PDA

View Full Version : Suhr riot vs Brunetti Merury box



stratestic
2 februari 2013, 20:41
Ik heb momenteel een fulltone OCD pedaal voor de crunch maar wil nog een lead distortion pedaal hebben.
Ik speel enkel op mijn stratocaster over een cleane versterker (Fender soms Marshall AV).

De Brunetti heb ik al meerdere malen geprobeerd en vond ik vaak heel lekker klinken. Dik, goede scheur, compressie wat ideaal is met een strat. Nadeel van de Brunetti vind ik alleen dat je maar 1/3 van de gain kunt gebruiken omdat het daarna al snel een brij wordt. Daarom zou ik hem graag vergelijken met de Suhr. Ik heb alleen nog nooit de kans gehad om hem rechtstreeks te vergelijken. Het lijken redelijk identieke pedalen maar hebben jullie enig idee wat de verschillen zullen zijn.

Ik zie ze de Riot overigens ook nooit in een winkel liggen.

the sure thing
2 februari 2013, 23:13
Brunetti een brei bij hoge gain settings? Heb je dan wel goed met beide toonregelaars gespeeld? Die zijn namelijk enorm interactief. Ik heb de gain voluit en de treble behoorlijk open... Ik heb ook een strat. Of heb je een humbucker in de strat?

Met mijn Gibson ES wordt het wel modderig op hoge gainsettings.

lindstrom
3 februari 2013, 10:09
Jeetje, dan moet het wel heel schel klinken allemaal met een strat en veel gain en veel treble..

Bij mijn mercury box staan alle knoppen op 12 uur.. speel er met een les paul over.. niks modderig maar strak, gearticuleerd en helder!
Maar nu gebruik ik dan ook geen standaard gibson brugpickup. daarmee zou het wel wat modderig geworden zijn denk ik.

Mitch
3 februari 2013, 12:03
Jeetje, dan moet het wel heel schel klinken allemaal met een strat en veel gain en veel treble..

Er is ook nog zoiets als interactie met amp en cab hè? :listen:

the sure thing
3 februari 2013, 12:33
Jeetje, dan moet het wel heel schel klinken allemaal met een strat en veel gain en veel treble..

Bij mijn mercury box staan alle knoppen op 12 uur.. speel er met een les paul over.. niks modderig maar strak, gearticuleerd en helder!
Maar nu gebruik ik dan ook geen standaard gibson brugpickup. daarmee zou het wel wat modderig geworden zijn denk ik.

Nee hoor, het klinkt dik en vet. EN snijdt door de mix! De "fluid drive" staat al jaren lang op mijn plankje.

stratestic
3 februari 2013, 13:16
Ik vond hem toch een beetje te worden met gainsettings boven 12 uur.
Kan inderdaad ook aan de settings gelegen hebben. Die edge knop doet veel met de treble heb ik begrepen.

Henri H
3 februari 2013, 13:55
Ik heb de Suhr wel 's getest, maar die viel me vies tegen, veel te dunne sound. Dat kan ook aan de amp hebben gelegen.
Die Mercury Box is echt een vette distortion, maar als je de kans krijgt moet je ook 's de Barber Super Sport proberen.

the sure thing
3 februari 2013, 14:17
Yes!!!! +1 voor de Barber SS. Maar.... De mercury heeft uiteindelijk wel iets meer gain.

lindstrom
3 februari 2013, 16:13
Er is ook nog zoiets als interactie met amp en cab hè? :listen:

En niet te vergeten, houtsoorten en pickups etc.

MjS
3 februari 2013, 16:31
Ik heb de Suhr wel 's getest, maar die viel me vies tegen, veel te dunne sound. Dat kan ook aan de amp hebben gelegen.
Die Mercury Box is echt een vette distortion, maar als je de kans krijgt moet je ook 's de Barber Super Sport proberen.

Dat kan aan de amp liggen, maar ik had precies dezelfde ervaring. Klinkt strak, snijdt goed door de mix maar mist ballen in het laag.

apekop
3 februari 2013, 16:50
Ik vond hem toch een beetje te worden met gainsettings boven 12 uur.
Kan inderdaad ook aan de settings gelegen hebben. Die edge knop doet veel met de treble heb ik begrepen.

Ik heb hem ook. Gebruik hem altijd met een strat in combinatie met een cleane versterker. Maar meestal staat bij mij de gain zowat helemaal uit en edge nooit boven de helft. Dan nog scheurt ie genoeg voor mij. Voor echte tubescheamer achtige subtiele overdrive moet je dit pedaal dan ook niet hebben. Wel voor een lekker transparante drive met behoorlijk wat scheur, zelfs op lage settings dus.

the sure thing
3 februari 2013, 17:38
Ik heb ff gekeken: voor mijn strat staat de gain voluit (yes! Gillen!), edge staat voor 70% open en bass op 30%.

apekop
4 februari 2013, 08:18
zo zie je maar, ieder zijn ding. Het is maar net wat je wil horen natuurlijk.

lindstrom
4 februari 2013, 12:10
Ik denk alleen wel dat, als ik met oorhoogte in een zaal zou staan, ik weggelopen zou zijn bij zulke schelle settings.

