PDA

View Full Version : Bassman 59ri vs LTD



thekid
2 februari 2013, 19:07
Hoi,

Ik vraag me af wat de grote verschillen in geluid zijn tussen de bassman ri uit de 90's en de nieuwere ltd's.

De ri heeft geloof ik een plywood cab terwijl de ltd een pine cab heeft, volgens sommige is pine beter toongewijs. Anderzijds heeft de ri eminence blue speakers en de ltd jenssen speakers. Ik heb zelf een aantal maal over jenssens gespeeld (twin reverb ri) en vond ze wat harsh klinken.

Zijn er hier ervarings deskundigen die mij wat kunnen helpen?

thekid
5 februari 2013, 20:52
Iemand? want ik geraak er echt niet uit, ik weet de verschillen maar ik zit vooral gewrongen met de keuze eminence en plywood vs jensen met pine. Naar wat ik allemaal gelezen heb gaat mijn voorkeur uit naar de eminence speakers. Ik heb ook een twin reverb ri met jensen en die klinken voor mij veel te schel.

caliban
5 februari 2013, 22:12
In de oudere versie zit denk ik ook een solid state rectifier, nooit vergeleken dus kan weinig zeggen. Schel is in ieder geval niet wat in mij opkomt als ik het geluid van mijn LTD Bassman beschrijven wil.

Eko
6 februari 2013, 09:30
TheKid,
Je kunt een speaker uit een Twin niet vergelijken met een speaker uit een Bassman. Een 12 inch of een 10 inch maakt veel uit. De karakteristieken verschillen als dacht en nacht, maar ook de versterkers.
Een Bassman RI of LTD moet een clone voorstellen van een eind jaren 50 Bassman. Als je ooit een echte clone hebt gehoord , of liever een originele, dat weet je dat het slechts een visuele kopie is. Het circuit is aangepast om met goedkoper materiaal te kunnen werken. De RI versie heeft tweed bekleding die niet gelakt is en ziet er dus eerder gebruikt uit en zal dus ook eerder verouderen. De LTD heeft gelakt materiaal wat er langer mooi blijft uit zien. Voor de laatste geld dat de speakers , als ze nieuw zijn , nog ingespeeld moeten worden en dus altijd iets scherper zullen zijn in het begin. Dat gaat vanzelf dus iets beter worden.
Een massieve kast wordt als beter beschouwd vanwege resonantie. Het is misschien eens leuk om een keer op verschillende versterkers te spelen van dit type. Er zijn enorm veel clones van dit type gebouwd door tal van amateurs en profs. Van Kendrick, via Marble tot Victoria en tal van andere , ook Nederlandse , bouwers. Het is het meest gebouwde circuit zo ongeveer. Door verschillende amps te bespelen kom je er ook achter hoe een Bassman kan klinken en , nog belangrijker , hoort te klinken.
Ik heb een Bassman RI gehad en ook een Marble Roadking, die laatste is 2 x zo duur maar klinkt ook echt 10x beter. Let op, voor thuis is dit dus niets. Om hem echt te laten klinken moet een Bassman ( ook een Fender ) ietsje open. Vinden buren niet leuk. Als je teveel knijpt klinken ze allemaal ielig. Op een podium weet je direct waarom dit model populair blijft. Telecaster er bij en je blijft spelen.

thekid
6 februari 2013, 13:17
Ik ben dus opzoek naar tweedehands, vooral om het kosten plaatje en omdat speakers inderdaad al wat "broken in" kunnen zijn.
Ik weet ook dat het geluid met een echte oude bassman niet te vergelijken is en dat er vele copies worden gemaakt die ptp zijn.

Maar toch kies ik voor een ri die ik dan eventueel met de tijd kan laten ptp'en. en voor de speakers geld dus dat ik wat slechtere ervaringen heb gehad met de jensen maar inderdaad in de twin reverb. Zou ik dan gaan voor een ltd? (deze spreekt mij meer aan vanwege het gebruikte hout en de biaspot endergelijke).
De 59 ri zou ik enkel nemen voor de eminence speakers.

Eko
6 februari 2013, 14:23
De RI kun je met een gerust hart kopen. Om laten zetten naar PTP heeft geen zin want de kostprijs wordt dan veel te hoog. Gewoon gebruiken en lekker eens kijken of je met buizen kunt wisselen zodat je het optimale er uit haalt.

thekid
6 februari 2013, 14:56
Ik heb net met iemand gebeld om te gaan kijken naar en gemodificeerde bassman. volledig ptp en naar specs van de late 50's bassmans.
Gedaan door NEL in lommel.

humbucker
7 februari 2013, 09:59
Dan is t vast goed gedaan. Geert weet waar hij mee bezig is!