PDA

View Full Version : Bij de dokter geweest..



zoon van Piet
3 februari 2013, 11:44
...En ik heb zware pedalitis! En toen ik een ‘2nd opinion’ wilde zeidie: en je bent nog lelijk ook! ;)

Maar ik was dus bij de dokter, Dr No, die zijn pedalenbedoening steeds professioneler opzet. Alles onder het motto: liever dit dan op de bouw werken voor een baas. Dus heeft ie al enige tijd een eigen bedrijf in een eigen pandje.
http://imageshack.us/a/img854/1236/201206261415011.jpg

Inmiddels is ie verzekerd van internationale distributie, zijn heftige fuzzen en distortions zijn m.n. populair in Duitsland en Japan. Belangstelling vanuit de Amerikaanse markt is er ook, nu zijn pedalen in de bakken van QOTSA en de gitarist van Sir Paul liggen. Maar dat mag ik dan eigenlijk niet vertellen, want die markt gaat nog wat voeten in aarde hebben, omdat de eenmansbedoening dan echt uitgebreid zou moeten worden met personeel. Of dat haalbaar is…? De dokter doet voorlopig alles in zijn eentje.

http://imageshack.us/a/img560/2487/201206261415271.jpg

De ( slechte) foto’s geven wel wat weer van de professionalisering van de pedalenbouw. De afwerking van printplaten en doosjes wordt uitbesteed. Maar de assemblage is nog steeds handmatig. En de dokter houdt stevig vast aan traditie: geen enkel ontwerp is of wordt aangepast (met het oog op productie of kostenbeheersing).
De dokter scoort internationaal goed met zijn Kafuzz. De teller zal een dezer dagen de 400 kafuzzen overschrijden. Reden om een speciale Eindhoven Rockcity-versie uit te brengen:
http://imageshack.us/a/img4/3571/20130130160349.jpg

Sinds dit herrieschoppertje ben ik ( of liever: zijn mijn ouwe pedalen) betrokken geweest bij de ontwikkeling van twee nieuw te verschijnen DR NO-pedalen: er komt een nieuwe octavefuzz, gemodelleerd naar de oude Foxx Tone Machine en de moeder van alle boetiekpedalen, de Precription Electronics Experience Pedal. En met Colorsound als startpunt is de dokter tot een eigenzinnige wahwah gekomen. Dat ding gaat groen worden! En dat krijg ik m niet uit zijn kop gepraat..
Voor de Wah heeft ie speciaal naar specs gewonden inductors besteld.
http://imageshack.us/a/img651/1170/20130130154314.jpg

Het wordt een rauwe wah, naar CS-model, maar in een ‘standaard’- cry baby behuizing.. en als gezegd met een gifgroen kleurtje..
De Dok weet heel goed dat het oog ook wat wil. zijn pedalen zien er goed uit en de verpakkingen zijn weer geupdate. De koper krijgt nu een extra goodiebox met sleutelhanger, stickers etc. en met één straplock – als teaser.
http://imageshack.us/a/img171/9804/20130130160344.jpg
Die straplox zijn trouwens ook een aardige hit aan ’t worden. Niet dat je daar een hypotheek op af kunt sluiten, maar als er ergens ter wereld een gitaar gered kan worden van een val, is dat al meegenomen.

Afijn, ik dacht dat jullie dit wel zouden willen zien. En hoop dat mijn betrokkenheid als inspirator bij dit bedrijf niet tot spambeschuldigingen leidt. Ik ben immers wel geestelijk vader van sommige pedalen. Maar er is geen sprake van belangenverstrengeling, want hij betaalt me niet! ;)

Mitch
3 februari 2013, 12:01
Duidelijke disclosure, waarvoor dank, maar veel belangrijker: leuk om te zien hoe een NL product langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt in de internationale markt.
Nu nog een hogere score scherpe foto's. Eén op vier is wat mager :D

E-J
3 februari 2013, 12:04
Hoi ZvP,

Leuk verhaal! Ik heb nog nooit een Dr. No pedaal gehoord maar met een wat royalere bankrekening ga ik zeker aan ééntje denken. Ik ben erg benieuwd naar die Colorsound-achtige wah, naar mijn weten heeft de dokter nog geen gelijke daarin. Ik weet overigens nog een leuk adresje waar Dr. No zeker z'n Kafuzz naar toe moet sturen, grote kans dat 'ie daarna veel extra fuzzjes e.d. aan de man kan brengen.