Je zou verwachten dat je met een strat juist iets meer laag zou gebruiken om dat dunne hoog van een strat een beetje op te vullen. En dus juist minder hoog te gebruiken.

Vaak zie ik ook dat gitaristen hun sound afregelen als ze de amp op hun benen hebben gericht. daar klinkt het dan lekker met meer hoog. maar ga eens in de zaal staan waar de speakers op je gezicht/oren gericht staan. dan is het vaak veeeel te schel! en dat is juist de plek waar het lekker moet klinken,. bij het publiek, daar speel je immers voor.

TimS
4 februari 2013, 12:31
Ik denk alleen wel dat, als ik met oorhoogte in een zaal zou staan, ik weggelopen zou zijn bij zulke schelle settings.

Je zou verwachten dat je met een strat juist iets meer laag zou gebruiken om dat dunne hoog van een strat een beetje op te vullen. En dus juist minder hoog te gebruiken.

Vaak zie ik ook dat gitaristen hun sound afregelen als ze de amp op hun benen hebben gericht. daar klinkt het dan lekker met meer hoog. maar ga eens in de zaal staan waar de speakers op je gezicht/oren gericht staan. dan is het vaak veeeel te schel! en dat is juist de plek waar het lekker moet klinken,. bij het publiek, daar speel je immers voor.

Waarom zou je veel meer laag gebruiken op je pedaaltje met een strat als je hem over een cleane versterker gebruikt? Met de equalizing van je versterker zorg je er toch als voor dat je gitaargeluid niet enorm schel is, dan hoeft je dat toch niet ook nog op een pedaaltje te doen?

lindstrom
4 februari 2013, 16:24
Waarom zou je veel meer laag gebruiken op je pedaaltje met een strat als je hem over een cleane versterker gebruikt? Met de equalizing van je versterker zorg je er toch als voor dat je gitaargeluid niet enorm schel is, dan hoeft je dat toch niet ook nog op een pedaaltje te doen?

Als ik met de genoemde settings op de mercury box zou spelen, dan zou ik op mijn versterker de treble op 0 kunnen gaan zetten en de bass op wel zeker 8. en ik kan je zeggen dat dat clean niet mooi klinkt.

In mijn optiek moet je het de andere kant op werken, eerst zorgen dat de amp mooi klinkt met de eq's voor clean, dan je pedaal aantrappen en met de knoppen op het pedaal verder de scheur afstellen. zou houd je je mooie clean settings en een lekkere scheursound.

Als je met scheurpedaal aan je settings op je amp gaat wijzigen dan zul je dat gaan merken als je het pedaal uitzet en weer clean speelt.

TimS
4 februari 2013, 20:17
Als ik met de genoemde settings op de mercury box zou spelen, dan zou ik op mijn versterker de treble op 0 kunnen gaan zetten en de bass op wel zeker 8. en ik kan je zeggen dat dat clean niet mooi klinkt.

In mijn optiek moet je het de andere kant op werken, eerst zorgen dat de amp mooi klinkt met de eq's voor clean, dan je pedaal aantrappen en met de knoppen op het pedaal verder de scheur afstellen. zou houd je je mooie clean settings en een lekkere scheursound.

Als je met scheurpedaal aan je settings op je amp gaat wijzigen dan zul je dat gaan merken als je het pedaal uitzet en weer clean speelt.
Dat bedoel ik juist, als je een clean geluid instelt voor een strat draai je de treble al wat terug en de bas wat hoger tov een gitaar met humbuckers. Dat schelle wordt dan al gecompenseerd door de versterker op het moment dat je het pedaaltje aantrapt.

Maar goed, ik heb hem zelf geprobeerd met een strat en tele, met de treble op 3 uur klinkt hij nog steeds niet scherp. Het kan natuurlijk ook zijn dat jij al veel meer treble in je cleane geluid hebt, met single coil gitaren staat de treble maar op 2,5 bij mij (Deluxe Reverb).

the sure thing
4 februari 2013, 20:27
Ja wel raar dat mensen hier op het forum al weten hoe een pedaaltje klinkt en dan ook nog kunnen inschatten hoe de regelaars klinken door op de schaalverdeling af te gaan...

Een TS-9 met de tone-knop voluit is toch ook niet schel?

Afijn: getuige de vele positieve reacties van het publiek op mijn gitaargeluid weet ik zeker dat ik ook in de zaal niet schel klink. De fluid drive blijft dik en vet klinken. Hij is idd wel ongeschikt voor low gain doeleinden.

