PDA

View Full Version : Welke mic voor mijn amp?



Luca P
2 februari 2013, 19:33
Welke kies jij voor optredens?
De SM57 of de Sennheiser E606?
1980 Silverface Fender Deluxe reverb.
12" speaker.

RobinH
3 februari 2013, 19:54
Ik zeg, ook al ben ik geen expert, de Sennheiser E606. De E606 is namelijk ontworpen om gitaarversterkers op te nemen. En de E606 is ook gerichter dan de SM57.

skanky
3 februari 2013, 20:14
Kwestie van smaak. Ik vind een re20 voor gitaar te gek. Is oorspronkelijk een announcers mic.... dus dat zegt niets.

pimmetje
3 februari 2013, 20:33
Ik vind zelf de E906 prettig... zit standaard een E606 en een E906 in de koffer.
Ooit beide gekocht om te kijken of het veel scheelde... mij leek de 906 net iets prettiger, maar we hebben het niet dubbelblind geprobeerd :D.

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het voor optredens heel veel uitmaakt en ook niet in vergelijking met de SM57. Wat de man achter de knoppen doet en laat, lijkt in zo'n geval belangrijker dan de exacte mic. Ik haal de microfoon ook niet speciaal uit de koffer bij optredens waar een PA-boer de hele zooi verzorgt (ik wil alleen wel m'n eigen zang-mic). Bij de amp zie ik dan vaak een SM57 en daarmee gaat het dan ook prima.

Die E906 gebruik ik meer als in een kleiner tentje mijn ampje net ff een klein beetje steun kan gebruiken. Dan is zo'n E906 of 606 gemakkelijk ervoor te hangen... geen extra standaardje nodig.

Luca P
3 februari 2013, 22:58
Ik zie die SM57 wel eens op foto's voor de versterker hangen. Kan dat? Of moet hij echt recht, of op zijn minst in een hoek, voor de speaker hangen.

RobinH
4 februari 2013, 01:01
Kijkend naar de specs zou ik zeggen dat het geen richtwerk op de mm nauwkeurig is. Iets ernaast werkt ook. Maar het beste resultaat is en blijft natuurlijk gericht recht op de bron van het geluid. Maar ik denk dat dat met de E606 nog meer richtwerk nodig is - maar het resultaat zal er dan ook wel zijn.

pimmetje
4 februari 2013, 07:49
Richten zal idd beter resultaat (kunnen) geven, maar gewoon hangen zal ook werken.

In veel gevallen wordt de gitaar volgens mij niet eens doorversterkt.
Wel een micje ervoor voor de zekerheid (voor als iemand plots gitaar op z'n monitor vraagt), maar voor de zaalmix is het niet altijd het probleem om de gitaar hard genoeg hoorbaar te krijgen.
Dan is het meteen ook wat minder belangrijk hoe die mic staat/hangt :D.

ACSlater
4 februari 2013, 19:19
De e906 is echt HEEL veel beter dan de e606. Die is het extra geld zeker waard. Ik heb beide tegelijkertijd gehad en de e606 uiteindelijk verkocht. Een sm57 is ook altijd goed maar heeft een statief nodig.

skanky
5 februari 2013, 07:02
De e906 is echt HEEL veel beter dan de e606. Die is het extra geld zeker waard. Ik heb beide tegelijkertijd gehad en de e606 uiteindelijk verkocht. Een sm57 is ook altijd goed maar heeft een statief nodig.

Bij microfoons hebben we het nooit over 'beter' maar over 'anders'.

Pepe
5 februari 2013, 07:27
Ik heb jarenlang een Sennheiser MD 421 gebruikt, gewoon omdat ik die had liggen. Beetje neuzig geluid wel maar soms pakt dat weer verrassend goed uit.

pimmetje
5 februari 2013, 09:15
Bij microfoons hebben we het nooit over 'beter' maar over 'anders'.heheheh... :ok:

Ik had het idee dat die 906 natuurgetrouwer het geluid doorgaf dan die 606.
Maar de 606 vond ik het zeker niet veel slechter doen. Ik had zelfs het idee dat als je het iets rauwer wilt hebben die 606 een betere keuze zou kunnen zijn.

De 606 leek ook wat gevoeliger voor hoe ver je hem van de speaker plaatste. Dat kan je een nadeel vinden, omdat dat wéér iets is om rekening mee te houden, maar je kan het ook als extra feature zien :D.

Baker
6 februari 2013, 14:14
Je kan in plaats van een SM57 ook gewoon een SM58 nemen en al dan niet de plopkap eraf schroeven. Doe ik ook altijd en is praktisch hetzelfde. Dan heb je er ook nog wat aan als je eens keer een zangmic nodig hebt.