Dirk_Hendrik
3 februari 2013, 12:05
Thanks voor de foto's! leuk.
Zie alleen wel een aantal punten die juist die kostenbeheersing gierend kunnen verbeteren ;)

zoon van Piet
3 februari 2013, 12:38
Da's natuurlijk altijd interessant, DH! Meest voor de hand liggende methode is natuurlijk om de productie over te doen naar China! :(
Ik noemde dat aspect omdat er al verhalen rondgaan over dat de oudere More Gary's beter zouden klinken dan de huidige. terwijl alleen het uiterlijk van de pedalen veranderd is!

EJ: de Doc is vaak bereid tot gratis pedalen, zeker als dat verkoop of exposure oplevert. Maar ook wel gewoon als ie iemand kent of zo. Ik heb er een paar ;)

@Mitch: dank. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik wel op zo'n gratis Rockcity-kafuzz zit te vlassen.

Overigens is niet alles een succes. Hier heb ik een prototype van FF achtige die niet in het assortiment gaat komen:
http://imageshack.us/a/img171/2649/20130203123422.jpg

( de NOS ac128's in het ding zijn te duur en te wispelturig. Er zou geen enkele mogelijkheid zijn om een constante onderlinge kwaliteit van deze pedalen te garanderen. Bovendien vindt de dokter dat er meer dan genoeg prima FF klonen gemaakt worden..

edit: achterkantje ook..
http://imageshack.us/a/img560/9421/20130203125500.jpg

Fuhgawz
3 februari 2013, 14:00
leuk om te zien hoe een NL product langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt in de internationale markt.

Idd! Erg leuk om de ontwikkeling te kunnen volgen.


Ik ben erg benieuwd naar die Colorsound-achtige wah, naar mijn weten heeft de dokter nog geen gelijke daarin.

Inderdaad, mijn favoriete wah circuit! Colorsound maakt zelf nog wahs, maar dan met het inductorloze circuit, dus als Dr. No het originele circuit gaat maken dan zou hij naar mijn weten ook de enige zijn. Of je moet die limited edition Wow Fuzz van Dave Main en Stuart Castledine tellen, maar dat ding is niet echt te betalen met een prijs van 399 pond: http://www.macaris.co.uk/colorsound/Colorsound-Pedals/vintage-colorsound-pedals/p/dam_colorsound_wow_fuzz.aspx


Ik noemde dat aspect omdat er al verhalen rondgaan over dat de oudere More Gary's beter zouden klinken dan de huidige. terwijl alleen het uiterlijk van de pedalen veranderd is!

Haha, het interweb is toch een magische plek, of niet? :P Hoeveel van die dingen zijn er nu verkocht? Tegen de 300 in drie jaar tijd of iets in die richting? En nú al zijn er mensen die denken dat de oude beter klinken. :P Dit bewijst maar weer eens dat je veel van wat geschreven wordt met een grove korrel zout moet nemen en niet zomaar alles moet geloven!

Mitch
3 februari 2013, 17:35
Wheels of Fire wah van RMC komt ook een eind bij Colorsound in de buurt.

zoon van Piet
4 februari 2013, 12:39
Ik heb destijds twee Colorsound wah's aan hem geleend voor R&D ( Raid and Duplicate :)) doeleinden. Met wat van de bescheiden electronicakennis die ik van CS heb: welke van de door CS gebruikte inductors het vetst klinkt en dat fuzzwahs van het merk altijd net wat beter klinken dan de standaardwah's. ( Dat laatste is onzin,zegt hij en de rest van de kenners. Dus het zal toeval zijn, of zelfbedrog.. of ik heb gewoon nog betere oren! ;) )
Vanuit dat punt is ie gaan werken aan een wah-ontwerp. En besloot hij om inductors te laten winden naar eigen inzicht, wat in de buurt zou moeten komen van de Siemensjes in CS.
Ik heb het prototype gewah'd en krijg het binnenkort mee om op oorlogsvolume te testen. Enerzijds deed het me zeker aan CS denken, met name het brute karakter van de wah en het heerlijke laagmid. Dat is toch effe anders dan veel CB-achtigen, die hun kracht verliezen in het laag. Maar DR NO bouwt het in in een standaard CB-achtige behuizing, wat meteen een verschil geeft met Colorsound. Gewoon omdat de slag van een CS veel groter is, en het bereik van de sweep dus ook. Dat is wel een duidelijk verschil met het origineel. Ik kreeg tijdens het spelen de indruk dat funky dingen daardoor wat makkelijker worden. Met een CS krijg je last van je enkel, door de enorme zwaai die je het gaspedaal kunt geven ;). Maar ik ben niet zo'n funkgitarist, hartstikke blank, dus misschien ligt het aan mijn funkonvermogen..

