PDA

View Full Version : Welke distortion voor meer variatie?



Moonchild
21 juni 2003, 00:54
Ik begin een beetje uitgekeken te raken op mijn distortion van mijn Koch Twintone. Ik weet na een behoorlijk lange tijd van experimenteren, nu wel wat er allemaal mee mogelijk is, en wat niet.

Ik hou wel van een beetje vintage crunch geluidje op zn tijd (dat wat uit een jcm 800 komt) en heb gemerkt dat ik heel secuur moet gaan draaien aan de knoppen van mn amp, wil ik in de buurt komen. De gain gaat namelijk snel over van clean, naar wat hogere gain, en ik wil juist ook dat gebied daartussen kunnen produceren.
Nou houd ik veel van het buizengeluid, dus wil ik dat het liefst niet veranderen door het gebruik van transistorenpedaaltjes.
Daarom viel mijn oog op de distortion-pedaaltjes met buizen erin.

Kan iemand mij vertellen of het het geld waard is voor mij, om een distortion te kopen met buizen erin, is er een merkbaar verschil, met de transistor varianten? Heeft het dus zin om een buizenpedaal te kopen, zal het zorgen voor het behoud van mijn warme buizengeluid...?

Ik ben dus eigenlijk op zoek, naar een pedaal die mijn versterker goed kan augmenteren, ik wil dus ook veelzijdigheid, met de nadruk op wat lagere gain mogelijkheden. Nou wil ik graag van jullie weten wat jullie ervaringen zijn met buizenpedaaltjes, hoe je ze vond klinken, wat je er wel en niet goed aan vond, en welke jullie mij zouden aanraden om eens een keer uit te gaan testen...

alvast bedankt

shredneck
21 juni 2003, 12:58
een buizenpedaal voor je amp, dat beinvloed natuurlijk enorm je sound.
ik gebruik zelf een Tubefactor van H en K,prima ding, van heel clean tot veel gain en alles daar tussenin. Ik heb ook een gemodde tubescreamer en die klinkt anders dan een buizenpedaal, een buizenpedaal zou ik niet gebruiken voor een Koch, dan zou ik een andere amp kopen en gaan a/b en.

Een buizenpedaal is overigens niet puur buizen, tenzij je een v twin neem oid, een buizenpedaal met 1 buis moet alsnog diodes bezitten om voor vervorming te zorgen.

Koop een leuke tweedehans Bedrock /Orange of oude Bluesbreaker combo en zet di enaast je Koch, switchen met een a/b switch en hoppa, alles onder je voet!

Mitch
21 juni 2003, 13:32
Ik vind juist dat goede analoge bakkies beter voor lichte crunch kunnen zorgen dan buizenpedalen !

Kijk anders eens op www.musictoyz.com

Crowther Hotcake, Barber Direct drive, Exotic AC boost (of was het nou de DC ??? Sorry !) en Menatone Red Snapper zijn allemaal veel beter geschikt voor wat je zoekt, zijn allemaal veel transparanter.
Buizenpedalen komen beter tot hun recht op wat hogere gain vind ik persoonlijk.

Moonchild
21 juni 2003, 17:11
Ok thx voor de reacties

Ik heb een Proco RAT liggen van een vriend van me, ik heb hem alleen heel eventjes uit kunnen proberen, want mijn tweede kabel ging kapot.

Ik zal het nog eens proberen dan, alleen vond ik het geluid wel heel erg veel aan warmte verliezen...

iemand nog wat aan dit topic toe te voegen?
thx

dml
21 juni 2003, 19:30
Een Marshall-geluid willen halen uit een Koch-versterker........

Heel simpel, koop gewoon voor nog geen 100 euro een Marshall Guv'nor II of Marshall Bluesbreaker. Heb jij in no time en voor weinig geld een Marshall-geluid. Je kan natuurlijk ook de Koch verkopen en een Marshall aanschaffen.

Moonchild
22 juni 2003, 21:48
Ahjah, vertel eens wat meer over die pedalen dan, hoe zijn jouw ervaringen met deze pedaaltjes?

Iemand anders ze ook nog getest, die er wat meer over kan vertellen?

Moonchild
24 juni 2003, 17:36
Ik las net dit topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=17518

Met dat pushen he, kan ik daarmee misschien het geluid verkijrgen dat ik wil?

Moonchild
26 juni 2003, 00:59
*bump* :cool:

Phyrexian
26 juni 2003, 11:33
Probeer eens een EBS MultiDrive. Dat is een prachtige overdrive/distortion pedaal (geen oververzadigde hi-gain hier, alleen warme distortion die altijd helder klinkt). Beetje duur, maar o-zo-lekker klinkend.

