een defect element (vooral als er verder niks mee is gebeurt).

Ik wil er ook best eens naar kijken als je 'm langsbrengt, woon in Schiedam.

pinchaholic
5 februari 2013, 09:29
Misschien dat er toch nog een draadje los is of je schakelaar niet meer naar behoren werkt. Dat lijkt me waarschijnlijker dan een defect element (vooral als er verder niks mee is gebeurt).

Ik wil er ook best eens naar kijken als je 'm langsbrengt, woon in Schiedam.

@ DarknessAwaits dank voor je aanbod, superrrr! Ik zal je een PM sturen.


had al even wat pics geschoten, toch maar posten. Dit is de binnenkant:
http://www.fotothing.com/photos/c84/c8449540967a5b26ec84e63ef7c3df34.jpg?ts=1360052794


...en dit is de buitenkant (2e van rechts)
http://www.fotothing.com/photos/85d/85d8b0f1ddad6cd7c5808475ef1c064f.jpg


http://www.fotothing.com/photos/a52/a528f8b9bbb3ad5330a70ce215f7c314.jpg?ts=1360054777

arjanb01
5 februari 2013, 12:50
Nu moet iemand mij ff uitleggen wat er kapot kan gaan aan een actief element die gewoon in een gitaar gemonteerd zit ? Dat een passief ellement naar verloop van tijd zijn magnetisch veld gaat verliezen waardoor ze re-wound worden snap ik, maar een actief element dat stuk gaat ? Hooguit kunnen draadjes of solderingkjes stuk gaan, maar dat is zo te fixen toch ?
Verder voor de rest, EMG 85 elementen klinken geweldig ! Ik gebruik deze elementen al 10 jaar in mijn luke 2 en klinken nog steeds top, strak, stil en warm.

pinchaholic
5 februari 2013, 14:17
Nu moet iemand mij ff uitleggen wat er kapot kan gaan aan een actief element die gewoon in een gitaar gemonteerd zit ? Dat een passief ellement naar verloop van tijd zijn magnetisch veld gaat verliezen waardoor ze re-wound worden snap ik, maar een actief element dat stuk gaat ? Hooguit kunnen draadjes of solderingkjes stuk gaan, maar dat is zo te fixen toch ?
Verder voor de rest, EMG 85 elementen klinken geweldig ! Ik gebruik deze elementen al 10 jaar in mijn luke 2 en klinken nog steeds top, strak, stil en warm.


Exactly, my thoughts. Kan het me ook niet voorstellen.

Eerlijk is eerlijk, de elementen hebben een tijd lang "buitenboord" aan de draadjes zelf gehangen, maar dit lijkt me nou niet ernstig genoeg om defect te raken. DarknessAwaits heeft aangeboden er naar te kijken, hopelijk binnenkort al. :dance:

Ben ook erg tevreden over de EMG 85. Mijn Ibanezje heeft een basswood body, waarin ik eerst een 81 (brug) en 85 (hals) had. Bruggeluid vond ik bij standaard tuning toch altijd wat schriel en dunnetjes, totdat ik eens een EMG 85 in de brug heb gezet. Feestje! :cooler:

Toch ben ik onlangs toch weer de passieve route opgegaan bij de aanschaf van mijn ESP Horizon met Seymour Duncan JB4 + Jazz combi. Voor mijn gevoel toch wat organischer klinkend.

Hoe dan ook, hopelijk is het inderdaad slechts een draadje of defecte toggleswitch. Dit is namelijk mijn enige gitaar die is uitgevoerd met een Floyd Rose tremolo; ik heb stevig zin in een lekkere duikvlucht!

pinchaholic
13 februari 2013, 20:00
Update! Afgelopen zaterdag gastvrij onthaald in Schiedam door DarknessAwaits. Gitaar opengemaakt, alles grondig nagelopen en doorgemeten. Conclusie: EMG is niet defect, toggleswitch wel. Brugelement werkt nu wel, maar geeft veel te weinig output; waarschijnlijk door de gare toggleswitch. Heb gisteren een nieuwe switch besteld, dus wordt vervolgd. Hulde en dank voor het geduld en moeite van DarknessAwaits!

pinchaholic
25 februari 2013, 09:07
Problem solved! Afgelopen zaterdag nogmaals langsgeweest in Schiedam bij DarknessAwaits, solderen, spelen, nog wat meer solderen en... gefixed! Beide EMG's krijsen weer lekker op 18 volt. Roland bedankt! :ok:

Ik ga nu zelf ook maar een soldeerbout kopen, want het hele home mod-gebeuren trekt me wel.

DarknessAwaits
25 februari 2013, 15:54
Graag gedaan Dirk! Vergeet niet die defecte switch nog even aan te kaarten bij de webshop, ik weet zeker dat ze daar een vervanging voor opsturen.

peter_l
14 maart 2013, 21:03
Goeie tip, dat van die switch. Ik zit al jaren tegen een nietwerkende EMG Dual Mode aan te hikken, maar heb nog nooit gedacht aan een mogelijk tegenwerkende 3-standen schakelaar. En wie weet is de push/pull ook wel ziek. Die twee dingen dus eerst maar eens nakijken :-)

Dutch66
15 maart 2013, 22:39
Super, mooi verhaal ook, gitaar winkel zegt stuk stuk en nog is stuk, koop bij mij maar een nieuwe...

Even een post op GN en?....problem solved!