Ik heb geen idee hoe de verkoopcijfers van de More Gary zijn. maar het is een van de beter verkopende pedalen ( maar de Kafuzz is dé hit). De legende kwam de wereld in omdat de MG van Julian Sas in een directe vergelijking blijkbaar beter klonk dan een ander exemplaar. Dat kan. Al bezweert Roel dat alle exemplaren gelijk zijn, er kan toch verschil in zitten. En het past in mijn ietwat holistische spirituele gedachtengang dat goeie gitaristen beter klinkende pedalen hebben dan gewone stervelingen. ;)

titzenpitzer
4 februari 2013, 13:14
http://www.youtube.com/watch?v=X8vsbjS8nhI

Deze beste man is in ieder geval helemaal weg van zijn pedalen :hippie:

Pepe
4 februari 2013, 13:19
Dat laatste is min of meer een natuurwet, dat van betere pedalen voor beter gitaristen. Min of meer want pas als het in Wiki staat is het waar.
Leuke touch dat van die straplock hoewel je zou verwachten dat het een Grolsch rubbertje zou zijn.

zoon van Piet
5 februari 2013, 11:34
Die Ford Falcon Fuzz is natuurlijk een goeie grap. Maar niet zo leuk voor Roel, want het is blijkbaar nogal een gepruts om dit ding te maken. Bovendien is het een onhandig pedaal om te gebruiken, want hij rijdt echt ( weg als je er verkeerd op tapt..). Het zal wel een limited edition blijven.

Ik heb wat Straplox meegekregen, maar denk dat ik idd bij mijn ouwe trouwe Grolschdopkes blijf. Maar ook die waren vroeger beter dan nu, de Dikkere doppen vd laatste jaren zijn ongeschikt voor gitaristen en vintage dopjes doen hoge bedragen op ebay! ;)
Dus zijn de straplox een goed alternatief voor de toekomst.

Shifty
5 februari 2013, 20:33
Aantal weken terug die straplocks (strap-lox) gekocht. Echt perfecte oplossing. Ben er erg blij mee!

DemolitionColorScheme
5 februari 2013, 22:29
Aantal weken terug die straplocks (strap-lox) gekocht. Echt perfecte oplossing. Ben er erg blij mee!
Ja, ik ook een tijd geleden gekocht en werken prima.

zoon van Piet
6 februari 2013, 10:23
Prima kleinoodjes, idd.
http://imageshack.us/a/img825/7928/photodab.jpg

Toch vertelde de Dok me naar aanleiding van bovenstaand plaatje ( vd LP van mn zoon - leve de Stufi! )dat je de Lox beter niet kunt combineren met straplock-ophangknopjes. Dat vond ie maar niks. M'n zoon had er nog geen problemen mee gehad, zeidie. Veiligheidshalve hebben we de knoppen toch maar vervangen door standaardspul..
ik geef het maar even door.

Fuhgawz
6 februari 2013, 11:16
De simpelste oplossingen zijn vaak het best he. :) Dit is weer zo'n gevalletje van: "waarom heeft niemand hier eerder aan gedacht?"

tommus42
6 februari 2013, 11:37
Grolsch-beugel afsluitrubbertje werkt ook zeer effectief tegen ongewenste butsen of erger:ok:.

Fuhgawz
6 februari 2013, 13:59
Dat klopt, ik gebruik ook de Grolsch-rubbers, maar op bijvoorbeeld mijn volledig zwarte Iommi SG en waarschijnlijk vele andere gitaren staan deze Strap Lox toch echt een héél stuk eleganter. ;)

zoon van Piet
6 februari 2013, 14:12
En als gezegd zijn de huidige Grolschrubbertjes lang niet zo goed als de vintage exemplaren, die veel dunner en elastischer waren.
Vroeger was alles beter! :)

fantastik_badr
7 februari 2013, 11:41
Heel tof om te zien dat Dr. NO Nederland weer wat meer op de kaart zet binnen de muzikanten wereld. Wat blijkt, een jaar of 6-8 geleden heb ik Roel ooit een Thunderbird bass verkocht. Kleine wereld toch weer :')

Ik ga binnenkort toch ook maar eens kijken of ik eens wat van die pedalen ergens uit kan proberen of van iemand kan lenen (het testen op je eigen spullen is en blijft toch altijd wel het fijnste en gezien pedalen als deze niet bepaald gratis zijn, wil ik wel wat zekerder van m'n zaak zijn als ik besluit er 1 aan te schaffen).