TimS
5 februari 2013, 00:34
Afijn: getuige de vele positieve reacties van het publiek op mijn gitaargeluid weet ik zeker dat ik ook in de zaal niet schel klink. De fluid drive blijft dik en vet klinken. Hij is idd wel ongeschikt voor low gain doeleinden.
Over dat dikke: ik heb hem al een tijdje door een Mighty Red Distortion vervangen en als ik ze dan zo naast elkaar hoor klikt de MRD toch een stuk dikker dan de MB, hoe je de toonregeling ook instelt bij de MB. Als je echt een dik geluid wilt, beetje 80's hard rock, vind ik zelf de MRD een stuk beter.

EDIT: Dit komt waarschijnlijk als een beetje vage post over, wat ik bedoel is dat de MB erg goed is, maar zeker niet de meest dikke distortion die je kunt vinden.

Henri H
5 februari 2013, 10:49
Ik heb ook beide getest (Mighty Red Distortion en Mercury Box), maar vond de MRD maar niks. Zo zie je nog maar weer eens .... smaken verschillen.

Mitch
5 februari 2013, 14:10
Ik schat zo maar dat 80% van de pedalen buitengewoon wisselende recensies oplevert. De één laat acuut een slakkenspoor achter, de ander kotst erop. Eigen smaak, maar ook eigen stijl (aanslag), gitaren, soort pickups, amp, kast.... het lijkt en clich;e maar het is gewoon zo dat er ontzettend veel factoren zijn die bepalen of een pedaal wel of niet werkt in een setup.

Il_Falco
20 april 2013, 11:43
Hier een gebruiker van de riot. Hij is enorm ampgevoelig. Gooi je hem voor een vox of marshallachtige met veel mids, dan wordt hij dun, fijn en mist laag. Gebruik jehem echter bij een fendertype dan heb je wel een enorm strak en goed geluid.
Ik speel meestal over een jca 20h die neigt naar marshall en daar gebruik ik hem als boost om compressie te geven bij solos.

JimiDylan
20 april 2013, 11:53
Grappig dat je dat zegt, want ik ben het met je eens dat hij ampgevoelig is, alleen ik vind 'm juist het fijnst klinken op marshall-achtigen. Op school speel ik ermee over een koch startrooper en jupiter, en daar wordt hij dun en niet strak. Heb 'm tot nu toe op 3 marshalls gebruikt en dat was elke keer raak (Mijn eigen JVM, een valvestate en nog een andere waar ik het type even niet meer van weet). Ik moet er wel bij zeggen dat ik 'm gebruik met de gain vrijwel vol open (ik draai 'm wel op 12v, dat geeft 'm wat meer headroom, als ik een tweede pp2+ heb ga ik 'm denk ik op 18v runnen, geeft het pedaal net wat extra's). De brunetti mercury box is ook heel cool, maar is niet geschikt voor het hogere gain werk, wat de riot zeker wel aan kan!

vinni
4 mei 2013, 22:45
Hoi,

De Riot gehad nu de Mercury.....voor een JTM45 modded.
Eigenlijk allebei ruk.
Niet warm....de Mercury is duidelijk strakker en opener.

Maar nog steeds....still haven't found what I'm looking for.

Speel trouwens nu niet meer in bands....doe ook geen moeite om de Mercury te vervangen.
Al maanden mijn rommel niet gebruikt.

Zou de nieuwe Mesa serie of de bogners wel eens willen proberen.

Vinni

Tristan
5 mei 2013, 00:11
Ik vond de Riot ook minder, weinig dynamiek en punch en een beetje een onnatuurlijk en dichtgesmeerd geluid vergeleken met mijn Big D.
Nog nooit de moeite genomen om de Mercury Box te testen, ik hou ook niet van de scheursound van de Brunetti amps.

arjanb01
5 mei 2013, 06:50
Probeer die bogner XTC pedalen eens, en dan de rode versie. Geheid dat je voor de rest van je leven niets anders meer wilt! Wel prijzig, ik geloof ergens tussen de 2 en 300 eu maar met dat ding kan je werkelijk alle kanten op.

apekop
5 mei 2013, 10:23
Hoi,
De Riot gehad nu de Mercury.....voor een JTM45 modded.
Eigenlijk allebei ruk.
Niet warm....de Mercury is duidelijk strakker en opener.

ik vraag dan toch af wat je zo ruk vindt aan de Mercury? De meeste mensen krijgen er toch behoorlijk goede resultaten mee. Via mij is het de meest transparante drive ik ken.

Rooker
5 mei 2013, 10:31
Ben je wel op zoek naar iets transparants? Ik ben na veel omwegen gewoon terecht gekomen bij de Metal Zone II van Boss. Is hier in het dure pedalen geweld misschien een vies woord maar ik kan tot op heden niets anders vinden wat mijn singlecoil stratje vetter laat klinken. Hele mooie lead met dikke compressie en sustain. Ik ben geen expert in tweeken maar ik kan er zeker 3 goede sounds uit halen. Nee... Hij is niet transparant maar is dat wel wat je wilt? Voor een transparantere drive zou ik er dan gewoon een ander los tubescreamer achtige bij kopen. Ik zou het niet altijd zoeken in effecten van Euro 300 +..