PDA

View Full Version : New Wood Day!



Mattia
4 februari 2013, 14:30
Na een hele drukke periode (nieuwe stad, baan, nieuw huis, nieuwe relatie, nieuwe vrienden...) ben ik bijna weer klaar om echt weer eens te gaan bouwen. Komende weken nog het schuurtje/buitenwerkplaats weer op orde brengen en dan gaan! Een collega/vriend van me wilde een akoestische bouwen, dus dat gaan we samen doen. En ik wilde ook wat experimenteren met een double-side experiment. Ging op zoek naar wat Indisch palissander om te verzagen, via Fred Dons een adresje gekregen van een meneer die een lading had geïmporteerd uit Indonesië. Ging er heen met de gedachte om gewoon een paar plankjes te scoren voor zijkanten, kwam terug met dit:

http://farm9.staticflickr.com/8183/8444776952_648f650951_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/mattia_v/8444776952/)
photo (http://www.flickr.com/photos/mattia_v/8444776952/) by mattia_v (http://www.flickr.com/people/mattia_v/), on Flickr

Het is wat 'bont' Indisch palissander, niet dat hele strakke, donkere dat je nog wel gezaagd kan krijgen, maar het heeft wel veel karakter. Zo ruw gezaagd is het wat bleekjes, maar ziet er prachtig uit als je er een beetje thinner opdoet. Als referentie: dat kleine blok vooraan is ruim groot genoeg om achterbladen voor een akoestische gitaar (of een carve/drop top) uit te halen, delen links zijn voor zijkantjes. Uit de hele grote delen haal ik waarschijnlijk een stuk of 8, misschien meer akoestische setjes - theoretisch groot genoeg voor een elektrische body, maar dat vind ik zonde van het hout, en hoewel mooi, veel te zwaar. Die grote stam komt ook uit het midden van de boom, dus het 'hart' van de boom zit er in (instabiel). Betekent simpelweg dat ik mooie, lange, kwartiers gezaagde stukken eruithaal met redelijk wat restantjes voor draaiwerk of knutselwerkjes. Ik zie ook wel rosewood halzen in mijn toekomst. En dat spinthout vind ik toch ook echt wel wat hebben!

Hij adverteert blijkbaar ook op Marktplaats, wel de moeite om eens langs te gaan als je massieve stukken palissander zoekt. Prijs voor dit alles: 490 euro (plus benzinekosten. Maarja, verzenden was duurder geweest).

Rizz
4 februari 2013, 18:53
Dat is een leuk prijsje voor zoveel! En er zitten hele mooie stukken bij, gij mazzelaar!

flatline
4 februari 2013, 18:58
beautiful wood-day :-)
en nog niet bescheiden van omvang, echt prachtig !
F.

Mattia
5 februari 2013, 11:01
Ik heb voor vanavond een 'zaagplan uittekenen' sessie ingeplaand. Lees: met potlood gaan zitten en verzinnen waar ik die 13 stukken nou precies voor ga gebruiken :)

muziekschuur
5 februari 2013, 11:07
Klop je nou ook op dat hout om de juiste stukken te vinden?

stijnkenens
5 februari 2013, 12:43
Hoppa, 500 euro is idd niet te veel, eigenlijk ...

Dat adresje wil ik ook wel ...

@ muziekschuur: kloppen om de juiste stukken te vinden is een fabeltje: dat kloppen doe je om een bepaalde toon te vinden in een +/- afgewerkt stuk hout, zodat je enige consistentie behoudt in de verschillende instrumenten die je bouwt.



s.

teunallica
5 februari 2013, 12:52
Hee krijg nou wat... dat is de meneer uit Krommenie, bijna mn buurman;) zal maar geen namen noemen hier op het forum.

Je hebt zn garage goed leeggehaald zo te zien. Een jaar geleden kon je niet eens naar binnen, zoveel pallisander had ie.
Je moet ook maar eens navragen, want zo nu en dan heeft hij mooie stukken ebben voor toetsen!

Mattia
5 februari 2013, 13:23
Teunallica: Hij heeft inderdaad ook enkele (macassar) toetsen en kleinwaar, maar ik heb momenteel echt meer dan genoeg toetsen. En dat kloppen doe ik inderdaad niet voor de 'toon', al kan het soms helpen om barsten te 'horen' - hout met veel fouten/barstjes zal niet mooi resoneren. Bij het grote stuk zaten in ieder geval heel wat barsten door het hart, maar niet op plekken waar het voor mij van belang is. De andere stukken zijn relatief foutvrij (er zijn altijd wel wat kleine plekken aan de uiteindes van relatief 'ruwe' planken die keliner scheurtjes hebben, maar dat neem ik altijd mee in m'n overweging of een stuk wel/niet geschikt is.

Cocobolo
5 februari 2013, 13:34
krommenie...marktplaats....je zou toch zeggen dat het genoeg tips zijn, maar ik heb hem nog niet gevonden :( Zal wel door de zenuwen komen (moet zo naar de tandarts ;) )

teunallica
6 februari 2013, 10:52
krommenie...marktplaats....je zou toch zeggen dat het genoeg tips zijn, maar ik heb hem nog niet gevonden :( Zal wel door de zenuwen komen (moet zo naar de tandarts ;) )

Ik kan je wel van een telefoonnummer voorzien? stuur maar en pm:)

Mattia
6 februari 2013, 14:02
..en nu heb ik keuzestress. Ik kan waarschijnlijk een stuk of 5 billets voor achterbladen uit de grote stukken halen, wel met enig risico voor een paar daarvan. Denk dat ik toch maar voor 3 of 4 ga met bijpassende zijkanten uit dezelfde balk. De rest is nog wel prima te verzagen voor toetsen, kopfineer, en een paar 'wilde' elektrische topjes waar best een noest of iets dergelijks in mag zitten.

Hopelijk dit weekend even tijd om de lintzaag op te zetten!

Rizz
6 februari 2013, 14:09
..en nu heb ik keuzestress. Ik kan waarschijnlijk een stuk of 5 billets voor achterbladen uit de grote stukken halen, wel met enig risico voor een paar daarvan. Denk dat ik toch maar voor 3 of 4 ga met bijpassende zijkanten uit dezelfde balk. De rest is nog wel prima te verzagen voor toetsen, kopfineer, en een paar 'wilde' elektrische topjes waar best een noest of iets dergelijks in mag zitten.

Hopelijk dit weekend even tijd om de lintzaag op te zetten!

Wat heb jij vervelende keuzes, zeg! Als je er niet uit komt, stuur het dan maar hierheen, heb nog wel een paar tientjes over... :seriousf:

Mattia
10 februari 2013, 13:38
Nou, kreeg dus afgelopen week een mail van de beste man met de vraag of ik toevallig de rest ook over wilde nemen voor een prima prijs. Aldus geschiede.

Nu alleen nog maar uitvogelen waar het allemaal heen moet, en wat ik er mee wil maken. Een gedeelte zal wel in de verkoop gaan, denk ik.

teunallica
11 februari 2013, 11:23
Oh nee... Dus mijn adresje voor pallisander in de buurt is er niet meer?:(

Mattia
11 februari 2013, 14:51
Nope, sorry. De overgebleven 0.57 cuub (geschat gerekend) ligt bij mij op zolder :D

DaanW
12 februari 2013, 17:35
sjonge jonge.... denk eens aan je mede-bouwers...:P

Hij had echt mooie wilde stukken er tussen zitten. Heb er hier ook wat van hem liggen