PDA

View Full Version : problemen met mijn versterker



teleben
21 juni 2003, 01:29
hallo allemaal

ik ben sinds een week de eigenaar van een marshall jtm 30 buizenversterker. Het probleem is dat wanneer ik zo een anderhalf uur gespeeld heb het drive kanaal nagenoeg hetzelfde gaat klinken als het clean kanaal. Denken jullie dat wanneer ik de buizen vervang van het probleem af ben? Ik schat de versterker zo een 5 jaar oud en ik weet dat de buizen nog nooit vervangen zijn. wanneer vervangen jullie de buizen?

als iemand dit probleem herkent hoor ik het graag.

groeten Ben

qwerty
21 juni 2003, 10:28
bij regelmatig spelen de eindbuizen ongeveer jaarlijks, en preampbuizen per5 jaar vervangen. heb ik tenminste gehoord, correct me if I´m wrong...

De Teng
21 juni 2003, 17:12
Pff... eens per jaar, zeker van een versterker bouwer gehoord, 'die het dan wel voor een vriendenprijsje' zou willen doen. Kom op zeg, zo te horen heb jij geen buizenamp?

FragDaddy
21 juni 2003, 17:39
Pff... eens per jaar, zeker van een versterker bouwer gehoord, 'die het dan wel voor een vriendenprijsje' zou willen doen. Kom op zeg, zo te horen heb jij geen buizenamp?

Och. als er flink mee wordt opgetreden en geoefend op een behoorlijk volume dan slijten die eindbuizen best hard hoor. dan kun je overwegen om gewoon 1x per jaar je eindbuizen te vervangen. niet dat ze dan echt kapot of op zijn, maar je geluid gaat dan wel achteruit. niet iedereen doet een paar jaar met eindbuizen (het is net als met autobanden. de een rijdt er 50.000km mee, de ander 5.000km.)

maargoed. voor de topicstarter: als ik jou was zou ik je versterker gewoon eens wegbrengen naar een goeie reparateur (peter van weelden in apeldoorn bijvoorbeeld) en daar het probleem voorleggen en eventueel de buizen vervangen. dan heb je weer tijden plezier van je versterker.



Kom op zeg, zo te horen heb jij geen buizenamp?

ja, en jij bent zeker een bassist? (met een solid-state bass-amp)

qwerty
22 juni 2003, 10:03
Pff... eens per jaar, zeker van een versterker bouwer gehoord, 'die het dan wel voor een vriendenprijsje' zou willen doen. Kom op zeg, zo te horen heb jij geen buizenamp?
:chicken: :chicken: :chicken:

Nee integendeel, ik heb weldegelijk een buizenamp. speel echter erg veel, en altijd met powersoak, waardoor mijn eindpitten altijd hard moeten werken. Dan is het wel degelijk handig om wat regelmatiger je eindpitten te vervangen.

JanPieter
22 juni 2003, 21:29
Wegbrengen is het beste idd. Je kan overwegen om en je buizen te vervangen en mocht het nog niet werken de Elco's, want die slijten ook. Maar ik denk dat je buizen na 5 jaar wel aan vervanging toe zijn, maar dat ligt aan je voorganger. Asl ik het zo hoor, heeft die niet veel gespeelt, anders had hij ze al wel een keer vervangen. Succes in ieder geval.

MADdie86
24 juni 2003, 00:09
Ik kan de volgende problemen voor me halen met de volgende oplossingen:
Buizen overrijp, laten vervangen.
Afvlak condensators overrijp, laten vervangen.
Condensators van hoofdvoeding die niet meer de juiste waarde hebben, laten vervangen.
Diodes in drive overrijp, laten vervangen.
Condensators voor de rive kapot, laten vervangen.

Een mischien betere uitleg, goed laten doormeten. Het bakbeesie goed schoon maken dingen laten vervangen en hij zou als nieuw moeten klinken.