Ik heb een aantal pedalen, amps en preamps getest en heb er nog veel liggen (oa ook voor bass; DOD Bass Overdrive, die EBS MultiDrive, een Pro Co Rat, Tech 21 SansAmp PSA-1 preamp, POD Pro, JCM900, ...).
Uiteindelijk klinkt die EBS MultiDrive ALTIJD het beste. WARM en krachtig.
Zowel op een buizen als op een transistor-amp klinkt de MultiDrive goed.
De PSA-1 had veel instellingen en veel soorten distortion maar het was me te veel. POD Pro was ook weer te veel.

In jouw situatie zou ik kiezen voor een goede pedaal. Test er zo veel mogelijk uit.

• EBS MultiDrive voor warme overdrive en distortion (zelfs beetje Fuzz (warme fuzz) met de switch op 'flat'). Deze pedaal heeft weinig instelmogelijkden (qua buttons) maar die gain knob laat toe om een enorm scala aan geluiden te toveren. Ook op low-gain settings klinkt het maf!
• ProCo RAT voor echte 'buzzsaw' fuzz...

Ik weet niet of je echt hi-gain wil gaan?

Polytheme Pam
26 juni 2003, 17:16
wat ik vreemd vind is dat de Digitech X-series Hotrod nooit genoemd wordt als het gaat om een distortion met variatie.. :???: . Ik heb `m zelf ook en je kan `m met de "MORPH" button instellen als een RAT, BOSS DS-1 en een Fuzzface (uiteraard ook allerlei combi`s)en er zit ook nog een mixer out (handig voor b.v. een tuner)op

kijk ff op http://www.digitech.com/xseries%20demos/start.htm voor een demo..

Phyrexian
26 juni 2003, 17:44
wat ik vreemd vind is dat de Digitech X-series Hotrod nooit genoemd wordt als het gaat om een distortion met variatie.. :???: . Ik heb `m zelf ook en je kan `m met de "MORPH" button instellen als een RAT, BOSS DS-1 en een Fuzzface (uiteraard ook allerlei combi`s)en er zit ook nog een mixer out (handig voor b.v. een tuner)op

kijk ff op http://www.digitech.com/xseries%20demos/start.htm voor een demo..

Da's waar, deze was ik vergeten.
Toen ik onlangs m'n RAT kocht, had ik deze geAB-d met de Hot Rod van Digitech. De Hot Rod klonk eerlijk gezegd warmer dan de RAT. Maar de RAT is de echte RAT dus koos ik voor deze.

Ik had toen ook die MetalMaster van digitech getest, die klonk okay, niks meer. De HotRod beviel me meer, klonk beter en warmer en voller. Ik moet de eerste echt goede metal-pedaal nog vinden eigenlijk.

RadiuS
26 juni 2003, 20:56
vraagje: welke RAT vinden jullie t beste? Je hebt de vintage rat en de rat II en je kan ook een oude gewone rat kopen maar wat is t verschil in toon? :???:

Phyrexian
27 juni 2003, 10:10
vraagje: welke RAT vinden jullie t beste? Je hebt de vintage rat en de rat II en je kan ook een oude gewone rat kopen maar wat is t verschil in toon? :???:

Er zijn vijf RAT's tegenwoordig:

• de gewone RAT (ook genoemd de RAT II, het is een reissue van de oudere RAT (deze pedaal bestaat al twintig jaar)).
• de Turbo RAT, met een iets aggresievere sound volgens expert (zelf niet getest)
• de Vintage RAT, heb ik zelf getest, klinkt lichtjes anders dan de RAT, minder agressie, moeilijk te omschrijven wat er nog anders is, want het blijft een RAT
• de Deucetone RAT, twee RAT's, met elk aparte instellingen, in één pedaal
• de Juggernaut BassRAT, hier zit ik zelf erg op te wachten, want m'n gewone RAT is niet echt low-end behoudend voor bass.

Keus genoeg dus. Met ander woorden, bepaal wat je nodig hebt. Test de drie eerste modellen uit, en kies dan diegene die je het best vindt klinken naar jouw noden en oren. Ben je zo zot van het RAT-geluid en je wil twee verschillende sounds gebruiken kan je eventueel opteren voor een Deucetone, let er wel op dat deze een stuk duurder is dan een gewone RAT (deze kost zo'n 115 euro, een Deucetone een pak hoger).
Juggernaut is voor bass... :)

Neophyte
13 augustus 2003, 12:41
Deucetone is qua omvang twee rat's idd, maar verder zijn het 4 verschillende of zo... kijk gewoon even op www.procosound.com

oud topic trouwens al... sorry voor het schoppen :P

Mitch
13 augustus 2003, 13:53
Joa, da zou'k zegge ja :D